Lotnicze systemy radioelektroniczne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLXWSJ-LSR |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Lotnicze systemy radioelektroniczne |
Jednostka: | Wydział Elektroniki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 24/x, C 6/+, L 12/+, Razem 42 |
Przedmioty wprowadzające: | Radiotechnika |
Programy: | Wykłady 1. Podstawowe pojęcia radiolokacji i radionawigacji. Zasięg urządzeń i systemów radioelektronicznych. /2h/ 2. Radioelektroniczne metody pomiaru parametrów nawigacyjnych. /2h/ 3. Odległościowe systemy nawigacyjne – system DME. /2h/ 4. Kątowy system nawigacyjny - VOR. Radiolatarnia bezkierunkowa i automatyczny radiokompas. /2h/ 5. Systemy radialno-kołowe – system TACAN. /2h/ 6. Lotnicze urządzenia radiokomunikacyjne. Łączność satelitarna. Pokładowe systemy łączności. Systemy transmisji danych – ACARS. /2h/ 7. Systemy wsparcia procesu lądowania USL, ILS /2h/ 8. Systemy wsparcia procesu lądowania MLS, TLS, GBAS /2h/ 9. Urządzenia i systemy kontroli ruchu lotniczego. Radioelektroniczne urządzenia wojskowych systemów obrony powietrznej. /2h/ 10. Zasada pracy i wykorzystanie radaru wtórnego w lotnictwie /2h/. 11. Systemy antykolizyjne – TCAS /2h/ 12. Urządzenia i systemy ratownictwa lotniczego /2h/ Ćwiczenia 1. Parametry nawigacyjne wykorzystywane w lotnictwie. 2h 2. Wyznaczanie geometrycznego i energetycznego zasięgu urządzeń pokładowych /2h/ 3. Realizacja zadań lotniczych z wykorzystaniem urządzeń radioelektronicznych /2h/. Laboratoria 1. Metody analizy sygnałów radiowych. /2h/ 2. Badania funkcjonalne radaru wtórnego. /2h/ 3. Badania funkcjonalne systemów pomiaru kierunku. Automatyczny radiokompas /2h/ Pokaz zasady pracy automatycznego radiokompasu i pomiar podstawowych parametrów funkcjonalnych. 4. Badania funkcjonalne systemów pomiaru odległości. System DME /2h/ 5. Pokaz zasady pracy systemów nawigacyjnych. System ILS /2h/ 6. Pokaz urządzeń radioelektronicznych na statkach powietrznych. /2h/ |
Autor: | dr inż. Andrzej Witczak - prof WAT |
Bilans ECTS: | ŁACZNIE 3 punkty ECTS Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. 1. Udział w wykładach / …24 2. Udział w laboratoriach / 12.. 3. Udział w ćwiczeniach / 6.. 4. Udział w seminariach / 0. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10….. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / …12.. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 10….. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / …0.. 9. Realizacja projektu / …0.. 10. Udział w konsultacjach / …2.. 11. Przygotowanie do egzaminu / …0.. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10….. 13. Udział w egzaminie / 2….. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90….. godz./…3..ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 46.. godz./1,5.ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/…90.. godz./3..ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym ….. godz./…..ECTS |
Skrócony opis: |
Budowa i zasada działania podstawowych systemów i urządzeń radioelektronicznych wykorzystywanych na statkach powietrznych oraz w zabezpieczeniu działania lotnictwa. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Ian Moir, Alan Seabridge, Military Avionics Systems, Willey&Sons 2006 2. Polak Z., Rypulak A.: Awionika, przyrządy i systemy pokładowe, WSOSP, Dęblin 2002, syg. 60342; 3. M. Roszak, Podstawy radionawigacji, WAT, Warszawa, 1972 4. S. Rosłoniec. Podstawy radiolokacji i radionawigacji, WAT, Warszawa 2017 5. Materiały wykładowe. Uzupełniająca: 1. Narkiewcz J.: Podstawy układów nawigacyjnych. WAT, Warszawa 1999, 56126 2. Kayton M., Fried W. R.: Avionics Navigation Systems, wyd. 2., John Wiley & Sons Inc., New York 1997, 54754 3. Helfrick A.: Principles of Avionics“ Avionics Communications Inc., Leesburg 2004. 4. Moir I., Seabridge A.: Aircraft Systems, wyd. 3, John Wiley & Sons Ltd., New York 2008. Morris, Harkness, Airborne Pulsed Doppler Radar, Artech House 1996 5. K. Myron, Avionics navigation systems, New York, 1993 |
Efekty uczenia się: |
W1/ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, optykę, elektryczność i fale elektromagnetyczne oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach, układach, urządzeniach, instalacjach i systemach statku powietrznego oraz w ich systemach eksploatacji i otoczeniu /K_W02, W2/ ma podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki obejmującą istotne zagadnienia w obszarze lotnictwa i kosmonautyki K_W03, orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych techniki lotniczej i kosmicznej /K_W15, W3/ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w lotnictwie /K_W17, U1/ potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie oraz identyfikować i opisywać z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych elementy, układy, urządzenia, instalacje i systemy statku powietrznego i kosmicznego /K_U01, U2/ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych /K_U04, U3/potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami w celu planowania i realizacji pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy, urządzenia i instalacje statku powietrznego /K_U06, U4/potrafi powiązać wyniki pracy badawczej z praktyką inżynierską warunkującą poprawę funkcjonalności lub nowoczesności rozwiązań elementów płatowca, zespołu napędowego lub poszczególnych podzespołów stanowiących element struktury wytrzymałościowej, układu sterowania lub wyposażenia pokładowego /K_U13, U5/potrafi analizować rozwiązania koncepcyjne i konstrukcyjne w odniesieniu do możliwości technologicznych i uwarunkowań eksploatacyjnych statków powietrznych /K_U14, U6/ potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników K_U21, W_22J_2 zna zasady budowy oraz projektowania statków powietrznych, obliczeń struktur nośnych, napędów lotniczych, wyposażenia hydropneumatycznego, awionicznego i specjalnego, kształtowania lotniczych struktur metalowych i kompozytowych, obliczeń wytrzymałościowych, obliczeń aerodynamicznych, zmęczenia konstrukcji oraz diagnostyki systemów, U_22J_4 umie wykorzystywać aparaturę kontrolno-pomiarową ogólnego przeznaczenia, w procesie eksploatacji statków powietrznych i urządzeń związanych z ich obsługą, K_22J_4 rozumie procesy zachodzące podczas eksploatacji statków powietrznych |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: przygotowanego w zespołach projek-tu wyposażenia statku powietrznego. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach i złożonych sprawozdań. Egzamin przedmiotu jest prowadzony w formie pisemnej z opcją ustnego wyjaśnienia. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i laboratoriów. Osiągnięcie efektu W1, W2, W3 - weryfikowane jest w trakcie egzaminu Osiągnięcie efektu U1-U6 - sprawdzane jest w trakcie ćwiczeń i laborato-riów. Osiągnięcie efektu W_22J_2, U_22J_4 , K_223_J4 weryfikowane jest we wszystkich formach prowadzenia zajęć Ocenę bardzo dobrą otrzymuje słuchacz, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształce-nia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efek-ty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje słudent, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.