Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Informatyka w zastosowaniach

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTAXWSM-IwZ/I
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Informatyka w zastosowaniach
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

II stopnia

Rodzaj przedmiotu:

fakultatywny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 8 ; C 8; L 10/z Razem: 2

Przedmioty wprowadzające:

Wprowadzenie do informatyki, Informatyka,

Autor:

mgr inż. Remigiusz Pustkowski

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach / 8 (4 pod kierunkiem nauczyciela)

2. Udział w ćwiczeniach / 8 (4 pod kierunkiem nauczyciela)

3. Udział w laboratoriach / 10 (8 pod kierunkiem nauczyciela)

4. Przygotowanie do ćwiczeń / 7

5. Przygotowanie do laboratoriów / 12


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 45 / 3 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli: 16 / 1 ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym: 29 / 2 ECTS

Skrócony opis:

Przedmiot obejmuje programowanie obiektowe w języku C++ (w różnych środowiskach) , z wykorzystaniem szablonów oraz kontenerów znajdujących się w bibliotece standardowej, algorytmów danych. Przedmiot obejmuje skrócony opis języka UML z wykorzystaniem różnych środowisk

Pełny opis:

1. Programowanie strukturalne

Funkcje, wskażniki, tablice dynamiczne

2. Programowanie obiektowe

Istota programowania obiektowego, klasy, obiekty, dziedziczenie i poliformizm.

3. Szablony funkcji i klas

Omówienie sposobów tworzenia szablonów i klas oraz zastosowanie szablonów

4. Obsługa wyjatków

Omówienie sposobu reakcji na sytuacje wyjatkowe

5. Klasy pojemnikowe wektor i lista

Omówienie sposobu realizacji oraz zastosowania tych klas

6. Kolejki i stosy

Omówienie sposobu realizacji oraz zastosowania kolejek i stosów

7. Zunifikowany jezyk modelowania UML

Zasady tworzenia notacji UML. Diagramy klas, diagramy obiektów, diagramy aktywnosci. Omówoienie podstaw języka modelowania UML

8. Transmisja TCP/IP

Omówienie sposobów transmisji danych przez internet z wykorzystaniem protokołu TCP/IP

9. Programowanie zdarzeniowe

Omówienie sposobu reakcji na zdarzenia w programowaniu

10. Tworzenie GUI w środowisku Qt

Zapoznanie z podstawami realizacji interfejsu graficznego w Qt

Literatura:

Podstawowa:

1. Grębosz J. "Pasja C++"

2. Grębosz J. "Opus magnum C++11. Programowanie w języku C++"

3. Lakos J. "C++. Projektowanie systemów informatycznych"

4. Ezust A., Ezust P. "C++ i Qt Wprowadzenie do wzorców projektowych"

5. McConnel S. "Kod doskonały. Jak tworzyć oprogramowanie pozbawione błędów"

Uzupełniająca

1. Robert Nowak, Andrzej Pajak "Język C++ mechanizmy wzorce biblioteki"

2. Stephen Prata "Szkoła Programowania Język C++"

3. Richard Neapolitan, Kumarss Naimipour "Podstawy Algorytmów z przykładami w C++"

Efekty uczenia się:

W1. ma uporządkowaną wiedzę w zakresie w zakresie języków

programowania, wykorzystywanych w mechatronice i informatyce. /K_W05

W2. ma wiedzę w zakresie technik programowania (strukturalnego, obiektowego, . potrafi formułować zadania inżynierskie z zakresu mechatroniki i rozwiązywać je na drodze modelowania i symulacji komputerowych./K_W05

W3. ma wiedzę w zakresie możliwości środowiska C++ w zakresie projektowania w trybie graficznym. /K_W05

U1. potrafi opracować algorytm dla rozwiązania problemów technicznych w zakresie mechatroniki i przetwarania sygnałów (matlab). /K_U13

U2.potrafi wykorzystywać szablony, kontenery oraz algorytmy z biblioteki standardowej C++. /K_U13

U3. potrafi opracować, projekt, napisać program źródłowy, uruchomić oraz testować opracowany projekt.program obiektowy /K_U13

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu, zaliczenia.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia programów realizowa-nych w czasie ćwiczeń

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia opraco-wanych projektów

Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie obrony opra-cowanych programów oraz zadania indywidualnego

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń i laboratoriów

Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie efekty kształcenia.

Osiągnięcie efektów: U1, U2, U3, U4, U5, U6, U7, W1, W2 sprawdza się na ćwiczeniach, laboratoriach i w trakcie zaliczania zadań dodatkowych

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który uzyskuje ocenę śred-nią>4.75

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który uzyskuje średnią >4.25 do 4.75

Ocenę dobrą otrzymuje student, który uzyskuje średnią od 3.75 do 4.25

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który uzyskuje średnią od 3.25 do 3.75

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który uzyskuje średnią od 3 do 3.25

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który uzyskuje średnią poniżej 3.0

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)