Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Eksploatacja statków powietrznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLXWSI-ESPo
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Eksploatacja statków powietrznych
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 20/+, C 24/+, razem: 44 godz., 2 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

materiały lotnicze: znajomość zagadnień związanych z zastosowaniem mate-riałów w budowie statków powietrznych i lotniczych zespołów napędowych.

mechanika płynów: znajomość zagadnień związanych z konstrukcją i działa-niem systemów pokładowych statków powietrznych.

termodynamika: znajomość zagadnień związanych z wymianą ciepła i pro-cesami spalania w zastosowaniu do zespołów napędowych i systemów pokładowych statków powietrznych.

aerodynamika: znajomość zagadnień konstrukcyjnych w zastosowaniu do rozwiązań aerodynamicznych statków powietrznych.

budowa statków powietrznych: znajomość zasad budowy, konstrukcji, dzia-łania i zastosowania statków powietrznych.

silniki lotnicze i kosmiczne: znajomość zasad budowy, działania i zastoso-wania lotniczych zespołów napędowych.

instalacje płatowcowe: znajomość zasad budowy i działania elementów wyposażenia i sterowania statków powietrznych.

systemy awioniczne: znajomość zasad budowy i działania elementów sys-temów elektroenergetycznych statków powietrznych.

mechanika lotu: znajomość zagadnień związanych z podstawowymi charak-terystykami lotu statków powietrznych.


Programy:

semestr szósty / lotnictwo i kosmonautyka / wszystkie specjalności

Autor:

ppłk dr inż. Sławomir TKACZUK

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. Udział w wykładach / 20

2. Udział w laboratoriach / 0

3. Udział w ćwiczeniach / 24

4. Udział w seminariach / 0

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 4.

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 8

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0

9. Realizacja projektu / 0

10. Udział w konsultacjach / 4

11. Przygotowanie do egzaminu / 0

12. Przygotowanie do zaliczenia / 2

13. Udział w egzaminie / 0


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 60 godz./ 2 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 48 godz./ 2 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową 45 godz./ 2 ECTS


Skrócony opis:

Statek powietrzny jako przedmiot eksploatacji. Strategie eksploatacji. Organizacja eksploatacji statków powietrznych. Problemy ekonomiczne eksploatacji statków powietrznych. Normowanie procesu eksploatacji statków powietrznych. Prawdopodobieństwo pracy w stanie zdatności. Definicje obsług i metody obsługi. Główne elementy struktury systemu eksploatacji i kryteria selekcji. Struktura bezpiecznego okresu użytkowania. Programy eksploatacji serii pilotażowej. Obsługi techniczne samolotów pasażerskich. Problemy trwałości eksploatacyjnej samolotów. Eksploatacyjne czynniki bezpieczeństwa lotów.

Pełny opis:

Wykłady /metody dydaktyczne

1. Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć

I. Podstawowe pojęcia i definicje eksploatacji sp/ 2 / Omówienie pojęć eksploatacja, użytkowanie i obsługiwanie. Systemy lotnicze.

II. Środowiskowe uwarunkowania eksploatacji sp/ 2 / Charakterystyka statków powietrznych w ujęciu eksploatacyjnym. Wpływ czynników atmosferycznych na obsługiwanie statków powietrznych.

III. Strategie i zasady eksploatacji sp/ 2 / Charakterystyka strategii eksploatacyjnych. Strategie eksploatacji wg resursu, poziomu niezawodności, stanu technicznego i inne. Zasady wykonywania czynności obsługowych.

IV. Podstawowe wskaźniki oceny efektywności eksploatacji sp/ 2 / Cel stosowania wskaźników eksploatacyjnych. Metody oceny efektywności użytkowania statku powietrznego. Metody oceny efektywności obsługiwania statku powietrznego. Podatność obsługowa statku powietrznego.

V. Systemy i organizacja obsług technicznych sp/ 2/ Obowiązujące systemy obsługi statków powietrznych. Rodzaje obsług statków powietrznych. Obsługi liniowe i hangarowe. Badanie obsługi technicznej/kontrola jakości/gwarancja jakości; Planowanie obsługi technicznej; Procedury modyfikacyjne; Procedury magazynowe; Procedury certyfikacji/dopuszczania; Połączenie z działaniem statku powietrznego;

VI. Niezawodność eksploatacyjna sp/ 2/ Niesprawności i uszkodzenia statków powietrznych. Charakterystyki niezawodnościowe. Modele niezawodnościowe. Sterowanie niezawodnością statku powietrznego.

VII. Metody oceny stanu technicznego sp/ 2/ Badania diagnostyczne statków powietrznych. Diagnozowanie zespołów statków powietrznych. Metody nieniszczące badań diagnostycznych.

VIII. Lotniska i ruch lotniczy/ 2/ Budowa i funkcjonowanie lotnisk. Drogi startowe i infrastruktura lotniskowa. Systemy wspomagające lądowanie. Przestrzeń kontrolowana i koordynowana.

IX. Dokumentacja eksploatacyjna sp/ 2 / Dokumentacja ciągłej zdatności do lotu. Lotnicze i inne stosowane normy wraz z ISO, AN, MS, NAS i MIL; Specyfikacja 100 amerykańskiego Stowarzyszenia Transportu Lotniczego (ATA100);

X. Eksploatacyjne czynniki bezpieczeństwa lotów/ 2 / Przyczyny zdarzeń lotniczych. Zapewnienie ochrony przed uderzeniem pioruna; Umasienie samolotu; Badanie po uderzeniu pioruna oraz penetracja HIRF. Badanie wypadków lotniczych.

2. Ćwiczenia /metody dydaktyczne

I. Wyznaczanie wymiarów dróg kołowania/ 2 / Posługiwanie się dokumentacją statków powietrznych.

II. Wyznaczanie podstawowych wskaźników oceny efektywności eksploatacji SP / 2 / Miary i wskaźniki trwałości statku powietrznego.

III. Analityczne wyznaczanie niezawodności systemów lotniczych /2/ Niezawodność wybranych struktur statku powietrznego. Niezawodność układów hydraulicznych.

IV. Identyfikacja przyjętej strategii eksploatacji dla rzeczywistego SP / 2 / Analiza dokumentacji ciągłej zdatności do lotu.

V. Wyznaczanie podstawowych charakterystyk SP do startu i lądowania/2 / Analiza dokumentacji eksploatacyjnej i użytkowania w locie.

VI. Przygotowanie planu lotu/ 4 / Analiza pokładowego

VII. System wspomagania szkolenia technicznego samolotu komunikacyjnego/ 4 / Analiza działania wybranego komputerowego systemu wspomagania szkolenia personelu technicznego.

VIII. Analiza dokumentacji eksploatacyjnej SP/ 4 / Analiza książek pokładowych, Programów Obsługi Technicznej i Pokładowych Dzienników Technicznych wybranych statków powietrznych; Kontrola części składowych o ograniczonej trwałości, Dodatkowe procedury obsługi technicznej.

IX. Analiza zagrożeń eksploatacyjnych dla konkretnego SP/ 2 / Analiza czynności obsługowych wykonywanych w ramach obsług liniowych; Badanie po zdarzeniach nadzwyczajnych takich jak trudne lądowanie oraz lot przez turbulencje.

Literatura:

Podstawowa:

1. Danilecki S.: Eksploatowanie samolotów, Oficyna Wydawnicza PW. Wrocław 2004.

2. Legutko S.: Podstawy eksploatacji maszyn, Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej. Poznań 1999.

3. Lewitowicz J.: Podstawy eksploatacji statków powietrznych, Wydawnictwo ITWL. Warszawa 2001-2009.

Uzupełniająca:

1. Nita P., Świątecki A., Świątecki P.: Lotniska, Wydawnictwo ITWL, Warszawa 1999.

2. Kamiński J.: Eksploatacja samolotów i śmigłowców. Część I, Skrypt WAT, Warszawa 1997.

3. Kamiński J.: Eksploatacja samolotów i śmigłowców. Część II, Skrypt WAT, Warszawa 1999.

Efekty uczenia się:

W1 / Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu technicznej eksploatacji statków powietrznych oraz zapewnienia ciągłej zdatności do lotu / K_W15

W2 / Orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojo-wych techniki lotniczej / K_W19

W3/ Ma podstawową wiedzę na temat oceny stanu technicznego urządzeń i systemów statków powietrznych/ K_W20

W4/ Ma podstawową wiedzę dotyczącą eksploatacyjnych czynników bez-pieczeństwa lotów oraz identyfikowania zagrożeń związanych z ob-sługami technicznymi mogącymi mieć wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa lotów/ K_W21

U1 / Potrafi zinterpretować pojęcia z zakresu technicznej eksploatacji stat-ków powietrznych w odniesieniu do konkretnych statków powietrz-nych. Potrafi zidentyfikować zagrożenia związane z obsługami tech-nicznymi statków powietrznych mogącymi mieć wpływ na obniżenie poziomu bezpieczeństwa lotów. / K_U01

U2/ Potrafi określić podstawowe parametry elementów struktury systemu eksploatacji. Potrafi posługiwać się dokumentacją techniczną statków powietrznych/ K_19

K2 / Ma świadomość dalszego samokształcenia z zagadnień związanych z techniczną eksploatacją statków powietrznych po formalnym zaliczeniu tego przedmiotu./ K_K01

K2 / Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera lotnictwa, w tym jej wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje/ K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną,

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: pozytywnych ocen z odpowiedzi na pytania kontrolne i z zadań rachunkowych oraz ćwiczeń praktycznych realizowanych w trakcie zajęć;

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie kolokwium sprawdzającego.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Osiągnięcie efektu W1, W2, W4, U1, U2 - weryfikowane jest przez sprawdzenie wiedzy i umiejętności na ćwiczeniach.

Osiągnięcie efektu W1, W2,W3, W4, U1, U2 – weryfikowane jest przez sprawdzenie wiedzy i umiejętności podczas zaliczenia.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskał wynik między 95% i 100% poprawnych odpowiedzi.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskał wynik między 90% i 94% poprawnych odpowiedzi.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskał wynik między 80% i 89% poprawnych odpowiedzi.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskał wynik między 70% i 79% poprawnych odpowiedzi.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskał wynik między 60% i 69% poprawnych odpowiedzi.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskał wynik poniżej 50% poprawnych odpowiedzi.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)