Aerodynamika
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLXCNI-Ae |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Aerodynamika |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 12/x ; C 4/z ; L 14/+ ; Razem: 30 |
Przedmioty wprowadzające: | matematyka I i II: znajomość pochodnej funkcji, całki nieoznaczonej i oznaczonej, pochodnych cząstkowych, różniczki zupełnej, pochodnej substancjalnej. Pole wektorowe, równania różniczkowe, całki wielokrotne; fizyka I i II: znajomość układów inercjalnych i nieinercjalnych, elementów kinematyki i dynamiki; mechanika I: znajomość warunków równowagi sił, ruchu postępowego i obrotowego ciała sztywnego, przemieszczenia i odkształcenia; mechanika płynów: znajomość podstawowych praw, zależności i równań opisujących ruch i dynamikę płynów. Pełne przygotowanie do rozwiązywania najważniejszych podstawowych i stosowanych zagadnień opływu. |
Programy: | semestr czwarty / lotnictwo i kosmonautyka / wszystkie specjalności |
Autor: | dr hab. inż. Stanisław WRZESIEŃ, dr inż. Michał FRANT, mgr inż. Maciej MAJCHER |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 12 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia / 18 3. Udział w ćwiczeniach / 4 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 13 5. Udział w laboratoriach / 14 6. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 21 7. Udział w konsultacjach / 6 8. Udział w zaliczeniu / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90 / 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+7.+8.=38 / 1,6 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 5.+6.=35 / 1,4 ECTS |
Skrócony opis: |
Zagadnienia aerodynamiki obiektów latających z podziałem zakresów prędkości w tym zarys aerodynamiki profilu i płata w ustalonym przepływie nieściśliwym, wybrane zagadnienia teorii profilu lotniczego, charakterystyki aerodynamiczne profilu, elementy teorii wirowej linii nośnej, wpływ wydłużenia na charakterystyki aerodynamiczne płata oraz zagadnienia tzw. mechanizacji płata nośnego. W zakresie poddźwiękowego przepływu ściśliwego zawarto zarys teorii profilu i płata w przepływie poddźwiękowym i kluczowe elementy wpływu ściśliwości z elementami łagodzenia kryzysu falowego poprzez stosowanie płatów skośnych. Przedmiot zawiera również elementy teorii aerodynamiki dużych prędkości: obejmującą teorię małych zaburzeń, zagadnienia fal. zgęszczeniowych i rozrzedzeniowych oraz zagadnienia nagrzewanie aerodynamiczne. Przedstawiany algorytm obliczania biegunowej samolotu w całym zakresie liczb Macha i szereg ćwiczeń laboratoryjnych dotyczących wyznaczania charakterystyk modelu samolotu. |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych (prezentacji z elementami animacji, z ilustracjami i schematami przykładowych rozwiązań) 1. Wprowadzenie w aerodynamikę, zadania aerodynamiki i metody badawcze w aerodynamice/ 1+1* 2. Podstawowe parametry geometryczne profilu lotniczego, podział profili z uwagi na kształt i rozkład ciśnień. Charakterystyki geometryczne płata nośnego / 1+1* 3. Zarys aerodynamiki profilu w ustalonym potencjalnym przepływie nieściśliwym. Charakterystyki aerodynamiczne profili lotniczych /1+1* 4. Teoria płata, równanie wirowej linii nośnej, zakres stosowalności. Doświadczalne charakterystyki aerodynamiczne płata nośnego/1+1* 5. Wstęp do aerodynamiki maszyn przepływowych. Przepływ płaski przez palisadę profili/2 6. Zarys teorii profilu i płata w poddźwiękowym przepływie ściśliwym/2 7. Nadkrytyczny opływ profilu i płata nośnego. Płaty skośne/ 1+1* 8. Prostopadła, skośna i krzywoliniowa fala uderzeniowa. Fale rozrzedzeniowe /1+1* 9. Podstawy aerodynamiki profilu i płata w przepływie naddźwiękowym. Nagrzewanie aerodynamiczne/1+1* 10. Naddźwiękowe przepływy złożone, interferencja aerodynamiczna. Zastosowanie płatów pasmowych i ostrołukowych /1+1* Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Przeliczanie charakterystyk aerodynamicznych na inne wydłużenia i obrysy płata /1+1* 2. Rozwiązania równania wirowej linii nośnej metodą Glauerta-Trefftza/1+1* 3. Algorytm i obliczenie biegunowej samolotu w zakresie nieściśliwym/2* 4. Algorytm i obliczenia biegunowej samolotu w całym zakresie liczb Macha/2+2* Laboratoria / metoda praktyczna 1. Wyznaczenie współczynnika siły nośnej i współczynnika siły opory z pomiaru rozkładu ciśnień na profilu lotniczym/2 2. Doświadczalne charakterystyki aerodynamiczne modelu samolotu w konfiguracji gładkiej/2 3. Doświadczalne charakterystyk aerodynamicznych modelu samolotu w konfiguracji startowej/2 4. Doświadczalne charakterystyk aerodynamicznych modelu samolotu w konfiguracji do lądowania/2 5. Doświadczalne wyznaczanie krzywej równowagi podłużnej modelu samolotu/2 6. Doświadczalne wyznaczanie charakterystyk aerodynamicznych modelu samolotu w opływie niesymetrycznym/2 7. Wyznaczanie parametrów przepływu z falami uderzeniowymi /2 *zagadnienia realizowane indywidualnie przez studenta studiów niestacjonarnych. |
Literatura: |
1. W. Sobieraj, Aerodynamika, WAT, 2014 2. W.J Prosnak.: Mechanika płynów, tom I i tom 2, PWN, Warszawa 1972, (32220) 3. P. Strzelczyk.: Aerodynamika małych prędkości, 2003 4. N.S. Arżannikow., W.N Malcew.: Aerodynamika, 1950; 5. Kaczmarczyk J., Maruszkiewicz J.: Poradnik do ćwiczeń laboratoryjnych z mechaniki płynów, WAT, Warszawa 1970, (S-29592) uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Z. Goraj: Dynamika i aerodynamika samolotów manewrowych z elementami obliczeń, PW, 2001 2. Chlebny B., Sobieraj W., Wrzesień S.: Mechanika płynów, WAT, Warszawa 2003, (S-58951) |
Efekty uczenia się: |
W1 / ma wiedzę w zakresie matematyki i fizyki, obejmującą zrozumienie zjawisk fizycznych zachodzących w przepływach i opływach, przydatną do rozwiązywania zadań z zakresu wyznaczania charakterystyk aerodynamicznych obiektów latających/ K_W01 W2 / ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą istotne zagadnienia w obszarze mechaniki płynów i aerodynamiki w odniesieniu do kluczowych zagadnień konstrukcyjnych i eksploatacyjnych statków powietrznych/ K_W09, W3 / orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych techniki lotniczej i kosmicznej / K_W19; W4 / ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy obowiązujące w lotnictwie / K_W21 U1 / potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie/ K_U01; U2 / potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego i przygotować tekst zawierający opis wyników zadania / K_U03; U3 / potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację poświęconą wynikom realizacji zadania inżynierskiego / K_U04; U4 / potrafi opracować algorytm, posłużyć się językami programowania oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi do opracowania oprogramowania użytkowego / K_U11; U5 / potrafi rozwiązywać zadania techniczne w obszarze projektu aerodynamicznego lub projektu koncepcyjnego statku powietrznego / K_U17 |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin jest przeprowadzany w ustnej poprzedzonej ewentualną pracą pisemną. Osiąganie efektów kształcenia (W1, W2, W3 i W4) jest weryfikowane na podstawie oceny pytań zawierających 3 stopniowane obszary zagadnień (stopień a) –ocena 3; stopień b) –ocena 4 i stopień c) ocena 5). Pośrednie oceny 3,5; 4,5 wynikają ze stopnia opanowania wiedzy w obszarze od stopnia a) do stopnia b) lub od stopnia b) do stopnia c). Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie oceny z zadań zleconych do samodzielnego i grupowego rozwiązania w domu z zakresu tematów 2 oraz 3, pod warunkiem uczestnictwa studenta we wszystkich ćwiczeniach audytoryjnych. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane na podstawie średniej z pozytywnych ocen za przedstawione sprawozdania z tych ćwiczeń, przy czym student może nie zostać dopuszczony do uczestniczenia w ćwiczeniu w przypadku nieznajomości zagadnień obejmujących wiedzę dotyczącą tematu danego ćwiczenia i rażącej nieznajomości instrukcji do przeprowadzenia danego ćwiczenia. Jednym z warunków otrzymania pozytywnej z ćwiczeń laboratoryjnych jest uczestnictwo studenta we wszystkich ćwiczeniach laboratoryjnych. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń laboratoryjnych. Efekty W1, W2, W3 i W4 (utrwalane podczas innych form zajęć) sprawdzane są na egzaminie ustnym. Efekty U1, U4 i U5 sprawdzane są w trakcie odpowiedzi, wykonywania zadań na ćwiczeniach audytoryjnych oraz wydanych zadań domowych Efekty U1, U2 i U3 sprawdzane są w trakcie wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych i przygotowywania z nich sprawozdań. Kryteria oceniania Wykłady 5 (bdb) Pełna wiedza w obszarze efektów W1, W2, W3 i W4 w stopniu a), b) i c). 4,5 (db+) Pełna wiedza w obszarze efektów W1, W2, W3 i W4 w stopniu a), b) oraz niepełna wiedza z zakresu stopnia c) 4 (db) Pełna wiedza w obszarze efektów W1, W2, W3 i W4 w stopniu a), b). 3,5 (dst+) Pełna wiedza w obszarze efektów W1, W2, W3 i W4 w stopniu a) oraz niepełna (niekompletna wiedza) z zakresu stopnia b) 3 (dst) Pełna wiedza w obszarze efektów W1, W2, W3 i W4 w stopniu a). Ćwiczenia audytoryjne Zal. 1. potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie (U1) 2. potrafi rozwiązywać zadania techniczne w obszarze projektu aerodynamicznego statku powietrznego (U4) 3. potrafi opracować algorytm, z wykorzystaniem odpowiednich narzędzi informatycznych, do opracowania oprogramowania użytkowego na potrzeby wykonania projektu aerodynamicznego statku powietrznego (U5) Ćwiczenia laboratoryjne 5 (bdb) 1. Bardzo dobrze rozumie sens ćwiczenia, układ poszczególnych elementów stanowiska i sposób wykonywania pomiarów, potrafi prawidłowo i samodzielnie interpretować uzyskane wyniki badań, wykorzystując wiedzę uzyskaną w ramach zajęć z przedmiotu aerodynamika, z rozszerzonej literatury przedmiotu oraz innych źródeł (U1). 2. Potrafi na podstawie udostępnionej instrukcji, rozszerzonej literatury przedmiotu oraz innych źródeł prawidłowo i samodzielnie zidentyfikować problem badawczy w ramach przygotowania do ćwiczenia laboratoryjnego a także samodzielnie dokonać prawidłowej i rzetelnej oceny uzyskanych wyników (U1). 3. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie, w procesie opracowywania dokumentacji dotyczącej realizowanego ćwiczenia laboratoryjnego, przygotować tekst zawierający opis wyników ćwiczenia (U2). 4. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie przygotować krótką prezentację poświęconą otrzymanym wynikom ćwiczenia laboratoryjnego oraz przeprowadzić dyskusję nad uzyskanymi wynikami (U3). 4,5 (db+) 1. Bardzo dobrze rozumie sens ćwiczenia, układ poszczególnych elementów stanowiska i sposób wykonywania pomiarów, potrafi prawidłowo i samodzielnie interpretować uzyskane wyniki badań, wykorzystując wiedzę uzyskaną w ramach zajęć z przedmiotu aerodynamika, z rozszerzonej literatury przedmiotu oraz innych źródeł (U1). 2. Potrafi na podstawie udostępnionej instrukcji, rozszerzonej literatury przedmiotu oraz innych źródeł prawidłowo i samodzielnie zidentyfikować problem badawczy w ramach przygotowania do ćwiczenia laboratoryjnego a także z niewielką pomocą dokonać prawidłowej i rzetelnej oceny uzyskanych wyników (U1). 3. Potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą i bezbłędnie, w procesie opracowywania dokumentacji realizowanego ćwiczenia laboratoryjnego, przygotować tekst zawierający opis wyników zadania (U2). 4. Potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą i bezbłędnie przygotować krótką prezentację poświęconą wynikom ćwiczenia laboratoryjnego oraz przeprowadzić dyskusję nad uzyskanymi wynikami (U3). 4,0 (db) 1. Dobrze rozumie sens ćwiczenia, układ poszczególnych elementów stanowiska i sposób wykonywania pomiarów, potrafi prawidłowo i samodzielnie lub z niewielką pomocą interpretować uzyskane wyniki badań, wykorzystując wiedzę uzyskaną w ramach zajęć z przedmiotu aerodynamika, z rozszerzonej literatury przedmiotu oraz innych źródeł (U1). 2. Potrafi na podstawie udostępnionej instrukcji, rozszerzonej literatury przedmiotu oraz innych źródeł prawidłowo i samodzielnie zidentyfikować problem badawczy w ramach przygotowania do ćwiczenia laboratoryjnego a także z niewielką pomocą dokonać prawidłowej i rzetelnej oceny uzyskanych wyników (U1). 3. Potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą i bezbłędnie, w procesie opracowywania dokumentacji dotyczącej realizowanego ćwiczenia laboratoryjnego, przygotować tekst zawierający opis wyników zadania (U2). 4. Potrafi samodzielnie lub z niewielką pomocą i z drobnymi błędami przygotować krótką prezentację poświęconą wynikom ćwiczenia laboratoryjnego oraz przeprowadzić dyskusję nad uzyskanymi wynikami (U3). 3,5 (dst+) 1. Dość dobrze rozumie sens ćwiczenia, układ poszczególnych elementów stanowiska i sposób wykonywania pomiarów, potrafi z niewielką pomocą interpretować uzyskane wyniki badań, wykorzystując wiedzę uzyskaną w ramach zajęć z przedmiotu aerodynamika U1). 2. Potrafi na podstawie udostępnionej instrukcji, z niewielką pomocą zidentyfikować problem badawczy w ramach przygotowania do ćwiczenia laboratoryjnego (U1). 3. Potrafi z niewielką pomocą oraz drobnymi błędami, w procesie opracowywania dokumentacji dotyczącej realizowanego ćwiczenia laboratoryjnego, przygotować tekst zawierający opis wyników zadania (U2). 4. Potrafi z drobnymi błędami przygotować krótką prezentację poświęconą wynikom ćwiczenia laboratoryjnego (U3). 3,0(dst) 1. Dość dobrze rozumie sens ćwiczenia, układ poszczególnych elementów stanowiska i sposób wykonywania pomiarów, sporadycznie z pomocą potrafi interpretować uzyskane wyniki badań (U1). 2. Potrafi, na podstawie udostępnionej instrukcji oraz korzystając sporadycznie z pomocy, zidentyfikować problem badawczy w ramach przygotowania do ćwiczenia laboratoryjnego (U1). 3. Potrafi z drobnymi błędami, w procesie opracowywania dokumentacji dotyczącej realizowanego ćwiczenia laboratoryjnego, przygotować tekst zawierający opis wyników zadania (U2). 4. Potrafi z drobnymi błędami przygotować krótką prezentację poświęconą wynikom ćwiczenia laboratoryjnego (U3). |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.