Teoria silników lotniczych - VI sem.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSI-TSL6 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria silników lotniczych - VI sem. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 30/x, C 30/+, P15/+, razem: 75 godz |
Przedmioty wprowadzające: | mechanika płynów: znajomość równania ciągłości, równania ruchu i rów-nania energii; termodynamika: znajomość zasad termodynamiki, przemian charaktery-stycznych, obiegów termodynamicznych; silniki lotnicze i kosmiczne: znajomość przebiegu zmian parametrów wzdłuż kanału przepływowego silnika, wpływ parametrów obiegu na parametry silnika |
Programy: | semestr piaty / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce |
Autor: | ppłk dr inż. Adam KOZAKIEWICZ |
Skrócony opis: |
Jakościowa i ilościowa analiza procesów przekształcania energii w silnikach lotniczych (turbinowych, tłokowych, strumieniowych) zachodzących w kanale przepływowym. Wyznaczanie wartości charakterystycznych para-metrów gazodynamicznych w dowolnych przekrojach poszczególnych pod-zespołów i ich parametrów efektywnych, oceny sprawności przebiegu pro-cesów przekształcania energii oraz kierunków i sposobów ich doskonale-nia. Analiza charakterystyk silnikowych wiążących parametry silnikowe z parametrami lotu. Wnioski wynikające z analiz mające zasadnicze znacze-nie dla problematyki konstrukcji i eksploatacji silników lotniczych. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne 1. Wloty. Przeznaczenie, rodzaje i zasady działania wlotów. / 2 godz. 2. Analiza gazodynamiczna procesów we wlotach pod- i naddźwiękowych. / 2 godz. 3. Sprężarka osiowa. Rodzaje i schematy sprężarek. Analiza gazodyna-miczna procesu sprężania w sprężarkach. / 2 godz. 4. Parametry stopnia sprężarki. Rodzaje sił działających na palisady łopa-tek. / 2 godz. 5. Sprężarka promieniowa. Analiza gazodynamiczna przepływu przez pod-zespoły. / 2 godz. 6. Trójkąty prędkości w kanale przepływowym wirnika. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz. 7. Komora spalania. Proces wewnątrzkomorowy i jego specyfika. / 2 godz. 8. Podstawowe wymagania i parametry komór spalania. / 2 godz. 9. Turbina jednostopniowa, schemat stopnia i zasada działania. / 2 godz. 10. Turbiny wielostopniowe. / 2 godz. 11. Układy wylotowe, przeznaczenie i parametry. / 2 godz. 12. Układ dopalacza, odwracacze ciągu i tłumiki hałasu. / 2 godz. 13. Charakterystyki turbinowych silników odrzutowych. / 2 godz. 14. Charakterystyki turbinowych silników śmigłowych i śmigłowcowych. / 2 godz. 15. Wpływ regulacji sprężarki i dyszy wylotowej na charakterystyki silnika. / 2 godz. Ćwiczenia /metody dydaktyczne 1. Wyznaczanie zmian podstawowych parametrów wlotu. / 2 godz. 2. Termodynamika procesu sprężania powietrza w sprężarce. / 2 godz. 3. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki osiowej. / 2 godz. 4. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki promieniowej. / 2 godz. 5. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz. 6. Schemat obliczeniowy komory spalania. / 2 godz. 7. Wyznaczanie parametrów komory spalania. / 2 godz. 8. Parametry stopnia turbiny. / 2 godz. 9. Wyznaczanie sprawności stopnia turbiny. / 2 godz. 10. Dobór podstawowych parametrów w turbinach wielostopniowych. / godz. 11. Obliczenia dysz wylotowych. / 2 godz. 12. Obliczenia układów wylotowych wyposażonych w dopalacze. / 2 godz. 13. Charakterystyka wysokościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz. 14. Charakterystyka prędkościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz. 15. Charakterystyka obrotowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz. |
Literatura: |
podstawowa: Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 1, WAT, Warszawa, 2009 Dzierżanowski P., Łyżwiński M., Szczeciński S., Napędy lotnicze. Silniki tłokowe, WKiŁ, Warszawa, 1981 Stolarczyk W., Wiatrek R., Teoria lotniczych silników turbinowych. Wybrane zagadnienia przepły-wowe i termodynamiczne zespołów, WAT, Warszawa, 1985 Torecki S., Napędy lotnicze. Silniki rakietowe, WKiŁ, Warszawa, 1984 Wiatrek R., Teoria silników lotniczych, WAT, Warszawa, 1983 uzupełniająca: Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 2, WAT, Warszawa, 2010 Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kozakiewicz A., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 3, WAT, Warszawa, 2011 Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze silniki turbinowe cz. 1, Instytut Lotnictwa, War-szawa, 2010 Muszyński M., Orkisz M., Modelowanie turbinowych silników odrzutowych, BNIL, Ilot, Warszawa 1997 |
Efekty uczenia się: |
W1 / posiada wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą mechanikę, oraz fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia podstawowych zjawisk fizycznych występujących w elementach, układach, urządzeniach, / K_W02 W2/ posiada uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie mechaniki ogólnej oraz w zakresie podstaw konstrukcji maszyn i wy-trzymałości materiałów, / K_W06, K_W07 W3/ ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie termodynamiki technicznej, w tym obiegów termodynamicznych, wymiany ciepła, procesów spalania, / K_W09 W4 / ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy silników lotniczych i kosmicznych, / K_W13, K_W17 U1 / potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U01 U2 / potrafi w sposób analityczny wyznaczyć podstawowe parametry ele-mentów, układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego / K_U08 U3 / potrafi przy identyfikacji i formułowaniu specyfikacji zadań inżynierskich oraz ich rozwiązywaniu wykorzystać metody analityczne, symulacyjne i eksperymentalne / K_U20 |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 90% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 80% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 70% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 60% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje nie mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskuje mniej niż 50% punktów przewidzianych dla danego typu zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.