Maszynoznawstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTSTCSI-M |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Maszynoznawstwo |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
LUB
5.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/x, C 16/+, L14/+; razem: 60 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Podstawy inżynierii bezpieczeństwa / Podstawowe pojęcia i miary w obszarze problematyki bezpieczeństwa. Zagrożenie techniczne i bezpieczeństwo techniczne, ryzyko, strata (szkoda). Rozpoznawanie i identyfikacja zagrożeń. Procesy powstawania strat (szkód). Wybrane problemy bezpieczeństwa, niezawodności, niezawodność techniczna i niezawodność człowieka. Związki miar ryzyka z miarami niezawodności i zagrożenia. Ogólna charakterystyka metod analizy ryzyka: metody jakościowe i ilościowe. Bezpieczeństwo obiektu technicznego. Podstawy konstrukcji maszyn / Rodzaje konstrukcji mechanicznych i sposoby ich obliczeń wytrzymałościowych. Procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Elektrotechnika i elektronika / Zabezpieczenia eksploatacyjne urządzeń elektrycznych. Zasady bezpieczeństwa przy montażu i eksploatacji instalacji elektrycznych. Mechanika / Bezpieczeństwo konstrukcji. Kryteria zniszczenia. Mechanizmy zniszczenia. Niezawodność konstrukcji. |
Programy: | semestr piąty / inżynieria bezpieczeństwa / wszystkie specjalności |
Autor: | ppłk dr inż. Michał Jasztal, dr inż. Łukasz Omen |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. Studia stacjonarne 1. Udział w wykładach / 30 godz. 2. Udział w laboratoriach / 14 godz. 3. Udział w ćwiczeniach / 16 godz. 4. Udział w seminariach / 0 godz. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 5 godz. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 18 godz. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 7 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz. 9. Realizacja projektu / 0 godz. 10. Udział w konsultacjach / 13 godz. 11. Przygotowanie do egzaminu / 15 godz. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 godz. 13. Udział w egzaminie / 2 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 75 godz. / 2,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 105 godz./ 3.5 ECTS |
Skrócony opis: |
Klasyfikacja maszyn, metody projektowania, materiały stosowane w ich budowie. Napędy elektryczne z silnikami prądu stałego i przemiennego. Generatory energii elektrycznej. Maszyny przepływowe, klasyfikacja i zasada pracy. Turbiny parowe. Wentylatory, dmuchawy, sprężarki. Turbiny wodne. Pompy wirowe. Maszyny wyporowe. Siłownie cieplne. Elektrociepłownie. Siłownie jądrowe. Skraplacze. Siłownie wodne. Kotły, zasada działania, typowe konstrukcje. Klasyfikacja i sprawność ziębiarek. Ziębiarki sprężarkowe gazowe, parowe, cieplne – absorpcyjne i próżniowe. Generatory i ziębiarki termoelektryczne. Podział i klasyfikacja oraz budowa pojazdów samochodowych. Zasady działania i budowa tłokowych silników spalinowych. Silniki odrzutowe, budowa i zasada działania. Układy napędowe: sprzęgła, skrzynie biegów, wały napędowe i przeguby, mosty napędowe, układy kierownicze, układy hamulcowe, zawieszenie osi i kół. Samoloty, wiropłaty, szybowce, statki kosmiczne, budowa i wyposażenie samolotu. |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych 1. Definicje i podział maszyn. / 2 / Omówienie podstawowych rodzajów maszyn technicznych oraz rodzajów materiałów stosowanych do ich budowy. Charakterystyka procesu projektowania: działania objęte procesem projektowania, struktura typowego procesu projektowania, zasady konstruowania. 2. Napędy elektryczne z silnikami prądu stałego i przemiennego. Generatory energii elektrycznej. / 2 / Opis budowy i zasady działania napędów elektrycznych z silnikami prądu stałego i przemiennego oraz generatorów energii elektrycznej. 3. Maszyny przepływowe. / 2 / Omówienie ogólnej zasady pracy maszyn przepływowych oraz ich podziału. Opis budowy i zasady działania wybranych konstrukcji turbin parowych, wentylatorów, dmuchaw, sprężarek, turbin wodnych oraz pomp wirowych. 4. Maszyny wyporowe. / 2 / Omówienie budowy i zasady działania wybranych konstrukcji maszyn wyporowych ze szczególnym uwzględnieniem parowych silników wyporowych, sprężarek wyporowych oraz pomp wyporowych. 5. Siłownie. / 4 / Omówienie budowy i zasady działania siłowni cieplnych, elektrociepłowni, siłowni jądrowych, skraplaczy, siłowni wodnych oraz innych rodzajów siłowni. 6. Kotły. / 2 / Omówienie zasady działania kotła. Opis budowy różnych rodzajów palenisk kotłowych oraz typowych konstrukcji kotłów parowych. 7. Chłodnictwo. / 4 / Przedstawienie roli i miejsca chłodnictwa we współczesnej nauce i technice. Klasyfikacja i sprawność ziębiarek. Ziębiarki sprężarkowe gazowe. Ziębiarki sprężarkowe parowe. Czynniki robocze ziębiarek parowych. Ziębiarki cieplne – absorpcyjne i próżniowe. Generatory i ziębiarki termoelektryczne. Skraplanie gazów – obieg Lindego i Kapicy. Zastosowania ziębiarki parowej z wieloskładnikowym czynnikiem roboczym. 8. Pojazdy samochodowe. / 2 / Przedstawienie podziału i klasyfikacji oraz ogólnej budowy pojazdów samochodowych. 9. Silniki spalinowe. / 4 / Omówienie przemiany energii w silniku spalinowym. Opis zasady działania tłokowych silników spalinowych oraz głównych mechanizmów i elementów silnika. Opis budowy i zasady działania silników odrzutowych. 10. Układy napędowe. / 2 / Omówienie budowy i zasady działania sprzęgieł, skrzyń biegów, wałów napędowych i przegubów, mostów napędowych, układów kierowniczych, układów hamulcowych oraz zawieszenia osi i kół. 11. Statki powietrzne. / 2 / Omówienie podziału statków powietrznych, oraz ogólna charakterystyka samolotów, wiropłatów, szybowców i statków kosmicznych. 12. Budowa samolotu. / 2 / Omówienie budowy oraz rozwiązań konstrukcyjnych podstawowych zespołów samolotu: płatowiec, zespół napędowy, wyposażenie samolotu, układy wykonawcze samolotu. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Analiza budowy oraz zasad działania napędów elektrycznych oraz generatorów energii elektrycznej. / 2 / Identyfikacja strukturalna i funkcjonalna napędów elektrycznych oraz źródeł energii elektrycznej z wykorzystaniem schematów elektrycznych. 2. Analiza obciążeń maszyn wirnikowych. / 2 / Analiza różnych rodzajów obciążeń podstawowych elementów maszyn wirnikowych takich jak tarcze, łopatki i wały. 3. Wyznaczanie parametrów obiegów chłodniczych. Obliczanie sprawności energetycznej ziębiarek parowych. / 2 / Wyznaczanie podstawowych parametrów obiegów chłodniczych oraz sprawności energetycznej ziębiarek parowych dla podanego rozwiązania technicznego. 4. Analiza mechanizmów powstawania uszkodzeń elementów silnika. / 2 / Charakterystyka procesów destrukcyjnych i opis podstawowych mechanizmów powstawania wybranych typów uszkodzeń silników spalinowych. 5. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych podzespołów układów napędowych. / 2 / Analiza wybranych rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł, skrzyń biegów, wałów napędowych i przegubów, mostów napędowych, układów kierowniczych, układów hamulcowych oraz zawieszenia pojazdów samochodowych. 6. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych statków powietrznych. / 2 / Analiza rozwiązań konstrukcyjnych różnych typów statków powietrznych w oparciu o dokumentację techniczną. 7. Analiza budowy oraz funkcjonowania wybranych zespołów wyposażenia samolotów. / 4 / Analiza zasady działania oraz rozwiązań konstrukcyjnych wybranych zespołów wyposażenia samolotów w oparciu o dokumentację techniczną. Laboratoria / metoda praktyczna 1. Badanie własności silników indukcyjnych i prądnic synchronicznych. / 4 / Wyznaczanie podstawowych charakterystyk maszyn elektrycznych na stanowiskach laboratoryjnych. 2. Badanie zjawisk przy przewodzeniu ciepła i prądu elektrycznego. / 2 / Badanie parametrów termoogniwa półprzewodnikowego pracującego w obiegu chłodniczym. 3. Badania wizualne uszkodzeń lotniczych silników odrzutowych. / 2 / Badanie uszkodzeń wybranych elementów lotniczych silników odrzutowych za pomocą wideoendoskopu. 4. Wyznaczanie krytycznych prędkości obrotowych wirnika metodą eksperymentalną. / 2 / Wyznaczanie krytycznych prędkości obrotowych wirnika na stanowisku laboratoryjnym. 5. Identyfikacja rozwiązań konstrukcyjnych podstawowych zespołów samolotu: płatowiec, zespół napędowy, wyposażenie samolotu, układy wykonawcze samolotu. / 2 / Identyfikacja rozwiązań konstrukcyjnych podstawowych zespołów samolotu prowadzona w hangarze lotniczym dla wybranych egzemplarzy statków powietrznych. 6. Analiza budowy i zasady działania wyposażenia specjalnego samolotu / 2 / Analiza rozwiązań konstrukcyjnych i zasady działania wyposażenia specjalnego samolotu prowadzona w hangarze lotniczym. |
Literatura: |
podstawowa: Biały W. Maszynoznawstwo. WNT, 2003. Gnutek Z., Kordylewski W. Maszynoznawstwo energetyczne PWR, 2003. uzupełniająca: Wołek M. Maszynoznawstwo. PWN, 1982. Kijewski J. Maszynoznawstwo. WSiP, 2011. Mały Poradnik Mechanika – t.1 i 2. WNT, 2002. Podstawy konstrukcji maszyn Część 2 Techniki wytwarzania i maszynoznawstwo. WKŁ, 2012. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Ma podstawową wiedzę w zakresie konstrukcji oraz funkcjonowania maszyn elektrycznych, przepływowych, wyporowych oraz cieplnych, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zagrożeń występujących w cyklu życia tego typu obiektów technicznych. / K_W06 W2 / Ma podstawową wiedzę w zakresie konstrukcji oraz funkcjonowania pojazdów samochodowych oraz statków powietrznych, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zagrożeń występujących w cyklu życia tego typu obiektów technicznych. / K_W06 U1 / Potrafi posługiwać się aparaturą pomiarową w badaniach maszyn elektrycznych, cieplnych, oraz mechanizmów, potrafi zorganizować i przeprowadzić pomiary oraz ocenić ich wyniki. / K_U18 U2 / Potrafi wykonać podstawowe obliczenia projektowe maszyn oraz dokonać analizy ich budowy i zasad funkcjonowania. / K_U19 U3 / Potrafi dokonać oceny procesu eksploatacji maszyn w aspekcie bezpieczeństwa. / K_U19 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Egzaminu Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną; Egzamin przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnego testu sprawdzającego wiedzę; Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę. Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen z przygotowania i wykonania ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. efekty W1, W2 - sprawdzane są w trakcie odpowiedzi na ćwiczeniach audytoryjnych i na kolokwiach a także w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych oraz przy zaliczeniu tych ćwiczeń, przy okazji sprawdzania umiejętności U2 oraz U3. Ocena za osiągnięcie tych efektów jest przyznawana łącznie za osiągnięcie umiejętności U2 i U3; efekt U1 - sprawdzany jest w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych oraz przy zaliczeniu tych ćwiczeń. efekty U2, U3 - sprawdzane są w trakcie odpowiedzi ustnych i pisemnych na ćwiczeniach audytoryjnych a także w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych oraz przy zaliczeniu tych ćwiczeń. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami uczenia się, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami uczenia się, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 55% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 16 godzin
Laboratorium, 14 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Jasztal, Łukasz Omen, Janusz Terpiłowski, Mariusz Ważny | |
Prowadzący grup: | Michał Jasztal, Łukasz Omen, Janusz Terpiłowski, Mariusz Ważny | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.