Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia wytwarzania płatowców

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLSCSI-TWPł
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia wytwarzania płatowców
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 28/x ; L 16/+ ; Razem: 44 godz., 3 pkt. ECTS

Przedmioty wprowadzające:

 Podstawy konstrukcji maszyn / umiejętność projektowania połączeń nitowych, spawanych, zgrzewanych, śrubowych, sworzniowych oraz klejonych

 Materiały lotnicze / umiejętność identyfikacji materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych i ich napędów oraz znajomość podstawowych właściwości użytkowych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych

 Inżynieria wytwarzania / znajomość wymagań i procesów technologicznych stosowanych w produkcji części maszyn: tolerancje i pasowania, obróbki skrawaniem, przeróbki plastyczne, metalurgia proszków, obróbki wykańczające, planowanie procesów technologicznych

 Konstrukcja statków powietrznych / znajomość budowy struktur płatowców oraz obciążenia zespołów podzespołów i części.


Programy:

semestr szósty siódmy

Autor:

Prof. dr hab. inż. Jan GODZIMIRSKI, ppłk dr inż. Piotr LESZCZYŃSKI

Bilans ECTS:

Studia stacjonarne i niestacjonarne

1. Udział w wykładach / 28 godz.

2. Udział w laboratoriach / 16 godz.

3. Udział w ćwiczeniach / 0 godz.

4. Udział w seminariach / 0 godz.

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 16 godz.

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 8 godz.

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 0 godz.

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz.

9. Realizacja projektu / 0 godz.

10. Udział w konsultacjach / 4 godz.

11. Przygotowanie do egzaminu / 4 godz.

12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 godz.

13. Udział w egzaminie / 2 godz.


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 80 godz./ 3 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 50 godz. / 2 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową 64 godz./ 3 ECTS


Skrócony opis:

Podstawy technologii maszyn. Samolot jako obiekt produkcyjny. Metody odwzorowania geometrii płatowców. Kształtowanie części blaszanych. Wytwarzanie części integralnych. Wytwarzanie części kompozytowych. Technologie połączeń stosowanych w produkcji płatowców. Montaż płatowców i próby samolotów.

Pełny opis:

Wykład / metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych ilustrowane prezentacjami komputerowymi Power Point oraz przykładami prostych obliczeń stosowanych w procesach technologicznych/

1. Proces technologiczny i jego podział / 2 Operacje, zabiegi, czynności. Rodzaje obróbek, naddatki, klasy dokładności. Dokumentacja technologiczna.

2. Półfabrykaty / 2 Rodzaje półfabrykatów: z materiałów hutniczych, spajane, odkuwki, odlewy, wykroje, ze spiekanych proszków metali. Dobór półfabrykatów. Przygotowanie półfabrykatów do obróbki.

3. Obróbki skrawaniem / 2 Wiercenie, toczenie, frezowanie. Zastosowanie i mechanizm realizacji.

4. Samolot jako obiekt produkcyjny / 2 Właściwości płatowca jako obiektu produkcyjnego. Etapy przygotowania produkcji nowego typu samolotu. Technologiczność konstrukcji.

5. Metody odwzorowania geometrii płatowca / 2 Metoda płyt kontrolnych. Metoda płytowo-strunowa. Metoda płytowo-wzornikowa. Metody numeryczne.

6. Cięcie i wykrawanie w produkcji lotniczej / 2 Cięcie nożycami. Wykrojniki i wycinaki. Cięcie gumą. Cięcie laserowe i metodą water jet. Projektowanie procesu cięcia.

7. Kształtowanie części metodą gięcia / 2 Krzywa naprężeń rzeczywistych. Efekt Bauschingera. Teoretyczne podstawy procesu gięcia. Kąt sprężynowania. Urządzenia do gięcia.

8. Obciąganie, tłoczenie, kształtowanie na młotach spadowych / 2 Teoretyczne podstawy procesu obciągania. Metody realizacji procesów obciągania. Tłoczenie metodą ciągnienia oraz elastycznymi stemplami. Prasy tunelowe. Specyfika kształtowania blach na młotach spadowych.

9. Części integralne /2 Definicja części integralnych ich zalety i wady. Wytwarzanie części metodami frezowania, kucia i prasowania oraz walcowania

10. Metody wytwarzania pokryć integralnych / 2 Metody wyciskania, odlewania, frezowania chemicznego

11. Nitowanie w produkcji lotniczel / 2 Rodzaje nitów, projektowanie połaczeń nitowych, wykonywanie połączeń, narzędzia niterskie, nitowanie szczelne.

12. Spajanie i klejenie w produkcji lotniczej / 2 Spawanie gazowe, łukowe, laserowe, wiązką elektronów, zgrzewanie elektrooporowe i tarciowe. Klejenie konstrukcyjne. Autoklawy.

13. Wytwarzanie kompozytowych struktur integralnych / 2 Zastosowanie kompozytów w budowie płatowców. Metody wywarzania częśći kompozytowych (na mokro i na sucho). Kompozytowe strukturu przekładkowe.

14. Montaż płatowców i próby samolotów / 2 Półmontaż i montaż ostateczny. Metody bazowania przy montażu. Przyrządy montażowe. Montaż instalacji. Próby naziemne i w locie.

Laboratoria / metoda praktyczna

1. Obróbki skrawaniem w produkcji lotniczej / 3

2. Badanie wytrzymałości połączeń klejowych i nitowych / 4

3. Weryfikacja wymiarowa części lotniczych / 3

4. Defektoskopia części lotniczych / 3

5. Naprawa płatowca metodą laminowania / 3

Literatura:

podstawowa:

1. Jan Godzimirski, Technologia produkcji płatowców, WAT, 2000

2. Mieczysław Field, Technologia budowy maszyn, PWN, 1995

uzupełniająca:

1. Józef Zawora, Podstawy technologii maszyn, WSiP, 2001

2. Kazimierz Szaniawski, Zdzisław Tkaczyk, Technologia samolotu, Politechnika Rzeszowska, 1977

Efekty uczenia się:

W1 / Absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą procesów technologicznych stosowanych w produkcji płatowców, technik wykonywania pomiarów / K_W04, K_W12

W2 / Absolwent ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę obejmującą kluczowe zagadnienia konstrukcyjne i eksploatacyjne statków powietrznych, problemów konstrukcyjnych, technologicznych i eksploatacyjnych / K_W06, K_W10, K_W15

U1 / Absolwent potrafi określić jaką technologię stosowano przy wytwarzaniu części struktury płatowca oraz ocenić jej stan techniczny, potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł / K_U01,

U2 / Absolwent potrafi przeprowadzić proste obliczenia procesów produkcyjnych oraz posłużyć się właściwie dobranymi metodami, aby w celu planowania i realizacji pomiaru` podstawowych wielkości charakteryzujących elementy, układy statku powietrznego / K_U07, K_U12,

U3 / Absolwent potrafi obsługiwać podsystemy statków powietrznych zgodnie z wymaganymi przepisami ciągłej zdatności, zna zasady bezpieczeństwa obowiązujące przy takiej pracy oraz ma umiejętność samokształcenia się, m.in. w celu podnoszenia kompetencji zawodowych / K_U04, K_U14

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu,

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną.

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie aktywnego uczestnictwa oraz zaliczenia sprawozdania;

Egzamin przedmiotu jest prowadzony w formie pisemnej obejmującej opis procesów technologicznych oraz proste obliczenia procesów technologicznych.

warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium.

efekty W1, W2, U2 sprawdzane są w trakcie egzaminu;

efekty U1, U2, U3 – sprawdzane są w trakcie realizacji laboratorium

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który w 100-91% udzielił poprawnych odpowiedzi

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który 90-81% udzielił poprawnych odpowiedzi

Ocenę dobrą otrzymuje student, który 80-71% udzielił poprawnych odpowiedzi

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który 70-61% udzielił poprawnych odpowiedzi

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który 60-50% udzielił poprawnych odpowiedzi

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie udzielił 50% poprawnych odpowiedzi

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)