Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Budowa i obsługa śmigłowców II sem.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLAWSM-BiOŚ
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Budowa i obsługa śmigłowców II sem.
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

obowiązkowy

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

semestr II:, C 60/+ ;razem: 60 godz.

Przedmioty wprowadzające:

nazwa przedmiotu / wymagania wstępne:

Wojskowa technika lotnicza: znajomość i rozpoznawalność współczesnych konstrukcji śmigłowców;

Inżynieryjno lotnicze zabezpieczenie działań lotnictwa: umiejętność stosowania obsługiwania sprzętu lotniczego. Bhp pracy na sprzęcie lotniczym. Umiejscowienie wykonania obsług i stosowany sprzęt lotniskowo-hangarowy. ;

Zintegrowane laboratorium lotnicze: znajomość i umiejętność posługiwania się technologią lotniczą wykonywanych obsług.


Programy:

Od 2017

Autor:

Bogumił Siuta

Bilans ECTS:

Bez punktów ECTS

Skrócony opis:

. Przeznaczenie i ogólna charakterystyka śmigłowców. Zasady bezpieczeństwa podczas pracy przy śmigłowcach. Przeznaczenie i podstawowe dane lotno-techniczne śmigłowców. Przeznaczenie, budowa i zasada działania podsystemów . Charakterystyka systemu eksploatacji, obsług technicznych i ogólne zasady wykonywania obsług technicznych podsystemów śmigłowca.

Pełny opis:

Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna

1. Ogólna charakterystyka śmigłowca /4 godz./ Historia powstania śmigłowca. Klasyfikacja śmigłowców. Przeznaczenie śmigłowca.

2. Budowa i obsługa instalacji paliwowej i pneumatycznej śmigłowca./10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja.

3. Budowa i obsługa instalacji p. oblodzeniowej i p.poż. śmigłowca/10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja

4. Budowa i obsługa układu sterowania śmigłowca./10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja

5. Budowa i obsługa układu olejowego śmigłowca/ 10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja

6 . Obsługa podstawowa śmigłowca/10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja

7. Obsługi specjalne śmigłowca/6 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja

Literatura:

podstawowa:

1/ Witkowski Ryszard. Śmigłowiec: budowa i użytkowanie. ILOT Warszawa 2011

2/ Witkowski Ryszard. Budowa i pilotaż śmigłowców. WKŁ Warszawa 1990r.

3/ Wstęp do konstrukcji śmigłowców- praca zbiorowa pod redakcją K. Szabelskiego, Bohdana Jancelewicza, Wiesława Łucjanka - WKŁ – 2005

4/ ) Helicopter Dynamics – A. R. S. Bramwell – Award Arnold (Publishers) Ltd – 1976r.

5/ Śmigłowiec MI-2 Budowa i eksploatacja Tom 1-6 WSK Świdnik 1988.

6/ Jednolity Zestaw Obsług Technicznych Śmigłowca Mi-2 DWL Poznań 1984

7/ Kamiński J., Eksploatacja samolotów i śmigłowców, WAT, Warszawa 1996.

uzupełniająca:

1/ Radosław Bielawski. Wybrane zagadnienia z budowy statków powietrznych. Definicje pojęcia klasyfikacje. AON 2015

2/ Instrukcja służby inżynieryjno – lotniczej lotnictwa Sił Zbrojnych RP (Sygn.Logis.5/2011); 3/ Lewitowicz J., Podstawy eksploatacji statków powietrznych, Własności i właściwości eksploatacyjne statku powietrznego, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 2003.

4/ Instrukcja Obsługi Technicznej Śmigłowiec SW-4, t. 1, PZL Świdnik S.A. 2005.

5/ Wolański Andrzej. Współczesne śmigłowce bojowe. Espadron 2015r.

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu modułu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego

symbol / efekt uczenia się / odniesienie do efektów kierunku

W1 Zna zasady eksploatacji statków powietrznych, określoną przez europejskie i krajowe władze lotnicze (wymagania PART-147) W_22J_3

W2 Zna podstawowe zasady, przepisy, dyrektywy normatywne Obo-wiązujące w bezpośrednich procesach eksploatacyjnych statków powietrznych. W _22J_5

W3 Zna obowiązująca dokumentację techniczną, dokumentację ewi-dencji i planowania Służby Inżynieryjno Lotniczej oraz zadania i obowiązki personelu SIL w zakresie swoich kompetencji W_22J_8

U1 Potrafi lokalizować uszkodzenia obsługiwanego sprzętu i usuwać je przy wykorzystaniu zastawów obsługowo-remontowych indywidualnych i grupowych U_22J_2

U2 Potrafi przestrzegać zasad i przepisów bhp, p.poż i branżowych obowiązujących w procesie eksploatacji statków powietrznych ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania środków bojowych na statku powietrznym U_22J_5

K1 Charakteryzuje się bezwzględnym przestrzeganiem dyscypliny technicznej w ramach obowiązujących przepisów i normatyw lotniczych oraz wysokim i nienagannym poziomem etyki zawodowej inżyniera lotnictwa. K_22J_2

K2 Rozumie procesy zachodzące w relacji czynnik ludzki a technika lotnicza oraz wszelkie procesy organizacyjno – logistyczne w eksploatacji techniki lotniczej. K_22J_4

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych.

 Zaliczenie jest przeprowadzone w formie pisemnej

 Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia wykładów i ćwiczeń audytoryjnych jest obecność i aktywne w nich uczestnictwo oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianu pisemnego

 Efekt W1, W2, W3 sprawdzany jest na zaliczeniu pisemnym przy okazji sprawdzania umiejętności U1 i U2 .

 Efekt U1.U2.K1,K2 sprawdzany jest w praktyce w hangarze na ćwiczeniach audytoryjnych oraz zaliczeniu pisemnym

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)