Matematyka 4
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCSI-Mat-4 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Matematyka 4 |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | realizowane formy zajęć: W – wykład, C – ćwiczenia audytoryjne, L – ćwiczenia laboratoryjne, P – ćwiczenia projektowe, S – seminarium; rygor: x – egzamin, + – zaliczenie na ocenę, z – zaliczenie ogólne Studia stacjonarne: W 24 /+; C 10 /+; L 16 /+; razem: 50 godzin, 6 punków ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka 1. / Student powinien znać: symbole i elementarne pojęcia logiki i teorii mnogości; funkcje elementarne; liczby rzeczywiste i zespolone; podstawowe pojęcia, określenia i twierdzenia algebry liniowej i geometrii analitycznej; rachunek wektorowy i macierzowy, przestrzenie wektorowe, układy liniowych równań algebraicznych i metody ich rozwiązywania; analityczne konstrukcje prostych i płaszczyzn; krzywe i powierzchnie drugiego stopnia. Matematyka 2. / Student powinien znać: symbole, określenia, twierdzenia i przykłady dotyczące ciągów i szeregów liczbowych, rachunku różniczkowego i całkowego funkcji jednej zmiennej rzeczywistej oraz rachunku różniczkowego funkcji wielu zmiennych. Student powinien umieć obliczać granice ciągów i funkcji jednej zmiennej, znajdować pochodne i całki oznaczone i nieoznaczone oraz znajdować pochodne cząstkowe. Matematyka 3. / Student powinien znać: symbole, określenia, twierdzenia i przykłady dotyczące rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych, równań różniczkowych zwyczajnych oraz pojęć prawdopodobieństwa, zmiennej losowej i rozkładu prawdopodobieństwa. Student powinien umieć obliczać całki wielokrotne i prawdopodobieństwa zdarzeń losowych. |
Programy: | trzeci semestr / lotnictwo i kosmonautyka / wszystkie specjalności |
Autor: | dr hab. Marek Kojdecki, dr Lucjan Kowalski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godzinach studia stacjonarne 1. Udział w wykładach / 24 2. Udział w ćwiczeniach rachunkowych / 10 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 16 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 48 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 20 8. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 36 9. Realizacja projektu / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 4 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 4 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 162 godziny / 6 punktów ECTS Zajęcia: – z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 54 godziny / 2 punkty ECTS – powiązane z działalnością naukową (1 do 10): 154 godziny / 5 punktów ECTS – o charakterze praktycznym (2+3+4+7+8+9): 72 godziny / 2,5 punktu ECTS |
Skrócony opis: |
Przedmiot służy do poznania i zrozumienia przez studentów podstawowych pojęć i twierdzeń matematyki oraz opanowania elementarnych umiejętności rachunkowych z zakresem wiedzy obejmującym: analizę wektorową; rachunek prawdopodobieństwa i elementy statystyki matematycznej. |
Pełny opis: |
Wykład / metody dydaktyczne Tematy kolejnych wykładów (po dwie godziny lekcyjne): 1. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Równania krzywych; pola skalarne, pola wektorowe; operacje różniczkowe; całki krzywoliniowe: nieskierowana, skierowana; twierdzenie Greena. 2. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Równania powierzchni; całki powierzchniowe: niezorientowana, zorientowana. 3. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Całka powierzchniowa zorientowana; twierdzenie Greena-Gaussa-Ostrogradskiego; twierdzenie Stokesa. 4. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Pola wektorowe potencjalne i solenoidalne; zastosowania całek krzywoliniowych i powierzchniowych. 5. Zmienne losowe. Funkcja charakterystyczna zmiennej losowej; rozkłady prawdopodobieństwa: geometryczny, wykładniczy, chi-kwadrat, Studenta. 6. Zmienna losowa wielowymiarowa. Zmienna losowa dwuwymiarowa; rozkłady brzegowe i warunkowe; parametry rozkładu. 7. Twierdzenia graniczne rachunku prawdopodobieństwa. 8. Podstawy statystyki matematycznej. Podstawowe statystyki; rozkłady wybranych statystyk. 9. Estymacja punktowa. Estymatory parametrów rozkładów zmiennych losowych. 10. Estymacja przedziałowa. Przedziały ufności dla parametrów rozkładów zmiennych losowych. 11. Weryfikacja hipotez parametrycznych. Testy dla parametrów rozkładów zmiennych losowych. 12. Weryfikacja hipotez nieparametrycznych. Testy zgodności i testy niezależności. / wykład z możliwym wykorzystaniem technik audiowizualnych; podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania Ćwiczenia / metody dydaktyczne Tematy kolejnych zajęć (po dwie godziny lekcyjne): 1. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Równania krzywych i powierzchni; pola skalarne, pola wektorowe; operacje różniczkowe. 2. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Całki krzywoliniowe: nieskierowana, skierowana; twierdzenie Greena. 3. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Równania powierzchni; całka powierzchniowa niezorientowana. 4. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Całka powierzchniowa zorientowana; twierdzenie Greena-Gaussa-Ostrogradskiego; twierdzenie Stokesa. 5. Całki krzywoliniowe i powierzchniowe. Pola wektorowe potencjalne i solenoidalne; zastosowania całek krzywoliniowych i powierzchniowych. / ćwiczenia rachunkowe, ułatwiające opanowanie, zrozumienie i usystematyzowanie wiedzy wyniesionej z wykładów i własnych studiów studentów oraz nabycie umiejętności rachunkowych, podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania, pisemna praca kontrolna Laboratoria / metody dydaktyczne Tematy kolejnych zajęć (po dwie godziny lekcyjne): 1. Zmienne losowe. Funkcja charakterystyczna zmiennej losowej. 2. Podstawowe rozkłady prawdopodobieństwa. Rozkłady: geometryczny, wykładniczy, chi-kwadrat, Studenta. 3. Zmienna losowa wielowymiarowa. Zmienna losowa dwuwymiarowa; rozkłady brzegowe i warunkowe; parametry rozkładu. 4. Podstawy statystyki matematycznej. Statystyki i ich rozkłady. 5. Estymacja punktowa. Estymatory parametrów rozkładów zmiennych losowych. 6. Estymacja punktowa i przedziałowa. Konstrukcja przedziałów ufności; estymacja parametrów rozkładów zmiennych losowych przedziałami ufności. 7. Testy statystyczne. Weryfikacja hipotez parametrycznych. 8. Testy statystyczne. Weryfikacja hipotez nieparametrycznych; test chi-kwadrat. / ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem programów uczących i programów narzędziowych, ułatwiające opanowanie, zrozumienie i usystematyzowanie wiedzy wyniesionej z wykładów i własnych studiów studentów oraz nabycie umiejętności rachunkowych; podanie zadań do samodzielnego rozwiązania i tematów do studiowania, pisemna praca kontrolna |
Literatura: |
podstawowa: R. Leitner, Zarys matematyki wyższej, część I i II, WNT, 1994. R. Leitner, J. Zacharski, Zarys matematyki wyższej, część III, WNT, 1994. M. Cieciura, J. Zacharski, Metody probabilistyczne w ujęciu praktycznym, Vizja Press & IT, 2007. L. Kowalski, Statystyka, WAT, 2021. J. Gawinecki, Matematyka dla informatyków, część I i II, Bell Studio, 2003. R. Leitner, M. Matuszewski, Z. Rojek, Zadania z matematyki wyższej, część I i II, WNT, 1998. W. Krysicki, L. Włodarski, Analiza matematyczna w zadaniach, część I i II, PWN, 2002. uzupełniająca: A. Plucińska, E. Pluciński, Probabilistyka, WNT, 2000. W. Leksiński, J. Nabiałek, W. Żakowski, Matematyka. Definicje, twierdzenia, przykłady, zadania, WNT, 1992. W. Krysicki, J. Bartos, Rachunek prawdopodobieństwa i statystyka matematyczna w zadaniach, Część I i II, WNT, 1999. W. Stankiewicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część I, WNT, 1995. W. Stankiewicz, J. Wojtowicz, Zadania z matematyki dla wyższych uczelni technicznych, część II, WNT, 1995. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt uczenia się / odniesienie do efektów kierunku Student, który zaliczył przedmiot, W01 – Ma podstawową wiedzę, stanowiącą bazę dla zrozumienia i studiowania przedmiotów kierunkowych, w zakresie analizy matematycznej i probabilistyki. Zna symbole, podstawowe pojęcia i twierdzenia rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych rzeczywistych i analizy wektorowej. Zna podstawowe sposoby i wzory znajdowania pochodnych cząstkowych oraz całek podwójnych, potrójnych, krzywoliniowych i powierzchniowych. / K_W01 W02 – Zna podstawowe pojęcia, określenia i twierdzenia rachunku prawdopodobieństwa i rozkłady prawdopodobieństwa stosowane w statystyce. Zna podstawowe pojęcia, określenia i twierdzenia statystyki matematycznej w tym estymacji punktowej i przedziałowej oraz weryfikacji hipotez parametrycznych i nieparametrycznych. Zna podstawowe metody obliczania prawdopodobieństw i statystycznej estymacji parametrów zmiennych losowych. / K_W01 U01 – Umie posługiwać się w podstawowym zakresie językiem analizy matematycznej i probabilistyki, wykorzystując właściwe symbole, określenia i odpowiednie twierdzenia. Umie stosować rachunek różniczkowy i całkowy funkcji skalarnych wielu zmiennych i funkcji wektorowych do rozwiązywania zadań. Umie obliczać prawdopodobieństwa, wykorzystując najważniejsze rozkłady prawdopodobieństwa stosowane w statystyce. Umie wyznaczać estymatory punktowe i przedziały ufności. Umie stosować testy parametryczne i nieparametryczne. / K_U07 U02 – Umie formułować i rozwiązywać proste problemy z wykorzystaniem rachunku różniczkowego i całkowego funkcji wielu zmiennych oraz rachunku prawdopodobieństwa i elementarnych metod statystyki matematycznej. / K_U07 U03 – Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł (także anglojęzycznych); potrafi interpretować uzyskane informacje i formułować wnioski. / K_U01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie zaliczenia sprawdzającego wiedzę (W01 i W02) i umiejętności (U01 i U02). Zaliczenie przeprowadzane jest w formie pisemnej lub pisemnej i ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych. Ćwiczenia rachunkowe i ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie wyników prac kontrolnych przeprowadzanych pod bezpośrednią kontrolą podczas zajęć (U01, U02, W01, W02) lub w formie zadań do samodzielnego rozwiązania (U01, U02, U03). Dodatkowo studenci otrzymują wskazówki do samodzielnego studiowana z zachętą do korzystania z różnorodnych źródeł wiedzy (U03). Skala ocen: dostatecznie (3) – student zna i rozumie większość wyłożonych za-gadnień, umie rozwiązywać najprostsze zadania rachunkowe, rozumie treść naj-ważniejszych twierdzeń; dobrze (4) – student zna i rozumie znaczną większość wyłożonych zagadnień, umie formułować i rozwiązywać najprostsze zadania rachunkowe oraz interpretować ich wyniki za pomocą twierdzeń; bardzo dobrze (5) – student zna i rozumie wszystkie wyłożone zagadnienia, umie formułować i rozwiązywać zadania rachunkowe oraz interpretować ich wyniki za pomocą twier-dzeń; dość dobrze (3,5) i ponad dobrze (4,5) – pośrednio między dostatecznie i dobrze oraz między dobrze i bardzo dobrze. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 10 godzin
Laboratorium, 16 godzin
Wykład, 24 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Justyna Kurkowiak, Paweł Lubowiecki | |
Prowadzący grup: | Justyna Kurkowiak, Paweł Lubowiecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.