Laboratorium informatyki i mechaniki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTSXWSJ-LIiM |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Laboratorium informatyki i mechaniki |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | Lab. 38/+; razem: 38 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Wprowadzenie do informatyki - zna podstawowe pojęcia z dziedziny informatyki, instrukcje, funkcje, typy danych i operacje na nich w języku Matlab. Zna podstawy hipertekstowego języka opisu stron internetowych HTML. Informatyka – zna podstawy algorytmizacji zadań przetwarzania da-nych. Potrafi analizować model logiczny danych jako podstawę budowy oprogramowania do wspomagania zarządzania. Mechanika techniczna - zna i potrafi objaśnić teoretyczne i analityczne metody rozwiązania zagadnień statycznych i dynamicznych układu oraz stateczności, które posłużą do ich praktycznego wykorzystania w pro-gramie ANSYS Mechanical. |
Programy: | IV semestr /Inżynieria bezpieczeństwa/ wszystkie specjalności |
Autor: | dr hab. inż. Leszek Baranowski, prof. WAT dr inż. Sławomir Piechna, prof. WAT |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 0 2. Udział w laboratoriach / 38 3. Udział w ćwiczeniach / 0 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 0 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 50 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 0 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 22 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4 ECTS. Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 60 godz./2 ECTS. Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 90 godz./3 ECTS |
Skrócony opis: |
Wykonywanie w Matlabie aplikacji wykorzystujących instrukcje warunkowe, wyboru i iteracyjne. Konstruowanie w Matlabie funkcji, operowanie plikami, zobrazowanie wyników obliczeń na wykresach. Rozwiązywanie zadań przygotowania modelu logicznego danych. Weryfikacja i dokumentacja modelu. Indywidualne zadanie zaprojektowania i budowy bazy danych. Opracowanie instrukcji obsługi oraz dokumentacji bazy danych. Obliczenia statycznie obciążonej belki oraz kratownicy przestrzennej z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Mechanical APDL. Obliczenia statyczne elementu płaskiego oraz przestrzennego z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Workbench. |
Pełny opis: |
Laboratorium / metoda werbalno-praktyczna z wykorzystaniem komputerów 1. Testowanie działania instrukcji warunkowych w Matlabie. (2 godz.) Sprawdzenie przygotowania do zajęć. Tworzenie wyrażeń arytmetycznych i logicznych. Zastosowanie instrukcji warunkowej if-elseif-else-end , o różnym stopniu złożoności, do napisania programu według poleceń zawartych w instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych. Znajdowanie i poprawianie błędów w kodzie źródłowym programu zapisanego w m.pliku. 2. Wykonanie w Matlabie aplikacji wykorzystującej instrukcję wyboru. (2 godz.) Sprawdzenie przygotowania do zajęć. Zastosowanie instrukcji wyboru switch-case-otherwise-end do samodzielnego opracowania programu realizującego wybrane działania kalkulatora na liczbach wprowadzonych przez użytkownika z klawiatury. Wykorzystanie w instrukcji wyboru wyrażenia sterującego wyborem w postaci tekstowej i liczbowej. 3. Praca w Matlabie z instrukcjami iteracyjnymi. (2 godz.) Sprawdzenie przygotowania do zajęć. Ćwiczenie działania instrukcji iteracyjnych (tzw. pętli) for-end oraz while-end. Wykorzystanie pętli do obliczania silni dla liczby wprowadzonej z klawiatury oraz sumy podanego szeregu liczbowego. Zapewnienie poprawności działania programu w przypadku podania niepoprawnej liczby do obliczeń poprzez wprowadzanie liczby w pętli. 4. Konstruowanie w Matlabie funkcji wewnętrznych i wywoływanie ich w programie głównym. (2 godz.) Sprawdzenie przygotowania do zajęć. Samodzielne tworzenie m.plików z kodem źródłowym funkcji o różnej liczbie parametrów wejściowych i wyjściowych zgodnie z poleceniami zawartymi w instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych. Wykorzystanie polecenia Return. Wywoływanie funkcji w programie głównym. 5. Operacje wejścia-wyjścia w Matlabie. (2 godz.) Sprawdzenie przygotowania do zajęć. Wczytywanie danych do programu z klawiatury oraz z tekstowego pliku dyskowego. Wyświetlanie wyników obliczeń w sposób sformatowany na ekranie monitora. Zapisywanie zmiennych w plikach dyskowych w postaci binarnej i tekstowej. 6. Zastosowanie możliwości graficznych Matlaba do zobrazowania wyników obliczeń na wykresach. (2 godz.) Sprawdzenie przygotowania do zajęć. Tworzenie aplikacji wyświetlających w oknie graficznym wykresy dwuwymiarowe. Generowanie kilku przebiegów funkcji na jednym wykresie. Podział okna graficznego celem zobrazowania kilku wykresów w jednym oknie graficznym. Formatowanie i opisywanie wykresów. 7. Wykorzystanie Matlaba do rozwiązywania prostych zadań obliczeniowych. (2 godz.) Sprawdzenie umiejętności samodzielnego programowania komputerowego w języku Matlab na podstawie losowo wybranego przez studenta zestawu zawierającego trzy zadania do wykonania. 8. Tworzenie stron internetowych w HTML-u. (4 godz.) Sprawdzenie przygotowania do zajęć. Opracowanie projektu strony internetowej na zadany temat. Wykorzystanie języka HTML do stworzenia zaprojektowanej strony internetowej zawierającej: zarówno tekst (o różnym kroju, rozmiarze, kolorze), jak i grafikę oraz link do innej strony internetowej. 9. Rozwiązywanie zadań przygotowania modelu logicznego danych. (2 godz.) Weryfikacja modelu. Typy danych. Dokumentacja modelu. Przykłady budowy BD z zastosowaniem przygotowanej instrukcji do jej realizacji. 10. Budowa bazy danych obsługi wypożyczalni książek. (4 godz.) Przykład budowy BD obsługi wypożyczalni z zastosowaniem przygotowanej instrukcji do jej realizacji. Opracowanie własnej propozycji modyfikacji modelu logicznego BD w celu zwiększenia jej funkcjonalności. 11. Budowa bazy danych obsługi kadrowej biura projektowego. (6 godz.) Przykład budowy BD obsługi kadrowej biura projektowego z zastosowaniem przygotowanej instrukcji do jej realizacji. Opracowanie własnej propozycji modyfikacji modelu logicznego BD w celu zwiększenia jej funkcjonalności. Opracowanie modyfikacji interfejsu użytkownika BD. 12. Obliczenia statycznie obciążonej belki z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Mechanical APDL. (2 godz.) Rozwiązanie zadania o charakterze statycznym z analizą w granicach liniowej sprężystości materiału z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Mechanical APDL. 13. Obliczenia statycznie obciążonej kratownicy przestrzennej z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Mechanical APDL. (2 godz.) Przedmiotem zadania jest kratownica o kształcie zbliżonym do wieży w której zastosowano pręty o różnych polach przekrojów. Rozwiązanie zadania o charakterze statycznym w granicach liniowej sprężystości materiału z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Mechanical APDL. 14. Obliczenia statyczne cienkiej tarczy z otworem z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Workbench – zadanie dwuwymiarowe. (2 godz.) Przedmiotem zadania jest cienka tarcza z otworem umieszczonym centralnie obciążona wydatkiem na brzegu. Rozpatrywane jest zagadnienie 2D z podwójną symetrią przy wykorzystaniu oprogramowania ANSYS Workbench. 15. Obliczenia statyczne elementu przestrzennego z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Workbench. (2 godz.) Przedmiotem zadania jest obejma zaciśnięta na rurze za pomocą śruby ze wstępnym naciągiem. Rozpatrywane jest zagadnienie 3D z wykorzystaniem oprogramowania ANSYS Workbench. |
Literatura: |
Podstawowa: • Elżbieta Szymczyk, MATLAB dla mechaników, WAT, 2006. • Bogdan Buczek, Algorytmy. Ćwiczenia, wyd. Helion, 2009. • Steve Schwartz, Po prostu Office 2010 PL, wyd. Helion, 2011. • John Petersen, Wprowadzenie do baz danych, Helion, 2003. • Wiesław Dudek, Bazy danych SQL. Teoria i praktyka, Helion, 2006. • Tomasz Walczak, Microsoft Access 2013 PL. Biblia, Helion 2014. • Grzegorz Krzesiński, Tomasz Zagrajek, Piotr Marek, Paweł Borkowski, Metoda elementów skończonych w mechanice konstrukcji, rozwiązywanie wybranych zagadnień za pomocą systemu ANSYS., Oficyna wydawnicza Politechniki Warszawskiej 2015. Uzupełniająca: • Bogumiła Mrozek, Zbigniew Mrozek, MATLAB i Simulink, Helion, 2004. • Cyprian Lachowicz, Matlab Scilab Maxima, Oficyna Wydawnicza, Opole, 2005. • Lech Banachowski, Krzysztof Diks, Wojciech Rytter, Algorytmy i struktury danych, WNT, 2003. • Danuta Mendrala, Serwer SQL 2008. Helion, 2009. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego: U1 / potrafi przygotować model logiczny danych jako podstawę budowy oprogramowania do wspomagania zarządzania. / K_U14 U2 / potrafi posłużyć się pakietem oprogramowania ANSYS do rozwiązywania zadań z mechaniki. / K_U16 U3 / umie opracować algorytm, napisać, skompilować, uruchomić i testować napisany samodzielnie program komputerowy w języku Matlab. / K_U14 U4 / potrafi opracować założenia i postawić wymagania oraz przygotować stronę internetową w HTML-u. / K_U05 U5 / potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik. / K_U02 U6 / potrafi korzystać z baz danych, programów obliczeniowych i języków programowania, stosowanych w analizie i zarządzaniu bezpieczeństwem systemów / U_27B_5 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Warunkiem niezbędnym wystawienia oceny pozytywnej z przedmiotu jest uzyskanie z każdego laboratorium oceny min 3,00. Laboratorium zaliczane jest na podstawie średniej ważonej z laboratorium z Matlaba z wagą 0,3; laboratorium z baz danych z wagą 0,3; laboratorium z mechaniki z wagą 0,3; laboratorium z HTMLa z wagą 0,1. Osiągnięcie efektów U3, U5 i U6 sprawdzane jest na laboratorium z Matlaba oraz na laboratorium z baz danych. Osiągnięcie efektu U2 sprawdzane jest na laboratorium z mechaniki. Osiągnięcie efektu U1 sprawdzane jest na laboratorium z baz danych. Osiągnięcie efektu U4 sprawdzane jest na laboratorium z HTMLa. Podczas realizacji laboratorium mogą zostać wykorzystane metody i techniki kształcenia na odległość. Podczas realizacji laboratorium przekazywana będzie podstawowa terminologia angielska z tematyki przedmiotu. Dopuszcza się możliwość zaliczenia laboratorium w formie zdalnej. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 4,70 oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami uczenia się, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 4,30 oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami uczenia się, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy i umiejętności. Ocenę dobrą otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 3,80 oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 3,30 oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dość dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min.3.00, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie ma zaliczonych wszystkich efektów uczenia się lub który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Laboratorium, 38 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Sławomir Piechna | |
Prowadzący grup: | Leszek Baranowski, Kamil Cieplak, Adam Łożyński, Łukasz Omen, Sławomir Piechna | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.