Konstrukcja uzbrojenia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTSWWSJ-KU |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstrukcja uzbrojenia |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | semestr VII: W 30/+, C 30/+; razem: 60 godz., 5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Brak przedmiotów wprowadzających |
Programy: | semestr siódmy / Inżynieria bezpieczeństwa / wszystkie specjalności |
Autor: | płk dr inż. Mirosław Zahor; ppłk dr inż. Jacek KIJEWSKI |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. Studia stacjonarne 1. Udział w wykładach / 30 godz. 2. Udział w laboratoriach / 0 godz. 3. Udział w ćwiczeniach / 30 godz. 4. Udział w seminariach/ 0 godz. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 7 godz. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 godz. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 43 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz. 9. Realizacja projektu / 0 godz. 10. Udział w konsultacjach / 30 godz. 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 godz. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 godz. 13. Udział w egzaminie / 0 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 150 godz./ 5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13):90 godz./ 3 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 150 godz./ 5 ECTS |
Skrócony opis: |
Systematyka broni strzeleckiej. Podstawowe zespoły i mechanizmy broni strzeleckiej oraz ich przeznaczenie. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie podstawowych wzorów: pistoletów, pistoletów maszynowych, karabinków i karabinów, karabinów maszynowych, wielkokalibrowych karabinów maszynowych i środków wyspecjalizowanych broni strzeleckiej. Kierunki i perspektywy rozwoju współczesnej broni strzeleckiej. Systematyka broni artyleryjskiej. Podstawowe zespoły i mechanizmy broni artyleryjskiej oraz ich przeznaczenie. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie: armat, haubic, armatohaubic, dział bezodrzutowych, moździerzy, zestawów przeciwlotniczych, polowych wyrzutni rakietowych. Podstawowe zespoły i mechanizmy uzbrojenia pokładowego wozów bojowych. |
Pełny opis: |
Wykłady / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych 1. Broń palna w uzbrojeniu współczesnych armii. Klasyfikacja broni. / 2 / Klasyfikacja układów miotających. Podstawowe pojęcia i definicje. Nazwy broni i amunicji. 2. Broń strzelecka w systemie uzbrojenia. Klasyfikacja broni strzeleckiej. Podstawowe zespoły i mechanizmy broni strzeleckiej i ich przeznaczenie. / 2 / Systematyka broni strzeleckiej ze względu na stopień zautomatyzowania, zasadę działania i przeznaczenie taktyczne. Charakterystyki taktyczno-techniczne broni strzeleckiej. Przeznaczenie podstawowych mechanizmów broni strzeleckiej. Urządzenia pomocnicze broni strzeleckiej. 3. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie pistoletów, rewolwerów i pistoletów maszynowych. /2/ Amunicja pistoletowa i rewolwerowa. Ogólna charakterystyka pistoletów i rewolwerów. Przegląd konstrukcji pistoletów i pistoletów maszynowych stosowanych w SZ RP. 4. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie karabinków i karabinów / 2 / Amunicja pośrednia i karabinowa. Ogólna charakterystyka karabinów i karabinków. Przegląd konstrukcji karabinków stosowanych w SZ RP. 5. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie karabinów maszynowych i środków wyspecjalizowanych. / 2 / Amunicja karabinowa wielkokalibrowa i amunicja granatnikowa. Ogólna charakterystyka karabinów maszynowych i środków wyspecjalizowanych broni strzeleckiej. Przegląd konstrukcji karabinów maszynowych i środków wyspecjalizowanych stosowanych w SZ RP. 6. Zasady eksploatacji broni strzeleckiej. / 1 / Specyfika eksploatacji broni strzeleckiej. 7. Anglojęzyczna terminologia broni strzeleckiej. / 1 / Podstawowe terminy, zwroty i skróty dotyczące broni strzeleckiej. 8. Tendencje rozwojowe broni strzeleckiej w Polsce i na świecie. / 2 / Zasadnicze kierunki rozwoju broni strzeleckiej na świecie. Perspektywy rozwoju broni strzeleckiej w Polsce. 9. Broń artyleryjska w systemie uzbrojenia. Systematyka broni artyleryjskiej. Podstawowe zespoły i mechanizmy broni artyleryjskiej i ich przeznaczenie. / 2 / Systematyka broni artyleryjskiej ze względu na stopień zautomatyzowania, zasadę działania i przeznaczenie taktyczne. Charakterystyki taktyczno-techniczne broni artyleryjskiej. Przeznaczenie podstawowych mechanizmów broni artyleryjskiej. Urządzenia pomocnicze broni artyleryjskiej. 10. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie armat, haubic i armatohaubic. / 2 / Amunicja do armat, haubic i armatohaubic. Ogólna charakterystyka armat, haubic i armatohaubic. Przegląd konstrukcji armat, haubic i armatohaubic stosowanych w SZ RP. 11. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie dział bezodrzutowych, moździerzy i polowych wyrzutni rakietowych. / 2 / Amunicja do dział bezodrzutowych, moździerzy i polowych wyrzutni rakietowych. Ogólna charakterystyka dział bezodrzutowych, moździerzy i polowych wyrzutni rakietowych. Przegląd konstrukcji dział bezodrzutowych, moździerzy i polowych wyrzutni rakietowych stosowanych w SZ RP. 12. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie przeciwpancernych pocisków kierowanych (PPK). / 2 / Amunicja do PPK. Ogólna charakterystyka PPK. Przegląd konstrukcji PPK stosowanych w SZ RP. 13. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie zestawów przeciwlotniczych. / 1 / Amunicja do armat przeciwlotniczych. Ogólna charakterystyka zestawów przeciwlotniczych. Przegląd konstrukcji zestawów przeciwlotniczych stosowanych w SZ RP. 14. Charakterystyka taktyczno-techniczna, budowa i działanie uzbrojenia pokładowego czołgów, BWP i KTO. / 2 / Amunicja do czołgów, BWP i KTO. Ogólna charakterystyka uzbrojenia pokładowego czołgów, BWP i KTO. Przegląd konstrukcji uzbrojenia pokładowego czołgów, BWP i KTO stosowanych w SZ RP. 15. Zasady eksploatacji broni artyleryjskiej i uzbrojenia pokładowego czołgów, BWP i KTO. / 2 / Specyfika eksploatacji broni artyleryjskiej i uzbrojenia pokładowego uzbrojenia pokładowego czołgów, BWP i KTO. 16. Anglojęzyczna terminologia broni artyleryjskiej. / 1 / Podstawowe terminy, zwroty i skróty dotyczące broni artyleryjskiej. 17. Tendencje rozwojowe broni artyleryjskiej w Polsce i na świecie. / 2 / Zasadnicze kierunki rozwoju broni artyleryjskiej na świecie. Perspektywy rozwoju broni artyleryjskiej w Polsce. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Budowa i działanie pistoletów. / 4 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 2. Budowa i działanie pistoletów maszynowych. / 2 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 3. Budowa i działanie karabinków i karabinów. / 4 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 4. Budowa i działanie karabinów maszynowych. / 2 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 5. Budowa i działanie wielkokalibrowych karabinów maszynowych. / 2 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 6. Budowa i działanie środków wyspecjalizowanych. / 2 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 7. Budowa i działanie armat, haubic, armatohaubic. / 2 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 8. Budowa i działanie moździerzy, armatomoździerzy i dział bezodrzutowych. / 4 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 9. Budowa i działanie polowych wyrzutni rakietowych i PPK. / 2 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 10. Budowa i działanie dział przeciwlotniczych. / 2 / Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. 11. Budowa i działanie uzbrojenia wozów bojowych. / 4 /. Praktyczne zapoznanie się z sprzętem. |
Literatura: |
podstawowa: R. Woźniak i inni, „Encyklopedia Najnowszej Broni Palnej” – tomy I –IV, Wydawnictwo Bellona, 2001-2002, sygn. 15343, 15472, 15752, 15751; W. Furmanek, R. Woźniak „Wprowadzenie w technikę wojskową. Broń lufowa”, Wydawnictwo WAT, 2002 r., sygn. 57858. K. Fedak, R. Stelmasiak, R. Woźniak „Wybrane zagadnienia z wytrzymałości konstrukcji uzbrojenia”, Wydawnictwo WAT, 2002 r., sygn. 58651. H. Głowicki, S. Niezgodzki, S. Torecki, Budowa i eksploatacja broni lufowej i amunicji - cz. II „Budowa automatycznej broni strzeleckiej”, Wydawnictwo WAT, 1987, sygn. 48499; I. Dobiech, S. Majewski, S. Sieńko, S. Torecki, Budowa i eksploatacja broni lufowej i amunicji - cz. III „Eksploatacja techniczna broni i amunicji ", Wydawnictwo WAT, 1973, sygn. 33976; H. Głowicki, S. Niezgodzki, S. Torecki, „Zasady konstrukcji automatycznej broni strzeleckiej”, Wydawnictwo WAT, 1986, sygn. 48326; MON - Amunicja wojsk lądowych, R-4658; Instrukcje sprzętowe uzbrojenia wskazane przez wykładowcę; uzupełniająca: R. Woźniak i inni „Multimedialna Encyklopedia Najnowszej Broni Palnej”, Wydawnictwo Bellona, 2004; R. Woźniak i inni „Najnowsze uzbrojenie na świecie”, Wydawnictwo Bellona , 2006; Jane's Air-Launched Weapons; Jane's Ammunition Handbook; Jane's Armour and Artillery; Jane's Infantry Weapons; Jane’s Police and Security Equipment; Materiały wydane studentom w formie elektronicznej |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt uczenia się/ odniesienie do efektu kierunkowego W1 / ma szczegółową wiedzę związaną z obiektami technicznymi w zakresie konstrukcji uzbrojenia oraz eksploatacji techniki uzbrojenia/ K_W20, W2 / zna budowę, działanie oraz zasady eksploatacji sprzętu uzbrojenia i elektroniki będącego na wyposażeniu Wojsk Obrony Terytorialnej / K_W20A_5, U1 / potrafi projektować elementarne procesy technologiczne oraz dokonać oceny procesu produkcji i eksploatacji maszyn w aspekcie bezpieczeństwa / K_U18, U2 / posiada umiejętność rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem dostępnych środków, w warunkach pokojowych i ewentualnych działań zbrojnych na przyszłym polu walki/ U_20A_1, U3/potrafi wykorzystywać sprzęt techniczny będący na wyposażeniu Wojsk Obrony Terytorialnej / U_20A_7, K1 / dysponuje odpowiednią wiedzą techniczną, pozwalającą rozwiązywać problemy eksploatacyjne za pomocą metod i technik inżynierskich / K_20A_4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną; Zaliczenie przedmiotu jest przeprowadzane w formie pisemnego testu sprawdzającego z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na ocenę. Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych odbywa się na podstawie przygotowania i realizacji ćwiczeń audytoryjnych. efekty W1, W2 oraz U1 - sprawdzane są w trakcie zaliczenia przedmiotu i odpowiedzi na ćwiczeniach audytoryjnych a także przy zaliczeniu tych ćwiczeń, przy okazji sprawdzania umiejętności U2, U3 oraz K1; efekty U2, U3 i K1 - sprawdzane są w trakcie odpowiedzi ustnych na ćwiczeniach audytoryjnych oraz przy zaliczeniu tych ćwiczeń. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami uczenia się, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami uczenia się, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 55% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.