Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pokładowe systemy zobrazowania informacji i symulatory

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTLAWSI-PSZIiS
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pokładowe systemy zobrazowania informacji i symulatory
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

jednolite magisterskie

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 26/x ; C 12/+ ; L 16/+ ; S 6/z

Przedmioty wprowadzające:

układy cyfrowe i mikroprocesorowe / wymagania wstępne: znajomość organizacji i funkcjonowania systemów mikroprocesorowych;

instalacje płatowcowe / wymagania wstępne: znajomość funkcjonowania instalacji pokładowych statków powietrznych, w tym wiedza niezbędna do zrozumienia fizycznych podstaw działania elementów, układów, urządzeń, instalacji i systemów statku powietrznego;

systemy awioniczne / wymagania wstępne: rozumienie funkcjonowania i znajomość organizacji systemów awionicznych i wybranych systemów cyfrowych stosowanych w lotnictwie;

lotnicze systemy radioelektroniczne / wymagania wstępne: znajomość budowy i zasady działania typowych systemów radioelektronicznych stanowiących wyposażenie statków powietrznych;

lotnicze układy pomiarowe i diagnostyczne / wymagania wstępne: znajomość budowy i zasady działania typowych układów i przyrządów pomiarowych i diagnostycznych wykorzystywanych na pokładzie statku powietrznego i umiejętność identyfikowania różnych rozwiązań konstrukcyjnych lotniczych układów pomiarowych i diagnostycznych;

programowanie systemów i modułów awionicznych / wymagania wstępne: znajomość i rozumienie metod tworzenia oprogramowania dla systemów komputerowych oraz mikroprocesorowych modułów awionicznych;

mechanika lotu / wymagania wstępne: umiejętność obliczeń podstawowych osiągów statków powietrznych i modelowania dynamiki ruchu statku powietrznego;

modelowanie układów awionicznych / wymagania wstępne: umiejętność konstruowania modeli matematycznych i prawidłowy wybór narzędzi komputerowych do symulacji poszczególnych elementów, systemów i instalacji pokładowych statku powietrznego w zakresie specjalności awionika;

lotnicze układy wykonawcze / wymagania wstępne: znajomość podstawowych pojęć z zakresu napędów i sterowań pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych oraz umiejętność tworzenia modeli matematycznych serwomechanizmów pneumatycznych, hydraulicznych i elektrycznych oraz symulacji ich działania;

systemy sterowania statków powietrznych I / wymagania wstępne: znajomość podstawowych parametrów elementów i układów systemów automatycznego sterowania statków powietrznych;


systemy sterowania statków powietrznych II / wymagania wstępne: znajomość budowy i konstrukcji typowych rozwiązań układów i systemów sterowania lotem oraz znajomość tendencji panujących w rozwoju współczesnych systemów sterowania statków powietrznych;

urządzenia optoelektroniczne / wymagania wstępne: znajomość budowy i konstrukcji typowych rozwiązań układów i urządzeń optoelektronicznych oraz znajomość tendencji panujących w rozwoju współczesnych systemów optoelektronicznych dedykowanych do zastosowań na statkach powietrznych;

lotnicze systemy nawigacyjne / wymagania wstępne: znajomość wyposażenia pokładowego niezbędnego do określania pozycji i drogi statku powietrznego oraz podstawowych parametrów technicznych lotniczych systemów nawigacyjnych;

lotnicze systemy cyfrowe i sieci komputerowe / wymagania wstępne: znajomość budowy i zasad działania komputerów pokładowych, pokładowych sieci komputerowych i układów transmisji danych oraz umiejętność definiowania wymagań i projektowania sprzętu i oprogramowania systemów mikroprocesorowych dedykowanych do zastosowań w lotnictwie.

Programy:

semestr szósty / lotnictwo i kosmonautyka / awionika

Autor:

dr inż. Krzysztof KAŹMIERCZAK, dr inż. Mirosław WRÓBLEWSKI

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.:

1. Udział w wykładach / 26

2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do egzaminu / 8

3. Udział w ćwiczeniach / 12

4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 10

5. Udział w laboratoriach / 16

6. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 32

7. Udział w seminariach / 6

8. Samodzielne przygotowanie się do seminariów / 10

9. Udział w konsultacjach / 4

10. Udział w egzaminie / 2

Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 126 / 4 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli: 1.+3.+5.+7.+9.+10.=66 / 2,0 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym: 5.+6.=48 / 1,5 ECTS


Skrócony opis:

Ewolucja lotniczych systemów zobrazowania informacji. Przykłady rozmieszczenia przyrządów w kabinie. Postrzeganie informacji, charakterystyka receptorów pilota-operatora. Elementy ergonomii lotniczej. Wskaźniki elektroniczne. Komputerowe systemy zobrazowania informacji. Budowa i zasada działania lampy elektronopromieniowej i wyświetlaczy panelowych. Rodzaje i formaty prezentowanej informacji na wskaźnikach obrazowych. Budowa wskaźników typu HUD i HMD. Metody i systemy zobrazowania informacji w symulatorach. Ogólny schemat i podstawy funkcjonowania symulatorów. Rodzaje symulatorów i urządzeń treningowych oraz ich zastosowania. Normy. Podstawy fizjologii i psychologii człowieka jako operatora systemu mechatronicznego. Podstawy modelowania dla potrzeb symulatorów. System wizualizacji. System ruchu. Kabiny symulatorów. Imitatory przyrządów i wskaźników. Symulacja dźwięków. Przetwarzanie sygnałów sterowania i transmisja danych.

Pełny opis:

Wykład / metoda werbalno-wizualna wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych (prezentacji z elementami animacji, z ilustracjami i schematami przykładowych rozwiązań)

1. Ewolucja lotniczych systemów zobrazowania informacji, przykłady rozmieszczenia przyrządów w kabinie. Trendy rozwojowe w pokładowych systemach zobrazowania informacji / 1

2. Postrzeganie informacji, charakterystyka receptorów pilota-operatora. Ergonomia kabiny / 1

3. Budowa i zasada działania wskaźników elektronicznych, organizacja pokładowych komputerowych systemów zobrazowania informacji / 2

4. Sposoby kodowania informacji pilotażowych na wskaźnikach obrazowych, formaty zobrazowań / 2

5. Sposoby kodowania informacji nawigacyjnych na wskaźnikach obrazowych, formaty zobrazowań / 1

6. Formy prezentacji informacji diagnostycznych i ostrzegawczych na wskaźnikach obrazowych, formaty zobrazowań / 2

7. Budowa, zasada działania i formaty prezentowanej informacji we wskaźnikach typu HUD / 2

8. Budowa, zasada działania i formaty prezentowanej informacji we wskaźnikach typu HMD / 1

9. Wprowadzenie. Symulatory różnych systemów technicznych. Symulatory lotu i ich historia / 1

10. Charakterystyki symulatorów lotu. Charakterystyka szkolenia pilotów na symulatorze / 1

11. Modelowanie i symulacja dynamiki statku powietrznego / 2

12. Symulacja systemów sterowania i systemów nawigacyjnych statku powietrznego / 2

13. Imitatory przyrządów i wskaźników oraz efektów dźwiękowych. Symulacja systemów zobrazowania / 2

14. Systemy i układy wizualizacji / 2

15. Systemy ruchu kabiny. Stanowisko instruktora / 2

16. Modelowanie symulowanego obiektu do treningu pilotów na symulatorze lotu / 2

Ćwiczenia rachunkowe / metoda werbalno-praktyczna

1. Projektowanie wirtualnego modelu samolotu na potrzeby symulatora lotniczego / 4

2. Projektowanie modelu aerodynamicznego samolotu na potrzeby symulatora lotniczego / 2

3. Projektowanie wirtualnego wyposażenia awionicznego samolotu na potrzeby symulatora lotniczego / 2

4. Projektowanie scenerii na potrzeby symulatora lotniczego / 4

Ćwiczenia laboratoryjne / metoda praktyczna

1. Badanie rozmieszczenia przyrządów w kabinach wybranych samolotów pod względem ergonomicznym / 2

2. Badanie elementów manipulacyjnych, wyświetlaczy i sygnalizatorów elektronicznych / 2

3. Identyfikacja formatów zobrazowań na wskaźnikach elektronicznych systemu EFIS i EICAS / 2

4. Budowa i symulacja modeli dynamicznych w oprogramowaniu MATLAB/Simulink / 2

5. Symulacja lotu statku powietrznego z wykorzystaniem oprogramowania MATLAB/Simulink / 2

6. Symulacja systemów nawigacji i sterowania statku powietrznego w oprogramowaniu MATLAB/Simulink / 2

7. Badanie zaprojektowanego modelu samolotu w środowisku symulatora lotu Microsoft Flight Simulator / 4

Seminaria / werbalno-wizualna wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych

1. Przykłady rozwiązań technicznych wyświetlaczy panelowych stosowanych w lotnictwie cywilnym i wojskowym / 2

2. Prezentacja trybów i formatów graficznych stosowanych we współczesnych wskaźnikach typu HUD i HMD / 2

3. Kierunki rozwoju technik i technologii dedykowanych do zastosowań w lotniczych systemach zobrazowania informacji / 2

Literatura:

podstawowa:

1. Mordekhai V.: Helmet Mounted Displays and Sight. Artech House, London 1998;

2. Sasim B.: Elementy ergonomii kabin samolotów wojskowych. Wydawnictwo ITWL, Warszawa 2009;

3. Grabiec R.: Lotnicze systemy zobrazowania informacji, Cz. 1, Charakterystyka operatora. Wskaźniki elektromechaniczne [skrypt], Warszawa, WAT 1996, syg. S-53249;

4. Kowalski C.: Lotnicze systemy zobrazowania informacji, Cz. 2, Pokładowe wskaźniki obrazowe [skrypt], Warszawa, WAT 1995, syg. S-52999;

5. Polak Z., Rypulak A.: Awionika, przyrządy i systemy pokładowe, Dęblin, WSOSP 2002, syg. 60342;

6. Szczepański C.: Symulatory lotnicze, Warszawa, WPW 1990;

7. Allerton D.: Principles of Flight Simulation, John Wiley & Sons, 2009.

uzupełniająca:

1. Tooley M.: Aircraft digital electronic and computer systems, Elsevier 2007;

2. Nowak J., Zając M.: Optyka. kurs elementarny. Oficyna Wydawnicza PWroc, Wrocław 1998;

3. Żagan W. : Podstawy techniki świetlnej. Oficyna Wydawnicza PW, Warszawa 2005;

4. Moir I., Seabridge A.G.: Military Avionics Systems. John Wiley&Son, Ltd. Chichester 2006;

5. Jukes M. Moir I., Seabridge A.G.: Civil Avionics Systems. Second Edition. John Wiley&Son, Ltd., Chichester 2013.

Efekty uczenia się:

W1 / Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu pokładowych i naziemnych przyrządów i urządzeń zobrazowania informacji stosowanych w lotnictwie / K_W16

W2 / orientuje się w stanie obecnym i najnowszych trendach rozwoju systemów zobrazowania informacji statków powietrznych / K_W19

U1 / Potrafi pozyskiwać i interpretować informację z dostępnych źródeł i formułować własne opinie / K_U01

U2 / Potrafi formułować proste modele matematyczne samolotu, jego wyposażenia i otoczenia na potrzeby symulatora lotu / K_U10

K1 / Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera lotnictwa projektującego i użytkującego cyfrowe moduły awioniczne, w tym wpływu na środowisko i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje/ K_K02

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu.

Ćwiczenia rachunkowe zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną.

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną.

Seminaria zaliczane są na podstawie: zaliczenia z oceną.

Egzamin przedmiotu jest prowadzony w formie pisemnego testu sprawdzającego wiedzę z zadaniami zamkniętymi.

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest zaliczenie ćwiczeń rachunkowych, ćwiczeń laboratoryjnych i seminariów na ocenę.

Zaliczenie ćwiczeń rachunkowych na ocenę odbywa się na podstawie pozytywnych ocen z odpowiedzi na pytania kontrolne i z zadań rachunkowych oraz ćwiczeń praktycznych realizowanych w trakcie zajęć.

Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen z przygotowania i wykonania ćwiczeń laboratoryjnych oraz z wykonania i zaliczenia sprawozdania.

Zaliczenie seminariów na ocenę odbywa się na podstawie prezentacji wyników pracy przed grupą ćwiczeniową.

Efekty W1 i W2 sprawdzane są na kolokwiach po zrealizowaniu treści programowych dotyczących pokładowych systemów zobrazowania informacji oraz po zrealizowaniu treści programowych dotyczących symulatorów lotu i egzaminie pisemnym w postaci testu sprawdzającego z zadaniami zamkniętymi oraz podczas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach audytoryjnych.

Efekt U1 sprawdzany jest podczas seminariów i zaliczenia sprawozdań laboratoryjnych.

Efekt U2 sprawdzany jest na ćwiczeniach rachunkowych i ćwiczeniach laboratoryjnych podczas wykonywania zadań w oprogramowaniu służącym do modelowania i symulacji.

Efekt K1 sprawdzany jest na podstawie obserwacji grupy podczas seminarium, ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych. Ocena za osiągnięcie tego efektu jest uzyskana łącznie z osiągnięciem efektów W1, W2 i U1.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)