Design of experiment
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTXXCND-DEx |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Design of experiment |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | angielski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | III stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 14/x, P 16/+ |
Przedmioty wprowadzające: | wymagania wstępne: efekty kształcenia w zakresie nauk technicznych na studiach wyższych I i II stopnia w odniesieniu do matematyki, zastosowania technik informacyjnych i prowadzenia badań doświadczalnych |
Programy: | studia doktoranckie w zakresie lotnictwa, mechatroniki i uzbrojenia |
Autor: | Prof. dr hab. inż. Radosław TRĘBIŃSKI |
Bilans ECTS: | Lp. Aktywność doktoranta Obciążenie w godz. 1 Udział w wykładach 14 2 Samodzielne studiowanie tematyki wykładów 14 3 Realizacja projektu 32 4 Udział w konsultacjach 1 5 Przygotowanie do egzaminu 12 6 Udział w egzaminie 2 Godz. 75 ECTS 3 |
Skrócony opis: |
W treści przedmiotu zawarto problematykę wynikającą z następujących tematów: • What do we mean by design of experiment? • Experimental plan (design) • Measures of position and scatter • Variable screening • Response surface exploration • Experimental optimization |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne: Tematy kolejnych zajęć: 1. What do we mean by design of experiment? Pojęcie doświadczenia i planu doświadczenia. Cele badań doświadczalnych. Jakościowa analiza obiektu doświadczenia. (2h) 2. Experimental plan (design). Plany w postaci unormowanej. Plany kompletne. Plany frakcyjne. Plany Hartleya, Bi, Pesocinskiego. Plany nasycone. Plan sympleksowy. Plany randomizowane. (4h) 3. Measures of position and scatter. Miary położenia. Miary rozproszenia wyników pomiarów. Błąd graniczny. (1h) 4. Variable screening. Ocena istotności wpływu wielkości wejściowej. (1h) 5. Response surface exploration Interpolacja i aproksymacja. Metoda najmniejszych kwadratów. Wyznaczanie współczynników funkcji obiektu. Badanie adekwatności funkcji obiektu. Badanie istotności współczynników funkcji obiektu. (2h) 6. Experimental optimization. Plan sekwencyjny. Plan optymalizacyjny. Zastosowanie planów optymalizacyjnych do identyfikacji obiektu. (2h) Wykład ilustrowany przezroczami Power Point. Projekt /metody dydaktyczne: Projekt obejmuje tematy wykładów 2, 3, 4 ,5, 6 Projekt polega na sporządzeniu 4 skoroszytów programu EXCEL, w których układa się plan doświadczenia i dokonuje analizy statystycznej wyników doświadczenia. Pierwszy skoroszyt zawiera ułożenie planu frakcyjnego, wyznaczenie liniowej funkcji obiektu oraz sprawdzenie jej adekwatności i istotności jej współczynników. Drugi skoroszyt zawiera ułożenie planu Hartleya, wyznaczenie kwadratowej funkcji obiektu oraz sprawdzenie jej adekwatności i istotności jej współczynników. Trzeci skoroszyt zawiera ułożenie planu randomizowanego blokowego kompletnego i ocenę istotności wpływu wielkości wejściowej. Czwarty skoroszyt zawiera ułożenie planu optymalizacyjnego i określenie optymalnych wartości wielkości wejściowych. |
Literatura: |
podstawowa: • Z. Polański – Planowanie doświadczeń w technice, PWN, 1984. • T.Grzegorczyk, J.Janiszewski, R.Trębiński – Metrologia i teoria eksperymentu, Część II, WAT, S-59928. • M.Korzyński – Metodyka eksperymentu, WNT, Warszawa,2006. uzupełniająca: • C.F. J. Wu, M. Hamada, Experiments. Planning, analysis and parameter design optimization, Wiley Interscience Publ., New York 2000. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Posiada wiedzę o planach doświadczenia / D_W02, D_W03 W2/ Posiada wiedzę o statystycznych metodach analizy wyników eksperymentu / D_W02, D_W03 U1 / Potrafi dobrać plan doświadczenia do zadania badawczego realizowanego w sposób doświadczalny./ D_U01, D_U02, D_U03 U2 / Potrafi dokonać statystycznej analizy wyników doświadczenia wykorzystując arkusze kalkulacyjne programu EXCEL / D_U01, D_U02, D_U03 U3 / Rozumie i potrafi posługiwać się terminologią w języku angielskim przy projek-towaniu badań doświadczalnych i analizie statystycznej rezultatów doświadczeń / D_UWAT02, D_U04 K1 / Jest gotów do do prowadzenia w sposób kompetentny i usystematyzowany badań doświadczalnych / D_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Moduł zaliczany jest na podstawie: zaliczenia projektu i egzaminu. Zaliczenie projektu odbywa się na podstawie przygotowanych przez doktorantów 4 skoroszytów programu EXCEL, w których układa się plan doświadczenia i dokonuje analizy statystycznej wyników doświadczenia. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie projektu. Osiągnięcie efektów W1, W2, U1, U2 - sprawdzane jest na podstawie oceny projektów Osiągnięcie efektu U3 - sprawdzane jest na podstawie stopnia zrozumienia instrukcji do realizacji projektu przygotowanych w języku angielskim Osiągnięcie efektu K1 – sprawdzane jest na podstawie oceny projektu Za każdy poprawnie zrobiony skoroszyt przyznawane jest 10 punktów. Za brak arkusza w skoroszycie odejmowane są 2 punkty. Za każdy błąd w arkuszu odejmowany jest 1 punkt. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje doktorant, który otrzymał z projektu co najmniej 38 pkt Ocenę dobrą plus otrzymuje doktorant, który otrzymał z projektu co najmniej 36 pkt Ocenę dobrą otrzymuje doktorant, który otrzymał z projektu co najmniej 34 pkt Ocenę dostateczną plus otrzymuje doktorant, który otrzymał z projektu co najmniej 32 pkt Ocenę dostateczną otrzymuje doktorant, który otrzymał z projektu co najmniej 30 pkt Ocenę niedostateczną otrzymuje doktorant, który otrzymał z projektu mniej niż 30 pkt Ocena z egzaminu jest oceną z realizacji projektu |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.