Lotnicze układy wykonawcze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCSI-LUW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lotnicze układy wykonawcze |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 14/x , C 14/+, L16/+; razem: 44 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | wprowadzające: metrologia I: pomiar wielkości elektrycznych i mechanicznych. Czujniki i przetworniki pomiarowe. elektrotechnika i elektronika I: silniki elektryczne. Wzmacniacze prądu stałego i operacyjne. Modulacja i demodulacja. Układy prostownicze - zasilacze. mechanika II: geometria mas, praca, moc i energia kinetyczna, dynamika ruchu obrotowego i płaskiego ciała sztywnego. podstawy automatyki i automatyzacji: transmitancja operatorowa i widmowa. Budowa i przekształcanie schematów blokowych. Podstawowe człony dynamiczne. Układy regulacji automatycznej. Jakość regulacji. Dokładność statyczna i dynamiczna. Urządzenia wykonawcze i pomiarowe automatyki. mechanika płynów: podstawowe zależności mechaniki płynów. Elementy hydrostatyki i hydrauliki stosowanej. termodynamika: równania stanu gazów doskonałych i rzeczywistych. Zasady termodynamiki. aerodynamika: obciążenia aerodynamiczne powierzchni sterowych statku powietrznego. |
Programy: | semestr piąty/ lotnictwo i kosmonautyka / awionika |
Autor: | mjr dr inż. Maciej HENZEL |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 14 2. Udział w laboratoriach / 16 3. Udział w ćwiczeniach / 14 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 10 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 14 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 2 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 8 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90 godz./3ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+12): 54 godz./2ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 60 godz./2.ECTS |
Skrócony opis: |
Ogólna charakterystyka urządzeń wykonawczych. Serwomechanizmy. Podstawowe wymagania. Płyny-własności termodynamiczne i przepływowe. Straty przepływu. Pneumatyczny układ sterowania i napędu. Elementy sterujące i wykonawcze. Model matematyczny pneumatycznego układu napędowego. Charakterystyki układu. Budowa i zasada pracy układu hydraulicznego. Zespoły hydrostatycznego układu napędowego. Sterowanie dławieniowe i wyporowe. Wzmacniacze hydrauliczne i elektrohydrauliczne. Model matematyczny elektrohydraulicznego układu napędu. Charakterystyki statyczne i dynamiczne układu. Budowa i zasada działania napędów elektrycznych. Struktura napędu elektrycznego. Struktura serwomechanizmu elektrycznego (schemat funkcjonalny). Charakterystyka mechaniczna i regulacyjna silnika elektrycznego. Charakterystyki silnika krokowego. Model matematyczny elektrycznego zamkniętego układu napędowego. Charakterystyki statyczne układu. Analiza porównawcza różnych typów układów wykonawczych. |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych 1. Ogólna charakterystyka urządzeń wykonawczych /1. Struktura układów sterowania i regulacji. Serwomechanizmy. Przeznaczenie. Klasyfikacja, podstawowe wymagania. Przykłady. 2. Płyny-własności termodynamiczne i przepływowe /1. Podstawowe prawa termodynamiki. Równanie ciągłości Bernoulliego. Prawo Pascala. Liczba Reynoldsa. Lepkość kinematyczna i dynamiczna gazów i cieczy. Własności cieczy roboczych. Straty przepływu. 3. Napęd i sterowanie pneumatyczne /1. Pneumatyczny układ sterowania i napędu - struktura. Budowa pneumatycznego układu sterowania - podstawowe elementy. Elementy sterujące przepływem i ciśnieniem powietrza. Serwozawory i serwonapędy pneumatyczne. Czujniki i wzmacniacze pneumatyczne. 4. Elementy sterujące i wykonawcze pneumatyki /1. Zawory rozdzielające, zawory zwrotne, zawory dławiące zwykłe i proporcjonalne. Silniki i siłowniki pneumatyczne. Zespoły przygotowania sprężonego powietrza. 5. Przykład elektropneumatycznego zamkniętego układu napędowego steru statku powietrznego /1. Tworzenie i czytanie schematów pneumatycznych. Projekt prostego układu sterowania pneumatycznego. Model matematyczny zamkniętego układu napędowego steru w postaci: równań różniczkowych; schematu blokowego. 6. Przykład elektropneumatycznego zamkniętego układu napędowego steru statku powietrznego /1. Model matematyczny układu w postaci transmitancji operatorowej. Charakterystyki statyczne układu. 7. Napęd i sterowanie hydrauliczne /1. Budowa i zasada pracy układu hydraulicznego. Zespoły hydrostatycznego układu napędowego Sterowanie dławieniowe i wyporowe (objętościowe). Straty mocy w układach hydraulicznych. Zjawisko kawitacji i obliteracji. Elementy sterujące kierunkiem przepływu, natężeniem przepływu i ciśnieniem cieczy. Wzmacniacze hydrauliczne i elektrohydrauliczne. 8. Elementy hydraulicznych stacji zasilających (pompy, akumulatory hydrauliczne, zbiorniki cieczy roboczej, filtry) /1. Straty cieplne w układzie. Odbiorniki hydrauliczne (silniki hydrauliczne i siłowniki hydrauliczne). Konwencjonalne zawory proporcjonalne i zawory proporcjonalne regulacyjne. Serwozawory przepływowe i ciśnieniowe. 9. Przykład elektrohydraulicznego zamkniętego układu napędowego steru statku powietrznego /1. Charakterystyki statyczne układu sterowania dławieniowego. Model matematyczny zamkniętego układu napędu w postaci równań różniczkowych. Charakterystyki statyczne i dynamiczne układu. 10. Przykład elektrohydraulicznego zamkniętego układu napędowego steru statku powietrznego /1. Tworzenie modelu matematycznego prostego układu hydraulicznego w postaci schematu blokowego. Model matematyczny zamkniętego układu napędowego steru układu w postaci schematu blokowego i transmitancji operatorowej. 11. Budowa i zasada działania napędów elektrycznych /1. Struktura napędu elektrycznego. Struktura serwomechanizmu elektrycznego (schemat funkcjonalny). Model matematyczny silnika prądu stałego. Charakterystyka mechaniczna i regulacyjna. Charakterystyki dynamiczne napędu z silnikiem obcowzbudnym prądu stałego. 12. Budowa i zasada działania napędów elektrycznych /1. Sposoby sterowania silnikami elektrycznymi. Sterowanie impulsowe silnika prądu stałego. Sterowanie silnikiem krokowym. 13. Przykład elektrycznego zamkniętego układu napędowego steru statku powietrznego /1. Model matematyczny układu w postaci równań różniczkowych i schematu blokowego. 14. Przykład elektrycznego zamkniętego układu napędowego steru statku powietrznego /1. Model matematyczny układu w postaci transmitancji operatorowej. Charakterystyki statyczne układu, Ćwiczenia / polegają na grupowym rozwiązywaniu zadań w celu utrwalenia wiedzy określonej efektami W1, W2 oraz opanowania umiejętności U2,U3. 1. Uproszczone obliczenia projektowe pneumatycznych układów sterujących i napędów /2. Dobór siłownika pneumatycznego; określenie prędkości tłoka; dobór elementów przygotowania sprężonego powietrza. 2. Projektowanie prostych układów napędów i sterowania pneumatycznego /2. Zasady tworzenia i czytania schematów pneumatycznych; tworzenie prostych układów sterowania elementami pneumatycznymi i elektropneumatycznymi. 3. Obliczenie podstawowych parametrów napędu i sterowania hydraulicznego /2. Parametrów roboczych układu hydraulicznego (ciśnienia, natężenia przepływu,); strat mocy w układach hydraulicznych (strat ciśnienia, strat objętościowych, strat hydrauliczno-mechanicznych, strat całkowitych), ilości ciepła wytwarzającego się w układzie i ilości ciepła oddanego do otoczenia. 4. Wyznaczenie charakterystyk statycznych układów hydraulicznych /2. Charakterystyki układu sterowania dławieniowego (zasilanego ze źródła stałego natężenia przepływu oraz ze źródła stałego ciśnienia); charakterystyki hydraulicznych dławieniowych układów sterowania prędkością. 5. Tworzenie modelu matematycznego prostego układu hydraulicznego /2. Modelowanie matematyczne zjawisk fizycznych zachodzących w elementach hydraulicznych układów sterowania i regulacji; zapis modelu układu sterowania dławieniowego w postaci schematu blokowego; analiza dynamiki układu sterowania dławieniowego. 6. Model matematyczny silnika prądu stałego /2. Zapis w postaci równań różniczkowych; schematu blokowego; transmitancji operatorowej. 7. Model matematyczny elektrycznego zamkniętego układu napędowego steru statku powietrznego /2. Zapis w postaci: równań różniczkowych; schematu blokowego. Laboratoria / polegają na wykonywaniu przez grupę studentów pomiarów parametrów i charakterystyk układów wykonawczych i ich elementów w celu utrwalenia wiedzy określonej efektami W1,W2 oraz opanowania umiejętności U1, U2, U3 i kompetencji społecznej K1. 1. Pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk lotniczego elektrycznego układu wykonawczego /4. Eksperymentalne wyznaczenie charakterystyk czasowych silnika bocznikowego w czasie rozruchu, w czasie rozruchu i nawrotu i w czasie hamowania. Pomiary elektromechanicznej i elektromagnetycznej stałych czasowych silnika; pomiar czasu ruszania silnika; pomiar charakterystyk rozruchu silnika; badanie skuteczności różnych sposobów hamowania silnika. 2. Zaprojektowanie i praktyczna realizacja prostych hydraulicznych układów sterujących i napędów /4. Praktyczna realizacja zaprojektowanych układów sterowania dławieniowego na stanowisku dydaktycznym firmy Festo Didactic. Przeprowadzenie badań funkcjonalnych zaprojektowanych układów i wyznaczenie charakterystyk statycznych niektórych z nich (wskazanych przez prowadzącego). 3. Badanie elektrohydraulicznego układu wykonawczego / 2. Obiektem badań jest elektrohydrauliczny układ wykonawczy (zasilanie 30MPa, skok siłownika 80mm). Doświadczalnie wyznaczane są charakterystyki statyczne i dynamiczne (skokowa, częstotliwościowa) układu dla różnych nastaw regulatora PID. Są one podstawą wyznaczenia podstawowych parametrów badanego układu wykonawczego. 4. Zaprojektowanie i praktyczna realizacja prostych pneumatycznych układów sterujących i napędów /2. Projekt prostych układów pneumatycznych za pomocą dedykowanego oprogramowania FluidSIM Pneumatic, umożliwiającego wykonywanie analiz symulacyjnych układów pneumatycznych. Praktyczna realizacja sterowania w układach pneumatycznych z wykorzystaniem stanowiska firmy Festo. 5. Sterowanie silnikiem krokowym /2. Obiektem badań jest silnik krokowy z falownikiem EduTrainer wraz z dedykowanym oprogramowaniem. 6. Pomiar podstawowych parametrów i charakterystyk wybranych przekształtników energii elektrycznej w napędach elektrycznych /2. Poznanie zasad działania podstawowych rodzajów układów przekształcania energii elektrycznej oraz wykonanie pomiarów ich charakterystyk statycznych i dynamicznych. Obiektami badań są: układ ze wzmacniaczem mocy LM12CL, układy typu A i B oraz układ typu PWM. Badania wykonywane są dla obciążenia rezystancyjnego, indukcyjnego oraz silnikiem elektrycznym. |
Literatura: |
podstawowa: 1. Osiecki A.: Hydrostatyczny napęd maszyn. WNT, Warszawa 1998. 2. Pizoń A.: Elektrohydrauliczne analogowe i cyfrowe układy automatyki, WNT, Warszawa 1995. 3. Stryczek St.: Napęd hydrostatyczny, Tom II Układy, WNT, Warszawa 1997. 4. Szenajch W.: Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT, Warszawa 1997. 5. Siemieniak F.:Dynamika pneumatycznych układów napędowych, Wydawnictwo Politechniki Białostockiej, Białystok 2007. 6. Dindrof R.: Napędy płynowe. Podstawy teoretyczne i metody obliczania napędów hydrostatycznych i pneumatycznych”, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej. Kielce 2009. 7. Zawirski K., Deskur J. , Kaczmarek T.: Automatyka napędu elektrycznego, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań 2012. uzupełniająca: 1. Heimann B., Gerth W., Popp K.: Mechatronika. Komponenty, metody, przykłady. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001. 2. Kotnis G.: Budowa i eksploatacja układów hydraulicznych w maszynach. Wydawnictwo i Handel Książkami "Ka Be", Krosno 2008. 3. Mednis W.: Hydrauliczne napędy i ich sterowanie. Ćwiczenia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999. 4. Niezgoda J., Pomierski W.: Sterowanie pneumatyczne. Ćwiczenia laboratoryjne. Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1998. 5. Kastowiecki J.: Elementy i podzespoły półprzewodnikowych układów napędowych, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999. 6. Węsierski Ł.: Elementy i układu pneumatyczne, AGH, Kraków 1981. 7. Węsierski Ł.: Podstawy pneumatyki. Festo Didactic, AGH, Kraków 1990. 8. Kulesza Z.:Modelowanie wieloobwodowych pneumatycznych układów napędowych, Praca doktorska, Politechnika Warszawska, Warszawa 2003. |
Efekty uczenia się: |
W1/ Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie urządzeń wykonawczych instalowanych na statkach powietrznych oraz szczegółową wiedzę niezbędną do zrozumienia fizycznych podstaw działania elektrycznych, pneumatycznych i hydraulicznych układów napędu i sterowania. /K_W15, K_W17. W2/ Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie podstaw sterowania i automatyki, mechaniki płynów oraz podstawową wiedzę z elektrotechniki i elektroniki oraz termodynamiki technicznej w odniesieniu do zagadnień konstrukcyjnych i eksploatacyjnych w obszarze lotniczych układów wykonawczych /K_W03, K_W04, K_W08. U1/ Potrafi posługiwać się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami do pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących układy wykonawcze i ich elementy / K_U07. U2/ Potrafi posłużyć się środowiskami programistycznymi w celu symulacji układów wykonawczych / K_U08. U3/ Potrafi rozwiązywać zadania techniczne w obszarze projektu koncepcyjnego lotniczego układu wykonawczego i rozwiązywać powstające podczas ich eksploatacji problemy techniczne z zastosowaniem dostępnych środków, oraz obsługiwać lotnicze układy wykonawcze zgodnie wymaganymi przepisami ciągłej zdatności / K_U14, K_U15. |
Metody i kryteria oceniania: |
rzedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Zaliczenie jest przeprowadzane w formie pisemnego testu sprawdzającego (kolokwium) z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych na ocenę pozytywną. Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen z przygotowania i wykonania ćwiczeń audytoryjnych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen z przygotowania do wykonania ćwiczeń i sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Efekty W1, W2, U1, U2, U3 sprawdzane są podczas pytań kontrolnych i podczas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych. Efekty W1, W2, U2, U3, U4 sprawdzane są w trakcie odpowiedzi, aktywności w wykonywaniu zadań i przygotowania sprawozdań na ćwiczeniach laboratoryjnych i podczas obrony sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Efekty W1, W2 sprawdzane są na kolokwium zaliczeniowym. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w pełni wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia a ponadto potrafi pozyskiwać niezbędne informacje związane z układami wykonawczymi korzystając z różnych źródeł. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu prawie pełnym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia a ponadto potrafi pozyskiwać niezbędne informacje związane z układami wykonawczymi korzystając z różnych źródeł. Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu dobrym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia a ponadto potrafi pozyskiwać niezbędne informacje związane z układami wykonawczymi korzystając z różnych źródeł. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu dostatecznym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 55% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł w stopniu dostatecznym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia.. Przy rozwiązywaniu zadań o średnim stopniu trudności wymaga wsparcia ze strony nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił wymagań na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.