Projektowanie i wytwarzanie konstrukcji lotniczych- VIII sem.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSJ-PiWKL8 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie i wytwarzanie konstrukcji lotniczych- VIII sem. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/x, C 16/+, Sem.12/+; łącznie 46 h na semestrze 7. W 18/x, C 16/+, Lab.10/+; łącznie 44 h na semestrze 8. razem: 90 godz., 5+4 = 9 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka I – rachunek wektorowy, rachunek macierzowy, rozwiązywa-nia układów równań liniowych, znajomość zasad geometrii analitycznej. Matematyka II – znajomość pojęcia pochodnej funkcji jednej zmiennej oraz całki nieoznaczonej i oznaczonej, umiejętność rozwiązywania równań róż-niczkowych zwyczajnych. Matematyka III – znajomość pojęcia pochodnej funkcji wielu zmiennych oraz całki wielokrotnej, pojęcia ciągów i szeregów funkcyjnych. Mechanika – podstawowe pojęcia z zakresu statyki, kinematyki i dynami-ki, znajomość wielkości fizycznych określających geometrię mas i prze-krojów poprzecznych, rozróżnianie pojęcia pracy, mocy i energii, metody roz-wiązywania zagadnień dynamiki poprzez równania ruchu lub bilans energii mechanicznej. Podstawy konstrukcji maszyn – budowa, projektowanie i podstawowe obliczenia konstrukcyjne prostych maszyn. Wytrzymałość materiałów i konstrukcji – podstawowe pojęcia z zakresu wytrzymałości materiałów, określenie zakresów pracy obciążonych kon-strukcji, sposoby wyznaczania naprężeń i przemieszczeń w typowych elementach i typach konstrukcji (pręty, belki, ramy, kratownice, płyty, tarcze, powłoki, wirniki). Materiały lotnicze – stałe materiałowe i ograniczenia wytrzymałościowe określane dla materiałów stosowanych w lotniczych konstrukcjach no-śnych. Wytrzymałość konstrukcji cienkościennych – obciążenia, wielkości naprężeń i typy deformacji w lotniczych konstrukcjach cienkościennych. Aerodynamika – podstawowe wiadomości o opływach gazu wokół kon-strukcji – znajomość parametrów charakteryzujących opływ ośrodka, zna-jomość pojęcia cyrkulacji i mechanizmu powstawania sił aerodynamicz-nych na opływanym profilu, znajomość teorii aerodynamiki płata nośnego, zjawisko interferencji aerodynamicznej, rodzaje opływów ze względu na lokalną liczbę Ma, rozróżnianie opływu stacjonarnego i niestacjonarnego. Konstrukcja statków powietrznych – podstawowe pojęcia i informacje z zakresu budowy i pracy lotniczych konstrukcji nośnych – umiejętność identyfikowania obciążeń działających na płatowiec w locie, umiejętność wyznaczania krzywej obciążeń dopuszczalnych, znajomość ograniczeń konstrukcyjnych oraz zasad realizowania prób, umiejętność rozróżniania typów obciążeń występujących na poszczególnych zespołach płatowco-wych oraz ich elementach, znajomość budowy i zasady działania układów sterowania, zasad doboru konfiguracji płatowca oraz metodyk projektowa-nia jego elementów, rozumienie pojęć bezpieczeństwa lotów, znajomość podstawowych przepisów i zaleceń z zakresu zdatności sprzętu latające-go. Dynamika konstrukcji lotniczych – pojęcia podstawowe z zakresu dy-namiki konstrukcji, metody wyznaczania drgań eksploatacyjnych projek-towanych konstrukcji lotniczych. Technologie lotnicze – znajomość własności i parametrów lotniczych materiałów konstrukcyjnych, znajomość procesów technologicznych sto-sowanych do wytwarzania typowych elementów stosowanych w konstruk-cjach płatowcowych i w napędach lotniczych, znajomość sposobu łącze-nia i montażu elementów dedykowanych na konstrukcje lotnicze. |
Programy: | semestry 7. i 8./ Lotnictwo i kosmonautyka/ spec.: samoloty i śmigłowce |
Autor: | dr hab. inż. Stanisław KACHEL, ppłk dr inż. Robert ROGÓLSKI, prof. dr hab. Inż. Jerzy GAWINECKI |
Bilans ECTS: | Sumaryczne obciążenie za semestr VII i VIII 1. Udział w wykładach / 36 h 2. Udział w laboratoriach / 10 3. Udział w ćwiczeniach / 32 h 4. Udział w seminariach / 12 h 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 44 h 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 8 h 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 28 h 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 28 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 26 h 11. Przygotowanie do egzaminu / 30 12. Przygotowanie do zaliczenia / 20 h 13. Udział w egzaminie / 4 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 278 godz./ 9 pkt. ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 120 godz./ 5 pkt. ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 210 godz./ 7 pkt. ECTS |
Skrócony opis: |
Ocena jakości samolotów – analiza statystyczna parametrów taktyczno-technicznych. Algorytm kompleksowego projektowania statku powietrznego – spirala projektowania. Metody matematyczne w procesach optymalizacji. Wybór funkcji celu, zmiennych decyzyjnych (konstrukcyjnych) i ograniczeń pro-jektowych. Minimalizacja z ograniczeniami – metoda funkcji kary. Systemy i układy podlegające procesowi optymalizacji: geometria, aerodynami-ka, zespół napędowy, misja, osiągi, struktura i własności masowe. Podstawowe wiadomości z zakresu współrzędnościowych systemów po-miarowych: wirtualne pomiary współrzędnościowe, digitalizacja, skanowanie. Zasady projektowania procesów technologicznych w systemach CAD/CAM. Moduły o wysokim poziomie funkcjonalności w procesach technologicznych. Podstawowe zasady tworzenia geometrii parametrycznej do procesów CAM. Obrabiarki sterowane numerycznie. Metody opracowywania postprocesorów w języku programowania GRIP . Technologie przyrostowe. |
Pełny opis: |
W 18 godz., C 16 godz., Sem.12 godz. – łącznie 46 h na sem. 7. Wykłady / metoda werbalno-wizualna 1. Wprowadzenie do projektowania optymalnego – powiązania systemowe, atrybuty definicyjne procesu optymalizacji, stadia projektowania konstrukcji. / 2 godz. 2. Metody optymalizacji – przegląd i charakterystyka procedur. / 2 godz. 3. Programowanie liniowe, metody iteracyjne w zagadnieniach optymalizacji konstrukcji lotniczych. / 2 godz. 4. Język GRIP – narzędzie optymalizacji w projektowaniu konstrukcji lotniczych. / 2 godz. 5. Wstępny dobór parametrów masowych – obliczenia masy projektowej samolotu. / 2 godz. 6. Dobór parametrów geometrycznych płatowca – profile lotnicze, wymiarowanie skrzydeł, kadłuba i usterzenia. / 2 godz. 7. Dobór optymalnego obciążenia powierzchni nośnej i obciążenia ciągu. / 2 godz. 8. Wyznaczanie obciążeń płatowca – wpływ zmiany geometrii i współczynników aerodynamicznych. / 2 godz. 9. Kształtowanie struktury wytrzymałościowej – modelowanie dyskretne do analiz MES w środowisku CAD/CAE (wytrzymałość statyczna, optymalizacja wymiarowa, kształtowa i topologiczna). / 2 godz. Ćwiczenia / rozwiązywanie zadań i problemów projektowo-obliczeniowych. 1. Zastosowanie programowania liniowego w poszukiwaniu rozwiązań optymalnych. / 2 godz. 2. Zastosowanie metod iteracyjnych w procesie projektowania konstrukcji lotniczych. / 2 godz. 3. Wykorzystanie języka GRIP do masowo-geometrycznej optymalizacji struktur lotniczych. / 2 godz. 4. Estymacja podstawowych wymiarów i masy samolotu – opracowanie charakterystyk trendowych w odniesieniu do bezwymiarowych paramerów geometrycznych, masowych i osiągowych, oszacowanie maksymalnej masy startowej. / 2 godz. 5. Wyznaczanie parametrów geometrycznych i masowych samolotu – rysunek geometrii płatowca, analiza wyważenia dla charakterystycznych konfiguracji. / 2 godz. 6. Dobór optymalnego obciążenia powierzchni nośnej i obciążenia ciągu. / 2 godz. 7. Optymalizacja geometrii skrzydła ze względu na kryterium minimalizacji oporu aerodynamicznego. / 2 godz. 8. Analiza wytrzymałościowa struktury skrzydła – wyznaczenie rozkładów sił i momentów, modelowanie fragmentu konstrukcji z zastosowaniem technik MES, obliczenia numeryczne dla parametrycznego modelu. / 2 godz. Seminarium / audytoryjna prezentacja wyników samodzielnie opracowanych problemów. 1. Optymalne projektowanie skrzydła samolotu o minimalnej masie dla przyjętej misji. / 4 godz. 2. Zastosowanie metody graficznej w odniesieniu do optymalizacji wy-trzymałościowej prostych elementów konstrukcyjnych (pręty, belki, wały). / 2 godz. 3. Wielowymiarowy model optymalizacji kosztowej belki dźwigarowej – za-programowanie procesu wg metody dyskretnego przeszukiwania (Matlab). / 2 godz. 4. Przykłady obliczeniowe optymalizacji belek cienkościennych z zastosowaniem kryterium stałego wytężenia – wpływ zmiany geometrii przekroju. / 2 godz. 5. Rozwinięcie dyskretnego modelu lotniczej konstrukcji prętowej do optymalizacji wytrzymałościowej – model kratowego łoża mocowania silnika (MSC Patran / Nastran Optimization). / 2 godz. W 18 godz., C 16 godz., Lab.10 godz. – łącznie 44 h na sem. 8. Wykłady / metoda werbalno-wizualna 1. Zintegrowane systemy CAD/CAM/CAE jako środowisko rozwijania nowoczesnych rozwiązań konstrukcyjnych. Analiza zastosowań ZS w projektowaniu i wytwarzaniu lotniczych elementów konstrukcyjnych i maszynowych. / 2 godz. 2. Interpolacyjne metody opisu krzywych i powierzchni: współrzędne kartezjańskie, i jednorodne, przekształcenia w przestrzeni trójwymiarowej, parametryczny opis krzywych i powierzchni, segmenty kubiczne, krzywe spalinowe (Beziera, B-spline, NURBS) / 2 godz. 3. Metody optymalizacji konstrukcji; optymalizacja w prototypowaniu wirtualnym; optymalizacja konstrukcji – programowanie liniowe / 2 godz. 4. Projektowanie parametryczne na przykładach zespołów składowych statku powietrznego – metoda gradientowa optymalizacja krzywych. / 2 godz. 5. Projektowanie parametryczne na przykładach zespołów składowych statku powietrznego – metoda funkcji kary matematyczne modele . / 2 godz. 6. Obróbka mechaniczna ze szczególnym uwzględnieniem aspektów au-tomatyzacji procesu skrawania oraz zbierania danych z maszyn. Główne klasy obrabiarek i urządzeń CNC; klasyfikacja wg liczby osi sterowania; główne zastosowania, jako czynniki determinujące dobór systemów programowania. / 2 godz. 7. Przegląd technologii przyrostowych z tworzyw sztucznych (FDM, Poly-jet, SLS, SLA) i ze stopów metali (SLM, DMLS, MLS, EBM, LDW&M) - technologia, materiały, maszyny, zastosowanie, obróbka wykańczająca, przykłady zastosowania w przemyśle. Analiza kosztów druku 3D. / 2 godz. 8. Zapewnianie jakości w procesach konstruowania, projektowania i wytwarzania części lotniczych. / 2 godz. 9. Ocena ryzyka w procesie technologicznym PFMEA. Metody rozwiązywania problemów technologicznych. / 2 godz. Ćwiczenia / rozwiązywanie zadań i problemów projektowo-technologicznych. 1. Odwzorowanie geometrii wybranych elementów statku powietrznego i zespołu silnika lotniczego z wykorzystaniem metod inżynierii odwrotnej. / 4 godz. 2. Parametryczne projektowanie konstrukcji i procesów wytwarzania CNC na przykładzie wybranego elementu statku powietrznego. / 2 godz. 3. Wyznaczanie parametrów warstwy skrawanej i procesu skrawania dla wybranych metod obróbki skrawaniem. / 4 godz. 4. Budowa zintegrowanego systemu wytwarzania na przykładzie wybranego procesu technologicznego. / 2 godz. 5. Zarządzanie danymi i procesem – możliwości systemu Siemens NX. / 2 godz. 6. Zastosowanie analizy FMEA w wybranych procesach technologicznych. / 2 godz. Laboratorium / metoda demonstracyjna – pokaz procesu technologicznego z omówieniem. 1. Wprowadzenie i omówienie interfejsu CAM programu Siemens NX. Opracowanie typoszeregu modelu elementu zespołu silnika lotniczego metodą interaktywną i programowania. / 2 godz. 2. Opracowanie w systemie CAM procesu technologicznego wybranego elementu lotniczego (konstrukcyjnego płatowca, maszynowego silnika) / 2 godz. 3. Analiza wypływu wybranych parametrów obróbki na jakość procesu wytwarzania. / 2 godz. 4. Optymalizacja procesu obróbki skrawaniem na przykładzie wybranego elementu konstrukcyjnego. / 2 godz. 5. Dobór parametrów skrawania HSM do procesu obróbki wewnętrznej powierzchni kulistej elementu zespołu statku powietrznego. / 2 godz. |
Literatura: |
Wykaz literatury do przedmiotu na sem. 7. Podstawowa: • Bochenek B., Krużelecki J., Optymalizacja stateczności konstrukcji, współczesne problemy, Politechnika Krakowska, 2007. • Brusov W., Optymalne projektowanie wielozadaniowych statków lata-jących, Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa, Warszawa 1996. • Raymer D. P., Aircraft Design: A Conceptual Approach; AIAA Edu-cation Series (Fifth Edition –2012). • Ostwald M.: Podstawy optymalizacji konstrukcji. Wydawnictwo Poli-techniki Poznańskiej – Poznań 2005. • Singiresu S. Rao: Engineering Optimization – Theory and Practice. A Wiley-Interscience Publication, John Wiley and Sons, Inc. 1996. • Roskam J.: Ariplane Design, Part I-VIII. Roskam Aviation and Engi-neering Corporation – Ottawa, Kansas 1985-1991. • Stinton D.: The Design of the Aeroplane. BSP Professional Books, Oxford 1993. Uzupełniająca: • Björck Å., Dahlquist G., Metody numeryczne, Warszawa, PWN, 1987. • Danilecki S., Projektowanie samolotów, Oficyna Wydawnicza Poli-techniki Warszawskiej, Warszawa, 2000. • Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa PW – Optymalizacja Konstrukcji Lotniczych /materiały dydaktyczne/ • http://www.meil.pw.edu.pl/pl/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/OPTYM • Berowski P.: Podstawy optymalizacji statycznej; Wydawnictwo Książkowe Instytutu Elektrotechniki, Warszawa 2008. Wykaz literatury do przedmiotu na sem. 8. Podstawowa: • Honczarenko J., Elastyczna automatyzacja wytwarzania: obrabiarki i systemy obróbkowe, WNT, Warszawa 2000. • Habrat W., Obsługa i programowanie obrabiarek CNC. Podręcznik operatora, Wydawnictwo KaBe, Krosno 2007. • Łunarski J. i in., Zapewnienie jakości w produkcji lotniczej, Wydaw-nictwo Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 2007. Uzupełniająca: • Grzesik W., Niesłony P., Bartoszuk M.: Programowanie obrabiarek NC/CNC, WNT Warszawa, 2006. • Filipowski R., Ziętarski S.: Programowanie obrabiarek w systemie POUT-APT, Wydawnictwo Politechniki Warszawskiej, 1996. • Bjorck A., Dahlquist G., Metody numeryczne, PWN, Warszawa 1987. • Sandvik, Garant – Poradniki obróbki skrawaniem. • PN-93/M-55251 - Maszyny sterowane numerycznie. Osie współrzęd-nych i zwroty ruchów. • PN-73/M-55256 - Obrabiarki do metali. Kodowanie funkcji przygoto-wawczych G i funkcji pomocniczych M dla obrabiarek sterowanych numerycznie |
Efekty uczenia się: |
W1 / ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie problemów konstrukcyjnych, technologicznych i eksploatacyjnych maszyn, kryteriów oceny obiektu, niezawodności i bezpieczeństwa oraz procesów prowadzących do uszkodzeń obiektów mechanicz-nych / K_W09 W2 / ma zaawansowaną wiedzę na temat wybranych faktów, o obiektach i zjawiskach oraz dotyczącą ich metod i teorii wyjaśniających złożone zależności występujących między nimi, stanowiących podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin mechaniki, budowy i eksploatacji maszyn, elektroniki, elektrotechniki, informatyki. / K_W19 W3 / ma pogłębioną wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład systemów: płatowcowych, napędowych, awionicznych i systemów wyposażenia specjalnego statków powietrznych oraz w zakresie iden-tyfikacji zagrożeń, analizy ryzyka i zarządzania bezpieczeństwem w procesie ciągłej zdatności obiektów latających, ma uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów i strategii eksploatacji / K_W24 W4 / ma podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę w zakresie kon-strukcji i procesów wytwarzania układów, urządzeń, instalacji i sys-temów statku powietrznego, a także wpływu parametrów tych proce-sów na parametry konstrukcyjne i użytkowe / K_W26 W5 / posiada wiedzę w zakresie budowy, zasad działania i wykorzystania aparatury kontrolno-pomiarowej ogólnego przeznaczenia, tj. oscylo-skopów, generatorów, itp / W_22J_7 U1 / potrafi opracować dokumentację dotyczącą realizacji zadania inży-nierskiego i przygotować tekst zawierający opis wyników zadania oraz potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację wyników realizacji zadania inżynierskiego / K_U03 U2 / potrafi w sposób analityczny wyznaczyć podstawowe parametry oraz formułować proste modele matematyczne, w celu symulacji elemen-tów, układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego a w tym potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami kompu-terowymi – symulatorami i środowiskami programistycznymi / K_U07 U3 / potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eks-perymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygoto-wać opracowanie zawierające omówienie tych wyników / K_U21 U4 / potrafi lokalizować uszkodzenia obsługiwanego sprzętu i usuwać je przy wykorzystaniu zastawów obsługowo-remontowych indywidual-nych i grupowych / U_22J_2 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu (każdy semestr). Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Seminarium zaliczane jest na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Egzamin z przedmiotu weryfikujący osiągnięcie wszystkich efektów w zakresie wiedzy, tzn. W1–W5 przeprowadzany jest w formie pisemnej pracy kontrolnej – udzielenie odpowiedzi na zadane pytania i problemy. Student udziela odpowiedzi na postawione pytania pisemnie zamiesz-czając opis słowny, formuły matematyczne, rysunki, schematy, tabele i inne niezbędne treści słowne lub graficzne. Warunkiem koniecznym przystąpienia do egzaminu jest wcześniejsze zaliczenie ćwiczeń audyto-ryjnych oraz zajęć seminaryjnych/ laboratoryjnych. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie ocen cząstko-wych za indywidualne wykonanie zadań projektowo-obliczeniowych i technologicznych podawanych i objaśnianych przez prowadzącego na zajęciach. Zaliczenie seminarium na ocenę odbywa się na podstawie ocen uzyska-nych przez słuchacza za opracowanie pisemne i prezentację rozwiąza-nych zagadnień projektowych. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie sprawozdań (rapor-tów) ze zrealizowanych zadań technologicznych, pomiarowych lub symu-lacyjnych. Efekty W1–W5 sprawdzane są na pisemnym egzaminie z wiedzy teore-tycznej. Efekty W1–W5 oraz opanowanie umiejętności określonych efektami U1–U4 sprawdzane jest w toku prowadzonych ćwiczeń, seminariów i labora-toriów. Sposób oceniania ww. rygorów w toku udzielania odpowiedzi ustnych lub pisemnych oparty jest o następujące zasady: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który: potrafi bezbłędnie i samodzielnie zapisać odpowiedzi na (prawie) wszystkie zadawane pytania zaliczeniowe – wymaga się przynajmniej 91% poprawności treści, potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać wszystkie zadania projekto-wo-obliczeniowe i opracować problemy seminaryjne w zakresie rozważa-nej tematyki projektowo-konstrukcyjnej i technologicznej. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który: potrafi samodzielnie zapisać odpowiedzi na zadawane pytania zalicze-niowe – wymaga się 81-90% poprawności treści, potrafi samodzielnie rozwiązać zadania projektowo-obliczeniowe i opra-cować problemy seminaryjne w zakresie rozważanej tematyki projekto-wo-konstrukcyjnej i technologicznej, dopuszczalne są drobne błędy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który: potrafi samodzielnie zapisać odpowiedzi na zadawane pytania zalicze-niowe – wymaga się 70-80% poprawności treści, potrafi samodzielnie rozwiązać większość zadań projektowo-obliczeniowych i większość problemów seminaryjnych w zakresie rozwa-żanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej i technologicznej, dopuszczal-ne są drobne błędy. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który: potrafi samodzielnie zapisać odpowiedzi na zadawane pytania zalicze-niowe – wymaga się 60-69% poprawności treści, potrafi i samodzielnie rozwiązać większość zadań projektowo-obliczeniowych i większość problemów seminaryjnych w zakresie rozwa-żanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej i technologicznej, dopuszczal-ne są błędy. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który: potrafi samodzielnie zapisać odpowiedzi na zadawane pytania zalicze-niowe – wymaga się 50-59% poprawności treści, potrafi rozwiązać najważniejsze zadania projektowo-obliczeniowe i naji-stotniejsze problemy seminaryjne w zakresie rozważanej tematyki projek-towo-konstrukcyjnej i technologicznej – dopuszczalne są błędy. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który: zapisuje odpowiedzi na zadawane pytania zaliczeniowe na poziomie niższym niż 50% poprawności treści, nie potrafi rozwiązać najważniejszych zadań projektowo-obliczeniowych i seminaryjnych w zakresie rozważanej tematyki projektowo-konstrukcyjnej i technologicznej. Warunkiem koniecznym do zaliczenia poszczególnych rygorów (w, ćw., sem., lab.) jest uczestniczenie w przynajmniej 80% . |
Praktyki zawodowe: |
nie przewiduje |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.