Programowanie systemów i modułów awionicznych - VI sem.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLXWSJ-PSiMA6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Programowanie systemów i modułów awionicznych - VI sem. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | semestr V: W 14/+; C 16/+, semestr VI: W 14/+; C 12/+; L 34/+, razem: 90 godz., 6 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | nazwa przedmiotu / wymagania wstępne: matematyka I / wymagania wstępne: znajomość rachunku macierzowego, umiejętność wykonywania działań na zbiorze liczb rzeczywistych i zespolo-nych, umiejętność rozwiązywania układów równań. matematyka II / wymagania wstępne: znajomość ciągów i szeregów liczbo-wych, znajomość rachunku różniczkowego i całkowego. informatyka / wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć, archi-tektury systemów komputerowych oraz sieci komputerowych, umiejętność algorytmizacji zadań oraz podstawowa wiedza o programowaniu procedural-nym i obiektowym. układy cyfrowe i mikroprocesorowe / wymagania wstępne: znajomość kodu binarnego i arytmetyki zmienno- i stałopozycyjnej, znajomość architektury mikroprocesorów, mikrokontrolerów oraz klasyfikacji i organizacji pamięci. |
Programy: | semestr piąty i szósty / lotnictwo i kosmonautyka / awionika |
Autor: | dr inż. Zdzisław ROCHALA, prof. WAT, ppłk dr inż. Konrad WOJTOWICZ dr inż. Bronisław WAJSZCZYK |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 28 godz. 2. Udział w laboratoriach / 34 godz. 3. Udział w ćwiczeniach / 28 godz. 4. Udział w seminariach / 0 godz. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 14 godz. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 20 godz. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 36 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz. 9. Realizacja projektu / 0 godz. 10. Udział w konsultacjach / 8 godz. 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 godz. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 godz. 13. Udział w egzaminie / 0 godz. 14. Udział w zaliczeniu / 2 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 180 godz. / 6 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+3+10+14): 90 godz. / 3 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 90 godz. / 3 ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia dotyczące programowania. Składnia programu w ję-zyku C. Deklaracja zmiennych i stałych. Działania na operatorach arytme-tycznych. Działania na operatorach logicznych. Wykorzystanie wskaźników i tablic zmiennych. Standardowe funkcje wejścia/wyjścia, formatowanie wejścia/wyjścia. Obsługa systemu przerwań. Obsługa układów wej-ścia/wyjścia i interfejsów szeregowych. Obsługa wbudowanych układów peryferyjnych i urządzeń zewnętrznych systemów mikroprocesorowych. Charakterystyka wizualnych języków wysokiego poziomu. Wprowadzenie w zintegrowane środowiska programistyczne. Podstawowe typy danych. In-strukcje i funkcje wewnętrzne języka. Definicja i wywołanie funkcji użytkow-nika. Metody zwracania wartości przez argument funkcji. Podstawowe ce-chy programowania obiektowego: zakres dostępności argumentów i me-tod, dziedziczenie, klasy. Budowanie interfejsu graficznego aplikacji. Wy-korzystanie systemu przerwań w aplikacji. Obsługa zasobów sprzętowych komputera. |
Pełny opis: |
Semestr V: Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych 1. Definicje podstawowych pojęć /liczba godzin - 2/ Wyjaśnienie pojęć: moduł i system awioniczny, schemat powstawania programu, algorytm, język programowania, programowanie, standaryzacja oprogramowania. 2. Cykl tworzenia oprogramowania, struktura programu /liczba godzin - 2/ Definicja cyklu tworzenia oprogramowania dla modułów awionicz-nych, środowiska programowe wspomagające programowanie i uru-chomianie modułów mikroprocesorowych, struktura programu, zasady programowania i przejrzystość kodu. 3. Podstawowe typy danych /liczba godzin - 2/ Deklarowanie zmiennych i stałych. Operacje na zmiennych. Zasięg widoczności zmiennej. Konwer-sja i rzutowanie zmiennych. 4. Podstawowe instrukcje i operatory /liczba godzin - 2/ Wprowadzenie podstawowych instrukcji i operatorów np.: porównania, arytmetyczne, bitowe, unarne, selekcji i logiczne. 5. Kolekcje danych /liczba godzin - 2/ Deklaracja i operacje na tablicach, wskaźnikach i strukturach. 6. Funkcje /liczba godzin - 2/ Definicja, deklaracja i wywołanie funkcji. Przekazywanie parametrów i zwracanie wartości. Standardowe funkcje wejścia-wyjścia, zasady korzystania z bibliotek. 7. Programowanie zasobów mikrokontrolera /liczba godzin - 2/ Obsługa programowa wbudowanych układów peryferyjnych mikrokontrolerów. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Pierwszy projekt /liczba godzin - 2/ Tworzenie projektu w środowisku uruchomieniowym, dołączanie plików źródłowych w języku C, kompilo-wanie projektu i symulacja pracy programu. 2. Podstawowe instrukcje /liczba godzin - 2/ Deklaracja stałych i zmien-nych. Stosowanie instrukcji warunkowych oraz operacji porównania i arytmetycznych. 3. Instrukcje repetycyjne /liczba godzin - 2/ Stosowanie instrukcji repety-cyjnych oraz operatorów binarnych, logicznych i unarnych. 4. Rzutowanie danych /liczba godzin - 2/ Przekształcenia typów zmien-nych, rzuty typów zmiennych. 5. Kolekcje danych /liczba godzin - 2/ Deklaracje tablic, dostęp do ele-mentów tablicy, operacje na tablicach. Deklarowanie wskaźników i ope-racje na wskaźnikach. 6. Budowanie funkcji /liczba godzin - 2/ Przekazywanie wartości przez argument. Wykorzystanie standardowych funkcji obsługi wejść/wyjść. 7. Wbudowane układy peryferyjne /liczba godzin - 2/ Obsługa progra-mowa układów czasowo-licznikowych i sterownika UART 8. Obsługa przerwań /liczba godzin - 2/ Obsługa programowa sterownika UART z wykorzystaniem przerwań Semestr VI: Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych 1. Przegląd języków programowania obiektowego /liczba godzin - 1/ Podstawowe informacje o platformach uruchomieniowych JAVA i .NET. Prezentacja języka C#. 2. Programowanie obiektowe /liczba godzin - 1/ Podstawowe zagadnie-nia programowania obiektowego. Pojęcia klasy i obiektu. 3. Dziedziczenie i polimorfizm /liczba godzin - 1/ Funkcjonalne ujednoli-cenie kodu za pomocą dziedziczenia i polimorfizmu. 4. Obsługa wyjątków /liczba godzin - 1/ Reakcja na niespodziewane zda-rzenia z wykorzystaniem obsługi wyjątków. 5. Agregaty danych /liczba godzin - 2/ Tablice, listy i mechanizmy indek-sowania 6. Windows Presentation Foundation /liczba godzin - 2/ Wprowadzenie do WPF. 7. Podstawowe kontrolki /liczba godzin - 2/ Wprowadzenie podstawo-wych kontrolek, panele i wiązanie danych. 8. Mechanizmy WPF /liczba godzin - 2/ Zasoby, style, wyzwalacze i wali-dacja danych. 9. Wzorzec projektowy MVVM /liczba godzin - 2/ Wprowadzenie do wzor-ca projektowego Model-View-ViewModel. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Podstawowe cechy środowiska programistycznego /liczba godzin - 2/ Wprowadzenie do środowiska Visual Studio, definiowanie typów, zmiennych i stałych, wyrażeń, instrukcji, operatorów. 2. Klasy i obiekty /liczba godzin - 2/ Definiowanie klas, tworzenie obiek-tów, przekazywanie parametrów w konstruktorze. 3. Dziedziczenie /liczba godzin - 2/ Specjalizacja i uogólnianie, wykorzy-stanie dziedziczenia przy rozbudowie aplikacji. 4. Pierwsza aplikacja WPF /liczba godzin - 2/ Wprowadzenie do techno-logii WPF z wyodrębnieniem warstwy prezentacji i kodu logiki aplikacji. 5. Warstwa prezentacji XAML /liczba godzin - 2/ Przygotowanie warstwy prezentacji w aplikacjach WPF. 6. Kontrolki WPF /liczba godzin - 2/ Wykorzystanie podstawowych kon-trolek w aplikacjach WPF. Laboratoria / metoda praktyczna 1. Wykorzystanie środowiska programistycznego /liczba godzin - 4/ Wprowadzenie do środowiska Visual Studio, wykonanie pierwszej apli-kacji w zintegrowanym środowisku programistycznym 2. Polimorfizm /liczba godzin - 4/ Wykorzystanie polimorfizmu w celu ujednolicenia funkcjonalnie tożsamych elementów kodu 3. Projekt aplikacji w języku obiektowym /liczba godzin - 4/ Projekt i budowa aplikacji z wykorzystaniem poznanych technik programowania obiektowego 4. Rozwój aplikacji w języku obiektowym /liczba godzin - 4/ Rozwój aplikacji z wykorzystaniem poznanych technik programowania obiekto-wego 5. Wykorzystanie kontrolek do budowy warstwy prezentacji WPF /liczba godzin - 4/ Budowa aplikacji z interfejsem graficznym użytkownika z wykorzystaniem kontrolek WPF 6. Zastosowanie kolekcji danych w WPF /liczba godzin - 4/ Wykorzysta-nie kolekcji danych do wizualizacji w WPF. 7. Projekt aplikacji WPF do obsługi produktów /liczba godzin - 6/ Wy-konanie projektu aplikacji pozwalającej na definiowanie i modyfikację parametrów produktu. 8. Wzorzec projektowy MVVM /liczba godzin - 4/ Wykorzystanie wzorca projektowego MVVM w budowie aplikacji WPF. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Kernighan B. W.: Język ANSII C, WNT, Warszawa 1988-2004, 2. Tondo C. L., Gimpel S. E.: Język ANSI C programowanie, ćwiczenia, Wydawnictwo HELION, Gliwice 2010 3. Majewski J., Kardach K.: Programowanie mikrokontrolerów z serii 8x51 w języku C, OWPW, Wrocław 2002, 4. Bogusz J.: Programowanie mikrokontrolerów 8051 w języku C w praktyce, WBTC, Warszawa 2005. 5. Kardaś M.: Mikrokontrolery AVR język C podstawy programowania, Wydawnictwo ATNEL, Szczecin 2011 6. Albahari J., B.: C#. 6.0 w pigułce, Helion, Gliwice 2016, Uzupełniająca: 1. Gałka P., Gałka P.: Podstawy programowania mikrokontrolera 8051, MIKOM, Warszawa 1995, 2. Pełka R.: Mikrokontrolery: architektura, programowanie, zastosowania, WKŁ, Warszawa1999, 3. Doliński J.: Mikrokontrolery AVR w praktyce, WBTC, Warszawa 2004, 4. Witkowski A.: Mikrokontrolery AVR programowanie w języku C przykłady zastosowań, Wydawnictwo Pracowni Komputerowej Jacka Skalmierskiego, Gliwice 2006 5. Wiązania M.: Programowanie mikrokontrolerów AVR w języku BASCOM, WBTC, Warszawa 2004, 6. http://msdn.com/vcsharp 7. Kempa A. Wprowadzenie do WPF, Helion, Gliwice, 2017 |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kie-runkowego W1 / Ma wiedzę w zakresie algorytmizacji wybranych zagadnień matema-tycznych wykorzystywanych do opisu zagadnień lub zjawisk będących przedmiotem projektowanego oprogramowania / K_W01 W2 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie programowania systemów mi-kroprocesorowych i metodyki tworzenia oprogramowania systemów kom-puterowych / K_W05 U1 / Potrafi samodzielnie pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich in-terpretacji a także wyciągać wnioski w zakresie rozwiązywania problemów pojawiających się podczas budowy oprogramowania / K_U01, K_U04 U2 / Potrafi opracować algorytm, posłużyć się językami programowania z rodziny C oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi do opracowania oprogramowania użytkowego / K_U07, K_U09, K_U10 U3 / Potrafi zaprojektować oprogramowanie prostego modułu awionicznego z uwzględnieniem zadanych kryteriów oraz przepisów bezpieczeństwa z uwzględnieniem aspektów systemowych i pozatechnicznych / K_U12, K_U20 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Zaliczenie na ocenę jest przeprowadzane w formie pisemnego testu spraw-dzającego z pytaniami zamkniętymi. Każde pytanie testowe ma cztery różne odpowiedzi, z których tylko jedna jest poprawna. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń oraz pozytywne oceny za wszystkie efekty kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytyw-nych ocen uzyskanych z odpowiedzi na pytania kontrolne i z zadań związa-nych z projektowaniem aplikacji realizowanych w trakcie zajęć. Efekt W1 sprawdzany w trakcie ćwiczeń rachunkowych i na kolokwium pi-semnym, przy okazji sprawdzania umiejętności U2 i U3. Ocena za osiągnię-cie tego efektu jest przyznawana łącznie za osiągnięcie umiejętności U2 i U3. Sprawdzana jest wiedza w zakresie algorytmicznego opisu zjawisk na wstęp-nym etapie przygotowania projektu programistycznego. Efekt W2 sprawdzany jest w trakcie ćwiczeń rachunkowych przy okazji sprawdzania umiejętności U2 i U3 oraz na kolokwium pisemnym. Sprawdza-na jest wiedza w zakresie omawianych na wykładzie technik programistycz-nych pozwalająca na ich samodzielne zastosowanie do rozwiązania zadanego problemu. Efekt U1 sprawdzany jest w trakcie ćwiczeń rachunkowych i na kolokwium pisemnym. Ocena za osiągnięcie tego efektu jest przyznawana łącznie za osiągnięcie umiejętności U2 i U3. Sprawdzana jest umiejętność przygotowa-nia do poszczególnych zajęć korzystając z dostępnej literatury i dokumentacji oraz umiejętność posiłkowania się dokumentacją języka i środowiska pro-gramistycznego przy rozwiązywaniu wybranych problemów programistycz-nych. Efekt U2 sprawdzany jest w trakcie ćwiczeń rachunkowych. Sprawdzana jest umiejętność samodzielnego projektowania i budowy, w języku obiektowym, aplikacji z interfejsem graficznym, realizujących przedstawione przez prowa-dzącego zadania. Efekt U3 sprawdzany jest w trakcie ćwiczeń rachunkowych. Sprawdzana jest umiejętność samodzielnego projektowania i budowy aplikacji uwzględniającej specyfikę sprzętową modułu awionicznego i wykorzystującą wbudowane inter-fejsy i peryferia oraz umiejętność jej implementacji w docelowym środowisku. Ocenę bardzo dobrą z przedmiotu otrzymuje student, który z pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z pytaniami zamkniętymi udzielił poprawnych odpowiedzi na poziomie 93-100%. Ocenę dobrą plus z przedmiotu otrzymuje student, który z pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z pytaniami zamkniętymi udzielił poprawnych od-powiedzi na poziomie 85-92%. Ocenę dobrą z przedmiotu otrzymuje student, który z pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z pytaniami zamkniętymi udzielił poprawnych od-powiedzi na poziomie 77-84%. Ocenę dostateczną plus z przedmiotu otrzymuje student, który z pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z pytaniami zamkniętymi udzielił poprawnych odpowiedzi na poziomie 69-76%. Ocenę dostateczną z przedmiotu otrzymuje student, który z pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z pytaniami zamkniętymi udzielił poprawnych od-powiedzi na poziomie 60-68%. Ocenę niedostateczną z przedmiotu otrzymuje student, który z pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z pytaniami zamkniętymi udzielił poprawnych odpowiedzi na poziomie poniżej 60%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.