Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Maszynoznawstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTSTCSI-M
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Maszynoznawstwo
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 LUB 5.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 30/x, C 16/+, L14/+; razem: 60 godz., 4 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

Podstawy inżynierii bezpieczeństwa / Podstawowe pojęcia i miary w obszarze problematyki bezpieczeństwa. Zagrożenie techniczne

i bezpieczeństwo techniczne, ryzyko, strata (szkoda). Rozpoznawanie i identyfikacja zagrożeń. Procesy powstawania strat (szkód). Wybrane problemy bezpieczeństwa, niezawodności, niezawodność techniczna

i niezawodność człowieka. Związki miar ryzyka z miarami niezawodności

i zagrożenia. Ogólna charakterystyka metod analizy ryzyka: metody jakościowe i ilościowe. Bezpieczeństwo obiektu technicznego.

Podstawy konstrukcji maszyn / Rodzaje konstrukcji mechanicznych i sposoby ich obliczeń wytrzymałościowych. Procesy prowadzące do uszkodzeń obiektów mechanicznych.

Elektrotechnika i elektronika / Zabezpieczenia eksploatacyjne urządzeń elektrycznych. Zasady bezpieczeństwa przy montażu i eksploatacji instalacji elektrycznych.

Mechanika / Bezpieczeństwo konstrukcji. Kryteria zniszczenia. Mechanizmy zniszczenia. Niezawodność konstrukcji.

Programy:

semestr piąty / inżynieria bezpieczeństwa / wszystkie specjalności

Autor:

ppłk dr inż. Michał Jasztal, dr inż. Łukasz Omen

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.

Studia stacjonarne

1. Udział w wykładach / 30 godz.

2. Udział w laboratoriach / 14 godz.

3. Udział w ćwiczeniach / 16 godz.

4. Udział w seminariach / 0 godz.

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 5 godz.

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 18 godz.

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 7 godz.

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz.

9. Realizacja projektu / 0 godz.

10. Udział w konsultacjach / 13 godz.

11. Przygotowanie do egzaminu / 15 godz.

12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 godz.

13. Udział w egzaminie / 2 godz.


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 75 godz. / 2,5 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową 105 godz./ 3.5 ECTS

Skrócony opis:

Klasyfikacja maszyn, metody projektowania, materiały stosowane w ich budowie. Napędy elektryczne z silnikami prądu stałego i przemiennego. Generatory energii elektrycznej. Maszyny przepływowe, klasyfikacja i zasada pracy. Turbiny parowe. Wentylatory, dmuchawy, sprężarki. Turbiny wodne. Pompy wirowe. Maszyny wyporowe. Siłownie cieplne. Elektrociepłownie. Siłownie jądrowe. Skraplacze. Siłownie wodne. Kotły, zasada działania, typowe konstrukcje. Klasyfikacja i sprawność ziębiarek. Ziębiarki sprężarkowe gazowe, parowe, cieplne – absorpcyjne i próżniowe. Generatory i ziębiarki termoelektryczne. Podział i klasyfikacja oraz budowa pojazdów samochodowych. Zasady działania i budowa tłokowych silników spalinowych. Silniki odrzutowe, budowa i zasada działania. Układy napędowe: sprzęgła, skrzynie biegów, wały napędowe i przeguby, mosty napędowe, układy kierownicze, układy hamulcowe, zawieszenie osi i kół. Samoloty, wiropłaty, szybowce, statki kosmiczne, budowa i wyposażenie samolotu.

Pełny opis:

Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych

1. Definicje i podział maszyn. / 2 / Omówienie podstawowych rodzajów maszyn technicznych oraz rodzajów materiałów stosowanych do ich budowy. Charakterystyka procesu projektowania: działania objęte procesem projektowania, struktura typowego procesu projektowania, zasady konstruowania.

2. Napędy elektryczne z silnikami prądu stałego i przemiennego. Generatory energii elektrycznej. / 2 / Opis budowy i zasady działania napędów elektrycznych z silnikami prądu stałego i przemiennego oraz generatorów energii elektrycznej.

3. Maszyny przepływowe. / 2 / Omówienie ogólnej zasady pracy maszyn przepływowych oraz ich podziału. Opis budowy i zasady działania wybranych konstrukcji turbin parowych, wentylatorów, dmuchaw, sprężarek, turbin wodnych oraz pomp wirowych.

4. Maszyny wyporowe. / 2 / Omówienie budowy i zasady działania wybranych konstrukcji maszyn wyporowych ze szczególnym uwzględnieniem parowych silników wyporowych, sprężarek wyporowych oraz pomp wyporowych.

5. Siłownie. / 4 / Omówienie budowy i zasady działania siłowni cieplnych, elektrociepłowni, siłowni jądrowych, skraplaczy, siłowni wodnych oraz innych rodzajów siłowni.

6. Kotły. / 2 / Omówienie zasady działania kotła. Opis budowy różnych rodzajów palenisk kotłowych oraz typowych konstrukcji kotłów parowych.

7. Chłodnictwo. / 4 / Przedstawienie roli i miejsca chłodnictwa we współczesnej nauce i technice. Klasyfikacja i sprawność ziębiarek. Ziębiarki sprężarkowe gazowe. Ziębiarki sprężarkowe parowe. Czynniki robocze ziębiarek parowych. Ziębiarki cieplne – absorpcyjne i próżniowe. Generatory i ziębiarki termoelektryczne. Skraplanie gazów – obieg Lindego i Kapicy. Zastosowania ziębiarki parowej z wieloskładnikowym czynnikiem roboczym.

8. Pojazdy samochodowe. / 2 / Przedstawienie podziału i klasyfikacji oraz ogólnej budowy pojazdów samochodowych.

9. Silniki spalinowe. / 4 / Omówienie przemiany energii w silniku spalinowym. Opis zasady działania tłokowych silników spalinowych oraz głównych mechanizmów i elementów silnika. Opis budowy i zasady działania silników odrzutowych.

10. Układy napędowe. / 2 / Omówienie budowy i zasady działania sprzęgieł, skrzyń biegów, wałów napędowych i przegubów, mostów napędowych, układów kierowniczych, układów hamulcowych oraz zawieszenia osi i kół.

11. Statki powietrzne. / 2 / Omówienie podziału statków powietrznych, oraz ogólna charakterystyka samolotów, wiropłatów, szybowców i statków kosmicznych.

12. Budowa samolotu. / 2 / Omówienie budowy oraz rozwiązań konstrukcyjnych podstawowych zespołów samolotu: płatowiec, zespół napędowy, wyposażenie samolotu, układy wykonawcze samolotu.

Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna

1. Analiza budowy oraz zasad działania napędów elektrycznych oraz generatorów energii elektrycznej. / 2 / Identyfikacja strukturalna i funkcjonalna napędów elektrycznych oraz źródeł energii elektrycznej z wykorzystaniem schematów elektrycznych.

2. Analiza obciążeń maszyn wirnikowych. / 2 / Analiza różnych rodzajów obciążeń podstawowych elementów maszyn wirnikowych takich jak tarcze, łopatki i wały.

3. Wyznaczanie parametrów obiegów chłodniczych. Obliczanie sprawności energetycznej ziębiarek parowych. / 2 / Wyznaczanie podstawowych parametrów obiegów chłodniczych oraz sprawności energetycznej ziębiarek parowych dla podanego rozwiązania technicznego.

4. Analiza mechanizmów powstawania uszkodzeń elementów silnika. / 2 / Charakterystyka procesów destrukcyjnych i opis podstawowych mechanizmów powstawania wybranych typów uszkodzeń silników spalinowych.

5. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych podzespołów układów napędowych. / 2 / Analiza wybranych rozwiązań konstrukcyjnych sprzęgieł, skrzyń biegów, wałów napędowych i przegubów, mostów napędowych, układów kierowniczych, układów hamulcowych oraz zawieszenia pojazdów samochodowych.

6. Analiza rozwiązań konstrukcyjnych statków powietrznych. / 2 / Analiza rozwiązań konstrukcyjnych różnych typów statków powietrznych w oparciu o dokumentację techniczną.

7. Analiza budowy oraz funkcjonowania wybranych zespołów wyposażenia samolotów. / 4 / Analiza zasady działania oraz rozwiązań konstrukcyjnych wybranych zespołów wyposażenia samolotów w oparciu o dokumentację techniczną.

Laboratoria / metoda praktyczna

1. Badanie własności silników indukcyjnych i prądnic synchronicznych. / 4 / Wyznaczanie podstawowych charakterystyk maszyn elektrycznych na stanowiskach laboratoryjnych.

2. Badanie zjawisk przy przewodzeniu ciepła i prądu elektrycznego. / 2 / Badanie parametrów termoogniwa półprzewodnikowego pracującego w obiegu chłodniczym.

3. Badania wizualne uszkodzeń lotniczych silników odrzutowych. / 2 / Badanie uszkodzeń wybranych elementów lotniczych silników odrzutowych za pomocą wideoendoskopu.

4. Wyznaczanie krytycznych prędkości obrotowych wirnika metodą eksperymentalną. / 2 / Wyznaczanie krytycznych prędkości obrotowych wirnika na stanowisku laboratoryjnym.

5. Identyfikacja rozwiązań konstrukcyjnych podstawowych zespołów samolotu: płatowiec, zespół napędowy, wyposażenie samolotu, układy wykonawcze samolotu. / 2 / Identyfikacja rozwiązań konstrukcyjnych podstawowych zespołów samolotu prowadzona w hangarze lotniczym dla wybranych egzemplarzy statków powietrznych.

6. Analiza budowy i zasady działania wyposażenia specjalnego samolotu / 2 / Analiza rozwiązań konstrukcyjnych i zasady działania wyposażenia specjalnego samolotu prowadzona w hangarze lotniczym.

Literatura:

podstawowa:

 Biały W. Maszynoznawstwo. WNT, 2003.

 Gnutek Z., Kordylewski W. Maszynoznawstwo energetyczne PWR, 2003.

uzupełniająca:

 Wołek M. Maszynoznawstwo. PWN, 1982.

 Kijewski J. Maszynoznawstwo. WSiP, 2011.

 Mały Poradnik Mechanika – t.1 i 2. WNT, 2002.

 Podstawy konstrukcji maszyn Część 2 Techniki wytwarzania i maszynoznawstwo. WKŁ, 2012.

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu modułu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego

W1 / Ma podstawową wiedzę w zakresie konstrukcji oraz funkcjonowania maszyn elektrycznych, przepływowych, wyporowych oraz cieplnych, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zagrożeń występujących w cyklu życia tego typu obiektów technicznych. / K_W06

W2 / Ma podstawową wiedzę w zakresie konstrukcji oraz funkcjonowania pojazdów samochodowych oraz statków powietrznych, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zagrożeń występujących w cyklu życia tego typu obiektów technicznych. / K_W06

U1 / Potrafi posługiwać się aparaturą pomiarową w badaniach maszyn elektrycznych, cieplnych, oraz mechanizmów, potrafi zorganizować i przeprowadzić pomiary oraz ocenić ich wyniki. / K_U18

U2 / Potrafi wykonać podstawowe obliczenia projektowe maszyn oraz dokonać analizy ich budowy i zasad funkcjonowania. / K_U19

U3 / Potrafi dokonać oceny procesu eksploatacji maszyn w aspekcie bezpieczeństwa. / K_U19

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: Egzaminu

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną;

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną;

Egzamin przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnego testu sprawdzającego wiedzę;

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę.

Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen z przygotowania i wykonania ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych.

efekty W1, W2 - sprawdzane są w trakcie odpowiedzi na ćwiczeniach audytoryjnych i na kolokwiach a także w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych oraz przy zaliczeniu tych ćwiczeń, przy okazji sprawdzania umiejętności U2 oraz U3. Ocena za osiągnięcie tych efektów jest przyznawana łącznie za osiągnięcie umiejętności U2 i U3;

efekt U1 - sprawdzany jest w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych oraz przy zaliczeniu tych ćwiczeń.

efekty U2, U3 - sprawdzane są w trakcie odpowiedzi ustnych i pisemnych na ćwiczeniach audytoryjnych a także w trakcie ćwiczeń laboratoryjnych oraz przy zaliczeniu tych ćwiczeń.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami uczenia się, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami uczenia się, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na min. 55% pytań pisemnego testu sprawdzającego, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 16 godzin więcej informacji
Laboratorium, 14 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Michał Jasztal, Łukasz Omen, Janusz Terpiłowski, Mariusz Ważny
Prowadzący grup: Michał Jasztal, Łukasz Omen, Janusz Terpiłowski, Mariusz Ważny
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)