Materiały lotnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLXWSI-ML18 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Materiały lotnicze |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/+ ; C 12/+, Razem: 30 godz., 2 pkt. ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Nauka o materiałach / znajomość budowy układów krystalograficznych metali oraz wykresów równowagi fazowej, znajomość wpływu obróbek cieplnych, cieplno-chemicznych, plastycznych i ubytkowych na właściwości materiałów, znajomość znakowania materiałów wg norm europejskich Fizyka I i II / znajomość podstawowych wybranych pojęć fizyki ciała stałego: siła, naprężenie, odkształcenie, energia sprężysta, znajomość jednostek miar wielkości mechanicznych w układzie SI |
Programy: | semestr piąty / lotnictwo i kosmonautyka / wszystkie specjalności |
Autor: | Prof. dr hab. inż. Jan GODZIMIRSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 18 godz. 2. Udział w laboratoriach / 0 godz. 3. Udział w ćwiczeniach / 12 godz. 4. Udział w seminariach / 0 godz. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12 godz. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 godz. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 8 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz. 9. Realizacja seminarium / 0 godz. 10. Udział w konsultacjach / 6 godz. 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 godz. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 4 godz. 13. Udział w egzaminie / 0 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz. / 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 30 godz. / 1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 30 godz. / 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Wymagania stawiane lotniczym materiałom konstrukcyjnym. Cechy wytrzy-małościowe, technologiczne (możliwości kształtowania, obróbki cieplne, me-tody łączenia) i użytkowe (żaroodporność, odporność na korozję, trwałość zmęczeniowa, odporność na ścieranie, odporność na erozję itp.) głównych grup materiałów stosowanych w budowie płatowców i napędów lotniczych |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Wymagania stawiane lotniczym materiałom konstrukcyjnym/2. Materiały inżynierskie. Właściwości wytrzymałościowe i użytkowe materiałów konstrukcyjnych. Kryteria doboru materiałów. 2. Budowa metali i ich pękanie/2. Sieci krystalograficzne metali. Mechanizm odkształceń plastycznych. Defekty sieci. Metody zwiększania wytrzymałości metali. Mechanizm pękania metali. 3. Zmęczenie metali/2 Mechanizm zniszczenia zmęczeniowego. Próby zmęczeniowe. Krzywe Wohlera. Wpływ czynników konstrukcyjnych i technologicznych na wytrzymałość zmęczeniową. Liniowa hipoteza sumowania uszkodzeń. 4. Żarowytrzymałość metali/2 Pełzanie metali. Relaksacja naprężeń. Zmęczenie cieplne. Mechanizm pełzania. 5. Korozja metali i ich żaroodporność/2 Mechanizm utleniania metali. Korozja w środowisku wilgotnym. Korozja elektrolityczna. Kryteria żaroodporności metali. 6. Stopy lekkie stosowane w budowie statków powietrznych/2 Właściwości wytrzymałościowe, technologiczne i użytkowe stopów magnezy, stopów aluminium oraz stopów tytanu. Zastosowanie tych materiałów w budowie statków powietrznych i ich napędów. 7. Stale i stopy żarowytrzymałe/2 Stale stopowe konstrukcyjne, stale maraging, stale nierdzewne, stale żarowytrzymałe , stopu niklu i kobaltu. Zastosowanie tych materiałów w budowie statków powietrznych i ich napędów. 8. Tworzywa polimerowe/2 Budowa chemiczna merów i struktury tworzyw wielkocząsteczkowych. Metody utwardzania. Właściwości mechaniczne i fizyczne. Starzenie tworzyw. Zastosowanie w budowie statków powietrznych. 9. Materiały kompozytowe/2 Rodzaje materiałów kompozytowych. Właściwości wytrzymałościowe i użytkowe kompozytów polimerowych wzmacnianych włóknami. Kompozyty metaliczne. Zastosowanie kompozytów w budowie statków powietrznych. Ćwiczenia 1. Obliczanie cech mechanicznych metali/2 2. Dobór materiałów na części lotnicze/2 3. Obliczanie trwałości zmęczeniowej i korozji/2 4. Obliczanie pełzania materiałów/2 5. Obliczanie właściwości materiałów kompozytowych/2 6. Zaliczenie ćwiczeń oraz test |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Jan Godzimirski, Lotnicze materiały konstrukcyjne, WAT, 2008 Uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania Jan Chodorowski, Andrzej Ciszewski, Tadeusz Radomski: Materiałoznawstwo lotnicze, PW, 1983 i nowsze wydania |
Efekty uczenia się: |
W1 / Absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą z mechaniki ogólnej w zakresie pękania, zmęczenia, pełzania i korozji metali oraz w zakresie problemów konstrukcyjnych, kryteriów oceny wpływu tych zjawisk na konstrukcje lotnicze/ K_W06, K_W07, W2 / Absolwent ma uporządkowaną wiedzę w zakresie materiałów lotniczych oraz technologii lotniczej w zakresie właściwości wytrzymałościowych i użytkowych materiałów kompozytowych, wymagań stawianych lotniczym materiałom konstrukcyjnym oraz orientuje się w tym zakresie w trendach rozwojowych/ K_W10, K_W15, U1 / Absolwent potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji na temat materiałów konstrukcyjnych oraz je dobrać na części płatowca i napędów lotniczych / K_U01 U2 / Absolwent potrafi analizować rozwiązania koncepcyjne i konstrukcyjne w odniesieniu do możliwości technologicznych i uwarunkowań eksploatacyjnych statków powietrznych w zakresie materiałów lotniczych oraz potrafi przewidzieć możliwości zużywania się części wytworzonych z różnych materiałów w procesie eksploatacji statków powietrznych / K_U14 K1 / Absolwent potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się / K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z ocenę. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną; Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach i sprawdzianu; Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie testu; warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest obecność na ćwiczeniach efekty U1, U2 - sprawdzenie na ćwiczeniach; efekty W1, W2 - sprawdzenie podczas zaliczenia; Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskał 100-95% popraw-nych odpowiedzi Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskał 94-90% poprawnych odpowiedzi Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskał 89-85% poprawnych odpo-wiedzi Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskał 84-80% popraw-nych odpowiedzi Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskał 79-75% poprawnych odpowiedzi Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskał poniżej 75% po-prawnych odpowiedzi |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.