Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLXWSI-SDy7 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | semestr VI: S 14/z; semestr VII: S 16/z razem: 30 godz., 2 pkt ECTS |
Autor: | ppłk dr inż. Michał JASZTAL |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 0 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 0 4. Udział w seminariach / 30 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 0 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 0 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 20 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 30 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 10 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz./ 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 60 godz./ 2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ Zajęcia o charakterze praktycznym 30 godz./ 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Praca dyplomowa jako praca analityczno-koncepcyjna, projektowa, eksperymentalna, przeglądowa. Przykładowa tematyka prac dyplomowych dla specjalności uzbrojenie lotnicze. Etyka i elementy prawa autorskiego. Rola i sposoby wykorzystania literatury technicznej w rozwiązywaniu problemów inżynierskich. Rola eksperymentu w pracy naukowej. Etapy rozwiązywania i wykonywania zadania dyplomowego. Układ i zawartość pracy dyplomowej. Technika pisania i redagowania pracy dyplomowej. Istota i cele autoprezentacji. Techniki prezentacji i dyskusji wyników pracy dyplomowej. Prezentacja i dyskusja sposobów rozwiązania zagadnień ujętych w zadaniu dyplomowym, wyników cząstkowych i całości projektu inżynierskiego. Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej. |
Pełny opis: |
Projekt /metody dydaktyczne Seminaria / wystąpienia ilustrowane prezentacjami komputerowymi Power Point. Polegają one na wprowadzeniu określonych zagadnień ułatwiających realizację zadania dyplomowego a także aktywizację studentów i ich grup przez wykonywanie zadań projektowych i badań różnych obiektów oraz przygotowywanie prezentacji w celu opanowania umiejętności U1,U2,U3 oraz kompetencji społecznych K1. Semestr VI 1. Rola projektu dyplomowego w realizacji studiów inżynierskich na kierun-ku lotnictwo i kosmonautyka /2. Zastosowanie metod inżynierskich do osią-gnięcia celu pracy. Przykładowa tematyka prac inżynierskich dla specjalno-ści uzbrojenie lotnicze. 2. Praca inżynierska jako praca analityczno-koncepcyjna, projektowa, eks-perymentalna, przeglądowa /2. Zawartość merytoryczna pracy inżynierskiej, w tym część, w której autor samodzielnie interpretuje i wyciąga wnioski z przeprowadzonych przez siebie działań. Elementy składowe pracy inżynier-skiej. Kryteria oceny pracy. 3. Rola i sposoby wykorzystania literatury technicznej w rozwiązywaniu problemów inżynierskich / 2. Dobór i sposób wykorzystania źródeł pod kątem sformułowanego problemu, których analiza (przede wszystkim ocena sposobu funkcjonowania istniejących rozwiązań) daje podstawy do wyboru właściwej metody i narzędzi do kompletnego rozwiązania problemu. 4. Zasady prowadzenia eksperymentu /2. Formułowanie problemu badaw-czego. Planowanie eksperymentu. Opis metody i techniki badawczej. Szczegółowa metodyka prowadzenia prób. Zrealizowanie badań. Dokumen-towanie i dyskusja otrzymanych wyników. 5. Etyka i elementy prawa autorskiego /2. Uczciwość intelektualna. Rzetel-ność i odpowiedzialność autora. Utwory będące przedmiotem prawa autor-skiego. Plagiat. Przytaczanie cytatów. 6. Prezentacja tematów prac dyplomowych /4. Istota i cele autoprezentacji. przekazanie informacji dotyczących rozwiązania zadania inżynierskiego (lub jego części) w sposób powszechnie zrozumiały. Treść zadania dyplomowe-go i jego analiza, w tym przegląd literatury zawodowej i naukowej dotyczą-cej podjętego tematu. Ogólna struktura i zawartość (treść) wybranych czę-ści pracy (część wstępna, część główna, część końcowa). Semestr VII 7. Zasady pisania pracy inżynierskiej /2. Uwagi ogólne. Układ strony. Układ pracy. Przypisy, odsyłacze, cytaty, skrótowce. Spis (wykaz) literatury, jego podział. Elementy składające się na zapis źródła informacji-przykłady. Ry-sunki, fotografie i tabele. Słownictwo. Techniki dyskusji wyników pracy inżynierskiej. 8. Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej /2. Omówienie przebiegu egzaminu dyplomowego. Tryb wygłaszania referatu. Pytania wyjaśniające. Pytania egzaminacyjne. Forma odpowiedzi na pytania. Zakresy pytań eg-zaminacyjnych. 9. Prezentacja i dyskusja sposobów rozwiązania zagadnień ujętych w za-daniu dyplomowym i wyników cząstkowych /6. Przekazanie informacji doty-czących rozwiązania konkretnych zagadnień. Opinie i wypowiedzi uczestni-ków seminarium. Uwagi dotyczące zakresu, treści i formy prezentacji. 10. Prezentacja referatów prac na egzamin dyplomowy / 2. Prezentacja jako odzwierciedlenie procesu rozwiązywania konkretnego zadania inżynierskie-go. Plan prezentacji (zawartość merytoryczna). Strona graficzna. Czas jej trwania. Tempo referatu. Opinie i wypowiedzi uczestników seminarium. Uwagi dotyczące zakresu, treści i formy prezentacji. 11. Prezentacja referatów prac na egzamin dyplomowy / 2. Prezentacja jako odzwierciedlenie procesu rozwiązywania konkretnego zadania inżynierskie-go. Plan prezentacji (zawartość merytoryczna). Strona graficzna. Czas jej trwania. Tempo referatu. Opinie i wypowiedzi uczestników seminarium. Uwagi dotyczące zakresu, treści i formy prezentacji. 12. Prezentacja referatów prac na egzamin dyplomowy /2. Prezentacja jako odzwierciedlenie procesu rozwiązywania konkretnego zadania inżynierskie-go. Plan prezentacji (zawartość merytoryczna). Strona graficzna. Czas jej trwania. Tempo referatu. Opinie i wypowiedzi uczestników seminarium. Uwagi dotyczące zakresu, treści i formy prezentacji. |
Literatura: |
podstawowa: 1. Ustawa Prawo o szkolnictwie wyższym z dnia 27 lipca 2005 roku, z późniejszymi zmianami (z 18 marca 2011 r). 2. Lundén B., Rosell L.: Techniki prezentacji. O sztuce przemawiania, aranżowania i przekonywania, Wydawnictwo BL Info Polska, Gdańsk. 3. Łasiński G.: Sztuka prezentacji, Oficyna Ekonomiczna Wydawnictwa eMPi2, Poznań 2000. 4. Bradbury A.: Jak przygotować prezentację, Wydawnictwo HELION, Gli-wice 2000. 5. Bonneau E.: O zachowaniu się w pracy, Bertelsmann Media, Warszawa 2000. 6. Siddons S.: Prezentacje, Wydawnictwo PETIT, Warszawa 1998. 7. Wójcik K.: Piszę akademicką pracę promocyjną, Wydawnictwo PLA-CET, Warszawa 2005. 8. Regulamin studiów wyższych w Wojskowej Akademii Technicznej im. Jarosława Dąbrowskiego, Załącznik do uchwały Senatu WAT nr 29/WAT/2015 z dnia 30 kwietnia 2015 r. 9. Ustawa z dnia 4 lutego1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrew-nych. Dz.U.1994 nr 24 poz.83. uzupełniająca: 1. Literatura wskazana przez promotora pracy dyplomowej oraz litera-tura wg. własnych potrzeb. |
Efekty uczenia się: |
ymbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierun-kowego symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1/ Ma podstawową wiedzę z obszaru nauk ścisłych i technicznych z za-kresu dyscyplin: mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn, elektroniki, elek-trotechniki, informatyki / K_W21, K_W22 , K_W22_J1. W2/ Zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu ochrony własności intelek-tualnej, prawa autorskiego i patentowego, zna podstawowe zasady bezpie-czeństwa i higieny pracy obowiązujące w lotnictwie / K_W20, K_W23. U1/ Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych oraz innych wła-ściwie dobranych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokony-wać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasad-niać opinie, oraz powiązać wyniki pracy badawczej z praktyką inżynierską / K_U01, K_U16. U2/ Potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynier-skiego, analizować rozwiązania koncepcyjne i konstrukcyjne elementów uzbrojenia lotniczego w odniesieniu do możliwości eksploatacyjnych statku powietrznego, oraz potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświę-coną wynikom realizacji zadania inżynierskiego / K_U03, K_U17. U3/Ma umiejętności językowe zgodnie z wymaganiami na poziomie B oraz posiada znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym porozu-miewanie się, jak również korzystanie z dokumentacji technicznej i literatury fachowej, potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik w środowi-sku zawodowym, ma umiejętność samokształcenia się w celu podnoszenia kompetencji zawodowych w obszarze uzbrojenia lotniczego / K_U02, K_U04, K_U05, K_U22_J6. K1/ Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie zadania oraz posiada zdolności wypracowania sobie autorytetu i zaufania wśród kolegów/ K_K02, K_K22_J1. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Zaliczenie odbywa się na podstawie aktywnego uczestnictwa w seminariach i pozytywnej oceny prezentacji referatu do obrony pracy dyplomowej (refe-ratu końcowego). Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na seminariach. Wiedza W1, W2 sprawdzana jest podczas wykonywania projektu ,a w szczególności poprzez następujące jego elementy: jakość prowadzonych analiz, proponowane koncepcje rozwiązań inżynierskich, przeprowadzane obliczenia, uwzględnienie w przyjętych rozwiązaniach zasad bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujących w lotnictwie. Umiejętności U1, U2 ,U3 sprawdzane są w trakcie seminariów na podstawie przygotowywanych prezentacji w ramach realizacji zadań cząstkowych wy-nikających z harmonogramu pracy dyplomowej oraz prezentacji referatu do obrony pracy dyplomowej. Kompetencje K1 sprawdzane są na podstawie obserwacji studentów pod-czas realizacji zadania dyplomowego –opracowanego harmonogramu i jego realizacji oraz wygłaszanych prezentacji na seminariach. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.