Sterowanie zespołów napędowych II sem.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSM-SZNd |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sterowanie zespołów napędowych II sem. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 14/+, C 20/+, razem: 34 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | matematyka/ znajomość podstaw teoretycznych równań różniczkowych zwy-czajnych, funkcje zmiennej zespolonej, przekształcenia Fouriera i Laplace’a, transformaty odwrotnej |
Programy: | semestr drugi / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce, napędy lotnicze |
Autor: | płk dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 30 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 20 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 20 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 3 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 12 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 100 godz./ 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 53 godz./ 2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 75 godz./3.ECTS |
Skrócony opis: |
Podstawowe pojęcia teorii z zakresu układów sterowania lotniczych zespo-łów napędowych, jak sterowanie, regulacja i sygnał w odniesieniu do zespo-łów napędowych. Parametry pracy silników turbinowych. Charakterystyki uogólnione wlotu, sprężarki, komory spalania, turbiny i układu wylotowego. Warunki współpracy podstawowych zespołów lotniczego silnika . Charakterystyka prędkościowa, wysokościowa i obrotowa silnika. Wpływ warunków lotu na charakterystyki silników turbinowych. Struktura układów sterowania lotniczych zespołów napędowych.Stan ustalony pracy silnika. Dynamiczny model silnika. Parametry kryterialne i zredukowane. Parametry sterowania jednowirnikowego silnika turbinowego ze stałą geometrią. Pro-gramy regulowania i parametry ograniczające pracę jednowirnikowego silni-ka turbinowego ze stałą geometrią. Równanie dynamiki jednowirnikowego silnika turbinowego. Stała czasowa i współczynnik wzmocnienia silnika tur-binowego. Stopień stateczności. Krzywe akceleracji i deceleracji. |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna 1. Parametry pracy lotniczych silników turbinowych. / 1+1* godz. 2. Podstawowe pojęcia sterowanie, regulacja i sygnał w odniesieniu do ze-społu napędowego. / 1+1* godz./ 3. Warunki współpracy podstawowych zespołów silników turbinowych. / 1+1* godz. 4. Charakterystyki lotniczych silników turbinowych./ 1+3* godz. 5. Struktura układów sterowania lotniczych zespołów napędowych. / 1+1* godz. 6. Klasyczny opis matematyczny procesu dynamicznego. / 1+1* godz. 7. Model silnika w układach sterowania. / 1+1* godz. 8. Programy regulowania i parametry ograniczające pracę jednowirnikowego silnik turbinowego ze stałą geometrią. / 1+1* godz. 9. Równanie dynamiki jednowirnikowego TSO ze stałą geometrią. / 1+1* godz. 10. Równanie dynamiki TSO przy zewnętrznych wymuszeniach. / 1+1* godz. 11. Wpływ naddźwiękowego układu wlotowego na dynamiczne własności TSO. / 1+1* godz. 12. Równanie dynamiki TSO z uwzględnieniem temperatury przed turbiną. / 1+1* godz. 13. Równanie dynamiki TSO z uwzględnieniu sprężu sprężarki. / 1+1* godz. 14. Równanie dynamiki dwuwirnikowego turbinowego silnika odrzutowego. / 1+1* godz.. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Parametry pracy silników turbinowych./ 2 godz. 2. Krzywe współpracy zespołów silnika. / 2 godz. 3. Charakterystyka prędkościowa, wysokościowa i obrotowa. / 2 godz. 4. Wpływ warunków lotu na charakterystyki lotniczych silników turbinowych. / 2 godz. 5. Schematy strukturalne. Sposoby powiązań urządzeń i podzespołów. Podstawowe charakterystyki elementów. / 2 godz. 6. Klasyczny opis matematyczny procesu dynamicznego. / 2 godz. 7. Rozwiązywanie równań różniczkowych za pomocą przekształcenia Lapla-ce’a. / 2 godz. 8. Dynamiczny model silnika. Parametry kryterialne i zredukowane. / 2 godz. 9. Wpływ temperatury przed sprężarką na podstawowe parametry silnika. / 2 godz. 10. Równanie różniczkowe układu wirnikowego TSO. / 2 godz.. |
Literatura: |
podstawowa: 1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K, Ko-zakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szczeciński S., Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja-Eksploatacja-Diagnostyka, część II, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2012, 2. Balicki W., Szczeciński S.: Diagnozowanie lotniczych silników turbino-wych, Ilot, Warszawa 2002; 3. Bodnar W., Automatyka silników lotniczych, MON, Warszawa 1958; 4. Moir I., Seabridge A.: Aircraft systems. Mechanical, electrical and avion-ics subsystems integration, Joyn Wiley & Sons, Hoboken 1996; 5. Staniszewski R.: Sterowanie zespołów napędowych, WKiŁ, Warszawa 1980. uzupełniająca: 1. Kaczorek T.: Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa 2005; 2. Janiszewski K.: Identyfikacja modeli parametrycznych w przykładach, Wydawnictwo EXIT, War-szawa 2002; 3. Szczeciński S.: Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa1983, 4. Lindstedt P., Praktyczna regulacja maszyn i jej teoretyczne podstawy, Wydawnictwo ITWL, Warszawa 2010. |
Efekty uczenia się: |
W1/ ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie rozszerzoną wiedzę w zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji napędów lotniczych oraz urządzeń wchodzących w skład systemów: płatowcowych, napędowych, awionicznych i systemów wyposażenia specjalnego statków powietrznych / K2_W04, K2_W05 W2/ rozumie metodykę projektowania złożonych układów, urządzeń oraz systemów statku powietrznego; zna języki opisu sprzętu i komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji pracy układów i systemów / K2_W07 W3/ ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie kon-strukcji i procesów wytwarzania układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego, a także wpływu parametrów tych procesów na parametry konstrukcyjne i użytkowe / K2_W08 W4/ zna zasady budowy oraz projektowania napędów lotniczych, wyposażenia hydropneumatycznego, awionicznego i specjalnego oraz diagnostyki systemów / W_22J_2, U1 / potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi kierować zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie / K2_U02 U2 / potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów i systemów statków powietrznych i kosmicznych wraz proces testowania złożonego urządzenia, układu, instalacji / K2_U06, K2_U09, U3 / potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów zespołu napędowego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania -integrować wiedzę z dziedziny mechaniki, informatyki, automatyki, telekomunikacji i innych dyscyplin, stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów poza-technicznych / K2_U11, K2_U14, U4 / potrafi kierować pracą zespołu oraz samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i ukierunkowywać innych w tym zakresie / K2_U21 U5 / posiada umiejętność rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem dostępnych środków, w warunkach pokojowych i ewentualnych działań zbrojnych na przyszłym polu walki / U_22J_1 K1 / charakteryzuje się wysokim poziomem etyki zawodowej oraz bez-względnym przestrzeganiem dyscypliny technicznej / K_22J_2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 90% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 80% punk-tów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 70% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 60% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskuje mniej niż 50% punk-tów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.