Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia produkcji i napraw statków powietrznych

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLSCNI-TPNSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia produkcji i napraw statków powietrznych
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 28/x ; L 16/+ ; Razem: 44

Przedmioty wprowadzające:

 Podstawy konstrukcji maszyn / umiejętność projektowania połączeń nitowych, spawanych, zgrzewanych, śrubowych, sworzniowych oraz klejonych

 Materiały lotnicze / umiejętność identyfikacji materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych i ich napędów oraz znajomość podstawowych właściwości użytkowych i eksploatacyjnych materiałów stosowanych w budowie statków powietrznych

 Inżynieria wytwarzania / znajomość wymagań i procesów technologicznych stosowanych w produkcji części maszyn: tolerancje i pasowania, obróbki skrawaniem, przeróbki plastyczne, metalurgia proszków, obróbki wykańczające, planowanie procesów technologicznych

 Konstrukcja statków powietrznych / znajomość budowy struktur płatowców oraz obciążenia zespołów podzespołów i części.


Programy:

semestr szósty / lotnictwo i kosmonautyka / samoloty i śmigłowce

Autor:

Prof. dr hab. inż. Jan GODZIMIRSKI, mjr dr inż. Piotr LESZCZYŃSKI

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.:

1. Udział w wykładach / 28

2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu / 16

3. Udział w laboratoriach / 16

4. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 24

5. Udział w konsultacjach / 4

6. Udział w egzaminie / 2

Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 90 / 3 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+6.=50 / 1,5 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym: 5.+6.=40 / 1,5 ECTS


Skrócony opis:

Podstawy technologii maszyn. Samolot jako obiekt produkcyjny. Metody odwzorowania geometrii płatowców. Kształtowanie części blaszanych. Wytwarzanie części integralnych. Wytwarzanie części kompozytowych. Technologie połączeń stosowanych w produkcji płatowców. Montaż płatowców i próby samolotów.

Pełny opis:

Wykład /Wykłady ilustrowane prezentacjami komputerowymi Power Point oraz przykładami prostych obliczeń stosowanych w procesach technologicznych/

1. Proces technologiczny i jego podział / 2

2. Półfabrykaty / 2

3. Obróbki skrawaniem / 2

4. Samolot jako obiekt produkcyjny / 2

5. Metody odwzorowania geometrii płatowca / 2

6. Cięcie i wykrawanie w produkcji lotniczej / 2

7. Kształtowanie części metodą gięcia / 2

8. Obciąganie, tłoczenie, kształtowanie na młotach spadowych / 2

9. Frezowanie, kucie i prasowanie, walcowanie / 2

10. Metody wytwarzania konstrukcji integralnych / 2

11. Nitowanie w produkcji lotniczel / 2

12. Spawanie i klejenie w produkcji lotniczej / 2

13. Wytwarzanie kompozytowych struktur integralnych / 2

14. Montaż płatowców i próby samolotów / 2

Laboratoria /metody dydaktyczne

1. Obróbki skrawaniem w produkcji lotniczej / 3

2. Badanie wytrzymałości połączeń klejowych i nitowych / 4

3. Weryfikacja wymiarowa części lotniczych / 3

4. Defektoskopia części lotniczych / 3

5. Naprawa płatowca metodą laminowania / 3

Literatura:

podstawowa:

Jan Godzimirski, Technologia produkcji płatowców, WAT, 2000

Mieczysław Field, Technologia budowy maszyn, PWN, 1995

uzupełniająca:

Józef Zawora, Podstawy technologii maszyn, WSiP, 2001

Kazimierz Szaniawski, Zdzisław Tkaczyk, Technologia samolotu, Politechnika Rzeszowska, 1977

Efekty uczenia się:

W1 / Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie wiedzę dotyczącą procesów technologicznych stosowanych w produkcji płatowców / K_W13

U1 / Potrafi określić jaką technologię stosowano przy wytwarzaniu części struktury płatowca oraz ocenić jej stan techniczny / K_U08

U2 / Potrafi przeprowadzić proste obliczenia procesów produkcyjnych / K_13

K1 / Dobrze współpracuje w zespole / K_K03

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu,

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: aktywnego uczestnictwa oraz zaliczenia sprawozdania;

Egzamin przedmiotu jest prowadzony w formie pisemnej obejmującej opis procesów technologicznych oraz proste obliczenia procesów technologicznych.

warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie laboratorium.

efekty W1, U2 sprawdzane są w trakcie egzaminu;

efekty U1 i K1 – sprawdzane są w trakcie realizacji laboratorium

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)