Budowa i obsługa śmigłowców II sem.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLAWSM-BiOŚ |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Budowa i obsługa śmigłowców II sem. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | semestr II:, C 60/+ ;razem: 60 godz. |
Przedmioty wprowadzające: | nazwa przedmiotu / wymagania wstępne: Wojskowa technika lotnicza: znajomość i rozpoznawalność współczesnych konstrukcji śmigłowców; Inżynieryjno lotnicze zabezpieczenie działań lotnictwa: umiejętność stosowania obsługiwania sprzętu lotniczego. Bhp pracy na sprzęcie lotniczym. Umiejscowienie wykonania obsług i stosowany sprzęt lotniskowo-hangarowy. ; Zintegrowane laboratorium lotnicze: znajomość i umiejętność posługiwania się technologią lotniczą wykonywanych obsług. |
Programy: | Od 2017 |
Autor: | Bogumił Siuta |
Bilans ECTS: | Bez punktów ECTS |
Skrócony opis: |
. Przeznaczenie i ogólna charakterystyka śmigłowców. Zasady bezpieczeństwa podczas pracy przy śmigłowcach. Przeznaczenie i podstawowe dane lotno-techniczne śmigłowców. Przeznaczenie, budowa i zasada działania podsystemów . Charakterystyka systemu eksploatacji, obsług technicznych i ogólne zasady wykonywania obsług technicznych podsystemów śmigłowca. |
Pełny opis: |
Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Ogólna charakterystyka śmigłowca /4 godz./ Historia powstania śmigłowca. Klasyfikacja śmigłowców. Przeznaczenie śmigłowca. 2. Budowa i obsługa instalacji paliwowej i pneumatycznej śmigłowca./10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja. 3. Budowa i obsługa instalacji p. oblodzeniowej i p.poż. śmigłowca/10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja 4. Budowa i obsługa układu sterowania śmigłowca./10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja 5. Budowa i obsługa układu olejowego śmigłowca/ 10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja 6 . Obsługa podstawowa śmigłowca/10 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja 7. Obsługi specjalne śmigłowca/6 godz./ Zapoznanie z obsługą. Bhp przy obsłudze. Sprzęt pomocniczy lotniskowo hangarowy. Dokumentacja |
Literatura: |
podstawowa: 1/ Witkowski Ryszard. Śmigłowiec: budowa i użytkowanie. ILOT Warszawa 2011 2/ Witkowski Ryszard. Budowa i pilotaż śmigłowców. WKŁ Warszawa 1990r. 3/ Wstęp do konstrukcji śmigłowców- praca zbiorowa pod redakcją K. Szabelskiego, Bohdana Jancelewicza, Wiesława Łucjanka - WKŁ – 2005 4/ ) Helicopter Dynamics – A. R. S. Bramwell – Award Arnold (Publishers) Ltd – 1976r. 5/ Śmigłowiec MI-2 Budowa i eksploatacja Tom 1-6 WSK Świdnik 1988. 6/ Jednolity Zestaw Obsług Technicznych Śmigłowca Mi-2 DWL Poznań 1984 7/ Kamiński J., Eksploatacja samolotów i śmigłowców, WAT, Warszawa 1996. uzupełniająca: 1/ Radosław Bielawski. Wybrane zagadnienia z budowy statków powietrznych. Definicje pojęcia klasyfikacje. AON 2015 2/ Instrukcja służby inżynieryjno – lotniczej lotnictwa Sił Zbrojnych RP (Sygn.Logis.5/2011); 3/ Lewitowicz J., Podstawy eksploatacji statków powietrznych, Własności i właściwości eksploatacyjne statku powietrznego, Wydawnictwo Instytutu Technicznego Wojsk Lotniczych, Warszawa 2003. 4/ Instrukcja Obsługi Technicznej Śmigłowiec SW-4, t. 1, PZL Świdnik S.A. 2005. 5/ Wolański Andrzej. Współczesne śmigłowce bojowe. Espadron 2015r. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego symbol / efekt uczenia się / odniesienie do efektów kierunku W1 Zna zasady eksploatacji statków powietrznych, określoną przez europejskie i krajowe władze lotnicze (wymagania PART-147) W_22J_3 W2 Zna podstawowe zasady, przepisy, dyrektywy normatywne Obo-wiązujące w bezpośrednich procesach eksploatacyjnych statków powietrznych. W _22J_5 W3 Zna obowiązująca dokumentację techniczną, dokumentację ewi-dencji i planowania Służby Inżynieryjno Lotniczej oraz zadania i obowiązki personelu SIL w zakresie swoich kompetencji W_22J_8 U1 Potrafi lokalizować uszkodzenia obsługiwanego sprzętu i usuwać je przy wykorzystaniu zastawów obsługowo-remontowych indywidualnych i grupowych U_22J_2 U2 Potrafi przestrzegać zasad i przepisów bhp, p.poż i branżowych obowiązujących w procesie eksploatacji statków powietrznych ze szczególnym uwzględnieniem zastosowania środków bojowych na statku powietrznym U_22J_5 K1 Charakteryzuje się bezwzględnym przestrzeganiem dyscypliny technicznej w ramach obowiązujących przepisów i normatyw lotniczych oraz wysokim i nienagannym poziomem etyki zawodowej inżyniera lotnictwa. K_22J_2 K2 Rozumie procesy zachodzące w relacji czynnik ludzki a technika lotnicza oraz wszelkie procesy organizacyjno – logistyczne w eksploatacji techniki lotniczej. K_22J_4 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia ćwiczeń audytoryjnych. Zaliczenie jest przeprowadzone w formie pisemnej Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia wykładów i ćwiczeń audytoryjnych jest obecność i aktywne w nich uczestnictwo oraz uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianu pisemnego Efekt W1, W2, W3 sprawdzany jest na zaliczeniu pisemnym przy okazji sprawdzania umiejętności U1 i U2 . Efekt U1.U2.K1,K2 sprawdzany jest w praktyce w hangarze na ćwiczeniach audytoryjnych oraz zaliczeniu pisemnym |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.