Modelowanie i symulacja układów awionicznych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTLAWSJ-MiSUA |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Modelowanie i symulacja układów awionicznych |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 20/x, C 40/+, razem: 60 godz., 5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka I, II, III i IV / wymagane treści obejmujące pełny zakres przed-miotu w ramach Fizyka I i II / wymagane treści obejmujące pełny zakres przedmiotu; Informatyka / wymagane treści obejmujące pełny zakres przedmiotu w ra-mach Podstawy automatyki / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Podstawy modelowania układów fizycznych/ wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Mechanika techniczna / wymagane treści obejmują pełny zakres przedmiotu. Elektrotechnika i elektronika / wymagane treści obejmujące pełny zakres przedmiotu. |
Programy: | semestr szósty/ Lotnictwo i Kosmonautyka |
Autor: | Dr hab. inż. Krzysztof Falkowski |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 20 2. Udział w laboratoriach / 0 3. Udział w ćwiczeniach / 40 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 30 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / ….. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 30 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 28 11. Przygotowanie do egzaminu / 30 12. Przygotowanie do zaliczenia / ….. 13. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 150 godz./5ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 90 godz./ 3 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową: 120 godz./ 4 ECTS |
Skrócony opis: |
Modelowanie układów i systemów awionicznych w środowisku Matlab-Simulink i LabView. Podstawowe zasady przygotowania modelu dynamicznego z wykorzystaniem równań różniczkowych i różnicowych. Przygotowanie eksperymentu symulacyjnego. Podstawy metod numerycznych. Oprogramowanie do wirtualnego konstruowania przyrządów pomiarowych w środowisku LabView. Analiza wyników symulacji. Symulacja układów i systemów w czasie rzeczywistym. Rejestracja i archiwizacja wyników symulacji. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Wprowadzenie do modelowania i symulacji. /4/ Definicja modeli. Zasady modelowania. Modelowanie prostych układów. Symulacja. Badania symulacyjne. 2. Przygotowanie modeli z wykorzystaniem równań różniczkowych i różnicowych. / 2/ Podstawy metod numerycznych w badaniach symulacyjnych. 3. Podstawowy programowania w środowisku LabView. /4/ Podstawowe struktury. Maszyna stanu. Integracja środowiska Matlab i LabView – wykorzystanie MatScriptu w LabView. 4. Modelowanie układów dynamicznych w środowisku LabView /4/ Modelowanie układów dynamicznych z wykorzystaniem równań różniczkowych i różnicowych. Transmitancja i model w przestrzeni stanu układów ciągłych i dyskretnych. Wyznaczanie charakterystyk układów w środowisku Labview. 5. Modelowanie układów dynamicznych w środowisku Matlab-Simulink. /4/ Modelowanie układów dynamicznych z wykorzystaniem równań różniczkowych i różnicowych. Rozwiazywanie równań różniczkowych. Całkowanie numeryczne. Transmitancja i model w przestrzeni układów ciągłych i dyskretnych. 6. Integracja środowiska Matlab i LabView /2/ Wykorzystanie MatScriptu w środowisku LabView, Wymiana danych – pliki z kodami ASCII. Ćwiczenia 1. Modelowanie układów liniowych w środowisku MATLAB. /2/ Rozwiązywanie w MATLAB zadań związanych z modelowaniem prostych układów mechatronicznych. Wprowadzenie do biblioteki Control System toolbox. 2. Modelowanie układów liniowych w środowisku Simulink. /2/ Rozwiązywanie w Simulink zadań związanych z modelowaniem prostych układów mechatronicznych. 3. Modelowanie układów nieliniowych w środowisku MATLAB. /2/ Rozwiązywanie w MATLAB zadań związanych z modelowaniem złożonych nieliniowych układów mechatronicznych. Wprowadzenie do biblioteki Signal Processing Toolbox. 4. Modelowanie układów nieliniowych w środowisku Simulink. /2/ Rozwiązywanie w Simulink zadań związanych z modelowaniem złożonych nieliniowych układów mechatronicznych. 5. Przygotowanie interfejsu graficznego w MATLAB. /2/ Student przygotuje interfejs w aplikacji MATLAB App Designer. 6. Przygotowanie i manipulacja trójwymiarową wizualizacją /2/. Przygotowanie prostej sceny za pomocą biblioteki Simulink 3D Animation. Manipulacja obiektami sceny z poziomu Simulink. 7. Modelowanie prostych układów liniowych w środowisku LabView. /4/ Rozwiazywanie zadań związanych z modelowaniem prostych układów mechatronicznych. Student prowadzi analizę układu i przygotowuje model układu w środowisku LabView. 8. Modelowanie prostych układów nieliniowych w środowisku LabView. /4/ Rozwiazywanie zadań związanych z modelowaniem prostych układów nieliniowych. Student przygotowuje analizę układu i przygotowuje model układu w środowisku LabView. 9.Integracja środowiska LabView i Matlab /4/ Student wykonuje zadnia z wykorzystaniem MatScript w środowisku LabView. Przygotowuje program do obróbki danych zapisanych w kodach ASCII w środowisku LabView i Matlab. 10. Modelowanie złożonychukładów mechatronicznych i awwionicznych w środowisku LabView. /4/ Rozwiazywanie zadań związanych z modelowaniem złożonych układów mechatronicznych. Student przeprowadza analizę układu i przygotowuje model układu w środowisku LabView. 11. Symulacja w czasie rzeczywistym systemu awionicznego. / 4/ Przygotowanie aplikacji czasu rzeczywistego w środowisku LabView. 12. Badanie modeli w środowisku LabView. /4/ Student przygotuje interfejs w środowisku LabView do zautomatyzowania procesu testowania modeli mechatronicznych. 13. Odtwarzanie i analiza danych video w LabView. /4/ Student przygotuje interfejs w środowisku LabView – wykonanie programu player. |
Literatura: |
Podstawowa: Gregiel M., Hendzl Z., Żylski W., Modelowanie i sterowanie Mobilnych Robotów Kołpwych, PWN. 2013 Brzózka J.: Ćwiczenia z automatyki w Matlabie i Simulinku, WNT. Szymkat M.: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu układów regula-cji, WNT. Bubnicki Z.: Teoria i algorytmy sterowania, PWN 2005. Uzupełniająca: Mrozek B., Mrozek Z.: MATLAB i Simulink. Poradnik użytkownika, Helion 2004 Chruściel M.: LabVIEW w praktyce, BTC 2008. Materiały informacyjne LabView, strona: www.in.com Materiały informacyjne MatWorks, strona: www.mathworks.com |
Efekty uczenia się: |
W1 / Zna języki opisu sprzętu i komputerowe narzędzia do projektowania i symulacji pracy układów i systemów. / K_W25, W2 / Zna i rozumie zaawansowane metody modelowania stosowane w projektowaniu układów, urządzeń, instalacji i systemów statków powietrznych i kosmicznych oraz posiada wiedzę z obszaru nauk ścisłych i technicznych ukierunkowaną na zagadnienia związanych z lotnictwem, w szczególności techniką lotniczą. / K_W27, W_22J_1 U1 / Potrafi opracować opis wyników zadania oraz potrafi przygotować i przedstawić krótką prezentację wyników realizacji zadania inżynierskiego. / K_U03 U2 / Potrafi opracować algorytm, posłużyć się językami programowania oraz odpowiednimi narzędziami informatycznymi. / K_U08 U3 / Potrafi porównać rozwiązania projektowe układów oraz potrafi sformułować specyfikację projektową złożonego układu lub systemu statku powietrznego / K_U11, K_U12, K_U27, U_22J_1 U4 / Ma umiejętności językowe w zakresie swojej specjalności / K_U23 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenie Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie testu sprawdzającego wiedzę z zadaniami otwartymi lub zamkniętymi sprawdzającymi więdże i umiejętności studenta. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń rachunkowych i ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie efektu W1, W2 - weryfikowane jest na egzaminie w postaci testu sprawdzającego z zadaniami otwartymi lub zamkniętymi oraz podczas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach. Ocena za osiągnięcie tego efektu jest przyznawana łącznie za osiągnięcie umiejętności U1 U2, U3 i U4. Efekt U1 sprawdzany jest w trakcie realizacji zadań na ćwiczeniach. Efekt U2 sprawdzany jest w trakcie realizacji zadań na ćwiczeniach. Efekt U3 sprawdzany jest w trakcie realizacji zadań na ćwiczeniach. Efekt U4 sprawdzany jest w trakcie realizacji zadań na ćwiczeniach. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który potrafi przeprowadzić weryfikację wyznaczonego modelu. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który potrafi przeprowadzić ocenę otrzymanych wyników. Ocenę dobrą otrzymuje student, który Potrafi rozwiązać równania opisujące właściwości analizowanego modelu zgodnie z zakresem tematycznym zagadnienia. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który potrafi wyznaczyć równania opisujące właściwości analizowanego modelu zgodnie z zakresem tematycznym zagadnienia. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który potrafi wykonać analizę po-stawionego zadania i sformułować podstawowe zależności zgodnie z zakresem tematycznym zagadnienia. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie spełnia kryterium na najniższą ocenę pozytywną. |
Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-28 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 40 godzin
Wykład, 20 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Krzysztof Falkowski | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Falkowski, Przemysław Wojciechowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.