Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Sterowanie zespołów napędowych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLSWSJ-SZN
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Sterowanie zespołów napędowych
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

jednolite magisterskie

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 30/x, C 30/+, razem: 60 godz

Przedmioty wprowadzające:

matematyka / wymagania wstępne: znajomość podstaw teoretycz-nych równań różniczkowych zwyczajnych, funkcje zmiennej zespolo-nej, przekształcenia Fouriera i Laplace’a, transformaty odwrotnej

Programy:

dziewiąty szósty / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce

Autor:

płk dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ

Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. Udział w wykładach / 30

2. Udział w laboratoriach / 0

3. Udział w ćwiczeniach / 30

4. Udział w seminariach / 0

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 20

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0

9. Realizacja projektu / 0

10. Udział w konsultacjach / 13

11. Przygotowanie do egzaminu / 10

12. Przygotowanie do zaliczenia / 0

13. Udział w egzaminie / 2


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 75 godz./ 2,5 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową/

Zajęcia o charakterze praktycznym 0 godz./ 0 ECTS


Skrócony opis:

Parametry pracy silników turbinowych. Charakterystyki uogólnione wlotu, sprężarki, komory spalania, turbiny i układu wylotowego. Warunki współpracy podstawowych zespołów lot-niczego silnika turbinowego. Grupy układów sterowania ze względu na schemat konstrukcyjny. Klasyfikacja według kryterium energetycznego. Stan ustalony pracy silnika. Dynamiczny model silnika. Parametry kryterialne i zredukowane. Parametry sterowania jednowirnikowego silnika turbinowego ze stałą geometrią. P Równanie dynamiki jednowirnikowego silnika turbinowego. Stała czasowa i współczynnik wzmocnienia silnika turbinowego. Stopień stateczności. Krzywe akceleracji i deceleracji. Równanie dynamiki silnika przy zewnętrznych wymuszeniach. Wpływ naddźwiękowego układu wloto-wego na dynamiczne własności turbinowego silnika odrzutowego. Rów-nanie dynamiki TSO przy uwzględnieniu temperatury przed turbiną. Równanie dynamiki dwuwirnikowego lotniczego silnika turbinowego.

Pełny opis:

Wykłady

1. Parametry pracy lotniczych silników turbinowych. / 2 godz.

1. Podstawowe pojęcia sterowanie, regulacja i sygnał w odniesieniu do ze-społu napędowego. / 2 godz./

2. Warunki współpracy podstawowych zespołów silników turbinowych. / 2 godz.

3. Charakterystyki lotniczych silników turbinowych./ 4 godz.

4. Struktura układów sterowania lotniczych zespołów napędowych. / 2 godz.

5. Wpływ zmiany geometrii silnika na parametry silnika

6. Klasyczny opis matematyczny procesu dynamicznego. / 2 godz.

7. Model silnika w układach sterowania. / 2 godz.

8. Programy regulowania i parametry ograniczające pracę jednowirni-kowego silnik turbinowego ze stałą geometrią. / 2 godz.

9. Równanie dynamiki jednowirnikowego TSO ze stałą geometrią. / 2 godz.

10. Równanie dynamiki TSO przy zewnętrznych wymuszeniach. / 2 godz.

11. Wpływ naddźwiękowego układu wlotowego na dynamiczne wła-sności TSO. / 2 godz.

12. Równanie dynamiki TSO z uwzględnieniem temperatury przed tur-biną. / 2 godz.

13. Równanie dynamiki TSO z uwzględnieniu sprężu sprężarki. / 2 godz.

14. Równanie dynamiki dwuwirnikowego turbinowego silnika odrzuto-wego. / 2 godz.

Ćwiczenia

1. Tematy kolejnych zajęć / liczba godzin / krótki opis treści zajęć

1. Parametry pracy silników turbinowych./ 3 godz.

2. Krzywe współpracy zespołów silnika. / 3 godz.

3. Charakterystyka prędkościowa, wysokościowa i obrotowa. / 3 godz.

4. Wpływ warunków lotu na charakterystyki lotniczych silników turbi-nowych. / 3 godz.

5. Schematy strukturalne. Sposoby powiązań urządzeń i podzespołów. Pod-stawowe charakterystyki elementów. / 2 godz.

6. Klasyczny opis matematyczny procesu dynamicznego. / 2 godz.

7. Rozwiązywanie równań różniczkowych za pomocą przekształcenia Laplace’a. / 2 godz.

8. Dynamiczny model silnika. Parametry kryterialne i zredukowane. / 2 godz.

9. Wpływ temperatury przed sprężarką na podstawowe parametry silnika. / 2 godz.

10. Równanie różniczkowe układu wirnikowego TSO. / 2 godz.

11. Schematy blokowe układów sterowania / 2 godz.

12. Analiza wybranych układów sterowania wybranych zespołów napę-dowych / 4 godz.

Literatura:

Podstawowa:

1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K, Ko-zakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szcze-ciński S., Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja-Eksploatacja-Diagnostyka, część II, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2012,

2. Balicki W., Szczeciński S.: Diagnozowanie lotniczych silników tur-binowych, Ilot, Warszawa 2002;

3. Bodnar W., Automatyka silników lotniczych, MON, Warszawa 1958;

4. Moir I., Seabridge A.: Aircraft systems. Mechanical, electrical and avionics subsystems integration, Joyn Wiley & Sons, Hoboken 1996;

5. Staniszewski R.: Sterowanie zespołów napędowych, WKiŁ, War-szawa 1980.

Uzupełniająca:

1. Kaczorek T.: Podstawy teorii sterowania, WNT, Warszawa 2005;

2. Janiszewski K.: Identyfikacja modeli parametrycznych w przykła-dach, Wydawnictwo EXIT, War-szawa 2002;

3. Szczeciński S.: Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa1983,

4. Lindstedt P., Praktyczna regulacja maszyn i jej teoretyczne pod-stawy, Wydawnictwo ITWL, Warszawa 2010.

Słota A., Sterowanie procesami ciągłymi, PWN, Warszawa 2022

Efekty uczenia się:

W1 / ma podstawową wiedzę w zakresie automatyki, metrologii, me-chatroniki, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia działania podsta-wowych urządzeń, elementów i systemów pomiarowych występujących w układzie funkcjonalnym i układzie bezpieczeństwa obiektu technicz-nego / K_W04

W2 / ma podstawową wiedzę z zakresu zarządzania bezpieczeństwem, działania tzw. systemu zarządzania bezpieczeństwem podmiotu, wyko-rzystania narzędzi informatycznych w systemach bezpieczeństwa/ K_W09

W3 / ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie wiedzę ogólną obejmującą bezpieczeństwo i higienę pracy oraz relacje w układzie człowiek – maszyna / K_W011

W4 / ma szczegółową wiedzę związaną ze źródłami i przyczynami za-grożeń związanych z różnymi obiektami technicznymi / K_W013

W5 / ma szczegółową wiedzę związaną z tworzeniem i działaniem sys-temu bezpieczeństwa podmiotu / K_W014

U1 / potrafi pracować indywidualnie i w zespole, potrafi porozumiewać się przy użyciu różnych technik / K_U02

U2 / potrafi prognozować skutki zagrożeń w odniesieniu do podstawo-wych mechanizmów powstawania szkód / K_U10

U3 / potrafi dokonać elementarnej analizy ekonomicznej podejmowa-nych działań w zakresie inżynierii bezpieczeństwa / K_U21

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: wykonanego zadania domowe-go i jego zaliczenia oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium.

Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 3,0) z ćwiczeń.

Osiągnięcie efektu W1, W2, U1, U2 - weryfikowane jest wykonanego zadania domowego dotyczącego obliczeń wybranego podzespołu silnika turbinowego oraz rozwiązywanych zadań na ćwiczeniach

Osiągnięcie efektu W3, U3 - sprawdzane jest w postaci odpowiedzi na wybrane zagadnienia z zakresu pracy podzespołów lotniczego silnika turbinowego i jego charakterystyk podczas zaliczenia

Osiągnięcie efektu W4, W5 - sprawdzane jest w postaci realizacji i prezentacji zadania domowego

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 90% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 80% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia

Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 70% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 60% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, , który uzyskuje mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Adam Kozakiewicz
Prowadzący grup: Jerzy Gawinecki
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)