Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Praca przejściowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLSCSM-PrP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Praca przejściowa
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

Proj 30+, razem: 30 godz., 3 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

 wybrane działy matematyki: znajomość podstaw teoretycznych z zakresu analizy matematycznej, geometrii analitycznej, rachunku różniczkowego i całkowego, rozwiązywania równań różniczkowych zwyczajnych i cząstkowych;

 wybrane działy fizyki: znajomość podstaw teoretycznych fizyki ciała stałego, zjawisk termodynamicznych, elektrycznych, optycznych;

 modelowanie i podstawy identyfikacji: znajomość podstaw teoretycznych w zakresie modelowania układów fizycznych oraz rozwiązywania równań modelowych przy wspomaganiu dedykowanych metod programowania;

 dynamika i sterowanie statków powietrznych: znajomość podstaw teoretycznych aerodynamiki i kinematyki płatowcowych układów sterowania, znajomość zasad działania mechatronicznych układów wykonawczych oraz elementów automatyki zabudowanych w systemach sterowania samolotów i śmigłowców;

 projektowanie i optymalizacja konstrukcji lotniczych: znajomość podstaw teoretycznych problematyki metod numerycznych i teorii optymalizacji oraz metod optymalizacji dedykowanych dla zagadnień projektowania konstrukcji lotniczych; umiejętność poprowadzenia obliczeń optymalizacyjnych lotniczych elementów konstrukcyjnych i maszynowych;

 modelowanie przepływów w konstrukcjach lotniczych: znajomość podstaw teoretycznych opływów aerodynamicznych w przestrzeni wokół omywanej bryły aerodynamicznej oraz w profilowanych kanałach zamkniętych, umiejętność modelowania przepływu oraz programowania zadań przepływowych z zastosowaniem oprogramowania CFD;

 techniki kosmiczne: znajomość podstaw teoretycznych budowy i działania statków kosmicznych i sztucznych satelit, znajomość podstawowych praw i równań opisujących ruch obiektów w przestrzeni kosmicznej, umiejętność zaprojektowania bazowej misji kosmicznej;

 projektowanie płatowców: znajomość budowy konstrukcji płatowcowych samolotów i śmigłowców, umiejętność zaprojektowania elementów konstrukcyjnych lotniczych struktur nośnych;

 projektowanie silników lotniczych: znajomość budowy i zasad działania turbinowych silników lotniczych, umiejętność zaprojektowania elementów konstrukcyjnych lotniczych zespołów napędowych – dla podzespołów wirnikowych i stałych;

 architektury systemów awionicznych: znajomość podstaw teoretycznych budowy i funkcjonowania pokładowych systemów elektrycznych i elektronicznych urządzeń pokładowych.


Programy:

semestr drugi / lotnictwo i kosmonautyka

Autor:

dr hab. inż. Stanisław Kachel, płk dr hab. inż. Adam Kozakiewicz, ppłk dr inż. Robert Rogólski

Bilans ECTS:

Aktywność / obciążenie studenta w godz.:

1. Udział w wykładach / 0 h

2. Udział w laboratoriach / 0

3. Udział w ćwiczeniach / 0 h

4. Udział w seminariach / 0

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 0

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 0

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0

9. Realizacja projektu / 60

10. Udział w konsultacjach (zajęciach projektowych) / 30 h

11. Przygotowanie do egzaminu / 0

12. Przygotowanie do zaliczenia / 2 h

13. Udział w egzaminie / 0


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 92 godz. / 3 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 30. godz. / 1 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową/

Zajęcia o charakterze praktycznym 30 godz. / 1 ECTS


Skrócony opis:

Praca może mieć charakter analityczny, projektowy, technologiczny, ba-dawczo pomiarowy, materialny w postaci wykonanego urządzenia, informa-tyczny w postaci zrealizowanego algorytmu, modelu numerycznego lub symulacyjnego. Wykonanie opracowania na wybrany temat z zakresu mate-riału objętego kierunkiem studiów lotnictwo i kosmonautyka, o charakterze projektowym lub badawczym: wybór tematu, plan pracy, przegląd literatury, cel i zakres pracy, metodyka badań, opis badań i ich wyniki (opis prac pro-jektowych i dokumentacja techniczna), opis i analiza wyników badań (prac projektowych), podsumowanie i wnioski. Prezentacja multimedialna wyni-ków pracy.

Pełny opis:

Projekt /metody dydaktyczne (30 h)

Opracowania teoretyczne i analityczno-metodyczne, obliczenia analityczne i numeryczne, modelowanie i symulacja programowa, szkice, rysunki schematyczne, wizualizacje graficzne, pomiary i badania doświadczalne – prezentacje opisów, analiz i wyników za pomocą opracowań tekstowych i prezentacji pokazowych.

1. Prezentacja i omówienie dedykowanych tematów projektowych – projekt statku powietrznego lub projekt zespołu napędowego / 2h

2. Wymagania treściowe i formalne do projektu przejściowego / 2h

3. Wykonywania zadań projektowych w oparciu o indywidualnie ustalone zakresy tematyczne; realizacja pracy przejściowej obejmuje min. następujące zagadnienia:

- analiza przeglądowa istniejących rozwiązań konstrukcyjnych i opracowania statystyczne kluczowych parametrów,

- projekt koncepcyjny samolotu / śmigłowca / dedykowanego silnika (napędu),

- wstępny schemat konstrukcyjno-funkcjonalny,

- analiza dedykowanych materiałów konstrukcyjnych i procesów technologicznych,

- kompleksowe obliczenia projektowo-konstrukcyjne istotnych zjawisk i efektów fizycznych, tj. masy, aerodynamiki, zjawisk termodynamicznych, obciążeń elementów, wytrzymałości, aerosprężystości, stateczności, i innych,

- modelowanie wirtualne z zastosowaniem programowego środowiska CAX,

- obliczenia i symulacje numeryczne zjawisk istotnych w eksploatacji docelowego produktu;

- opracowanie dokumentacji technicznej obejmującej: rysunek całościowy (złożeniowy), wykonawcze rysunki wymiarowe wybranych elementów, rysunki pomocnicze – schematy, plany, widoki, przekroje, inne.

Czas przeznaczony na realizację pracy, prezentację wyników cząstkowych i uwagi metodyczne prowadzącego / 24 h

4. Prezentacja końcowa z oceną uzyskanych wyników/ 2h

Literatura:

Podstawowa:

Danilecki S.: Projektowanie Samolotów. Wydawnictwo WAT 2018.

Raymer D.P.: Aircraft Design: A Conceptual Approach. AIAA Education Series 2012 (Fifth edition).

Gudmundsson S., General Aviation Aircraft Design: Applied Methods and Procedures. 2014 Elsevier Inc.

Stinton D.: The Design of the Aeroplane. BSP Professional Books, 1983.

Jenkinson L.R., Marchman III J. F.: Aircraft Design Projects for Engineering Students. Butterworth-Heinemann 2003, Elsevier Science Ltd.

Cykl wydawniczy: Napędy lotnicze. Wydawnictwa Komunikacji i Łączności.

Szczeciński S., Balicki W., Kozakiewicz A., Chachurski R. i inni: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 1, 2, 3. Wydawnictwo WAT 2016.

Uzupełniająca:

Instrukcje do ćwiczeń projektowych z przedmiotu: Budowa i Projektowanie Obiektów Latających (PW – MEiL)

https://www.meil.pw.edu.pl/zsis/ZSiS/Dydaktyka/Prowadzone-przedmioty/BIPOL

Mattingly J.D., Heiser W. H., Pratt D. T.: Aircraft Engine Design. AIAA Education Series 2002 (Second Edition)

Earl Logan (edited by): Handbook of Turbomachinery. CRC Press, 1995.

Efekty uczenia się:

W1 / Ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie wybranych działów matematyki, obejmu-jącą elementy matematyki dyskretnej i stosowanej oraz metody optymalizacji; ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę w zakresie fizyki, obejmującą fizykę atmosfery, pod-stawy fizyki kwantowej i fizykę ciała stałego, w tym wiedzę niezbędną do zrozumienia zjawisk fizycznych mających istotny wpływ na właściwości zaawansowanych materiałów stosowanych w technologiach lotniczych i kosmicznych / K2_W01, K2_W02

W2 / Ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji konstrukcji lotniczych, w tym wiedzę nie-zbędną do korzystania z systemów komputerowego wspomagania obliczeń oraz procesu projektowania i wytwarzania / K2_W03

W3 / Ma pogłębioną wiedzę w zakresie urządzeń wchodzących w skład systemów: płatowcowych, napędowych, awionicznych i systemów wyposażenia specjalnego statków po-wietrznych / K2_W05

W4 / Zna i rozumie zaawansowane metody modelowania, identyfikacji i optymalizacji stosowane w projektowaniu układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych i kosmicznych / K2_W09

W5 / ma wiedzę o trendach rozwojowych i najistotniejszych nowych osiągnięciach w zakresie lotnictwa i kosmonautyki i w mniejszym stopniu – mechatroniki, automatyki, robotyki, elektroniki i telekomunikacji / K2_W10

W6 / Posiada wiedzę z obszaru nauk ścisłych i technicznych ukierunkowaną na zagadnienia związanych z lotnictwem, w szczególności techniką lotniczą/ W_22J_1

U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji i kry-tycznej oceny, a także wyciągać wnioski oraz formułować i wyczerpująco uzasadniać opinie; potrafi pracować indywidualnie i w zespole; potrafi kierować zespołem w sposób zapewniający realizację zadania w założonym terminie / K2_U01, K2_U02

U2 / Potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji eksperymentu, zadania projektowego lub badawczego; potrafi przygotować opracowanie zawierające omówienie tych wyników/ K2_U03

U3 / Potrafi przygotować i przedstawić prezentację na temat realizacji zadania projektowego lub badawczego oraz poprowadzić dyskusję dotyczącą przedstawionej prezentacji/ K2_U04

U4 / potrafi wykorzystać poznane metody i modele matematyczne – w razie potrzeby odpowiednio je modyfikując - do analizy i projektowania elementów, układów i systemów statków powietrznych i kosmicznych / K2_U06

U5 / potrafi zaplanować proces testowania złożonego urządzenia, układu, instalacji lub systemu statku powietrznego / K2_U09

U6 / potrafi projektować elementy, układy, urządzenia, instalacje i systemy statków powietrznych z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych, w razie potrzeby przystosowując istniejące lub opracowując nowe metody projektowania lub komputerowe narzędzia wspomagania projektowania (CAD) / K2_U11

U7 / potrafi formułować oraz – wykorzystując odpowiednie narzędzia analityczne, symulacyjne i eksperymentalne - testować hipotezy związane z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania/ K2_U13

U8 / potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań związanych z modelowaniem i projektowaniem elementów, układów i systemów statku powietrznego oraz projektowaniem procesu ich wytwarzania -integrować wiedzę z dziedziny mechaniki, informatyki, automatyki, telekomunikacji i innych dyscyplin, stosując podejście systemowe, z uwzględnieniem aspektów pozatechnicznych / K2_U14

U9 / potrafi zaproponować ulepszenia istniejących rozwiązań projektowych i modeli elementów, układów i systemów statku powietrznego / K2_U17

U10 / potrafi dokonać właściwego doboru i oceny przydatności specjalistycznego oprogramowania komputerowego oraz wykorzystać jego możliwości do rozwiązania zagadnienia technicznego w obszarze projektu wstępnego, projektu koncepcyjnego systemu pokładowego, projektu instalacji pokładowej, propozycji technologii wytwarzania lub remontu oraz systemu lub poszczególnych procedur obsługiwania/ K2_U19

U11 / Potrafi planować i przeprowadzać eksperymenty, interpretować uzyskane wyniki i wyciągać wnioski formułować i testować hipotezy związane z problemami inżynierskimi i prostymi problemami badawczymi; potrafi zaprojektować − zgodnie z zadaną specyfikacją, uwzględniającą aspekty poza-techniczne − złożone urządzenie, obiekt, system lub proces, związany z kierunkiem stu-diów, oraz zrealizować ten projekt, co najmniej w części, używając właściwych metod, technik i narzędzi, przystosowując do tego celu istniejące lub opracowując nowe metody, techniki i narzędzia / K2_U22, K2_U23

U12 / Posiada umiejętność rozwiązywania problemów technicznych z zastosowaniem dostępnych środków, w warunkach pokojowych i ewentualnych działań zbrojnych na przyszłym polu walki / U_22J_1

K1 / potrafi myśleć i działać w sposób kreatywny i przedsiębiorczy / K2_K01

K2 / rozumie potrzebę krytycznej oceny odbieranych treści uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K2_K03

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest obecność na zajęciach projektowych.

Projekt zaliczany jest podstawie: oceny za indywidualne lub zespołowe wykonanie zadań projektowych zadanych przez prowadzącego do samodzielnego wykonania oraz dodatkowych ocen za prezentacje bieżących efektów realizacji pracy przejściowej.

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie przeglądu i prezentacji treści pracy przejściowej (indywidualnie lub z zespołami zadaniowymi) oraz zadawania pytań do treści projektu.

Warunkiem uzyskania zaliczenia jest osiągnięcie nw efektów:

Osiągnięcie efektów W1 – W6 - weryfikowane jest w toku rozmowy i zadawania pytań do treści projektowych.

Osiągnięcie efektów U1 – U12 egzekwowane jest w toku prezentacji projektu i sprawdzenia zastosowanych metod i uzyskanych wyników.

Osiągnięcie efektów K1 – K2 oceniane jest na podstawie rozmowy, stawianych ustnie pytań i oceny treści pracy.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który:

potrafi bezbłędnie i samodzielnie udzielić odpowiedzi na zadawane pytania ustne,

potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać zadania projektowe w zakresie podanego tematu.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który:

potrafi bezbłędnie i samodzielnie udzielić odpowiedzi na zadawane pytania ustne, dopuszczalne są drobne błędy,

potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać zadania projektowe w zakresie podanego tematu, dopuszczalne są drobne błędy.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który:

potrafi bezbłędnie i samodzielnie udzielić odpowiedzi na większość zadawanych pytań ustnych,

potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać większość zadań projektowych w zakresie podanego tematu.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który:

potrafi bezbłędnie i samodzielnie udzielić odpowiedzi na większość zadawanych pytań ustnych, dopuszczalne są drobne błędy,

potrafi bezbłędnie i samodzielnie rozwiązać większość zadań projektowych w zakresie podanego tematu, dopuszczalne są drobne błędy.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który:

z pomocą prowadzącego potrafi udzielić odpowiedzi na podstawowe pytania ustne,

z pomocą prowadzącego potrafi rozwiązać podstawowe zadania projektowe w zakresie podanego tematu.

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który:

nie potrafi udzielić odpowiedzi na żadne z podstawionych pytań ustnych – nawet z pomocą prowadzącego,

nie potrafi rozwiązać żadnego zadania projektowe w zakresie podanego tematu – nawet z pomocą prowadzącego.

Praktyki zawodowe:

Nie przewiduje się.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.2.0-1 (2024-03-12)