Technologia produkcji i napraw statków powietrznych VI s.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSWSI-TPiNSPo |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia produkcji i napraw statków powietrznych VI s. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 42/x, C 22/+, L 26/+, razem: 90 godz., 6 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Podstawy konstrukcji maszyn / umiejętność projektowania połączeń nitowych, spawanych, zgrzewanych, śrubowych, sworzniowych oraz klejonych Materiały lotnicze / umiejętność identyfikacji materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych i ich napędów oraz znajomość podstawowych właściwości użytkowych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych Inżynieria wytwarzania / znajomość wymagań i procesów technologicznych stosowanych w produkcji części maszyn: tolerancje i pasowania, obróbki skrawaniem, przeróbki plastyczne, metalurgia proszków, obróbki wykańczające, planowanie procesów technologicznych Konstrukcja statków powietrznych / znajomość budowy struktur płatowców oraz obciążenia zespołów podzespołów i części. |
Programy: | semestr szósty i siódmy / lotnictwo i kosmonautyka |
Autor: | Prof. dr hab. inż. Jan GODZIMIRSKI |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach / 42 godz. 2. Udział w laboratoriach / 26 godz. 3. Udział w ćwiczeniach / 22 godz. 4. Udział w seminariach / 0 godz. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15 godz. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 15 godz. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 15 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz. 9. Realizacja projektu / 0 godz. 10. Udział w konsultacjach / 22 godz. 11. Przygotowanie do egzaminu / 15 godz. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 godz. 13. Udział w egzaminie / 8 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 180 godz./ 6 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 120 godz. / 4 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 150 godz./ 5 ECTS |
Skrócony opis: |
Samolot jako obiekt produkcyjny. Metody odwzorowania geometrii płatowców. Kształtowanie części blaszanych. Wytwarzanie części integralnych. Wytwarzanie części kompozytowych. Technologie połączeń stosowanych w produkcji płatowców. Montaż płatowców i próby samolotów. Naprawy płatowców. Jakość i niezawodność części. Obróbki powierzchniowe. Elektrotechnologie. Technologie wytwarzania wybranych części silników lotniczych. |
Pełny opis: |
Wykłady: 1. Samolot jako obiekt produkcyjny / 2 Właściwości płatowca jako obiektu produkcyjnego. Etapy przygotowania produkcji nowego typu samolotu. Technologiczność konstrukcji. 2. Metody odwzorowania geometrii płatowca / 2 Metoda płyt kontrolnych. Metoda płytowo-strunowa. Metoda płytowo-wzornikowa. Metody numeryczne. 3. Cięcie i wykrawanie w produkcji lotniczej / 2 Cięcie nożycami. Wykrojniki i wycinaki. Cięcie gumą. Cięcie laserowe i metodą water jet. Projektowanie procesu cięcia. 4. Kształtowanie części metodą gięcia / 2 Krzywa naprężeń rzeczywistych. Efekt Bauschingera. Teoretyczne podstawy procesu gięcia. Kąt sprężynowania. Urządzenia do gięcia. 5. Obciąganie / 2 Teoretyczne podstawy procesu obciągania. Metody realizacji procesów obciągania. 6. Tłoczenie metodą ciągnienia oraz elastycznymi stemplami. Prasy tunelowe. Specyfika kształtowania blach na młotach spadowych. 7. Części integralne /2 Definicja części integralnych ich zalety i wady. Wytwarzanie części metodami frezowania, kucia i prasowania oraz walcowania 8. Metody wytwarzania pokryć integralnych / 2 Metody wyciskania, odlewania, frezowania chemicznego 9. Nitowanie w produkcji lotniczel / 2 Rodzaje nitów, projektowanie połaczeń nitowych, wykonywanie połączeń, narzędzia niterskie, nitowanie szczelne. 10. Spajanie i klejenie w produkcji lotniczej / 2 Spawanie gazowe, łukowe, laserowe, wiązką elektronów, zgrzewanie elektrooporowe i tarciowe. 11. Klejenie konstrukcyjne. Autoklawy. 12. Wytwarzanie kompozytowych struktur integralnych / 2 Zastosowanie kompozytów w budowie płatowców. Metody wywarzania częśći kompozytowych (na mokro i na sucho). Kompozytowe strukturu przekładkowe. 13. Montaż płatowców i próby samolotów / 2 Półmontaż i montaż ostateczny. Metody bazowania przy montażu. Przyrządy montażowe. Montaż instalacji. Próby naziemne i w locie. 14. . Zużywanie się części / 2 Rodzaje zużycia. Uszkodzenia statków powietrznych. Systemy organizacyjne napraw. Ogólne zasady napraw. 15. Technologie napraw struktur metalowych / 2 Naprawa pokryć metodą nitowania. Zasady napraw dźwigarów, podłużnic, żeber oraz wręg. 16. Technologie napraw struktur kompozytowych / 2 Weryfikacja uszkodzeń. Naprawy metodami klejenia i laminowania. Zastosowanie łączników mechanicznych. Obróbka mechaniczna uszkodzonych struktur w trakcie napraw. 17. Kształtowanie właściwości użytkowych części / 2 Jakość produkcji. Właściwości wytrzymałościowe i użytkowe. Warstwa wierzchnia i jej wpływ na trwałość i niezawodność części. 18. Obróbki powierzchniowe / 2 Toczenie i wytaczanie diamentem. Obróbki ścierne. Obróbki zgniotem. Nakładanie powłok galwanicznych. 19. Nowoczesne technologie wytwarzania części / 2 Frezowanie z dużymi prędkościami. Obróbki elektroerozyjne i elektrochemiczne. Zgrzewanie tarciowe i zgrzewanie dyfuzyjne 20. Technologie produkcji łopatek LST / 2 Technologie wytwarzania łopatek lotniczych silników turbinowych. Wymagania dotyczące półfabrykatów. Technologie wytwarzania łopatek sprężarkowych. Odlewanie monokrystaliczne. Nakładanie powłok ochronnych. 21. Połączenia stosowane w budowie płatowców / 2 Połączenia nitowe, śrubowe, spajane, łożyska, przekładnie. Projektowanie połączeń. Parametry montażowe. Ćwiczenia 1 Obliczanie parametrów procesu wykrawania /2 2 Obliczanie parametrów procesu gięcia /2 3 Obliczanie parametrów procesu obciągania /2 4 Obliczanie parametrów procesu tłoczenia /2 5 Projektowanie połączeń nitowych / 2 6 Projektowanie połączeń śrubowych / 2 7 Obliczanie parametrów montażowych połączeń SP / 2 8 Projektowanie naprawy podłużnicy na równoważną wytrzymałość / 2 9 Arytmetyka tolerancji / 2 10 Analiza wymiarowa zespołów lotniczych / 2 11 Zaliczenie / 2 Laboratoria 1. Defektoskopia części lotniczych /3 2. Badanie wytrzymałości połączeń klejowych i nitowych /3 3. Weryfikacja wymiarowa części lotniczych /3 4. Naprawa płatowca metodą laminowania /3 5. Naprawa płatowca metodą nitowania / 3 6. Ultradźwiękowe badania grubości struktur lotniczych / 3 7. Określanie modułu umocnienia metalu / 3 8. Wyznaczanie współczynnika spiętrzenia naprężeń blach duralowych / 2 9. Wyznaczanie odkształceń i przemieszczeń kompozytowej struktury płatowca / 3 |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Jan Godzimirski, Technologia produkcji płatowców, WAT, 2000 2. Mieczysław Field, Technologia budowy maszyn, PWN, 1995 3. Jan Godzimirski: Naprawa płatowców, Wydawnictwo WAT, Warszawa 1998, syg. 55100. 4. Hipolit Grzegorczyk, Technologia napraw samolotów i śmigłowców – technologiczne kształtowanie własności użytkowych części WAT, Warszawa 1986, syg. 47831 Uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Józef Zawora, Podstawy technologii maszyn, WSiP, 2001 2. Kazimierz Szaniawski, Zdzisław Tkaczyk, Technologia samolotu, Politechnika Rzeszowska, 1977 |
Efekty uczenia się: |
W1 / Absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą procesów technologicznych stosowanych w produkcji lotniczej oraz wpływu procesów produkcyjnych na jakość i niezawodność konstrukcji lotniczych w zakresie identyfikacji zagrożeń, analizy ryzyka i zarządzania bezpieczeństwem w procesie ciągłej zdatności obiektów latających, K_W06, K_W09 W2 / Absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą zużywania się oraz uszkodzeń części statków powietrznych i metod naprawczych przywracających im właściwości użytkowe / K_W12, W3 / Absolwent ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie lotnictwa i kosmonautyki w zakresie technologii produkcji i napraw statków powietrznych/ K_W15 U1 / Absolwent potrafi ocenić i porównać zaawansowane rozwiązania projektowe oraz zaawansowane procesy wytwarzania układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych oraz zidentyfikować technologię wytwarzania wybranej części i podzespołu struktury płatowca, sposób jego montażu oraz ocenić stan techniczny określonego fragmentu struktury / K_U14 U2 / absolwent potrafi zaplanować proces testowania złożonego urządzenia, układu, systemu statku powietrznego / K_U09, U3 / absolwent potrafi projektować elementy, układy, urządzenia i systemy statków powietrznych z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych oraz potrafi zweryfikować stan struktury płatowca, zlokalizować uszkodzenia i zaproponować metodę jego naprawy/ K2_U11, K1 / absolwent rozumie procesy zachodzące podczas eksploatacji statków powietrznych oraz potrzebę krytycznej oceny odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01, |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu, Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywnego uczestnictwa oraz zaliczenia sprawozdania; Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie : zaliczenia z oceną Egzamin przedmiotu jest prowadzony w formie pisemnej obejmującej opis procesów technologicznych oraz proste obliczenia procesów technologicznych. warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń i laboratorium. efekty W1, U2 sprawdzane są w trakcie egzaminu; efekty U1 i K1 – sprawdzane są w trakcie realizacji laboratorium Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który w 100-91% udzielił poprawnych odpowiedzi Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który 90-81% udzielił poprawnych odpowiedzi Ocenę dobrą otrzymuje student, który 80-71% udzielił poprawnych odpowiedzi Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który 70-61% udzielił poprawnych odpowiedzi Ocenę dostateczną otrzymuje student, który 60-50% udzielił poprawnych odpowiedzi Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie udzielił 50% poprawnych odpowiedzi |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.