Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Dynamika i sterowanie statków powietrznych - I sem.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLAWSM-DiSSP
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Dynamika i sterowanie statków powietrznych - I sem.
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 20/+ ; C 30/+ ; Razem: 50

Przedmioty wprowadzające:

brak

Programy:

semestr pierwszy / lotnictwo i kosmonautyka / wszystkie specjalności

Autor:

dr inż. Adam KRZYŻANOWSKI, dr inż. Krzysztof KAŹMIERCZAK

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach / 20

2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia / 20

3. Udział w ćwiczeniach / 30

4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 45

5. Udział w konsultacjach / 3

6. Udział w zaliczeniu / 2

Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 / 4 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+6.=55 / 2,0 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym: 0,0 ECTS


Skrócony opis:

Momenty działające na samolot w ruchu nieustalonym. Dynamiczne własności samolotu w ruchu podłużnym i bocznym. Osobliwości lotu samolotu na dużych kątach natarcia. Równania nieautonomicznego przestrzennego ruchu samolotu ze sztywnymi układami starowania. Dynamika przestrzennego ruchu samolotu z odkształcalnymi układami sterowania. Dynamika nieautonomicznego przestrzennego ruchu samolotu z odkształcalnymi układami sterowania. Przegląd układów starowania statków powietrznych. Statek powietrzny jako obiekt sterowania. Uproszczenia modelu matematycznego samolotu jako obiektu sterowania. Systemy aktywnego i adaptacyjnego sterowania lotem. Kryteria i ocena jakości sterowanego lotu samolotu

Pełny opis:

Wykład / metoda werbalno-wizualna wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych (prezentacji z elementami animacji, z ilustracjami i schematami przykładowych rozwiązań)

1. Momenty działające na samolot w ruchu nieustalonym. / 2

2. Dynamiczne własności samolotu w ruchu podłużnym. / 2

3. Dynamiczne własności samolotu w ruchu bocznym. / 2

4. Osobliwości lotu samolotu na dużych kątach natarcia. / 2

5. Równania nieautonomicznego przestrzennego ruchu samolotu ze sztywnymi układami starowania. /2

6. Dynamika przestrzennego ruchu samolotu z odkształcalnymi układami sterowania. /2

7. Dynamika nieautonomicznego przestrzennego ruchu samolotu z odkształcalnymi układami sterowania. / 2

8. Przegląd układów starowania statków powietrznych. Statek powietrzny jako obiekt sterowania. / 2

9. Uproszczenia modelu matematycznego samolotu jako obiektu sterowania. / 2

10. Systemy aktywnego i adaptacyjnego sterowania lotem. Kryteria i ocena jakości sterowanego lotu samolotu. / 2

Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna

1. Obliczanie momentów dynamicznych działających na samolot w ruchu nieustalonym / 2

2. Rozwiązywanie zlinearyzowanych równań podłużnego ruchu samolotu. / 4

3. Rozwiązywanie zlinearyzowanych równań bocznego ruchu samolotu. / 4

4. Metodyki obliczania korkociągu samolotu. / 2

5. Obliczanie danych statków powietrznych niezbędnych do badania dynamiki ruchu. / 2

6. Obliczanie dynamiki przestrzennego ruchu samolotu z odkształcalnymi układami sterowania przy wymuszeniu warunkami początkowymi. / 2

7. Obliczanie dynamiki przestrzennego ruchu samolotu z odkształcalnymi układami sterowania przy wymuszeniu zewnętrznym zmiennym w czasie. / 2

8. Linearyzacja równań zaburzonego ruchu samolotu. / 4

9. Modelowanie i symulacja sterowanego ruchu samolotu. / 4

10. Projektowanie struktur i dobór parametrów wybranych aktywnych i adaptacyjnych systemów sterowania lotem. / 4

Literatura:

1. Bociek S., Gruszecki J., Układu sterowania automatycznego samolotem. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999;

2. Bubnicki Z., Teoria i algorytmy sterowania, WN PWN, Warszawa 2005,;

3. Cannon R.H., Dynamika układów fizycznych, WNT, Warszawa, 1973,

4. Etkin B., Dynamics of Atmospheric Flight, John Willey and Sons, NY, 1972,

5. Fiszdon W., Mechanika lotu, PWN, 1962,

6. Krzyżanowski A., Mechanika lotu, WAT, Warszawa, 2009 ;

7. Krzyżanowski A., Mechanika lotu śmigłowców, WAT, Warszawa, 2010;

8. Mrozek B., Mrozek Z., Matlab, Wydawnictwo PLJ, Warszawa 1996,

9. Stevens B., Aircraft Control and Simulation, John Willey and Sons, NY, 1992,

10. Żelazny M., Podstawy automatyki, PWN, Warszawa 1976,

uzupełniająca:

1. Staniszewski R., Teoria sterowania, skrypt WAT, Warszawa 1981;

Efekty uczenia się:

W1 / ma poszerzoną wiedzę w zakresie matematyki i fizyki, obejmującą zrozumienie zjawisk fizycznych zachodzących podczas lotu statków powietrznych, przydatną do rozwiązywania zadań z zakresu wyznaczania charakterystyk dynamicznych obiektów latających i ich systemów sterowania / K_W01

U1 / potrafi opracować szczegółową dokumentację wyników realizacji zadania projektowego lub badawczego dotyczącego właściwości dynamicznych i systemów sterowania statków powietrznych / K_U03

U2 / potrafi wykorzystywać poznane metody i modele matematyczne oraz w razie potrzeby odpowiednio je modyfikować do analizy i projektowania właściwości dynamicznych i systemów sterowania statków powietrznych / K_U06

U3 / potrafi zaplanować oraz przyprowadzić symulację i eksperymenty w zakresie charakterystyk dynamicznych statków powietrznych, a także pomiary i ekstrakcję parametrów charakteryzujących systemy sterowania statków powietrznych / K_U08

U4 / potrafi formułować oraz – wykorzystując odpowiednie narzędzia analityczne, symulacyjne i eksperymentalne – testować hipotezy związane z modelowaniem i projektowaniem systemów sterowania statków powietrznych i ich elementów / K_U13

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną.

Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie dwóch pisemnych kolokwiów i rozmowy.

Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z ćwiczeń.

Zaliczenie ćwiczeń na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen uzyskanych na pisemnych kartkówkach sprawdzających stopień opanowania umiejętności.

Efekty U1, U2, U3, U4 sprawdzane są na ćwiczeniach audytoryjnych na pisemnych kartkówkach.

Efekty W1, U2, U3 - sprawdzane są podczas zaliczenia przedmiotu na dwóch kolokwiach i odpowiedzi ustnej.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)