Zintegrowane systemy wytwarzania II sem.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSM-ZSsW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zintegrowane systemy wytwarzania II sem. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/x, C 16/+, L 14/+, razem: 50 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Techniki wytwarzania konstrukcji lotniczych / wymagania wstępne: ma wiedzę w zakresie problemów konstrukcyjnych, technologicznych i eksploatacyjnych maszyn, kryteriów oceny obiektu, niezawodności i bezpieczeństwa oraz procesów prowadzących do uszkodzeń obiektów mechanicznych. Konstrukcja statków powietrznych / wymagania wstępne: ma wiedzę w zakresie problemów konstrukcyjnych, technologicznych i eksploatacyjnych statku powietrznego, kryteriów oceny, niezawodności i bezpieczeństwa płatowca statku powietrznego. Konstrukcja lotniczych zespołów napędowych / wymagania wstępne: ma wiedzę w zakresie podstaw konstrukcji maszyn i wytrzymałości w od-niesieniu do lotniczych zespołów napędowych. Projektowanie i optymalizacja konstrukcji lotniczych / wymagania wstępne: ma wiedzę w zakresie budowy, optymalizacji eksploatacji konstrukcji lotniczych, w tym wiedzę niezbędną do korzystania z systemów komputerowego wspomagania obliczeń oraz procesu projektowania i wytwarzania. |
Programy: | semestr drugi / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce, napędy lotnicze |
Autor: | dr hab. inż. Stanisław Kachel mgr inż. Olga Grzejszczak |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w laboratoriach / 14 3. Udział w ćwiczeniach / 16 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 8 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 38 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 7 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 2 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4,0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 57 godz./ 2,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 52 godz. / 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawowe wiadomości z zakresu współrzędnościowych systemów po-miarowych: wirtualne pomiary współrzędnościowe, digitalizacja i skanowanie. Zasady projektowania procesów technologicznych w systemach CAD/CAM. Oprogramowanie stosowane w przemyśle do automatycznego procesu projektowania CAM. Moduły o wysokim poziomie funkcjonalności w procesach technologicznych. Podstawowe zasady tworzenia geometrii parametrycznej do procesów CAM. Obrabiarki sterowane numerycznie. Systemy do programowania obrabiarek i urządzeń technologicznych. Metody opracowywania postprocesorów w języku programowania GRIP dla systemu NX. Integracja procesów projektowania, konstruowania, wytwarzania i pomiarów współrzędnościowych konstrukcji lotniczych z wykorzystaniem systemu NX. Technologie przyrostowe. Zapewnianie jakości w procesach konstruowania, projektowania i wytwarzania części lotniczych. Ocena ryzy-ka w procesie technologicznym. |
Pełny opis: |
Wykład 1. Geneza powstania zintegrowanych systemów wytwarzania. Systemy CAD/CAM/CAE, jako środowisko rozwoju nowoczesnego przemysłu lotniczego, rozszerzanie się obszaru wysokich technologii. (2 godz.) 2. Analiza zastosowań zintegrowanych systemów CAD/CAM/CAE do projektowania, konstruowania, wytwarzania i eksploatacji samolotów i silników lotniczych (2 godz.) 3. Interpolacyjne metody opisu krzywych i powierzchni: współrzędne kartezjańskie, i jednorodne, przekształcenia w przestrzeni trójwymiarowej, para-metryczny opis krzywych i powierzchni, segmenty kubiczne, krzywe spali-nowe (Beziera, B-spline, NURBS) (2 godz.) 4. Metody optymalizacji konstrukcji; optymalizacja w prototypowaniu wirtualnym; wymiarowa optymalizacja konstrukcji – konieczność wynikająca ze znacznego wzrostu dokładności procesów wytwarzania i pomiarów współrzędnościowych (2 godz.) 5. Inżynieria odwrotna i projektowanie parametryczne na przykładach korbowodu silnika, profili aerodynamicznych samolotu i profili gazo-dynamicznych łopatek turbin; geometria definiowana przez punkty z pomiarów współrzędnościowych, dokumentacji technicznej lub z danych zaczerpniętych z Internetu; wielostopniowa optymalizacja krzywych (2 godz) 6. Generacje i klasyfikacja systemów zintegrowanych zarządzania (MRP, MRP II, ERP, ERP II). (2 godz.) 7.Obróbka mechaniczna ze szczególnym uwzględnieniem aspektów automatyzacji procesu skrawania oraz zbierania danych z maszyn. Główne klasy obrabiarek i urządzeń CNC; klasyfikacja wg liczby osi sterowania; główne zastosowania, jako czynniki determinujące dobór systemów programowania (2 godz.) 8. Przegląd technologii przyrostowych z tworzyw sztucznych (FDM, Polyjet, SLS, SLA) i ze stopów metali (SLM, DMLS, MLS, EBM, LDW&M) - techno-logia, materiały, maszyny, zastosowanie, obróbka wykańczająca, przykłady zastosowania w przemyśle. Analiza kosztów druku 3D. (2 godz.) 9. Zapewnianie jakości w procesach konstruowania, projektowania i wytwarzania części lotniczych (2 godz.) 10. Zasady opracowania technologii w aspekcie zasad BHP i wymagań konstrukcyjno-jakościowych. (1 godz.) 11. Ocena ryzyka w procesie technologicznym PFMEA. Metody rozwiązywania problemów technologicznych. (1 godz.) Ćwiczenia audytoryjne 1 Odwzorowanie geometrii wybranych elementów statku powietrznego i zespołu silnika lotniczego z wykorzystaniem metod inżynierii odwrotnej (4 godz.) 2. Parametryczne projektowanie konstrukcji i procesów wytwarzania CNC na przykładzie wybranego elementu statku powietrznego (2 godz.) 3. Wyznaczanie parametrów warstwy skrawanej i procesu skrawania dla wybranych metod obróbki skrawaniem. (4 godz.) 4. Budowa zintegrowanego systemu wytwarzania na przykładzie wybranego procesu technologicznego (2 godz.) 5. Zarządzanie danymi i procesem – możliwości systemu Siemens NX. (2 godz.) 6. Zastosowanie analizy FMEA w wybranych procesach technologicznych (2 godz.) Laboratoria 1. Wprowadzenie i omówienie interfejsu CAM programu Siemens NX. Opracowanie typoszeregu modelu elementu zespołu silnika lotniczego metodą interaktywną i programowania (2 godz.) 2. Opracowanie procesu technologicznego w systemie CAM wybranego elementu statku powietrznego (2 godz.) 3. Opracowanie procesu technologicznego w systemie CAM wybranego elementu zespołu silnika lotniczego (2 godz.) 4. Analiza wypływu wybranych parametrów obróbki na jakość procesu wytwarzania (2 godz. 5. Optymalizacja procesu obróbki skrawaniem na przykładzie wybranego elementu statku powietrznego / 2 godz. 6. Optymalizacja procesu obróbki skrawaniem na przykładzie wybranego elementu zespołu silnika lotniczego / 2 godz. 7. Dobór parametrów skrawania HSM do procesu obróbki wewnętrznej powierzchni kulistej elementu zespołu statku powietrznego /2 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania: obrabiarki i systemy obróbkowe, WNT, Warszawa 2000 2. Habrat W., Obsługa i programowanie obrabiarek CNC. Podręcznik operatora, Wydawnictwo KaBe, Krosno 2007 3. Łunarski J. i in., Zapewnienie jakości w produkcji lotniczej, Wydawnictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007 Uzupełniająca: 4. Grzesik W., Niesłony P., Bartoszuk M.: Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT Warszawa, 2006 5. Filipowski R., Ziętarski S.: Programowanie obrabiarek w systemie POUT-APT, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, 1996 6. Bjorck A., Dahlquist G., Metody numeryczne, PWN, Warszawa 1987 7. Sandvik, Garant – Poradniki obróbki skrawaniem 8. PN-93/M-55251 - Maszyny sterowane numerycznie. Osie współrzędnych i zwroty ruchów. 9. PN-73/M-55256 - Obrabiarki do metali. Kodowanie funkcji przygotowawczych G i funkcji pomocniczych M dla obrabiarek sterowanych numerycznie. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / ma pogłębioną i ugruntowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji konstrukcji lotniczych, w tym wiedzę niezbędną do korzystania z systemów komputerowego wspomagania obliczeń oraz procesu projektowania i wytwarzania / K2_W03 W2 / ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie konstrukcji i procesów wytwarzania układów, instalacji statku powietrznego a także wpływu tych procesów na parametry konstrukcyjne i użytkowe / K2_W08 W3 / zna i rozumie zaawansowane metody modelowania i optymalizacji stosowane w projektowaniu układów, instalacji statków powietrznych i kosmicznych / K2_W09 U1 / potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i kry-tycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie / K2_U03 U2/ potrafi ocenić i porównać zaawansowane rozwiązania projektowe oraz zaawansowane procesy wytwarzania układów, urządzeń, instalacji statków powietrznych z uwzględnieniem kryteriów bezpieczeństwa / K2_U07 U3 / potrafi zaplanować oraz przeprowadzić symulację i eksperymenty w zakresie charakterystyk masowych, wytrzymałościowych a także pomiary i określenie parametrów charakteryzujących materiały, elementy, układy, instalacje statków powietrznych / K2_U08 U4 / potrafi projektować elementy, układy, urządzenia, instalacje i systemy statków powietrznych z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, w razie potrzeby przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody projektowania lub komputerowe narzędzia wspomagania projektowania (CAD) / K2_U11 U5 / potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku po-wietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania -integrować wiedzę z dziedziny mechaniki, informatyki, automatyki, telekomunikacji i innych dyscyplin, stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych (w tym ekonomicznych i prawnych) / K2_U14 U6 / potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania -wykorzystać właściwe metody, techniki i narzędzia (w tym techniki komputerowe), przystosowując poznane techniki i narzędzia do danego zadania lub modyfikując bądź opracowując nowe narzędzia) / K2_U15 U7 / potrafi ocenić przydatność i możliwość wykorzystania nowych osiągnięć w zakresie materiałów, elementów, metod projektowania i wytwarzania do projektowania i wytwarzania układów i systemów statku powietrzne-go, zawierających rozwiązania o charakterze innowacyjnym / K2_U18 U8 / potrafi dokonać właściwego doboru i oceny przydatności specjalistycznego oprogramowania komputerowego oraz wykorzystać jego możliwości do rozwiązania zagadnienia technicznego w obszarze projektu wstępnego, projektu koncepcyjnego systemu pokładowego, projektu instalacji pokładowej, propozycji technologii wytwarzania lub remontu oraz systemu lub po-szczególnych procedur obsługiwania / K2_U19 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: średniej z pozytywnych ocen za efekty kształcenia W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6 oraz U7. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: średniej z pozytywnych ocen za efekty kształcenia W1, W3, U2, U4, U6, U7, U8. Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń oraz laboratorium na ocenę pozytywną. Efekty W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7 sprawdzane są na ćwiczeniach; Efekty W1, W2, W3, U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, U8.sprawdzane są pod-czas zaliczenia; Efekty W1, W3, U2, U4, U6, U7, U8 - zaliczenie sprawozdań z laboratorium itp. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.