Technologia produkcji i napraw statków powietrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSM-TPiNSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia produkcji i napraw statków powietrznych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/+ ; Ć 20/+ ; L 10/+ ; Razem: 50 |
Przedmioty wprowadzające: | Projektowanie i optymalizacja konstrukcji lotniczych: znajomość podstaw teoretycznych projektowania i optymalizacji konstrukcji statków powietrznych |
Programy: | semestr drugi / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce |
Autor: | prof. dr hab. inż. Jan GODZIMIRSKI, dr inż. Piotr LESZCZYŃSKI |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 20 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia / 15 3. Udział w ćwiczeniach / 20 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 30 5. Udział w laboratoriach / 10 6. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 20 7. Udział w konsultacjach / 3 8. Udział w zaliczeniu / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 / 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+7.+8.=55 / 2,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 5.+6.=30 / 1,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Jakość produkcji. Wpływ obróbek powierzchniowych na jakość części. Metody zwiększania trwałości zmęczeniowej oraz odporności na korozję części płatowców. Podstawy teoretyczne oraz procesy technologiczne kształtowania części blaszanych. Technologie wytwarzania części kompozytowych i oceny ich jakości. Połączenia stosowane w budowie płatowców. Zużywanie się płatowców – rodzaje zużyć i metody ich identyfikacji. Uszkodzenia płatowców i ich naprawy metodami nitowania, spawania oraz klejenia i laminowania. Regeneracja połączeń stosowanych w budowie płatowców oraz elementów wyposażenia pokładowego. |
Pełny opis: |
1. Kształtowanie właściwości użytkowych części / 2 2. Obróbki powierzchniowe / 2 3. Nowoczesne technologie wytwarzania części / 2 4. Technologie produkcji napędów lotniczych / 2 5. Połączenia stosowane w budowie płatowców / 2 6 Zużywanie się części / 2 7. Technologie napraw struktur metalowych / 2 8. Charakterystyka kompozytów i ich komponentów /2 9. Mechanika struktury kompozytów / 2 10. Technologie napraw struktur kompozytowych / 2 Ćwiczenia: 1. Projektowanie połączeń nitowych i śrubowych/ 2 2. Obliczanie parametrów montażowych połączeń SP / 2 3. Projektowanie naprawy podłużnicy na równoważną wytrzymałość 4. Analiza wymiarowa zespołów lotniczych / 2 5. Obliczanie parametrów procesu wytwarzania części metodą przeróbki plastycznej / 2 6. Wyznaczanie zewnętrznych obciążeń materiału kompozytowego 7. Rozkłady odkształceń oraz naprężeń w materiale kompozytowym/ 8. Obliczenia połączeń nakładkowych kompozyt- kompozyt oraz kompozyt-metal / 2 9. Obliczanie dźwigara kompozytowego / 2 10. Zaliczenie Laboratoria; 1. Badanie właściwości kompozytu polimerowego / 2 2. Ultradźwiękowe badania grubości struktur lotniczych / 2 3. Naprawa płatowca metodą nitowania / 2 4. Wyznaczanie współczynnika spiętrzenia naprężeń blach duralowych / 2 5. Wyznaczanie odkształceń i przemieszczeń kompozytowej struktury płatowca / 2 |
Literatura: |
Jan Godzimirski: Naprawa płatowców, Wydawnictwo WAT, Warszawa 1998, syg. 55100. Hipolit Grzegorczyk, Technologia napraw samolotów i śmigłowców – technologiczne kształtowanie własności użytkowych części WAT, Warszawa 1986, syg. 47831 uzupełniająca: Jan Godzimirski , Technologia produkcji płatowców, Wydawnictwo WAT, Warszawa 2000, syg. 56583 Kazimierz Szaniawski, Zdzisław Tkaczyk, Technologia samolotu Ofic. Wydaw. Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1977. Stanisław Ochelski, Metody doświadczalne mechaniki kompozytów konstrukcyjnych, WN-T 2004 |
Efekty uczenia się: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: aktywnej obecności na ćwiczeniach oraz zaliczenia kolokwium; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: przygotowania teoretycznego studenta do ćwiczeń, aktywnego uczestnictwa w realizacji ćwiczeń oraz zaliczenia sprawozdań z laboratoriów; Zaliczenie na ocenę jest przeprowadzane na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia oraz w formie pisemnego testu sprawdzającego z zadaniami zamkniętymi; warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych efekty W1, W2, sprawdzenie na ćwiczeniach; efekty W1, W2, K1, sprawdzenie podczas zaliczenia; efekty U1,U2 – sprawdzane w trakcie realizacji i zaliczenia laboratorium |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.