Sterowanie w systemach mechatronicznych II
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAXWSJ-SSM2 |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Sterowanie w systemach mechatronicznych II |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | fakultatywny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/E, C 12/Zo, L 10/Zo, razem: 38 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | 1. Podstawy automatyki/ wymagania wstępne: zrealizowane elementy au-tomatyki i analizy układów automatyki. 2. Podstawy robotyki/ wymagania wstępne: zrealizowane zagadnienia ro-botyki. 3. Elektrotechnika i elektronika/ wymagania wstępne: zrealizowane zagad-nienia elektrotechniki. |
Autor: | dr inż. Wojciech Kaczmarek, mgr inż. Michał Siwek |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w laboratoriach / 10 3. Udział w ćwiczeniach / 12 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 5 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 15. 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 20. 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0. 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 2 11. Przygotowanie do egzaminu / 10. 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0. 13. Udział w egzaminie / 2. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 92 godz./ 3 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 42 godz./1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ 2,0 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym 40 godz./1,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Moduł obejmuje zagadnienia związane z analizą, projektowaniem, budową i uruchamianiem układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hy-draulicznych w urządzeniach mechatronicznych i układach automatyki. Studenci zapoznają się m.in. z budową i klasyfikacja elementów układów pneumatycznych/ elektropneumatycznych, z metodami projektowania z wykorzystaniem dedykowanego oprogramowania inżynierskiego oraz pro-cesem budowy i uruchamiania układów pneumatycznych i elektropneuma-tycznych w oparciu o stanowiska laboratoryjne z wykorzystaniem elemen-tów pneumatycznych i elektropneumatycznych wiodących światowych producentów. |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Stan rozwoju pneumatyki i hydrauliki. Rola pneumatyki i hydrauli-ki w przemyśle. Własności fizyczne powietrza i cieczy hydraulicz-nych. Struktura pneumatycznego, elektropneumatycznego i hy-draulicznego układu sterowania / 2 / Studenci zapoznają się z rolą pneumatyki, elektropneumatyki i hydrauliki w przemyśle, poznają po-wietrze i ciecze hydrauliczne jako medium energetyczne. Przedstawia-ne są strukturyr układu pneumatycznego, elektropneumatycznego i hydraulicznego, oraz przykładowe aplikacje ich zastosowania. 2. Przygotowanie sprężonego powietrza: sprężarki, filtracja, osusza-nie, klasy czystości. Zasilacze hydrauliczne. / 2 / Zagadnienia obej-mują analizę procesu przygotowania sprężonego powietrza do wyko-rzystania w układach pneumatycznych. Studenci poznają budowę i za-sadę działania elementów układu pneumatycznego, elektropneuma-tycznego i hydraulicznego odpowiedzialnych za jakościowe przygoto-wanie sprężonego powietrza oraz cieczy hydraulicznych. 3. Pneumatyczne i hydrauliczne elementy sterujące: zawory reduk-cyjne, rozdzielające, dławiące, elementy logiczne i formujące sy-gnały / 4 / Zagadnienia obejmują analizę budowy i metodologię doboru elementów sterowania przepływem sprężonego powietrza dla układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicznych. 4. Pneumatyczne i hydrauliczne zespoły napędowe: budowa i odmia-ny siłowników pneumatycznych i hydraulicznych, siłowniki waha-dłowe, silniki pneumatyczne i hydrauliczne / 4 Zagadnienia obejmu-ją analizę budowy, klasyfikację i metodologię doboru siłowników linio-wych i napędów obrotowych dla układów pneumatycznych, elektro-pneumatycznych i hydraulicznych. 5. Podstawy projektowania układów pneumatycznych i elektropneu-matycznych. Przykłady typowych zespołów i mechanizmów pneumatycznych oraz elektropneumatycznych, i ich zastosowanie / 4 / Studenci zapoznają się z obowiązującymi normami, dyrektywami i metodologią projektowania układów pneumatycznych i elektropneuma-tycznych. Przedstawiane są narzędzia inżynierskie służące do projek-towania i wspomagania procesu projektowania układów pneumatycz-nych i elektropneumatycznych. Ćwiczenia 1. Projektowanie i symulacja układów pneumatycznych. / 4 / Studenci projektują i symulują działanie prostych układów pneumatycznych w środowisku FESTO FluidSim. 2. Projektowanie i symulacja układów elektropneumatycznych / 4 / Studenci projektują i symulują działanie prostych układów elektro-pneumatycznych w środowisku FESTO FluidSim. 3. Projekt układu elektropneumatycznego wybranego urządzenia mechatronicznego / 4 / Studenci dokonują wymaganych obliczeń i doboru odpowiednich podzespołów pneumatycznych i z ich wykorzy-staniem realizują projekt układu elektropneumatycznego wybranego urządzenia mechatronicznego w środowisku FESTO FluidSim. Laboratoria 1. Budowa i uruchamianie układów pneumatycznych / 4 / Studenci na stanowisku laboratoryjnym dokonują budowy i uruchomienia układów pneumatycznych z wykorzystaniem podzespołów firmy FESTO. 2. Budowa i uruchamianie układów elektropneumatycznych / 4 / Stu-denci na stanowisku laboratoryjnym dokonują budowy i uruchomienia układów elektropneumatycznych z wykorzystaniem podzespołów firmy FESTO. 3. Budowa i uruchamianie układów hydraulicznych / 2 / Studenci na stanowisku laboratoryjnym dokonują budowy i uruchomienia układów hydraulicznych z wykorzystaniem podzespołów firmy FESTO. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. Szenajch W. i inni: Napęd i sterowanie pneumatyczne. WNT, Warsza-wa 1992 r. 2. Świder J., Naier A., Kost G. Zdanowicz R.: Sterowanie i automatyza-cja procesów technologicznych i układów mechatronicznych. Układy pneumatyczne i elektropneumatyczne ze sterowaniem logicznym (PLC), Gliwice 2002. 3. Szenajch W.: Pneumatyczne i hydrauliczne manipulatory przemysłowe. WNT Warszawa 1992 4. FESTO Workbook TP101: Pneumatics 5. FESTO Workbook TP201: Electropneumatics 6. FESTO Workbook TP501: Hydraulic 7. M. Siwek: Materiały własne z wykładów 8. M. Siwek: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych Uzupełniająca: 1. Węsierski Ł.: Podstawy pneumatyki. AGH, Kraków, 1990 r. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Zna i rozumie uwarunkowania strukturalne i funkcjonalne do zastoso-wania odpowiednich sposobów doboru elementów do projektowania i uru-chamiania układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicz-nych/Posiada ugruntowaną wiedzę z podstaw metodyki obliczania i doboru elementów wykonawczych i sterujących przepływem sprężonego powietrza w zastosowaniach automatyki/ K_W06, K_W10, K_W13, K_W15 U1 / Potrafi zastosować właściwe metody i narzędzia inżynierskie do pro-jektowania układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicz-nych oraz dokonać budowy i uruchomienia układu pneumatycznego na podstawie projektu. /K_U03, K_U12, K_U13, K_U19, K_U23 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach, testu wej-ściowego oraz zrealizowanych, i zaliczonych zadań projektowych Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: obecności na zajęciach oraz opracowanych, i zaliczonych sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej Warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest uzyskanie pozytyw-nej oceny z ćwiczeń i zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych Osiągnięcie efektu K_W06/10/13/15 - weryfikowane jest na podstawie udziału w ćwiczeniach Osiągnięcie efektu K_U03/12/13/19/23 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dobrą plus, ale potrafi także przy wykorzystaniu literatury i kata-logów przedstawić podobne rozwiązania w różny sposób, wykorzystując inne elementy składowe układu. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dobrą, ale potrafi także oprócz dobrania elementów uzasadnić swój wybór i rodzaj danego układu. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na oce-nę dostateczną plus, ale potrafi także przedstawić rozwiązanie alternatyw-ne dla danego układu przy zastosowaniu podobnych elementów. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął poziom wyma-gany na ocenę dostateczną oraz rozumie działanie podstawowych elemen-tów układów napędowych i sterujących. Posiada też wiedzę umożliwiającą zaprojektowanie takiego prostego układu. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który w zależności od danego układu pneumatycznego/hydraulicznego oraz elektrycznego, zna podsta-wowe elementy sterujące i napędowe. Potrafi także dobrać odpowiednie elementy korzystając z literatury i katalogów. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie zna struktury układów pneumatycznych, elektropneumatycznych i hydraulicznych, nie zna pod-stawowych elementów sterujących i napędowych, nie potrafi korzystając z literatury i katalogów dobrać odpowiednich elementów układów. |
Zajęcia w cyklu "Semestr letni 2024/2025" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-03-01 - 2025-09-30 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 12 godzin
Laboratorium, 10 godzin
Wykład, 16 godzin
|
|
Koordynatorzy: | Michał Siwek | |
Prowadzący grup: | Michał Siwek | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie na ocenę Laboratorium - Zaliczenie na ocenę Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.