Eksploatacja i diagnozowanie lotniczych zespołów napędowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSCSM-EksiDLZN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Eksploatacja i diagnozowanie lotniczych zespołów napędowych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/x ; Ć 22/+ ; L 12/+ ; Razem: 50 |
Przedmioty wprowadzające: | zarządzanie eksploatacją statków powietrznych / znajomość podstawowych systemów i zasad eksploatacji statków powietrznych. |
Programy: | semestr drugi / lotnictwo i kosmonautyka / napędy lotnicze, samoloty i śmigłowce |
Autor: | Dr hab. inż. Ryszard CHACHURSKI |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 16 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 8 3. Udział w ćwiczeniach / 22 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 32 5. Udział w laboratoriach / 12 6. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 18 7. Udział w konsultacjach / 5 8. Przygotowanie do egzaminu / 4 9. Udział w egzaminie / 3 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 / 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+7.+9.=58 / 2,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 5.+6.=30 / 1,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Najnowsze rozwiązania konstrukcyjne i technologie stosowane w budowie lotniczych zespołów napędowych. Strategie i zasady eksploatacji lotniczych zespołów napędowych. Eksploatacja zespołów napędowych podczas lotu. Uwzględnianie charakterystyk zespołu napędowego, warunków atmosferycznych i położenia lotniska na osiągi silnika. Zagrożenia występujące w trakcie eksploatacji. Zagadnienie zmęczenia konstrukcji w silnikach lotniczych. Typowe niesprawności lotniczych zespołów napędowych. Niezawodność silników lotniczych i sposoby jej podwyższania. Zasady obsługi lotniczego zespołu napędowego. Metody diagnozowania lotniczych zespołów napędowych. Ocena stanu technicznego silników na podstawie analizy pracy instalacji olejenia i próbek oleju. Ocena stanu technicznego silników na podstawie sygnałów wibroakustycznych. Systemy eksploatacji i diagnozowania wybranych silników lotniczych. Przykłady zdarzeń lotniczych związanych z nieprawidłową eksploatacją lotniczych zespołów napędowych. |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna wykorzystaniem technik multimedialnych (prezentacji z ilustracjami i schematami przykładowych rozwiązań) oraz pokazu (z wykorzystaniem przekrojów silników lotniczych i ich podzespołów, a także instalacji pomocniczych silników i ich elementów) 1. Najnowsze rozwiązania konstrukcyjne i technologie stosowane w budowie lotniczych zespołów napędowych oraz ich wpływ na eksploatację. / 2 2. Strategie i zasady eksploatacji lotniczych zespołów napędowych. Zasady obsługi lotniczego zespołu napędowego. Metody diagnozowania lotniczych zespołów napędowych. Eksploatacja zespołów napędowych podczas lotu. / 2 3. Uwzględnianie charakterystyk zespołu napędowego w planowaniu misji statku powietrznego. Uwzględnianie wpływu warunków atmosferycznych i położenia lotniska na osiągi silnika i statku powietrznego. / 2 4. Zagrożenia występujące w trakcie eksploatacji silników lotniczych. Typowe niesprawności lotniczych zespołów napędowych i ich podzespołów. / 2 5. Zagadnienie zmęczenia konstrukcji w silnikach lotniczych. Niezawodność silników lotniczych i sposoby jej podwyższania. / 2 6. Ocena stanu technicznego zespołu napędowego na podstawie zapisów rejestratorów pokładowych i na podstawie analizy pracy instalacji olejenia i próbek oleju. Ocena stanu technicznego silników na podstawie analizy sygnałów wibroakustycznych. / 2 7. Systemy eksploatacji i diagnozowania wybranych silników lotniczych. / 2 8. Przykłady zdarzeń lotniczych związanych z nieprawidłową eksploatacją lotniczych zespołów napędowych. / 2 Ćwiczenia / metoda ćwiczeniowo-praktyczna polegająca na rozwiązywaniu zadań rachunkowych i analizie studium przypadku 1. Analiza dokumentacji silnika lotniczego. / 2 2. Wyznaczanie charakterystyk silnika lotniczego. / 4 3. Obsługa silnika lotniczego. / 4 4. Wyważanie wirnika silnika lotniczego – dobór masy i rozmieszczenie przeciwciężarów. / 2 5. Ocena stanu technicznego silnika na podstawie analizy sygnałów wibroakustycznych. / 2 6. Analiza trendów zmian parametrów silnika lotniczego. / 2 7. Określanie prawdopodobieństwa wystąpienia usterki. / 4 8. Ocena możliwości przebicia ściany kadłuba silnika przez elementy rozerwanego wirnika. / 2 Laboratoria /metoda laboratoryjna 1. Wyznaczanie krytycznych prędkości obrotowych wirnika. / 4 2. Analiza parametrów pracy lotniczego silnika turbinowego na podstawie zapisów pokładowego rejestratora lotu. / 4 3. Wyznaczanie właściwości dynamicznych łopatki metodą analizy modalnej. / 4 |
Literatura: |
podstawowa: 1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 1, WAT, Warszawa, 2009 2. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Szczeciński J, Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 2, WAT, Warszawa, 2011 3. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kozakiewicz A., Rowiński A., Szczeciński S., Lotnicze zespoły napędowe cz. 3, WAT, Warszawa, 2016 4. Boliński B., Stelmaszczyk Z., Napędy lotnicze. Eksploatacja silników turbinowych, WKiŁ, Warszawa, 1981 uzupełniająca: 1. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 1, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2011. 2. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 2, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2012. 3. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S., Zagadnienia napędów lotniczych, Prace Instytutu Lotnictwa nr 199, Instytut Lotnictwa, Warszawa, 2009 4. Balicki W., Szczeciński S, Diagnozowanie lotniczych silników turbinowych, Instytut Lotnictwa, Warszawa, 2001 5. Kurzke J., GasTurb x. Design and Off-Design Performance of Gas Turbines, GasTurb GmbH, www.gasturb.de 6. opisy techniczne i instrukcje eksploatacji silników lotniczych różnych typów 7. instrukcje użytkowania samolotów i śmigłowców różnych typów |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / Ma pogłębioną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie budowy, optymalizacji i eksploatacji napędów lotniczych oraz urządzeń, instalacji i systemów wchodzących w skład lotniczych zespołów napędowych. / K_W04 W2 / Ma uporządkowaną, podbudowaną teoretycznie i rozszerzoną wiedzę w zakresie identyfikacji zagrożeń, analizy ryzyka i zarządzania bezpieczeństwem w procesie ciągłej zdatności lotniczych zespołów napędowych oraz uporządkowaną wiedzę w zakresie systemów i strategii eksploatacji napędów lotniczych. / K_W06 U1 / Potrafi zaplanować oraz przeprowadzić symulację i eksperymenty w zakresie charakterystyk wytrzymałościowych, a także pomiary i ekstrakcję parametrów charakteryzujących lotnicze zespoły napędowe, ich elementy, układy i instalacje. / K_U08 U2 / Potrafi zaplanować proces testowania lotniczego zespołu napędowego, jego układu lub instalacji. / K_U09 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu; Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną; Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną; Egzamin z przedmiotu jest prowadzony w formie: pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z zadaniami zamkniętymi i w formie odpowiedzi ustnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest: zaliczenie ćwiczeń na ocenę 3 (dst) lub wyższą oraz zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę 3 (dst) lub wyższą. Zaliczenie ćwiczeń odbywa się na podstawie: średniej z ocen uzyskanych za rozwiązanie poszczególnych zadań rachunkowych oraz średniej z ocen uzyskanych za realizację poszczególnych ćwiczeń praktycznych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych odbywa się na podstawie: średniej ocen z pisemnych sprawozdań z realizacji zadań laboratoryjnych. Efekty W1, W2 sprawdzane są podczas egzaminu z przedmiotu oraz podczas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych oraz analiz prowadzonych na ćwiczeniach praktycznych. Efekty U1, U2 sprawdzane są podczas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach rachunkowych oraz analiz prowadzonych na ćwiczeniach praktycznych, a także podczas ćwiczeń laboratoryjnych. |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 22 godzin
Laboratorium, 12 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Ryszard Chachurski | |
Prowadzący grup: | Ryszard Chachurski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.