Sterowanie zespołów napędowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSJ-SZN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sterowanie zespołów napędowych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/x, C 30/+, razem: 60 godz |
Przedmioty wprowadzające: | matematyka / wymagania wstępne: znajomość podstaw teoretycz-nych równań różniczkowych zwyczajnych, funkcje zmiennej zespolo-nej, przekształcenia Fouriera i Laplace’a, transformaty odwrotnej |
Programy: | dziewiąty szósty / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce |
Autor: | płk dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 30 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 30 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 20 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 13 11. Przygotowanie do egzaminu / 10 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 75 godz./ 2,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ Zajęcia o charakterze praktycznym 0 godz./ 0 ECTS |
Skrócony opis: |
Parametry pracy silników turbinowych. Charakterystyki uogólnione wlotu, sprężarki, komory spalania, turbiny i układu wylotowego. Warunki współpracy podstawowych zespołów lot-niczego silnika turbinowego. Grupy układów sterowania ze względu na schemat konstrukcyjny. Klasyfikacja według kryterium energetycznego. Stan ustalony pracy silnika. Dynamiczny model silnika. Parametry kryterialne i zredukowane. Parametry sterowania jednowirnikowego silnika turbinowego ze stałą geometrią. P Równanie dynamiki jednowirnikowego silnika turbinowego. Stała czasowa i współczynnik wzmocnienia silnika turbinowego. Stopień stateczności. Krzywe akceleracji i deceleracji. Równanie dynamiki silnika przy zewnętrznych wymuszeniach. Wpływ naddźwiękowego układu wloto-wego na dynamiczne własności turbinowego silnika odrzutowego. Rów-nanie dynamiki TSO przy uwzględnieniu temperatury przed turbiną. Równanie dynamiki dwuwirnikowego lotniczego silnika turbinowego. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Parametry pracy lotniczych silników turbinowych. / 2 godz. 1. Podstawowe pojęcia sterowanie, regulacja i sygnał w odniesieniu do ze-społu napędowego. / 2 godz./ 2. Warunki współpracy podstawowych zespołów silników turbinowych. / 2 godz. 3. Charakterystyki lotniczych silników turbinowych./ 4 godz. 4. Struktura układów sterowania lotniczych zespołów napędowych. / 2 godz. 5. Wpływ zmiany geometrii silnika na parametry silnika 6. Klasyczny opis matematyczny procesu dynamicznego. / 2 godz. 7. Model silnika w układach sterowania. / 2 godz. 8. Programy regulowania i parametry ograniczające pracę jednowirni-kowego silnik turbinowego ze stałą geometrią. / 2 godz. 9. Równanie dynamiki jednowirnikowego TSO ze stałą geometrią. / 2 godz. 10. Równanie dynamiki TSO przy zewnętrznych wymuszeniach. / 2 godz. 11. Wpływ naddźwiękowego układu wlotowego na dynamiczne wła-sności TSO. / 2 godz. 12. Równanie dynamiki TSO z uwzględnieniem temperatury przed tur-biną. / 2 godz. 13. Równanie dynamiki TSO z uwzględnieniu sprężu sprężarki. / 2 godz. 14. Równanie dynamiki dwuwirnikowego turbinowego silnika odrzuto-wego. / 2 godz. Ćwiczenia 1. Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć 1. Parametry pracy silników turbinowych./ 3 godz. 2. Krzywe współpracy zespołów silnika. / 3 godz. 3. Charakterystyka prędkościowa, wysokościowa i obrotowa. / 3 godz. 4. Wpływ warunków lotu na charakterystyki lotniczych silników turbi-nowych. / 3 godz. 5. Schematy strukturalne. Sposoby powiązań urządzeń i podzespołów. Pod-stawowe charakterystyki elementów. / 2 godz. 6. Klasyczny opis matematyczny procesu dynamicznego. / 2 godz. 7. Rozwiązywanie równań różniczkowych za pomocą przekształcenia Laplace’a. / 2 godz. 8. Dynamiczny model silnika. Parametry kryterialne i zredukowane. / 2 godz. 9. Wpływ temperatury przed sprężarką na podstawowe parametry silnika. / 2 godz. 10. Równanie różniczkowe układu wirnikowego TSO. / 2 godz. 11. Schematy blokowe układów sterowania / 2 godz. 12. Analiza wybranych układów sterowania wybranych zespołów napę-dowych / 4 godz. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K, Ko-zakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szcze-ciński S., Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja-Eksploatacja-Diagnostyka, część II, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2012, 2. Balicki W., Szczeciński S.: Diagnozowanie lotniczych silników tur-binowych, Ilot, Warszawa 2002; 3. Bodnar W., Automatyka silników lotniczych, MON, Warszawa 1958; 4. Moir I., Seabridge A.: Aircraft systems. Mechanical, electrical and avionics subsystems integration, Joyn Wiley & Sons, Hoboken 1996; 5. Staniszewski R.: Sterowanie zespołów napędowych, WKiŁ, War-szawa 1980. Uzupełniająca: 1. Kaczorek T.: Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa 2005; 2. Janiszewski K.: Identyfikacja modeli parametrycznych w przykła-dach, Wydawnictwo EXIT, War-szawa 2002; 3. Szczeciński S.: Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa1983, 4. Lindstedt P., Praktyczna regulacja maszyn i jej teoretyczne pod-stawy, Wydawnictwo ITWL, Warszawa 2010. Słota A., Sterowanie procesami ciągłymi, PWN, Warszawa 2022 |
Efekty uczenia się: |
W1 / ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki, metrologii, me-chatroniki, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia działania podsta-wowych urządzeń, elementów i systemów pomiarowych występujących w układzie funkcjonalnym i układzie bezpieczeństwa obiektu technicz-nego / K_W04 W2 / ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania bezpieczeństwem, działania tzw. systemu zarządzania bezpieczeństwem podmiotu, wyko-rzystania narzędzi informatycznych w systemach bezpieczeństwa/ K_W09 W3 / ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą bezpieczeństwo i higienę pracy oraz relacje w układzie człowiek – maszyna / K_W011 W4 / ma szczegółową wiedzę związaną ze źródłami i przyczynami za-grożeń związanych z różnymi obiektami technicznymi / K_W013 W5 / ma szczegółową wiedzę związaną z tworzeniem i działaniem sys-temu bezpieczeństwa podmiotu / K_W014 U1 / potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik / K_U02 U2 / potrafi prognozować skutki zagrożeń w odniesieniu do podstawo-wych mechanizmów powstawania szkód / K_U10 U3 / potrafi dokonać elementarnej analizy ekonomicznej podejmowa-nych działań w zakresie inżynierii bezpieczeństwa / K_U21 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: wykonanego zadania domowe-go i jego zaliczenia oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium. Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 3,0) z ćwiczeń. Osiągnięcie efektu W1, W2, U1, U2 - weryfikowane jest wykonanego zadania domowego dotyczącego obliczeń wybranego podzespołu silnika turbinowego oraz rozwiązywanych zadań na ćwiczeniach Osiągnięcie efektu W3, U3 - sprawdzane jest w postaci odpowiedzi na wybrane zagadnienia z zakresu pracy podzespołów lotniczego silnika turbinowego i jego charakterystyk podczas zaliczenia Osiągnięcie efektu W4, W5 - sprawdzane jest w postaci realizacji i prezentacji zadania domowego Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 90% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 80% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 70% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 60% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia Ocenę niedostateczną otrzymuje student, , który uzyskuje mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Adam Kozakiewicz | |
Prowadzący grup: | Jerzy Gawinecki | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.