Prawo i przepisy lotnicze
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLPWSK-PiPL |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Prawo i przepisy lotnicze |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 24/+, C 6/z, razem: 30 godz., 2 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | brak |
Programy: | semestr czwarty / lotnictwo i kosmonautyka / wszystkie specjalności |
Autor: | dr inż Piotr Zalewski |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 24 godz. 2. Udział w laboratoriach / 0 godz. 3. Udział w ćwiczeniach / 6 godz. 4. Udział w seminariach / 0 godz. 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10 godz. 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 0 godz. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 4 godz. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 godz. 9. Realizacja projektu / 0 godz. 10. Udział w konsultacjach / 4 godz. 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 godz. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 2 godz. 13. Udział w egzaminie / 0 godz. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 50 godz. / 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 36 godz. / 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową 0 godz. / 0 ECTS |
Skrócony opis: |
Ogólne wiadomości o prawie. Dziedziny i gałęzie prawa. System prawa w RP - podstawowe akty prawne. Unia Europejska i prawo wspólnotowe. Prawo lotni-cze – podstawowe pojęcia i zakres przedmiotowy. Historia prawa lotniczego. Obowiązujące zasady krajowego i międzynarodowego prawa lotniczego. Kon-wencje i systemy prawne w międzynarodowym prawie lotniczym - Organizacja Międzynarodowego Lotnictwa cywilnego (ICAO). Wybrane problemy właściwo-ści prawa i jurysdykcji w dziedzinie prawa lotniczego. Koncepcja wspólnych przepisów lotniczych w Unii Europejskiej oraz rola i znaczenie EASA. Krajowe prawo lotnicze – ustawa „Prawo lotnicze”. Relacje pomiędzy przepisami „cywil-nymi” EASA Part oraz wojskowymi Mil Part. Zasady i podstawy prawne obsłu-giwania i zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych przepisy: Part-M wymogi nieprzerwanej zdatności do lotu. Przepisy Part-145, zatwierdzone organizacje obsługowe. |
Pełny opis: |
TEMATKA WYKLADOW 1. Istota prawa lotniczego./ Definicja prawa lotniczego, konwencje lotnicze. Rola i znaczenie ICAO. 2 2. Europejskie władze lotnicze EASA./ Integracja lotnictwa europejskiego JAA, EASA, Rozporządzenia i dyrektywy Parlamentu Europejskiego właściwe dla lotnictwa. Rola władzy lotniczej kraju członkowskiego EASA. 2 3. Polskie prawo i przepisy lotnicze/ Ustawa „Prawo lotnicze”. Wybrane funkcje państwa w zakresie żeglugi powietrznej. Transport lotniczy. 2 4. Urząd Lotnictwa Cywilnego./Organizacja, struktura i zadania polskich władz lotniczych. Normatywy wydane przez krajowe władze lotnicze. 2 5. Przepisy Part-M Wymogi nieprzerwanej zdatności do lotu. /Wymagania zarządzania ciągłą zdatnością do lotu. Procedury CAMO. Program obsługi statku powietrznego. Dokumenty obsługowe: obsługi bieżące, naprawy strukturalne, ilustrowany katalog części. 2 6. Przepisy Part-145 Zatwierdzone organizacje obsługowe. /Organizacje obsługowe. Procedury MOE. Wymagania certyfikacyjne. 2 7. Przepisy Part-66 i Part-147. Personel poświadczający obsługi/Zatwierdzone organizacje szkoleniowe. Wymagania personelu poświadczającego w zakresie wiedzy podstawowej i doświadczenia obsługowego. 2 8. Związki między Part-66, Part-147, Part-145. /Procedury wydania (zmian), przedłużenia licencji obsługowej wg Part -66. Ścieżki kwalifikacyjne i wymagania w zakresie praktyki zawodowej. Procedury szkoleniowe. 2 9. Przepisy Part-OPS Zarobkowy transport lotniczy. /Certyfikacja usług lotniczych. Certyfikaty przewoźników lotniczych, odpowiedzialność przewoźników. Wymagane dokumenty pokładowe, MMEL, MEL. Znakowanie i napisy na statkach powietrznych. Operacje ETOPS. 2 10. Przepisy Part-21. /Specyfikacje certyfikacyjne 23/25/27/29/34/36. Zatwierdzenia organizacji produkcyjno– projektowych Part-21. Dyrektywy zdatności. Certyfikacja typu statku powietrznego i części. 2 11. System zapewnienia jakości. /Kierownik jakości, auduty i procedury 4 TEMATYKA ĆWICZEŃ RACHUNKOWYCH 12. Audyty i procedury audytowe./Planowanie audytu, listy audytowe, protokoły, działania naprawcze – poaudytowe, sprawozdawczość, Zapisy systemu jakości. 6 |
Literatura: |
podstawowa: 1. Ustawa Prawo lotnicze – ustawa z dn. 3.07.2002. Dz.U. 02.130.1112 z dnia 16.08.2002r. dostępna na stronie www.ulc.gov.pl 2. Podręcznik Procedur Licencjonowania Personelu Obsługi Technicznej Samolotów i śmigłowców. PP.LPL3.02. ULC, Warszawa 2007. dostępny na stronie www.ulc.gov.pl 3. Dokumenty normatywne Ministra właściwego ds. transportu, Prezesa Urzędu Lot-nictwa Cywilnego, Rozporządzenia Unii Europejskiej, dostępne na stronie www.ulc.gov.pl 4. Wspólne przepisy lotnicze Part-21, Part-M, Part-66, Part-147, OPS 1 i 3,dostępne na stronie www.ulc.gov.pl uzupełniająca: 1. Żylicz M: Prawo Lotnicze – międzynarodowe, europejskie i krajowe. Wydawnictwo Prawnicze LexisNexis. Warszawa 2002. 2. Polkowska M.: Podstawy prawne funkcjonowania międzynarodowej żeglugi po-wietrznej- system chicagowski: geneza, działanie, perspektywy. Akademia Obrony Narodowej Warszawa 2007. |
Efekty uczenia się: |
W1 Zna przepisy krajowe i europejskie w zakresie zdatności oraz zarządzania ciągłą zdatnością do lotu statków powietrznych K_W23 U1 Potrafi stosować odpowiednie przepisy prawne w zakresie projektowania, produkcji i obsługiwania techniki lotniczej K_U01 U2 Ma świadomość zmian przepisów i umiejętność i samokształcenia K_U04 U3 Potrafi interpretować przepisy w zakresie obsługiwania statków powietrznych K_U18 U4 Potrafi dostrzec aspekty ekonomiczne zmian w prawie i przepisach lotniczych K_U20 K1 Jest świadomy personalnej odpowiedzialności za bezpieczeństwo statku powietrznego i jego elementów K_K01 K2 Ma świadomość profesjonalnego i merytorycznego zachowania i postepowania K_K03 K3 Ma świadomość roli absolwenta WAT K_K05 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia Zaliczenie jest przeprowadzane w formie pisemnego testu wiedzy, zgodnie z wymaganiami przepisów PART 66 określających warunki uzyskania licencji per-sonelu obsługi technicznej statków powietrznych w kategorii B1 B2, dla modułu M10 – Prawo i przepisy lotnicze. Test wiedzy składa się z czterdziestu pytań zamkniętych pokrywających cały zakres przedmiotu. Każde pytanie ma trzy od-powiedzi, tylko jedna jest poprawa - student musi zakreślić poprawną odpo-wiedź. Czas trwania egzaminu 70 min. Ocena z zaliczenia określana jest na pod-stawie procentowej liczby poprawnych odpowiedzi zgodnie z wymogami Part-66 dla przedmiotowego modułu Ćwiczenia zaliczane są na podstawie średniej z poszczególnych ćwiczeń. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który powyżej 90% Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który otrzymał powyżej90% Ocenę dobrą otrzymuje student, który otrzymał powyżej 85% Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który powyżej 80% Ocenę dostateczną otrzymuje student, który otrzymał co najmniej 75% Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który otrzymał 75% i mniej z testu wiedzy |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2023/2024 - Edycja 1" (zakończony)
Okres: | 2024-03-01 - 2024-03-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Ważny, Piotr Zalewski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Tkaczuk, Piotr Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/25 - Edycja 1" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2024-10-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 18 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Mariusz Ważny, Piotr Zalewski | |
Prowadzący grup: | Sławomir Tkaczuk, Piotr Zalewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.