Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sterowanie zespołów napędowych II sem.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLSWSM-SZNd
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sterowanie zespołów napędowych II sem.
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

niestacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 14/+, C 20/+, razem: 34 godz., 4 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

matematyka/ znajomość podstaw teoretycznych równań różniczkowych zwy-czajnych, funkcje zmiennej zespolonej, przekształcenia Fouriera i Laplace’a, transformaty odwrotnej

Programy:

semestr drugi / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce, napędy lotnicze

Autor:

płk dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. Udział w wykładach / 30

2. Udział w laboratoriach / 0

3. Udział w ćwiczeniach / 20

4. Udział w seminariach / 0

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0

9. Realizacja projektu / 0

10. Udział w konsultacjach / 3

11. Przygotowanie do egzaminu / 0

12. Przygotowanie do zaliczenia / 12

13. Udział w egzaminie / 0


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 100 godz./ 4 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 53 godz./ 2 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową 75 godz./3.ECTS


Skrócony opis:

Podstawowe pojęcia teorii z zakresu układów sterowania lotniczych zespo-łów napędowych, jak sterowanie, regulacja i sygnał w odniesieniu do zespo-łów napędowych. Parametry pracy silników turbinowych. Charakterystyki uogólnione wlotu, sprężarki, komory spalania, turbiny i układu wylotowego. Warunki współpracy podstawowych zespołów lotniczego silnika . Charakterystyka prędkościowa, wysokościowa i obrotowa silnika. Wpływ warunków lotu na charakterystyki silników turbinowych. Struktura układów sterowania lotniczych zespołów napędowych.Stan ustalony pracy silnika. Dynamiczny model silnika. Parametry kryterialne i zredukowane. Parametry sterowania jednowirnikowego silnika turbinowego ze stałą geometrią. Pro-gramy regulowania i parametry ograniczające pracę jednowirnikowego silni-ka turbinowego ze stałą geometrią. Równanie dynamiki jednowirnikowego silnika turbinowego. Stała czasowa i współczynnik wzmocnienia silnika tur-binowego. Stopień stateczności. Krzywe akceleracji i deceleracji.

Pełny opis:

Wykład / metoda werbalno-wizualna

1. Parametry pracy lotniczych silników turbinowych. / 1+1* godz.

2. Podstawowe pojęcia sterowanie, regulacja i sygnał w odniesieniu do ze-społu napędowego. / 1+1* godz./

3. Warunki współpracy podstawowych zespołów silników turbinowych. / 1+1* godz.

4. Charakterystyki lotniczych silników turbinowych./ 1+3* godz.

5. Struktura układów sterowania lotniczych zespołów napędowych. / 1+1* godz.

6. Klasyczny opis matematyczny procesu dynamicznego. / 1+1* godz.

7. Model silnika w układach sterowania. / 1+1* godz.

8. Programy regulowania i parametry ograniczające pracę jednowirnikowego silnik turbinowego ze stałą geometrią. / 1+1* godz.

9. Równanie dynamiki jednowirnikowego TSO ze stałą geometrią. / 1+1* godz.

10. Równanie dynamiki TSO przy zewnętrznych wymuszeniach. / 1+1* godz.

11. Wpływ naddźwiękowego układu wlotowego na dynamiczne własności TSO. / 1+1* godz.

12. Równanie dynamiki TSO z uwzględnieniem temperatury przed turbiną. / 1+1* godz.

13. Równanie dynamiki TSO z uwzględnieniu sprężu sprężarki. / 1+1* godz.

14. Równanie dynamiki dwuwirnikowego turbinowego silnika odrzutowego. / 1+1* godz..

Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna

1. Parametry pracy silników turbinowych./ 2 godz.

2. Krzywe współpracy zespołów silnika. / 2 godz.

3. Charakterystyka prędkościowa, wysokościowa i obrotowa. / 2 godz.

4. Wpływ warunków lotu na charakterystyki lotniczych silników turbinowych. / 2 godz.

5. Schematy strukturalne. Sposoby powiązań urządzeń i podzespołów. Podstawowe charakterystyki elementów. / 2 godz.

6. Klasyczny opis matematyczny procesu dynamicznego. / 2 godz.

7. Rozwiązywanie równań różniczkowych za pomocą przekształcenia Lapla-ce’a. / 2 godz.

8. Dynamiczny model silnika. Parametry kryterialne i zredukowane. / 2 godz.

9. Wpływ temperatury przed sprężarką na podstawowe parametry silnika. / 2 godz.

10. Równanie różniczkowe układu wirnikowego TSO. / 2 godz..

Literatura:

podstawowa:

1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K, Ko-zakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szczeciński S., Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja-Eksploatacja-Diagnostyka, część II, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2012,

2. Balicki W., Szczeciński S.: Diagnozowanie lotniczych silników turbino-wych, Ilot, Warszawa 2002;

3. Bodnar W., Automatyka silników lotniczych, MON, Warszawa 1958;

4. Moir I., Seabridge A.: Aircraft systems. Mechanical, electrical and avion-ics subsystems integration, Joyn Wiley & Sons, Hoboken 1996;

5. Staniszewski R.: Sterowanie zespołów napędowych, WKiŁ, Warszawa 1980.

uzupełniająca:

1. Kaczorek T.: Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa 2005;

2. Janiszewski K.: Identyfikacja modeli parametrycznych w przykładach, Wydawnictwo EXIT, War-szawa 2002;

3. Szczeciński S.: Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa1983,

4. Lindstedt P., Praktyczna regulacja maszyn i jej teoretyczne podstawy, Wydawnictwo ITWL, Warszawa 2010.

Efekty uczenia się:

W1/ ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie rozszerzoną wiedzę w

zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji napędów lotniczych oraz urządzeń wchodzących w skład systemów: płatowcowych, napędowych, awionicznych i systemów wyposażenia specjalnego statków powietrznych / K2_W04, K2_W05

W2/ rozumie metodykę projektowania złożonych układów, urządzeń oraz systemów statku powietrznego; zna języki opisu sprzętu i komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji pracy układów i systemów / K2_W07

W3/ ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie kon-strukcji i procesów wytwarzania układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego, a także wpływu parametrów tych procesów na parametry konstrukcyjne i użytkowe / K2_W08

W4/ zna zasady budowy oraz projektowania napędów lotniczych, wyposażenia hydropneumatycznego, awionicznego i specjalnego oraz diagnostyki systemów / W_22J_2,

U1 / potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi kierować zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie / K2_U02

U2 / potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów i systemów statków powietrznych i kosmicznych wraz proces testowania złożonego urządzenia, układu, instalacji / K2_U06, K2_U09,

U3 / potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów zespołu napędowego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania -integrować wiedzę z dziedziny mechaniki, informatyki, automatyki, telekomunikacji i innych dyscyplin, stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów poza-technicznych / K2_U11, K2_U14,

U4 / potrafi kierować pracą zespołu oraz samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie / K2_U21

U5 / posiada umiejętność rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem dostępnych środków, w warunkach pokojowych i ewentualnych działań zbrojnych na przyszłym polu walki / U_22J_1

K1 / charakteryzuje się wysokim poziomem etyki zawodowej oraz bez-względnym przestrzeganiem dyscypliny technicznej / K_22J_2

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 90% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 80% punk-tów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 70% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 60% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskuje mniej niż 50% punk-tów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)