Konstrukcja statków powietrznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSCSI-KSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Konstrukcja statków powietrznych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 40/x ; Ć 26/+ ; P 14/+ ; Razem: 80 |
Przedmioty wprowadzające: | matematyka I: macierze i wyznaczniki, rachunek macierzowy, metoda eliminacji Gaussa, równania macierzowe, przekształcenia liniowe, zagadnienia geometryczne :proste i płaszczyzny. matematyka II: ciągi liczbowe, pochodna funkcji, wklęsłość i wypukłość funkcji, punkt przegięcia równania różniczkowe, pochodna funkcji wielu zmiennych, współrzędne: prostokątne, biegunowe, cylindryczne, sferyczne, całki krzywoliniowe. matematyka III: podstawowe rozkłady prawdopodobieństwa, podstawowe statystyki i ich rozkłady grafika inżynierska: geometria wykreślna, transformacje układów odniesienia, formaty plików graficznych, krzywe i powierzchnie nieregularne, definicje układów współrzędnych, transformacje, modelowanie 3D w systemach zintegrowanych. mechanika I: elementy wytrzymałości materiałów, statyka, kinematyka, dynamika. metrologia I: własności metrologiczne przyrządów pomiarowych, rachunek błędów, metody oceny struktury geometrycznej powierzchni, współrzędnościowa technika pomiarowa. podstawy konstrukcji maszyn: algorytmy projektowania, parametryczne modelowanie części maszyn, podstawy analiz kinematycznych. aerodynamika: redukcja równania Naviera Stokesa dla przepływów: ściśliwych, nieściśliwych, lepkich, siły aerodynamiczne. budowa statków powietrznych: obciążenia powierzchni nośnych, osobliwości projektowania płatowców. mechanika lotu: równania ruchu, siły działające na statek powietrzny, manewry podstawowe, figury wyższego pilotażu, stateczność i sterowność |
Programy: | semestr szósty / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce |
Autor: | Dr hab. inż. Stanisław DANILECKI, dr inż. Piotr ZALEWSKI |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 40 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu / 25 3. Udział w ćwiczeniach / 26 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 39 5. Udział w projekcie / 14 6. Samodzielne przygotowanie się do projektu / 28 7. Udział w konsultacjach / 6 8. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 180 / 6 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+7.+8.=88 / 3,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 5.+6.=42 / 1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Siły działające na samolot i śmigłowiec. Obciążenia statyczne i dynamiczne. Współczynnik przeciążenia, przeciążenie rozporządzalne, ograniczenia. Wybrane zagadnienia z przepisów zdatności sprzętu latającego. Krzywa obciążeń dopuszczalnych. Ograniczenia i próby samolotu i śmigłowca. Obciążenia skrzydła i łopaty wirnika nośnego. Obciążenia lotek, klap i usterzeń i układu sterowania. Obciążenia kadłuba i podwozia. Obliczenia zmęczeniowe samolotu i śmigłowca. Definicja misji. Analiza trendów projektowych. Wstępne oszacowanie masy. Wybór obciążenia powierzchni, ciągu lub mocy. Bezpieczeństwo, przepisy zdatności lotnej. Projektowanie płata głównego i kadłuba. Wybór konfiguracji usterzeń. Wybór zespołu napędowego. Projektowanie klap, slotów, hamulców. Obciążenie konstrukcji. Projektowanie elementów struktury i wybór materiałów. Uwzględnienie wymagań stateczności i sterowności w projektowaniu. Analiza kosztów projektu. Kompromisy w konstrukcjach lotniczych. |
Pełny opis: |
lp TEMATYKA ZAJĘĆ liczba godzin wykł/ćwicz/ proj. 1.Ewolucja konstrukcji lotniczej. 1 2 2.Dobór układu i podstawowych parametrów płatowca samolotu, współczynniki statystyczne. Praca konstrukcji: dźwigarowej, półskorupowej, skorupowej. 2 4 4 3.Konstrukcja skrzydła prostego i jego elementów. Konstrukcja i praca skrzydła w pobliżu wykroju, węzły i połączenia. 2 4 4.Skrzydła skośne, trójkątne konstrukcja i praca skrzydła w części trzykadłubowej. 2 2 5.Mechanizacja skrzydła. 2 6.Powierzchnie sterowe, układy sterowania płatowcem - konstrukcja elementów. 2 2 7.Kadłub i kabina załogi. Praca kadłuba półskorupowego. 2 2 8.Podwozia samolotu, wymagania stawiane podwoziu, klasyfikacja. Układy wytrzymałościowe. 2 2 9.Podział i metody wyznaczania obwiedni obciążeń dla statków powietrznych. 2 2 2 10.Metody analizy obciążeń skrzydła. 2 2 2 11.Główne elementy struktury statku powietrznego i kryteria selekcji. 2 12.Struktura tolerująca uszkodzenia, struktura o bezpiecznym okresie użytkowania. 2 2 13.Bezpieczeństwo uszkodzonej struktury statku powietrznego, ryzyko jej zniszczenia. 2 2 14.Bezpieczeństwo ze zmiennością w wytrzymałości zmęczeniowej i wytrzymałości statycznej. 2 15.Bezpieczeństwo konstrukcji z zainicjowanym pęknięciem struktury. 2 2 16.Klasyfikacja śmigłowców. Układy wirników nośnych, funkcje i wymagania stawiane wirnikom nośnym. 1 17.Konstrukcja wirników nośnych. Łopaty, przeguby, piasty. 1 2 18.Konstrukcja tarczy sterującej, budowa układu sterowania 1 19.Ogólne zasady sterowania śmigłowcem: sterowanie okresowe, skokiem ogólnym i śmigłem ogonowym. 2 20.Konstrukcja śmigła ogonowego. 2 21.Kadłub i kabina załogi, podwozie śmigłowca osobliwości konstrukcji. 2 22.Układy przeniesienia napędu, rozmieszczenie silników na śmigłowcu. 2 TEMATY ĆWICZEŃ RACHUNKOWYCH 1.Wymiarowanie samolotu dla spełnienia określonych wymagań. Obliczenia dźwigarowej konstrukcji skrzydła. 2 2.Wybrane zagadnienia z przepisów zdatności sprzętu latającego. Przepisy Part-21. 2 3.Analiza krzywej wyrwania samolotu – wyznaczanie obwiedni obciążeń dopuszczalnych. 2 4.Wyznaczanie sił tnących i momentów zginającego i skręcającego skrzydło 2 5.Wyznaczanie obciążeń kadłuba samolotu 2 6.Wyznaczanie obciążeń podwozia. Wymiarowanie elementów podwozia. 2 7.Ewolucja konstrukcji płatowca samolotu na przykładzie wybranych samolotów. 2 8.Przybliżone metody wyznaczania obciążeń skrzydła, usterzenia oraz lotek i klap. Obciążenia kadłuba i podwozia. 2 9.Analiza obciążeń skrzydła wybranego samolotu. 2 10.Wyważenie i analiza masowa wybranego samolotu lub śmigłowca. 2 11.Wyznaczanie obwiedni obciążeń dla wybranego samolotu 2 12.Przybliżone obliczenia wytrzymałościowe wybranych zespołów nośnych płatowca na obciążenia z krzywej wyrwania. 2 13.Obliczenia wytrzymałościowe elementów wirnika śmigłowca 2 TEMATY ĆWICZEŃ PROJEKTOWYCH 1.Analiza zadania. Analiza statystyczna reprezentatywnej grupy statków powietrznych. 2 2.Sformułowanie wymagań taktyczno technicznych. 1 3.Opracowanie wstępnej koncepcji statku powietrznego: dobór układu aerodynamicznego statku powietrznego, dobór zespołu napędowego, dobór wyposażenia awionicznego, dobór uzbrojenia. 1 4.Dobór układu konstrukcyjnego płatowca statku powietrznego. 1 5.Analiza masowa i wyważenie samolotu. 2 6.Wyznaczenie obciążeń zewnętrznych wybranego elementu płatowca statku powietrznego. 2 7.Opracowanie konstrukcji wybranego elementu płatowca statku powietrznego. 4 8.Prezentacja i dyskusja projektu. 1 |
Literatura: |
podstawowa: 1. Cichosz E.: Konstrukcja I praca płatowca, 1968. 2. Cichosz E.: Obciążenia zewnętrzne samolotu, 1968. 3. Danilecki S.: Projektowanie samolotów, 2000. 4. Danilecki S.: Konstruowanie samolotów, 2004. uzupełniająca: 1. Raymer D.P.: Aircraft Design: A Conceptual Approach, 2006 |
Efekty uczenia się: |
W1 ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę w zakresie problemów konstrukcyjnych, technologicznych i statku powietrznego, kryteriów oceny, niezawodności i bezpieczeństwa oraz procesów prowadzących do uszkodzeń płatowca statku powietrznego K_W11 W2 ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i projektowania statków powietrznych i kosmicznych K_W17 W3 orientuje się w obecnym stanie oraz najnowszych trendach rozwojowych techniki lotniczej i kosmicznej K_W19 U1 potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie K_U01 U2 potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację wyników realizacji zadania inżynierskiego K_U04 U3 potrafi zaprojektować elementy, układy, urządzenia, instalacje i proste systemy statku powietrznego, z uwzględnieniem zadanych kryteriów użytkowych i ekonomicznych oraz przepisów bezpieczeństwa K_U13 U4 potrafi porównać rozwiązania projektowe układów, urządzeń i instalacji statku powietrznego ze względu na rodzaj misji i zadane kryteria użytkowe, ekonomiczne i bezpieczeństwa K_U14 U5 potrafi - przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań obejmujących: projektowanie, budowę i obsługiwanie elementów, układów, urządzeń, instalacji i prostych systemów statku powietrznego - dostrzegać ich aspekty systemowe i pozatechniczne, w tym środowiskowe, ekonomiczne i prawne K_U15 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Egzamin jest przeprowadzany w formie pisemnej z zadaniami zamkniętymi i otwartymi. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie pozytywnych ocen z przygotowania i wykonania ćwiczeń laboratoryjnych oraz z wykonania i zaliczenia sprawozdań. Zaliczenie na ocenę jest przeprowadzane w formie pisemnej z zadaniami zamkniętymi. Zaliczenie na ocenę jest przeprowadzane na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia. Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia są pozytywne oceny z odpowiedzi na pytania kontrolne i z zadań rachunkowych oraz ćwiczeń praktycznych realizowanych w trakcie zajęć. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z projektu: na podstawie pisemnej notatki i prezentacji wyników pracy przed grupą ćwiczeniową. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia. Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie ocen efektów kształcenia U2-U4, U6. Efekty W1, W2, W3 sprawdzane są na dwóch kolokwiach i egzaminie pisemnym z zadaniami zamkniętymi i otwartymi oraz podczas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach audytoryjnych. Efekt U1 sprawdzany jest w trakcie odpowiedzi, wykonywania zadań i przygotowywania sprawozdań na ćwiczeniach laboratoryjnych i podczas realizacji projektu: |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.