Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Lotnicze systemy radioelektroniczne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLXWSJ-LSR
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Lotnicze systemy radioelektroniczne
Jednostka: Wydział Elektroniki
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Rodzaj studiów:

jednolite magisterskie

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 24/x, C 6/+, L 12/+, Razem 42

Przedmioty wprowadzające:

Radiotechnika

Programy:

Wykłady


1. Podstawowe pojęcia radiolokacji i radionawigacji. Zasięg urządzeń i systemów radioelektronicznych. /2h/

2. Radioelektroniczne metody pomiaru parametrów nawigacyjnych. /2h/

3. Odległościowe systemy nawigacyjne – system DME. /2h/

4. Kątowy system nawigacyjny - VOR. Radiolatarnia bezkierunkowa i automatyczny radiokompas. /2h/

5. Systemy radialno-kołowe – system TACAN. /2h/

6. Lotnicze urządzenia radiokomunikacyjne. Łączność satelitarna. Pokładowe systemy łączności. Systemy transmisji danych – ACARS. /2h/

7. Systemy wsparcia procesu lądowania USL, ILS /2h/

8. Systemy wsparcia procesu lądowania MLS, TLS, GBAS /2h/

9. Urządzenia i systemy kontroli ruchu lotniczego. Radioelektroniczne urządzenia wojskowych systemów obrony powietrznej. /2h/

10. Zasada pracy i wykorzystanie radaru wtórnego w lotnictwie /2h/.

11. Systemy antykolizyjne – TCAS /2h/

12. Urządzenia i systemy ratownictwa lotniczego /2h/


Ćwiczenia


1. Parametry nawigacyjne wykorzystywane w lotnictwie. 2h

2. Wyznaczanie geometrycznego i energetycznego zasięgu urządzeń pokładowych /2h/

3. Realizacja zadań lotniczych z wykorzystaniem urządzeń radioelektronicznych /2h/.


Laboratoria

1. Metody analizy sygnałów radiowych. /2h/

2. Badania funkcjonalne radaru wtórnego. /2h/

3. Badania funkcjonalne systemów pomiaru kierunku. Automatyczny radiokompas /2h/ Pokaz zasady pracy automatycznego radiokompasu i pomiar podstawowych parametrów funkcjonalnych.

4. Badania funkcjonalne systemów pomiaru odległości. System DME /2h/

5. Pokaz zasady pracy systemów nawigacyjnych. System ILS /2h/

6. Pokaz urządzeń radioelektronicznych na statkach powietrznych. /2h/

Autor:

dr inż. Andrzej Witczak - prof WAT

Bilans ECTS:

ŁACZNIE 3 punkty ECTS

Aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. 1. Udział w wykładach / …24

2. Udział w laboratoriach / 12..

3. Udział w ćwiczeniach / 6..

4. Udział w seminariach / 0.

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10…..

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / …12..

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 10…..

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / …0..

9. Realizacja projektu / …0..

10. Udział w konsultacjach / …2..

11. Przygotowanie do egzaminu / …0..

12. Przygotowanie do zaliczenia / 10…..

13. Udział w egzaminie / 2…..


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90….. godz./…3..ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 46.. godz./1,5.ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową/…90.. godz./3..ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym ….. godz./…..ECTS


Skrócony opis:

Budowa i zasada działania podstawowych systemów i urządzeń radioelektronicznych wykorzystywanych na statkach powietrznych oraz w zabezpieczeniu działania lotnictwa.

Literatura:

Podstawowa:

1. Ian Moir, Alan Seabridge, Military Avionics Systems, Willey&Sons 2006

2. Polak Z., Rypulak A.: Awionika, przyrządy i systemy pokładowe, WSOSP, Dęblin 2002, syg. 60342;

3. M. Roszak, Podstawy radionawigacji, WAT, Warszawa, 1972

4. S. Rosłoniec. Podstawy radiolokacji i radionawigacji, WAT, Warszawa 2017

5. Materiały wykładowe.

Uzupełniająca:

1. Narkiewcz J.: Podstawy układów nawigacyjnych. WAT, Warszawa 1999, 56126

2. Kayton M., Fried W. R.: Avionics Navigation Systems, wyd. 2., John Wiley & Sons Inc., New York 1997, 54754

3. Helfrick A.: Principles of Avionics“ Avionics Communications Inc., Leesburg 2004.

4. Moir I., Seabridge A.: Aircraft Systems, wyd. 3, John Wiley & Sons Ltd., New York 2008. Morris, Harkness, Airborne Pulsed Doppler Radar, Artech House 1996

5. K. Myron, Avionics navigation systems, New York, 1993

Efekty uczenia się:

W1/ma wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, optykę, elektryczność i fale elektromagnetyczne oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach, układach, urządzeniach, instalacjach i systemach statku powietrznego oraz w ich systemach eksploatacji i otoczeniu /K_W02,

W2/ ma podstawową wiedzę w zakresie elektrotechniki i elektroniki obejmującą istotne zagadnienia w obszarze lotnictwa i kosmonautyki K_W03, orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych techniki lotniczej i kosmicznej /K_W15,

W3/ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w lotnictwie /K_W17,

U1/ potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie oraz identyfikować i opisywać z wykorzystaniem technik informacyjno-komunikacyjnych elementy, układy, urządzenia, instalacje i systemy statku powietrznego i kosmicznego /K_U01,

U2/ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych /K_U04,

U3/potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami

i urządzeniami w celu planowania i realizacji pomiaru podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy, urządzenia i instalacje statku powietrznego /K_U06,

U4/potrafi powiązać wyniki pracy badawczej z praktyką inżynierską warunkującą poprawę funkcjonalności lub nowoczesności rozwiązań elementów płatowca, zespołu napędowego lub poszczególnych podzespołów stanowiących element struktury wytrzymałościowej, układu sterowania lub wyposażenia pokładowego /K_U13,

U5/potrafi analizować rozwiązania koncepcyjne i konstrukcyjne w odniesieniu do możliwości technologicznych i uwarunkowań eksploatacyjnych statków powietrznych /K_U14,

U6/ potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników K_U21,

W_22J_2 zna zasady budowy oraz projektowania statków powietrznych, obliczeń struktur nośnych, napędów lotniczych, wyposażenia hydropneumatycznego, awionicznego i specjalnego, kształtowania lotniczych struktur metalowych i kompozytowych, obliczeń wytrzymałościowych, obliczeń aerodynamicznych, zmęczenia konstrukcji oraz diagnostyki systemów,

U_22J_4 umie wykorzystywać aparaturę kontrolno-pomiarową ogólnego przeznaczenia, w procesie eksploatacji statków powietrznych i urządzeń związanych z ich obsługą,

K_22J_4 rozumie procesy zachodzące podczas eksploatacji statków powietrznych

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: przygotowanego w zespołach projek-tu wyposażenia statku powietrznego.

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywnego udziału w zajęciach i złożonych sprawozdań.

Egzamin przedmiotu jest prowadzony w formie pisemnej z opcją ustnego wyjaśnienia.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i laboratoriów.

Osiągnięcie efektu W1, W2, W3 - weryfikowane jest w trakcie egzaminu

Osiągnięcie efektu U1-U6 - sprawdzane jest w trakcie ćwiczeń i laborato-riów.

Osiągnięcie efektu W_22J_2, U_22J_4 , K_223_J4 weryfikowane jest we wszystkich formach prowadzenia zajęć

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje słuchacz, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształce-nia na poziomie 71-80%.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efek-ty kształcenia na poziomie 61-70%.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%.

Ocenę niedostateczną otrzymuje słudent, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)