Eksploatacja statków powietrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLXWSI-ESPo |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Eksploatacja statków powietrznych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+, C 24/+, razem: 44 godz., 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | materiały lotnicze: znajomość zagadnień związanych z zastosowaniem mate-riałów w budowie statków powietrznych i lotniczych zespołów napędowych. mechanika płynów: znajomość zagadnień związanych z konstrukcją i działa-niem systemów pokładowych statków powietrznych. termodynamika: znajomość zagadnień związanych z wymianą ciepła i pro-cesami spalania w zastosowaniu do zespołów napędowych i systemów pokładowych statków powietrznych. aerodynamika: znajomość zagadnień konstrukcyjnych w zastosowaniu do rozwiązań aerodynamicznych statków powietrznych. budowa statków powietrznych: znajomość zasad budowy, konstrukcji, dzia-łania i zastosowania statków powietrznych. silniki lotnicze i kosmiczne: znajomość zasad budowy, działania i zastoso-wania lotniczych zespołów napędowych. instalacje płatowcowe: znajomość zasad budowy i działania elementów wyposażenia i sterowania statków powietrznych. systemy awioniczne: znajomość zasad budowy i działania elementów sys-temów elektroenergetycznych statków powietrznych. mechanika lotu: znajomość zagadnień związanych z podstawowymi charak-terystykami lotu statków powietrznych. |
Programy: | semestr szósty / lotnictwo i kosmonautyka / wszystkie specjalności |
Autor: | ppłk dr inż. Sławomir TKACZUK |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 24 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 4. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 8 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 4 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 2 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz./ 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 48 godz./ 2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 45 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Statek powietrzny jako przedmiot eksploatacji. Strategie eksploatacji. Organizacja eksploatacji statków powietrznych. Problemy ekonomiczne eksploatacji statków powietrznych. Normowanie procesu eksploatacji statków powietrznych. Prawdopodobieństwo pracy w stanie zdatności. Definicje obsług i metody obsługi. Główne elementy struktury systemu eksploatacji i kryteria selekcji. Struktura bezpiecznego okresu użytkowania. Programy eksploatacji serii pilotażowej. Obsługi techniczne samolotów pasażerskich. Problemy trwałości eksploatacyjnej samolotów. Eksploatacyjne czynniki bezpieczeństwa lotów. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne 1. Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć I. Podstawowe pojęcia i definicje eksploatacji sp/ 2 / Omówienie pojęć eksploatacja, użytkowanie i obsługiwanie. Systemy lotnicze. II. Środowiskowe uwarunkowania eksploatacji sp/ 2 / Charakterystyka statków powietrznych w ujęciu eksploatacyjnym. Wpływ czynników atmosferycznych na obsługiwanie statków powietrznych. III. Strategie i zasady eksploatacji sp/ 2 / Charakterystyka strategii eksploatacyjnych. Strategie eksploatacji wg resursu, poziomu niezawodności, stanu technicznego i inne. Zasady wykonywania czynności obsługowych. IV. Podstawowe wskaźniki oceny efektywności eksploatacji sp/ 2 / Cel stosowania wskaźników eksploatacyjnych. Metody oceny efektywności użytkowania statku powietrznego. Metody oceny efektywności obsługiwania statku powietrznego. Podatność obsługowa statku powietrznego. V. Systemy i organizacja obsług technicznych sp/ 2/ Obowiązujące systemy obsługi statków powietrznych. Rodzaje obsług statków powietrznych. Obsługi liniowe i hangarowe. Badanie obsługi technicznej/kontrola jakości/gwarancja jakości; Planowanie obsługi technicznej; Procedury modyfikacyjne; Procedury magazynowe; Procedury certyfikacji/dopuszczania; Połączenie z działaniem statku powietrznego; VI. Niezawodność eksploatacyjna sp/ 2/ Niesprawności i uszkodzenia statków powietrznych. Charakterystyki niezawodnościowe. Modele niezawodnościowe. Sterowanie niezawodnością statku powietrznego. VII. Metody oceny stanu technicznego sp/ 2/ Badania diagnostyczne statków powietrznych. Diagnozowanie zespołów statków powietrznych. Metody nieniszczące badań diagnostycznych. VIII. Lotniska i ruch lotniczy/ 2/ Budowa i funkcjonowanie lotnisk. Drogi startowe i infrastruktura lotniskowa. Systemy wspomagające lądowanie. Przestrzeń kontrolowana i koordynowana. IX. Dokumentacja eksploatacyjna sp/ 2 / Dokumentacja ciągłej zdatności do lotu. Lotnicze i inne stosowane normy wraz z ISO, AN, MS, NAS i MIL; Specyfikacja 100 amerykańskiego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (ATA100); X. Eksploatacyjne czynniki bezpieczeństwa lotów/ 2 / Przyczyny zdarzeń lotniczych. Zapewnienie ochrony przed uderzeniem pioruna; Umasienie samolotu; Badanie po uderzeniu pioruna oraz penetracja HIRF. Badanie wypadków lotniczych. 2. Ćwiczenia /metody dydaktyczne I. Wyznaczanie wymiarów dróg kołowania/ 2 / Posługiwanie się dokumentacją statków powietrznych. II. Wyznaczanie podstawowych wskaźników oceny efektywności eksploatacji SP / 2 / Miary i wskaźniki trwałości statku powietrznego. III. Analityczne wyznaczanie niezawodności systemów lotniczych /2/ Niezawodność wybranych struktur statku powietrznego. Niezawodność układów hydraulicznych. IV. Identyfikacja przyjętej strategii eksploatacji dla rzeczywistego SP / 2 / Analiza dokumentacji ciągłej zdatności do lotu. V. Wyznaczanie podstawowych charakterystyk SP do startu i lądowania/2 / Analiza dokumentacji eksploatacyjnej i użytkowania w locie. VI. Przygotowanie planu lotu/ 4 / Analiza pokładowego VII. System wspomagania szkolenia technicznego samolotu komunikacyjnego/ 4 / Analiza działania wybranego komputerowego systemu wspomagania szkolenia personelu technicznego. VIII. Analiza dokumentacji eksploatacyjnej SP/ 4 / Analiza książek pokładowych, Programów Obsługi Technicznej i Pokładowych Dzienników Technicznych wybranych statków powietrznych; Kontrola części składowych o ograniczonej trwałości, Dodatkowe procedury obsługi technicznej. IX. Analiza zagrożeń eksploatacyjnych dla konkretnego SP/ 2 / Analiza czynności obsługowych wykonywanych w ramach obsług liniowych; Badanie po zdarzeniach nadzwyczajnych takich jak trudne lądowanie oraz lot przez turbulencje. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Danilecki S.: Eksploatowanie samolotów, Oficyna Wydawnicza PW. Wrocław 2004. 2. Legutko S.: Podstawy eksploatacji maszyn, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań 1999. 3. Lewitowicz J.: Podstawy eksploatacji statków powietrznych, Wydawnictwo ITWL. Warszawa 2001-2009. Uzupełniająca: 1. Nita P., Świątecki A., Świątecki P.: Lotniska, Wydawnictwo ITWL, Warszawa 1999. 2. Kamiński J.: Eksploatacja samolotów i śmigłowców. Część I, Skrypt WAT, Warszawa 1997. 3. Kamiński J.: Eksploatacja samolotów i śmigłowców. Część II, Skrypt WAT, Warszawa 1999. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technicznej eksploatacji statków powietrznych oraz zapewnienia ciągłej zdatności do lotu / K_W15 W2 / Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojo-wych techniki lotniczej / K_W19 W3/ Ma podstawową wiedzę na temat oceny stanu technicznego urządzeń i systemów statków powietrznych/ K_W20 W4/ Ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacyjnych czynników bez-pieczeństwa lotów oraz identyfikowania zagrożeń związanych z ob-sługami technicznymi mogącymi mieć wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa lotów/ K_W21 U1 / Potrafi zinterpretować pojęcia z zakresu technicznej eksploatacji stat-ków powietrznych w odniesieniu do konkretnych statków powietrz-nych. Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z obsługami tech-nicznymi statków powietrznych mogącymi mieć wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa lotów. / K_U01 U2/ Potrafi określić podstawowe parametry elementów struktury systemu eksploatacji. Potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną statków powietrznych/ K_19 K2 / Ma świadomość dalszego samokształcenia z zagadnień związanych z techniczną eksploatacją statków powietrznych po formalnym zaliczeniu tego przedmiotu./ K_K01 K2 / Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera lotnictwa, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje/ K_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną, Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: pozytywnych ocen z odpowiedzi na pytania kontrolne i z zadań rachunkowych oraz ćwiczeń praktycznych realizowanych w trakcie zajęć; Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie kolokwium sprawdzającego. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń. Osiągnięcie efektu W1, W2, W4, U1, U2 - weryfikowane jest przez sprawdzenie wiedzy i umiejętności na ćwiczeniach. Osiągnięcie efektu W1, W2,W3, W4, U1, U2 – weryfikowane jest przez sprawdzenie wiedzy i umiejętności podczas zaliczenia. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskał wynik między 95% i 100% poprawnych odpowiedzi. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskał wynik między 90% i 94% poprawnych odpowiedzi. Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskał wynik między 80% i 89% poprawnych odpowiedzi. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskał wynik między 70% i 79% poprawnych odpowiedzi. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskał wynik między 60% i 69% poprawnych odpowiedzi. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskał wynik poniżej 50% poprawnych odpowiedzi. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.