Komputerowe systemy projektowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAXWSJ-KSP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Komputerowe systemy projektowe |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | jednolite magisterskie |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 10/x, C26 +/, L …, P 8/+ razem: 44 godz., 4 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Podstawy grafiki inżynierskiej / ma podstawową wiedzę dotyczącą pod-staw wykonywania i pozyskanie umiejętności odczytywania inżynierskiej dokumentacji technicznej Grafika inżynierska / ma podstawową wiedzę dotyczącą wykonywania dokumentacji elementów konstrukcyjnych w formie rysunków technicznych bazując na systemach zintegrowanych CAD/CAM/CAE zgodnie z obowiązującymi normami oraz ich interpretacji na potrzeby zadań inżynierskich; Podstawy konstrukcji maszyn / ma podstawową wiedzę dotyczącą konstrukcji maszyn wykorzystywanych w układach mechatronicznych; ma pod-stawową wiedzę niezbędną do rozumienia pozatechnicznych uwarunkowań działalności inżynierskiej; potrafi zaprojektować elementarne procesy technologiczne wytwarzania urządzeń mechatronicznych, umie zaplanować do-świadczenie, potrafi posługiwać się przyrządami do pomiaru podstawowych wielkości mechanicznych i elektrycznych; Nauka o materiałach / ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy materia-łów i inżynierii wytwarzania elementów mechanicznych; Inżynieria wytwarzania / ma podstawową wiedzę dotyczącą budowy materiałów i inżynierii wytwarzania elementów mechanicznych; ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą obszarów zastosowania zaawansowanych narzędzi wspomagających proces projektowania, wytwarzania i eksploatacji |
Programy: | semestr studiów:VI / kierunek studiów: Mechatronika |
Autor: | płk dr inż. Mirosław Zahor |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 10 2. Udział w laboratoriach / … 3. Udział w ćwiczeniach / 26 4. Udział w seminariach / … 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 15 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / … 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 20 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium / … 9. Udział w zajęciach projektowych / 8 10. Samodzielna realizacja projektu / 10 11. Udział w konsultacjach / 14 12. Przygotowanie do egzaminu / 15 13. Przygotowanie do zaliczenia / … 14. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 120 godz./ 4,0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+3+9+11+14): 60 godz./ 2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ 3,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Modelowanie części 3D z wykorzystaniem funkcji podstawowych i zaawansowanych programu Solid Works. Modelowanie części spawanych i zespołów części. Opracowanie dokumentacji 2D części i zespołu. Analiza kinematyczna i wytrzymałościowa konstrukcji. |
Pełny opis: |
Wykłady (metoda werbalno-wizualna z wykorzystaniem nowoczesnych technik multimedialnych) 1. Filozofia pracy w programie SOLID WORKS, możliwości programu w zakresie modelowania części, budowania zespołów, generowania dokumentacji 2D.// Podstawowe informacje o programie Solid Works. Formaty plików, zawartość wersji i pakietów programu. Podstawowe możliwości podstawowych modułów programu. Praktyczne przykłady projektów realizowanych przy użyciu programu Solid Works. 2. Praca z szkicem. Modelowanie 3D z wykorzystaniem podstawowych operacji. /1/ Opracowanie szkiców na płaszczyźnie, definiowanie podstawowych relacji, wymiarowanie szkiców. Modelowanie 3D z wykorzystaniem podstawowych operacji (wyciągnięcie, wycięcie, pochylenie ścian, zaokrąglenie, faza). Modelowanie 3D z wykorzystaniem operacji wyciągnięcie obrotowe, wycięcie obrotowe, polecenie otwór, wzór. 3. Modelowanie 3D z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji./1/ Modelowanie 3D z wykorzystaniem zaawansowanych funkcji wyciągnięcia oraz wycięcia (przez przekroje), po ścieżce, po linii śrubowej. 4. Praca w środowisku zespół./1/ Definiowanie relacji zespołu, opracowanie elementów zespołu, budowa zespołu części. 5. Widoki rozstrzelone, renderowanie, praca w środowisku Draft. /1/ Tworzenie widoków rozstrzelonych. Tworzenie renderingów części i złożeń. Tworzenie dokumentu rysunku w programie Solid Works. 6. Definiowanie rysunków 2D na podstawie pojedynczych modeli 3D./1/ Generowanie widoków, przekrojów, wyrwań, widoków szczegółowych. Wymiarowanie rysunków 2D, wstawianie oznaczeń, symboli. 7. Definiowanie rysunków 2D na podstawie modeli 3D zespołów części./0,5/ Generowanie widoków, przekrojów, wyrwań, widoków szczegółowych, listy części. Opracowanie rysunków 2D w module Draft z wykorzystaniem dostępnych poleceń. 8. Modelowanie w module Sheetmetal - konstrukcje blaszane. /1/ Definiowanie modeli 3D elementów blaszanych, generowanie rozwinięć dokumentacji 2D elementów blaszanych, wstawianie widoków złożonych i rozwiniętych modeli 3D. 9. Modelowanie w kontekście zespołu. Praca w środowisku XpressRoute./0,5/ Opracowanie modelu części na bazie modelu zespołu. Wykonywanie pole-ceń „kopia części” i „płaszczyzna podziału”. Definiowanie elementów przewodów elektrycznych. 10. Modelowanie w module Weldmetal - konstrukcje spawane./1/ Definiowanie spoin, generowanie dokumentacji. 11. Elementy analizy kinematycznej i wytrzymałościowej konstrukcji./0,5/ Symulacja ruchu, definiowanie napędów elementów zespołu. 12. Zarządzanie dokumentacją konstrukcyjną./0,5/ Praca z bibliotekami części. Praca z wykorzystaniem dodatku „Engineering handbook”. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna praktyczna z wykorzystaniem komputerów – praca pod nadzorem wykładowcy 1. Modelowanie geometrycznych obiektów z wykorzystaniem operacji podstawowych./3/ Praktyczne opracowanie szkiców na płaszczyźnie, definiowanie ich podstawowych relacji i wymiarów. Wykonanie modeli 3D części z wykorzystaniem podstawowych operacji SW. 2. Modelowanie geometrycznych obiektów z wykorzystaniem funkcji zawansowanych./2/ Wykonywanie modeli 3D części z wykorzystaniem funkcji zaawansowanych. 3. Definiowanie relacji zespołu, opracowanie elementów zespołu, budowa zespołu części./2/ Praktyczne tworzenie zespołu części, definiowanie wiązań. 4. Tworzenie widoków rozstrzelonych, renderowanie. Praca w środowisku Draft. /2/ Praktyczne tworzenie widoków rozstrzelonych, renderingów części i złożeń. Tworzenie formatki rysunku SW. 5. Definiowanie rysunków 2D na podstawie pojedynczych modeli 3D./2/ Praktyczne tworzenie rysunków 2D zadanych modeli części. 6. Definiowanie rysunków 2D na podstawie modeli 3D zespołów części./3/ Praktyczne tworzenie rysunków 2D zadanych modeli zespołów. 7. Modelowanie geometrycznych obiektów z wykorzystaniem modułu. Shetmetal. Generowanie dokumentacji 2D elementów. /3/ Praktyczne tworzenie modeli 3D elementów blaszanych, generowanie dokumentacji 2D. 8. Opracowywanie modelu części na bazie modelu zespołu. Definiowanie elementów przewodów elektrycznych. /1/ Praktyczne tworzenie modelu części w kontekście zespołu. Tworzenie elementów przewodów elektrycznych. 9. Modelowanie geometrycznych obiektów z wykorzystaniem modułu Weldmetal. Definiowanie rodzajów spoin, generowanie dokumentacji. /3/ Tworzenie części spawanych, generowanie spoin, tworzenie dokumentacji 2D. 10. Modelowanie obiektów bryłowych z wykorzystaniem modelowania powierzchniowego. /2/ 11. Parametryzacja obiektów bryłowych. ./2/ Uniwersalne formy zapisu danych oraz edycja brył po konwersji formatu pliku bazowego. 12. Zarządzanie dokumentacją konstrukcyjną./1/ Zarządzanie zasobami projektu. Projekt / metoda praktyczna 1. Projekt urządzenia mechatronicznego. /20/ Wykonanie projektu elementów i zespołów urządzenia mechatronicznego o zadanych parametrach. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Bajkowski – Podstawy zapisu konstrukcji, PW, 2005. 2. M.Dietrych – Podstawy konstrukcji maszyn, WNT, 2007. 3. W. Przybylski, M. Deja – Komputerowo wspomagane wytwarzanie maszyn. Podstawy i zastosowanie, WNT, 2007. 4. P.Kęska –SolidWorks 2013- Modelowanie części. Złożenia. Rysunki, CADVANTAGE, 2013. 5. P.Kęska –SolidWorks 2013- Konstrukcje spawane. Arkusze blach. Projektowanie w kontekście złożenia, CADVANTAGE, 2013 Uzupełniająca: 1. T. Dobrzański – Rysunek techniczny maszynowy, WNT, 2007. 2. M. Babiuch– Solid Works 2006 w praktyce, Helion, 2007. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu przedmiotu / efekt uczenia się / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Ma podstawową wiedzę dotyczącą zapisu konstrukcji układów i urządzeń mechatronicznych oraz symulacji ich działania z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania / K_W13 W2 / Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą obszarów zastosowania zaawansowanych narzędzi wspomagających proces projektowania, zna podstawowe metody, techniki i narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu zadań inżynierskich z zakresu mechatroniki / K_W15 U1 / Potrafi wykonać obliczenia wytrzymałościowe elementów konstrukcji oraz wyznaczyć przyspieszenia i prędkości elementów maszyn / K_U10 U2 / Umie dobrać materiały przy projektowaniu urządzeń mechatronicznych / K_U16 U3 / Potrafi integrować elementy mechaniczne, elektroniczne i informatyczne w system mechatroniczny / K_U18 U4 / Potrafi stosować właściwe środowiska programistyczne, symulatory i narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń mechatronicznych / K_U22 U5 / Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich / K_U28 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia z wykorzystaniem komputerów obejmują przypomnienie, utrwalenie i usystematyzowanie wiedzy wcześniej nabytej, uzyskanej jako rezultat ukierunkowanej pracy własnej poprzez rozwiązywanie zadań i problemów projektowych. Projekt zaliczany jest na podstawie zaliczenia. W ramach projektu studenci najpierw samodzielni, a później w podgrupach realizuje własne zadanie projektowe przekrojowo sprawdzające nabytą wiedzę, wymagając samodzielności i kreatywności w rozwiązaniu. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej lub ustnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie zaliczenia z ćwiczeń i projektu. Osiągnięcie efektów W1 i W2 sprawdzane są przed przystąpieniem do realizacji ćwiczeń i projektu (podczas weryfikacji wiedzy i przygotowania studentów do zajęć) oraz podczas zaliczenia przedmiotu. Osiągnięcie efektów U1, U2, U3, U4 i U5 sprawdzane podczas realizacji ćwiczeń oraz w ramach oceny realizacji projektu. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 4,75, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 4,25, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy. Wykazuje się wytrwałością i samodzielnością w pokonywaniu trudności oraz systematycznością pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 3,75, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 3,25, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, którego średnia ważona z ocen wynosi min. 3,00, oraz który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie ma zaliczonego testu lub ćwiczenia lub który nie spełnia przedstawionych powyżej wymogów. |
Praktyki zawodowe: |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.