Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Teoria silników lotniczych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLSCSI-TSL
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Teoria silników lotniczych
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 30/x ; Ć 30/+ ; Razem: 60

Przedmioty wprowadzające:

mechanika płynów: znajomość równania ciągłości, równania ruchu i równania energii;

termodynamika: znajomość zasad termodynamiki, przemian charakterystycznych, obiegów termodynamicznych;

silniki lotnicze i kosmiczne: znajomość przebiegu zmian parametrów wzdłuż kanału przepływowego silnika, wpływ parametrów obiegu na parametry silnika


Programy:

semestr piąty / lotnictwo i kosmonautyka / napędy lotnicze, samoloty i śmigłowce

Autor:

Płk dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.:

1. Udział w wykładach / 30

2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu / 36

3. Udział w ćwiczeniach / 30

4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 75

5. Udział w konsultacjach / 7

6. Udział w egzaminie / 2

Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 180 / 6 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+6.=69 / 2,0 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym: 0,0 ECTS


Skrócony opis:

Jakościowa i ilościowa analiza procesów przekształcania energii w silnikach lotniczych (turbinowych, tłokowych, strumieniowych) zachodzących w kanale przepływowym. Wyznaczanie wartości charakterystycznych parametrów gazodynamicznych w dowolnych przekrojach poszczególnych podzespołów i ich parametrów efektywnych, oceny sprawności przebiegu procesów przekształcania energii oraz kierunków i sposobów ich doskonalenia. Analiza charakterystyk silnikowych wiążących parametry silnikowe z parametrami lotu.

Wnioski wynikające z analiz mające zasadnicze znaczenie dla problematyki konstrukcji i eksploatacji silników lotniczych.

Pełny opis:

Wykład /metody dydaktyczne

1. Wloty. Przeznaczenie, rodzaje i zasady działania wlo-tów./ liczba godzin. / 2 godz.

2. Analiza gazodynamiczna procesów we wlotach pod- i naddźwiękowych. / 2 godz.

3. Sprężarka osiowa. Rodzaje i schematy sprężarek. Analiza gazodynamiczna procesu sprężania w sprężarkach. / 2 godz.

4. Parametry stopnia sprężarki. Rodzaje sił działających na palisady łopatek. / 2 godz.

5. Sprężarka promieniowa. Analiza gazodynamiczna przepływu przez podzespoły. / 2 godz.

6. Trójkąty prędkości w kanale przepływowym wirnika. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz.

7. Komora spalania. Proces wewnątrzkomorowy i jego specyfika. / 2 godz.

8. Podstawowe wymagania i parametry komór spalania. / 2 godz.

9. Turbina jednostopniowa, schemat stopnia i zasada działania. / 2 godz.

10. Turbiny wielostopniowe. / 2 godz.

11. Układy wylotowe, przeznaczenie i parametry. / 2 godz.

12. Układ dopalacza, odwracacze ciągu i tłumiki hałasu. / 2 godz.

13. Charakterystyki turbinowych silników odrzutowych. / 2 godz.

14. Charakterystyki turbinowych silników śmigłowych i śmigłowcowych. /

2 godz.

15. Wpływ regulacji sprężarki i dyszy wylotowej na charakterystyki silnika./ 2 godz.

Ćwiczenia /metody dydaktyczne

1. Wyznaczanie zmian podstawowych parametrów wlotu. / 2 godz.

2. Termodynamika procesu sprężania powietrza w sprężarce. / 2 godz.

3. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki osiowej. / 2 godz.

4. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki promieniowej. / 2 godz.

5. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 2 godz.

6. Schemat obliczeniowy komory spalania. / 2 godz.

7. Wyznaczanie parametrów komory spalania. / 2 godz.

8. Parametry stopnia turbiny. / 2 godz.

9. Wyznaczanie sprawności stopnia turbiny. / 2 godz.

10. Dobór podstawowych parametrów w turbinach wielostopniowych. /

2 godz.

11. Obliczenia dysz wylotowych. / 2 godz.

12. Obliczenia układów wylotowych wyposażonych w dopala-cze. / 2 godz.

13. Charakterystyka wysokościowa lotniczego silnika turbino-wego. / 2 godz.

14. Charakterystyka prędkościowa lotniczego silnika turbino-wego. / 2 godz.

15. Charakterystyka obrotowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz.

Literatura:

podstawowa:

Dżygadło Z. i in.: Napędy Lotnicze. Zespoły wirnikowe silników turbinowych. WKiŁ, Warszawa 1982.

Stolarczyk W., Wiatrek R.: Teoria lotniczych silników turbinowych. Wybrane zagadnienia przepły-wowe i termodynamiczne zespołów, WAT, Warszawa 1985.

Szczeciński St., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 1, WAT, Warszawa 2009.

Szczeciński St., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 2, WAT, Warszawa 2011.

Wiatrek R.: Teoria silników lotniczych, WAT, Warszawa 1983.

uzupełniająca:

Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 1, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2011.

Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 2, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2012.

Dzierżanowski P. i in.: Napędy Lotnicze. Turbinowe silniki śmigłowe i śmigłowcowe. WKiŁ, Warszawa 1985.

Muszyński M., Orkisz M.: Modelowanie turbinowych silników odrzutowych, BNIL Ilot, Warszawa 1997.

Szczeciński S.: Napędy Lotnicze. Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa 1983.

Efekty uczenia się:

symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku

W1 / Ma wiedzę z termodynamiki technicznej w zakresie pierwszej i drugiej zasady termodynamik, przemian termodynamicznych, własności gazów doskonałych oraz rzeczywistych i termodynamiki przepływów czynnika ściśliwego / K_W02

W2 / Zna budowę i zasady działania silników lotniczych i kosmicznych w zakresie podstawowych parametrów, obiegów i rozwiązań konstrukcyjnych lotniczych silników turbinowych / K_W02, K_W03

U1 / Potrafi dokonać opisu ogólnej budowy i zasad działania lotniczych silników turbinowych w powiązaniu z pracą jego zespołów. Potrafi przedstawić wpływ charakterystyk zespołów na charakterystyki silnika. / K_U02

K1 / Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania / K_K04

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu, zaliczenia

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: wykonanego zadania domowego i jego zaliczenia oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium;

Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie w formie pisemnej;

warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 3,0) z ćwiczeń

efekty W1, W2, U1 sprawdzenie wykonanego zadania domowego dotyczącego obliczeń wybranego podzespołu silnika turbinowego oraz rozwiązywanych zadań na ćwiczeniach;

efekty W1, W2, - sprawdzenie w postaci odpowiedzi na wybrane zagadnienia z zakresu pracy podzespołów lotniczego silnika turbinowego i jego charakterystyk podczas egzaminu;

efekt K1 – sprawdzane jest tego efektu jest łącznie z efektami W1, W2 w ramach realizacji zadania domowego.

Praktyki zawodowe:

nie dotyczy

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)