Konstrukcja statków powietrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSJ-KSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstrukcja statków powietrznych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/x, Ćw. 22/+ S. 8/zal, razem: 60 godz., 6 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | grafika inżynierska /wymagania wstępne: geometria wykreślna, transformacje układów odniesienia, formaty plików graficznych, krzywe i powierzchnie nieregularne, definicje układów współrzędnych, transformacje, modelowanie 3D w systemach zintegrowanych. mechanika płynów i aerodynamika/ wymagania wstępne: podstawowe równania mechaniki płynów, podobieństwo przepływów. Równanie równowagi płynu, atmosfera wzorcowa. Równanie ruchu Eulera, równanie Bernoulliego, zagadnienia warstwy przyściennej, oderwanie warstwy przyściennej. Wyznaczanie podstawowych parametrów opływu. Zjawiska falowe, wpływ ściśliwości gazu. Wprowadzenie w aerodynamikę, zadania aerodynamiki i metody badawcze w aerodynamice. Teoria profilu lotniczego: opis geometrii, charakterystyki aerodynamiczne profilu. Płat nośny: opis geometrii, charakterystyki aerodynamiczne. Podkrytyczny i nadkrytyczny opływ profilu i skrzydeł. Elementy aerodynamiki dużych prędkości. |
Programy: | semestr VI / Lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce |
Autor: | dr inż Łukasz Kiszkowiak / dr inż. Piotr Zalewski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 30 2. Udział w ćwiczeniach / 22 3. Udział w seminariach / 8 4. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 30 5. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 44 7. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 16 8. Realizacja projektu / 0 9. Udział w konsultacjach / 20 10. Przygotowanie do egzaminu / 20 11. Przygotowanie do zaliczenia / 0 12. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 202 godz./6 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+9+12): 82 godz./ 3 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 120 godz./4 ECTS |
Skrócony opis: |
Samolot. Wymagania i klasyfikacja statków powietrznych. Dobór układu i podstawowych parametrów płatowca samolotu, współczynniki statystyczne. Konstrukcja skrzydła i jego elementów. Praca konstrukcji: dźwigarowej półskorupowej, skorupowej. Konstrukcja i praca skrzydła w pobliżu wykroju, węzły i połączenia. Mechanizacja skrzydła. Lotki, usterzenie i układ sterowania. Kadłub i kabina załogi. Podwozie samolotu, charakterystyka i klasyfikacja. Śmigłowiec. Dobór układu i podstawowych parametrów płatowca śmigłowca. Wymagania stawiane wirnikom nośnym; rodzaje i parametry określające wirniki nośne. Charakterystyka zakresu pracy wirnika nośnego. Konstrukcja piasty wirnika nośnego. Konstrukcja tarczy sterującej, budowa układu sterowania. Ogólne zasady sterowania śmigłowcem. Konstrukcja śmigła ogonowego. Układy przenoszenia napędu, rozmieszczenie silników na śmigłowcu. Kadłub i kabina. |
Pełny opis: |
Wykład/ metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem technik audiowizualnych, podanie treści do samodzielnego studiowania w celu utrwalenia wiedzy określonej efektami W1-W6 1 Ewolucja konstrukcji lotniczej./2/. Zapoznanie z historycznym rozwojem i zmianami w konstrukcji lotniczej 2 Dobór układu i podstawowych parametrów płatowca samolotu, współczynniki statystyczne./1/ Podstawowe parametry geometryczne, osiągowe, masowe i ich wpływ na układy konstrukcyjne płatowca 3 Praca konstrukcji: dźwigarowej, półskorupowej, skorupowej. /3/. Obciążenia skrzydła, transformacja obciążenia. Analiza pracy konstrukcji dźwigarowej, półskorupowej, skorupowej pod obciążeniem, transformacja obciążenia pomiędzy różnymi elementami konstrukcyjnymi i układami konstrukcyjnymi. Konstrukcja elementów skrzydła: dźwigar, podłużnice, ścianki, żebra oraz pokrycie. 4 Konstrukcja i praca skrzydła w pobliżu wykroju, węzły i połączenia./2/ Praca konstrukcji i transformacja obciążenia w przypadki zmiany układu konstrukcyjnego czy nieciągłości struktury siłowej. 5 Konstrukcja skrzydła prostego i jego elementów./2/.Praca konstrukcji i transformacja obciążenia w konstrukcji skrzydła prostego dla różnych rozwiązań konstrukcyjnych (dźwigarowej, półskorupową i skorupowej)/ 6 Konstrukcja skrzydła skośnego. /1/.Istota i własności skrzydła skośnego Osobliwości pracy i konstrukcji skrzydła skośnego, praca części przykadłubowej, budowa konsoli skrzydła. 7 Konstrukcja skrzydła trójkątnego. /1/.Istota i własności skrzydła trójkątnego. Osobliwości pracy i konstrukcji skrzydła, praca części przykadłubowej, budowa skrzydła. 8 Mechanizacja skrzydła. /2/. Istota mechanizacji. Zmiana krzywizny profilu – klapy, sterowanie warstwą przyścienną – sloty, turbulizatory, odsysanie warstwy, hamulce aerodynamiczne. Skrzydło o zmiennej geometrii. 9 Powierzchnie sterowe. /2/. Sterowanie stateczność samolotu. Układy sterowania samolotem, Budowa i konstrukcja elementów sterowania. Usterzenie klasyczne, pływające i płytowe. Lotki i przerywacze. 10 Kadłub i kabina załogi /1/. Przeznaczenie kabiny załogi i ładunkowej Obciążenia kadłuba. Praca i konstrukcja kadłuba i jego elementów. Transformacja sil momentów 11 Podwozie samolotu /1/ Wymagania stawiane podwoziu, klasyfikacja. Układy wytrzymałościowe. 12 Współpraca płatowca z zespołem napędowym /2/.Dobór i wybór zespołu napędowego. Położenie silników na płatowcu. Obciążenia od zespołu napędowego i przenoszenie ich na płatowiec, zamocowanie silników do płatowca, łoza silnikowe, transformacja obciążenia. 13 Ewolucja konstrukcji wiropłata./2/. Klasyfikacja śmigłowców. Układy wirników nośnych, funkcje i wymagania stawiane wirnikom nośnym. 14 Budowa i konstrukcja wirnika nośnego./2/. Praca wirnika nośnego i jego osobliwości. Parametry wirników. Konstrukcja wirników: łopat, sposób mocowania łopat do piasty, piast. 15 Układ sterowania śmigłowcem. /2/. Ogólne zasady sterowania śmigłowcem: sterowanie okresowe, skokiem ogólnym i śmigłem ogonowym. 16 Koncepcja sterowania śmigłowcem. /2/.Rozwiązania konstrukcyjne: tarcza sterująca, pająk, lotki, budowa układu sterowania. 17 Konstrukcja śmigła ogonowego./2/. Śmigło dwu i wielopłatkowe, wentylator system NOTAR. Usterzenie pionowe i poziome 18 Kadłub i kabina załogi, podwozie śmigłowca. /2/. Osobliwości konstrukcji śmigłowca 19 Transmisja. /2/. Dobór zespołu napędowego. Liczba i położenie silników na śmigłowcu. Układy przeniesienia napędu, przekładnie, reduktory, wały, sprzęgła i hamulce. Ćwiczenia polegają na samodzielnym lub grupowym rozwiązywaniu zadań w celu utrwalenia wiedzy określonej efektami W1 – W6 oraz opanowania umiejętności U1 – U6. 1. Wyznaczani profilu misji i analiza masowa wybranego samolotu./2/. 2. Analiza krzywej wyrwania samolotu /2/ 3. Wyznaczanie obwiedni obciążeń dopuszczalnych./2/. 4. Wyznaczanie sił tnących i momentów zginającego i skręcającego skrzydło./2/ 5. Wyznaczanie obciążeń usterzenia samolotu./2/ 6. Wyznaczanie obciążeń kadłuba samolotu./2/ 7. Wyznaczanie obciążeń podwozia /2/ 8. Wyznaczani profilu misji i analiza masowa wybranego śmigłowca./2/. 9. Wyznaczanie obciążeń i obliczenia wytrzymałościowe wirnika śmigłowca./2/. 10. Rysowanie i wymiarowanie płatowca samolotu/śmigłowca i jego elementów /4/. Seminaria polegają na samodzielnym lub grupowym rozwiązywaniu zadań w celu utrwalenia wiedzy określonej efektami W1 – W6 oraz opanowania umiejętności U1 - U6. 1. Przegląd i analiza wybranych konstrukcji samolotów /2/ 2. Przegląd i analiza wybranych konstrukcji śmigłowców. /2/. 3. Formułowanie wymagań techniczno-taktycznych dla statku powietrznego./2/. 4. Opracowanie koncepcji wybranego statku powietrznego. /2/. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Cichosz E.: Konstrukcja i praca płatowca, 1968. 2. Cichosz E.: Obciążenia zewnętrzne samolotu, 1968. 3. Danilecki S.: Projektowanie samolotów, 2000. 4. Danilecki S.: Konstruowanie samolotów, 2004. Uzupełniająca: 1. Raymer D.P.: Aircraft Design: A Conceptual Approach, 2006 |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego: W1/ ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie problemów konstrukcyjnych, technologicznych i eksploatacyjnych statku powietrznego / K_W06. W2/ ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie zagadnień konstrukcyjnych i eksploatacyjnych statków powietrznych /K_W08. W3/ ma uporządkowaną wiedzę w zakresie technologii lotniczej / K_W10. W4/ ma uporządkowaną wiedzę w zakresie współpracy płatowca z zespołem napędowym /K_W11. W5/ zna i rozumie ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości, wykorzystującą wiedzę z zakresu budowy statków powietrznych / K_W18 W6/ zna obowiązującą dokumentację techniczną i instrukcje eksploatacji lotniczego sprzętu technicznego w zakresie swoich kompetencji, / W_22J_8 U1/ potrafi opracować dokumentację konstrukcyjną płatowca z wykorzystaniem systemów / K_U03. U2/ potrafi rozwiązywać zadania techniczne w obszarze projektu koncepcyjnego i wstępnego statku powietrznego, w tym potrafi posłużyć się właściwie dobranymi narzędziami komputerowymi /K_U07. U3/ potrafi zaprojektować elementy, proste systemy statku powietrznego, z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych oraz przepisów bezpieczeństwa, /K_U11, U4/ potrafi analizować rozwiązania koncepcyjne i konstrukcyjne statków powietrznych, /K_U14, U5/ potrafi opracować dokumentację zadania projektowego i opracowanie zawierające omówienie wyników, / K_U21 U6/ posiada znajomość języka angielskiego w stopniu umożliwiającym korzystanie z dokumentacji technicznej i literatury fachowej, / U_22J_6 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na: zaliczenie z oceną. Seminarium zaliczane jest na: zaliczenie bez oceny. Zaliczenie przedmiotu jest przeprowadzane w formie pisemnego testu sprawdzającego z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych oraz seminarium. Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen z przygotowania i wykonania ćwiczeń audytoryjnych. Zaliczenie seminarium odbywa się na podstawie notatki z realizacji postawionych zadań oraz prezentacji wyników. Efekty są weryfikowane podczas pytań kontrolnych, rozwiązywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych, realizacji zadań na seminariach i na egzaminie z przedmiotu. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 95% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w pełni wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 90% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu prawie pełnym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia. Ocenę dobrą otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 80% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu dobrym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 75% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu dostatecznym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który udzielił bezbłędnych odpowiedzi na co najmniej 70% pytań pisemnego testu sprawdzającego oraz który posiadł w stopniu dostatecznym wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia. Przy rozwiązywaniu zadań o średnim stopniu trudności wymaga wsparcia ze strony nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnił wymagań na ocenę dostateczną. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.