Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria silników lotniczych - VI sem.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLSWSI-TSL6
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria silników lotniczych - VI sem.
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 30/x, C 30/+, P15/+, razem: 75 godz

Przedmioty wprowadzające:

mechanika płynów: znajomość równania ciągłości, równania ruchu i rów-nania energii;

termodynamika: znajomość zasad termodynamiki, przemian charaktery-stycznych, obiegów termodynamicznych;

silniki lotnicze i kosmiczne: znajomość przebiegu zmian parametrów wzdłuż kanału przepływowego silnika, wpływ parametrów obiegu na parametry silnika


Programy:

semestr piaty / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce

Autor:

ppłk dr inż. Adam KOZAKIEWICZ

Skrócony opis:

Jakościowa i ilościowa analiza procesów przekształcania energii w silnikach lotniczych (turbinowych, tłokowych, strumieniowych) zachodzących w kanale przepływowym. Wyznaczanie wartości charakterystycznych para-metrów gazodynamicznych w dowolnych przekrojach poszczególnych pod-zespołów i ich parametrów efektywnych, oceny sprawności przebiegu pro-cesów przekształcania energii oraz kierunków i sposobów ich doskonale-nia. Analiza charakterystyk silnikowych wiążących parametry silnikowe z parametrami lotu. Wnioski wynikające z analiz mające zasadnicze znacze-nie dla problematyki konstrukcji i eksploatacji silników lotniczych.

Pełny opis:

Wykłady /metody dydaktyczne

1. Wloty. Przeznaczenie, rodzaje i zasady działania wlotów. / 2 godz.

2. Analiza gazodynamiczna procesów we wlotach pod- i naddźwiękowych. /

2 godz.

3. Sprężarka osiowa. Rodzaje i schematy sprężarek. Analiza gazodyna-miczna procesu sprężania w sprężarkach. / 2 godz.

4. Parametry stopnia sprężarki. Rodzaje sił działających na palisady łopa-tek. / 2 godz.

5. Sprężarka promieniowa. Analiza gazodynamiczna przepływu przez pod-zespoły. / 2 godz.

6. Trójkąty prędkości w kanale przepływowym wirnika. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz.

7. Komora spalania. Proces wewnątrzkomorowy i jego specyfika. / 2 godz.

8. Podstawowe wymagania i parametry komór spalania. / 2 godz.

9. Turbina jednostopniowa, schemat stopnia i zasada działania. / 2 godz.

10. Turbiny wielostopniowe. / 2 godz.

11. Układy wylotowe, przeznaczenie i parametry. / 2 godz.

12. Układ dopalacza, odwracacze ciągu i tłumiki hałasu. / 2 godz.

13. Charakterystyki turbinowych silników odrzutowych. / 2 godz.

14. Charakterystyki turbinowych silników śmigłowych i śmigłowcowych.

/ 2 godz.

15. Wpływ regulacji sprężarki i dyszy wylotowej na charakterystyki silnika.

/ 2 godz.

Ćwiczenia /metody dydaktyczne

1. Wyznaczanie zmian podstawowych parametrów wlotu. / 2 godz.

2. Termodynamika procesu sprężania powietrza w sprężarce. / 2 godz.

3. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki osiowej. / 2 godz.

4. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki promieniowej. / 2 godz.

5. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz.

6. Schemat obliczeniowy komory spalania. / 2 godz.

7. Wyznaczanie parametrów komory spalania. / 2 godz.

8. Parametry stopnia turbiny. / 2 godz.

9. Wyznaczanie sprawności stopnia turbiny. / 2 godz.

10. Dobór podstawowych parametrów w turbinach wielostopniowych.

/ godz.

11. Obliczenia dysz wylotowych. / 2 godz.

12. Obliczenia układów wylotowych wyposażonych w dopalacze. / 2 godz.

13. Charakterystyka wysokościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz.

14. Charakterystyka prędkościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz.

15. Charakterystyka obrotowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz.

Literatura:

podstawowa:

 Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 1, WAT, Warszawa, 2009

 Dzierżanowski P., Łyżwiński M., Szczeciński S., Napędy lotnicze. Silniki tłokowe, WKiŁ, Warszawa, 1981

 Stolarczyk W., Wiatrek R., Teoria lotniczych silników turbinowych. Wybrane zagadnienia przepły-wowe i termodynamiczne zespołów, WAT, Warszawa, 1985

 Torecki S., Napędy lotnicze. Silniki rakietowe, WKiŁ, Warszawa, 1984

 Wiatrek R., Teoria silników lotniczych, WAT, Warszawa, 1983

uzupełniająca:

 Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 2, WAT, Warszawa, 2010

 Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kozakiewicz A., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 3, WAT, Warszawa, 2011

 Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze silniki turbinowe cz. 1, Instytut Lotnictwa, War-szawa, 2010

 Muszyński M., Orkisz M., Modelowanie turbinowych silników odrzutowych, BNIL, Ilot, Warszawa 1997

Efekty uczenia się:

W1 / posiada wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach, układach, urządzeniach, / K_W02

W2/ posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej oraz w zakresie podstaw konstrukcji maszyn i wy-trzymałości materiałów, / K_W06, K_W07

W3/ ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej, w tym obiegów termodynamicznych, wymiany ciepła, procesów spalania, / K_W09

W4 / ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy silników lotniczych i kosmicznych, / K_W13, K_W17

U1 / potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U01

U2 / potrafi w sposób analityczny wyznaczyć podstawowe parametry ele-mentów, układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego / K_U08

U3 / potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne / K_U20

Metody i kryteria oceniania:

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 90% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 80% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 70% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 60% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskuje mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)