Teoria silników lotniczych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLSCNI-TSL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Teoria silników lotniczych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/x ; Ć 24/+ ; Razem: 44 |
Przedmioty wprowadzające: | nazwa przedmiotu / wymagania wstępne: mechanika płynów: znajomość równania ciągłości, równania ruchu i równania energii; termodynamika: znajomość zasad termodynamiki, przemian charakterystycznych, obiegów termodynamicznych; silniki lotnicze i kosmiczne: znajomość przebiegu zmian parametrów wzdłuż kanału przepływowego silnika, wpływ parametrów obiegu na parametry silnika |
Programy: | semestr piąty / lotnictwo i kosmonautyka / napędy lotnicze, samoloty i śmigłowce |
Autor: | Płk dr hab. inż. Adam KOZAKIEWICZ |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz.: 1. Udział w wykładach / 20 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu / 36 3. Udział w ćwiczeniach / 24 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 90 5. Udział w konsultacjach / 8 6. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 180 / 6 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+6.=54 / 2,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym: 0,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Jakościowa i ilościowa analiza procesów przekształcania energii w silnikach lotniczych (turbinowych, tłokowych, strumieniowych) zachodzących w kanale przepływowym. Wyznaczanie wartości charakterystycznych parametrów gazodynamicznych w dowolnych przekrojach poszczególnych podzespołów i ich parametrów efektywnych, oceny sprawności przebiegu procesów przekształcania energii oraz kierunków i sposobów ich doskonalenia. Analiza charakterystyk silnikowych wiążących parametry silnikowe z parametrami lotu. Wnioski wynikające z analiz mające zasadnicze znaczenie dla problematyki konstrukcji i eksploatacji silników lotniczych. |
Pełny opis: |
Wykład /metody dydaktyczne 1. Wloty. Przeznaczenie, rodzaje i zasady działania wlotów./ liczba godzin. / 1 godz. 2. Analiza gazodynamiczna procesów we wlotach pod- i naddźwiękowych. / 1 godz. 3. Sprężarka osiowa. Rodzaje i schematy sprężarek. Analiza gazodynamiczna procesu sprężania w sprężarkach. / 1 godz. 4. Parametry stopnia sprężarki. Rodzaje sił działających na palisady łopatek. / 2 godz. 5. Sprężarka promieniowa. Analiza gazodynamiczna przepływu przez podzespoły. / 1 godz. 6. Trójkąty prędkości w kanale przepływowym wirnika. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 1 godz. 7. Komora spalania. Proces wewnątrzkomorowy i jego specyfika. / 1 godz. 8. Podstawowe wymagania i parametry komór spalania. / 2 godz. 9. Turbina jednostopniowa, schemat stopnia i zasada działania. / 2 godz. 10. Turbiny wielostopniowe. / 1 godz. 11. Układy wylotowe, przeznaczenie i parametry. / 1 godz. 12. Układ dopalacza, odwracacze ciągu i tłumiki hałasu. / 1 godz. 13. Charakterystyki turbinowych silników odrzutowych. / 2 godz. 14. Charakterystyki turbinowych silników śmigłowych i śmigłowcowych. / 1 godz. 15. Wpływ regulacji sprężarki i dyszy wylotowej na charakterystyki silnika./ 2 godz. Ćwiczenia /metody dydaktyczne 1. Wyznaczanie zmian podstawowych parametrów wlotu. / 2 godz. 2. Termodynamika procesu sprężania powietrza w sprężarce. / 2 godz. 3. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki osiowej. / 2 godz. 4. Wyznaczanie parametrów stopnia sprężarki promieniowej. / 2 godz. 5. Parametry dyfuzora szczelinowego. / 1 godz. 6. Schemat obliczeniowy komory spalania. / 2 godz. 7. Wyznaczanie parametrów komory spalania. / 2 godz. 8. Parametry stopnia turbiny. / 2 godz. 9. Wyznaczanie sprawności stopnia turbiny. / 2 godz. 10. Dobór podstawowych parametrów w turbinach wielostopniowych. / 1 godz. 11. Obliczenia dysz wylotowych. / 2 godz. 12. Obliczenia układów wylotowych wyposażonych w dopalacze. / 1 godz. 13. Charakterystyka wysokościowa lotniczego silnika turbinowego. / 2 godz. 14. Charakterystyka prędkościowa lotniczego silnika turbinowego. / 1 godz. |
Literatura: |
podstawowa: Dżygadło Z. i in.: Napędy Lotnicze. Zespoły wirnikowe silników turbinowych. WKiŁ, Warszawa 1982. Stolarczyk W., Wiatrek R.: Teoria lotniczych silników turbinowych. Wybrane zagadnienia przepły-wowe i termodynamiczne zespołów, WAT, Warszawa 1985. Szczeciński St., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 1, WAT, Warszawa 2009. Szczeciński St., Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Kawalec K., Kozakiewicz A., Szczeciński J.: Lotnicze zespoły napędowe, cz. 2, WAT, Warszawa 2011. Wiatrek R.: Teoria silników lotniczych, WAT, Warszawa 1983. uzupełniająca: Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J, Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 1, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2011. Balicki W., Chachurski R., Głowacki P., Godzimirski J., Kawalec K., Kozakiewicz A., Pągowski Z., Rowiński A., Szczeciński J., Szczeciński S.: Lotnicze silniki turbinowe. Konstrukcja – eksploatacja – diagnostyka, cz. 2, Instytut Lotnictwa, Warszawa 2012. Dzierżanowski P. i in.: Napędy Lotnicze. Turbinowe silniki śmigłowe i śmigłowcowe. WKiŁ, Warszawa 1985. Muszyński M., Orkisz M.: Modelowanie turbinowych silników odrzutowych, BNIL Ilot, Warszawa 1997. Szczeciński S.: Napędy Lotnicze. Turbinowe silniki odrzutowe, WKiŁ, Warszawa 1983. |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / Ma wiedzę z termodynamiki technicznej w zakresie pierwszej i drugiej zasady termodynamik, przemian termodynamicznych, własności gazów doskonałych oraz rzeczywistych i termodynamiki przepływów czynnika ściśliwego / K_W02 W2 / Zna budowę i zasady działania silników lotniczych i kosmicznych w zakresie podstawowych parametrów, obiegów i rozwiązań konstrukcyjnych lotniczych silników turbinowych / K_W02, K_W03 U1 / Potrafi dokonać opisu ogólnej budowy i zasad działania lotniczych silników turbinowych w powiązaniu z pracą jego zespołów. Potrafi przedstawić wpływ charakterystyk zespołów na charakterystyki silnika. / K_U02 K1 / Potrafi określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania / K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu, zaliczenia Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: wykonanego zadania domowego i jego zaliczenia oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium; Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie w formie pisemnej; warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny (min. 3,0) z ćwiczeń efekty W1, W2, U1 sprawdzenie wykonanego zadania domowego dotyczącego obliczeń wybranego podzespołu silnika turbinowego oraz rozwiązywanych zadań na ćwiczeniach; efekty W1, W2, - sprawdzenie w postaci odpowiedzi na wybrane zagadnienia z zakresu pracy podzespołów lotniczego silnika turbinowego i jego charakterystyk podczas egzaminu; efekt K1 – sprawdzane jest tego efektu jest łącznie z efektami W1, W2 w ramach realizacji zadania domowego. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.