Praca przejściowa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSM-PP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Praca przejściowa |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | P 30/+; razem: 30 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | wybrane działy matematyki: znajomość podstaw teoretycznych z zakresu analizy matematycznej, geometrii analitycznej, rachunku różniczkowego i całkowego, rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych; wybrane działy fizyki: znajomość podstaw teoretycznych fizyki ciała stałego, zjawisk termodynamicznych, elektrycznych, optycznych; modelowanie i podstawy identyfikacji: znajomość podstaw teoretycznych w zakresie modelowania układów fizycznych oraz rozwiązywania równań modelowych przy wspomaganiu dedykowanych metod programowania; dynamika i sterowanie statków powietrznych: znajomość podstaw teoretycznych aerodynamiki i kinematyki płatowcowych układów sterowania, znajomość zasad działania mechatronicznych układów wykonawczych oraz elementów automatyki zabudowanych w systemach sterowania samolotów i śmigłowców; projektowanie i optymalizacja konstrukcji lotniczych: znajomość podstaw teoretycznych problematyki metod numerycznych i teorii optymalizacji oraz metod optymalizacji dedykowanych dla zagadnień projektowania konstrukcji lotniczych; umiejętność poprowadzenia obliczeń optymalizacyjnych lotniczych elementów konstrukcyjnych i maszynowych; modelowanie przepływów w konstrukcjach lotniczych: znajomość podstaw teoretycznych opływów aerodynamicznych w przestrzeni wokół omywanej bryły aerodynamicznej oraz w profilowanych kanałach zamkniętych, umiejętność modelowania przepływu oraz programowania zadań przepływowych z zastosowaniem oprogramowania CFD; techniki kosmiczne: znajomość podstaw teoretycznych budowy i działania statków kosmicznych i sztucznych satelit, znajomość podstawowych praw i równań opisujących ruch obiektów w przestrzeni kosmicznej, umiejętność zaprojektowania bazowej misji kosmicznej; projektowanie płatowców: znajomość budowy konstrukcji płatowcowych samolotów i śmigłowców, umiejętność zaprojektowania elementów konstrukcyjnych lotniczych struktur nośnych; projektowanie silników lotniczych: znajomość budowy i zasad działania turbinowych silników lotniczych, umiejętność zaprojektowania elementów konstrukcyjnych lotniczych zespołów napędowych – dla podzespołów wirnikowych i stałych; architektury systemów awionicznych: znajomość podstaw teoretycznych budowy i funkcjonowania pokładowych systemów elektrycznych i elektronicznych urządzeń pokładowych. |
Programy: | semestr 2. / lotnictwo i kosmonautyka |
Autor: | dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ, dr inż. Robert ROGÓLSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 0 h 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 0 h 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 0 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 0 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 60 10. Udział w konsultacjach (zajęciach projektowych) / 30 h 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 2 h 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 92 godz. / 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 30. godz. / 1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ Zajęcia o charakterze praktycznym 30 godz. / 1 ECTS |
Skrócony opis: |
Praca może mieć charakter analityczny, projektowy, technologiczny, ba-dawczo pomiarowy, materialny w postaci wykonanego urządzenia, informa-tyczny w postaci zrealizowanego algorytmu, modelu numerycznego lub symulacyjnego. Wykonanie opracowania na wybrany temat z zakresu mate-riału objętego kierunkiem studiów lotnictwo i kosmonautyka, o charakterze projektowym lub badawczym: wybór tematu, plan pracy, przegląd literatury, cel i zakres pracy, metodyka badań, opis badań i ich wyniki (opis prac pro-jektowych i dokumentacja techniczna), opis i analiza wyników badań (prac projektowych), podsumowanie i wnioski. Prezentacja multimedialna wyni-ków pracy. |
Pełny opis: |
Projekt Opracowania teoretyczne i analityczno-metodyczne, obliczenia analityczne i numeryczne, modelowanie i symulacja programowa, szkice, rysunki schematyczne, wizualizacje graficzne, pomiary i badania doświadczalne – prezentacje opisów, analiz i wyników za pomocą opracowań tekstowych i prezentacji pokazowych. 1. Prezentacja i omówienie dedykowanych tematów projektowych – projekt statku powietrznego lub projekt zespołu napędowego / 2h 2. Wymagania treściowe i formalne do projektu przejściowego / 2h 3. Wykonywania zadań projektowych w oparciu o indywidualnie ustalone zakresy tematyczne; realizacja pracy przejściowej obejmuje min. następujące zagadnienia: - analiza przeglądowa istniejących rozwiązań konstrukcyjnych i opracowania statystyczne kluczowych parametrów, - projekt koncepcyjny samolotu / śmigłowca / dedykowanego silnika (napędu), - wstępny schemat konstrukcyjno-funkcjonalny, - analiza dedykowanych materiałów konstrukcyjnych i procesów technologicznych, - kompleksowe obliczenia projektowo-konstrukcyjne istotnych zjawisk i efektów fizycznych, tj. masy, aerodynamiki, zjawisk termodynamicznych, obciążeń elementów, wytrzymałości, aerosprężystości, stateczności, i innych, - modelowanie wirtualne z zastosowaniem programowego środowiska CAX, - obliczenia i symulacje numeryczne zjawisk istotnych w eksploatacji docelowego produktu; - opracowanie dokumentacji technicznej obejmującej: rysunek całościowy (złożeniowy), wykonawcze rysunki wymiarowe wybranych elementów, rysunki pomocnicze – schematy, plany, widoki, przekroje, inne. Czas przeznaczony na realizację pracy, prezentację wyników cząstkowych i uwagi metodyczne prowadzącego / 24 h 4. Prezentacja końcowa z oceną uzyskanych wyników/ 2h |
Literatura: |
Podstawowa: Danilecki S.: Projektowanie Samolotów. Wydawnictwo WAT 2018. Raymer D.P.: Aircraft Design: A Conceptual Approach. AIAA Education Series 2012 (Fifth edition). Gudmundsson S., General Aviation Aircraft Design: Applied Methods and Procedures. 2014 Elsevier Inc. Stinton D.: The Design of the Aeroplane. BSP Professional Books, 1983. Jenkinson L.R., Marchman III J. F.: Aircraft Design Projects for Engineering Students. Butterworth-Heinemann 2003, Elsevier Science Ltd. Cykl wydawniczy: Napędy lotnicze. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności. Szczeciński S., Balicki W., Kozakiewicz A., Chachurski R. i inni: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 1, 2, 3. Wydawnictwo WAT 2016. Uzupełniająca: Instrukcje do ćwiczeń projektowych z przedmiotu: Budowa i Projektowanie Obiektów Latających (PW – MEiL) https://www.meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/BIPOL Mattingly J.D., Heiser W. H., Pratt D. T.: Aircraft Engine Design. AIAA Education Series 2002 (Second Edition) Earl Logan (edited by): Handbook of Turbomachinery. CRC Press, 1995. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, obejmu-jącą elementy matematyki dyskretnej i stosowanej oraz metody optymalizacji; ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą fizykę atmosfery, pod-stawy fizyki kwantowej i fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zjawisk fizycznych mających istotny wpływ na właściwości zaawansowanych materiałów stosowanych w technologiach lotniczych i kosmicznych / K2_W01, K2_W02 W2 / Ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji konstrukcji lotniczych, w tym wiedzę nie-zbędną do korzystania z systemów komputerowego wspomagania obliczeń oraz procesu projektowania i wytwarzania / K2_W03 W3 / Ma pogłębioną wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład systemów: płatowcowych, napędowych, awionicznych i systemów wyposażenia specjalnego statków po-wietrznych / K2_W05 W4 / Zna i rozumie zaawansowane metody modelowania, identyfikacji i optymalizacji stosowane w projektowaniu układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych i kosmicznych / K2_W09 W5 / ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie lotnictwa i kosmonautyki i w mniejszym stopniu – mechatroniki, automatyki, robotyki, elektroniki i telekomunikacji / K2_W10 W6 / Posiada wiedzę z obszaru nauk ścisłych i technicznych ukierunkowaną na zagadnienia związanych z lotnictwem, w szczególności techniką lotniczą/ W_22J_1 U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i kry-tycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie; potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi kierować zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie / K2_U01, K2_U02 U2 / Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników/ K2_U03 U3 / Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji/ K2_U04 U4 / potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów i systemów statków powietrznych i kosmicznych / K2_U06 U5 / potrafi zaplanować proces testowania złożonego urządzenia, układu, instalacji lub systemu statku powietrznego / K2_U09 U6 / potrafi projektować elementy, układy, urządzenia, instalacje i systemy statków powietrznych z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, w razie potrzeby przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody projektowania lub komputerowe narzędzia wspomagania projektowania (CAD) / K2_U11 U7 / potrafi formułować oraz – wykorzystując odpowiednie narzędzia analityczne, symulacyjne i eksperymentalne - testować hipotezy związane z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania/ K2_U13 U8 / potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania -integrować wiedzę z dziedziny mechaniki, informatyki, automatyki, telekomunikacji i innych dyscyplin, stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych / K2_U14 U9 / potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów, układów i systemów statku powietrznego / K2_U17 U10 / potrafi dokonać właściwego doboru i oceny przydatności specjalistycznego oprogramowania komputerowego oraz wykorzystać jego możliwości do rozwiązania zagadnienia technicznego w obszarze projektu wstępnego, projektu koncepcyjnego systemu pokładowego, projektu instalacji pokładowej, propozycji technologii wytwarzania lub remontu oraz systemu lub poszczególnych procedur obsługiwania/ K2_U19 U11 / Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi; potrafi zaprojektować − zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty poza-techniczne − złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związany z kierunkiem stu-diów, oraz zrealizować ten projekt, co najmniej w części, używając właściwych metod, technik i narzędzi, przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki i narzędzia / K2_U22, K2_U23 U12 / Posiada umiejętność rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem dostępnych środków, w warunkach pokojowych i ewentualnych działań zbrojnych na przyszłym polu walki / U_22J_1 K1 / potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy / K2_K01 K2 / rozumie potrzebę krytycznej oceny odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K2_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach projektowych. Projekt zaliczany jest podstawie: oceny za indywidualne lub zespołowe wykonanie zadań projektowych zadanych przez prowadzącego do samodzielnego wykonania oraz dodatkowych ocen za prezentacje bieżących efektów realizacji pracy przejściowej. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie przeglądu i prezentacji treści pracy przejściowej (indywidualnie lub z zespołami zadaniowymi) oraz zadawania pytań do treści projektu. Warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągnięcie nw efektów: Osiągnięcie efektów W1 – W6 - weryfikowane jest w toku rozmowy i zadawania pytań do treści projektowych. Osiągnięcie efektów U1 – U12 egzekwowane jest w toku prezentacji projektu i sprawdzenia zastosowanych metod i uzyskanych wyników. Osiągnięcie efektów K1 – K2 oceniane jest na podstawie rozmowy, stawianych ustnie pytań i oceny treści pracy. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który: potrafi bezbłędnie i samodzielnie udzielić odpowiedzi na zadawane pytania ustne, potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać zadania projektowe w zakresie podanego tematu. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który: potrafi bezbłędnie i samodzielnie udzielić odpowiedzi na zadawane pytania ustne, dopuszczalne są drobne błędy, potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać zadania projektowe w zakresie podanego tematu, dopuszczalne są drobne błędy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który: potrafi bezbłędnie i samodzielnie udzielić odpowiedzi na większość zadawanych pytań ustnych, potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać większość zadań projektowych w zakresie podanego tematu. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który: potrafi bezbłędnie i samodzielnie udzielić odpowiedzi na większość zadawanych pytań ustnych, dopuszczalne są drobne błędy, potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać większość zadań projektowych w zakresie podanego tematu, dopuszczalne są drobne błędy. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który: z pomocą prowadzącego potrafi udzielić odpowiedzi na podstawowe pytania ustne, z pomocą prowadzącego potrafi rozwiązać podstawowe zadania projektowe w zakresie podanego tematu. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który: nie potrafi udzielić odpowiedzi na żadne z podstawionych pytań ustnych – nawet z pomocą prowadzącego, nie potrafi rozwiązać żadnego zadania projektowe w zakresie podanego tematu – nawet z pomocą prowadzącego. |
Praktyki zawodowe: |
Nie przewiduje się. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.