Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Badanie sprzętu wojskowego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTAXWSJ-BSW
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Badanie sprzętu wojskowego
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

jednolite magisterskie

Rodzaj przedmiotu:

wybieralny

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 22/x, C 6/+, L 16/+, Sem. 6/+; łącznie: 50 godz., 5 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

"artyleria rakietowa"

- nazwa przedmiotu „Konstrukcja broni artyleryjskiej”. Wymagania wstępne: znajomość systematyki, terminologii, budowy i działania broni artyleryjskiej.

- nazwa przedmiotu „Projektowanie systemów uzbrojenia I”. Wymagania wstępne: znajomość zasad projektowania zespołów i mechanizmów uzbrojenia.


"środki bojowe"

- nazwa przedmiotu „Konstrukcja broni strzeleckiej”. Wymagania wstępne: znajomość systematyki, terminologii, budowy i działania broni strzeleckiej.

- nazwa przedmiotu „Konstrukcja broni artyleryjskiej”. Wymagania wstępne: znajomość systematyki, terminologii, budowy i działania broni artyleryjskiej.

- nazwa przedmiotu „Projektowanie amunicji”. Wymagania wstępne: znajomość zasad projektowania i bezpiecznej eksploatacji amunicji.


"uzbrojenie i elektronika"

- nazwa przedmiotu „Konstrukcja broni strzeleckiej”. Wymagania wstępne: znajomość systematyki, terminologii, budowy i działania broni strzeleckiej.

- nazwa przedmiotu „Projektowanie systemów uzbrojenia I”. Wymagania wstępne: znajomość zasad projektowania zespołów i mechanizmów uzbrojenia.

- nazwa przedmiotu „Projektowanie systemów uzbrojenia II”. Wymagania wstępne: znajomość zasad projektowania i bezpiecznej eksploatacji amunicji.


"eksploatacja uzbrojenia i sprzętu wojskowego"

- nazwa przedmiotu „Konstrukcja broni strzeleckiej”. Wymagania wstępne: znajomość systematyki, terminologii, budowy i działania broni strzeleckiej.

- nazwa przedmiotu „Projektowanie systemów uzbrojenia I”. Wymagania wstępne: znajomość zasad projektowania zespołów i mechanizmów uzbrojenia.

- nazwa przedmiotu „Projektowanie systemów uzbrojenia II”. Wymagania wstępne: znajomość zasad projektowania i bezpiecznej eksploatacji amunicji.




Programy:

Obowiązuje od naboru 2021-2022; semestr - IX; kierunek - mechatronika; specjalności - "artyleria rakietowa", "środki bojowe", "uzbrojenie i elektronika", "eksploatacja uzbrojenia i sprzętu wojskowego".

Autor:

dr hab. inż. Ryszard WOŹNIAK, prof. WAT

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach – 22

2. Udział w laboratoriach – 16

3. Udział w ćwiczeniach – 6

4. Udział w seminariach – 6

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów – 22

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów – 16

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń – 10

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium – 12

9. Udział w konsultacjach – 23

10. Przygotowanie do egzaminu – 15

11. Udział w egzaminie – 2

Sumaryczne obciążenie pracą studenta – 150 / 5 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli – 75 / 2,5 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową – 75 / 2,5 ECTS


Skrócony opis:

Znaczenie badań w procesie tworzenia sprzętu wojskowego (SpW). BHP podczas badań. Etyka badacza. Przepisy normujące problematykę badań SpW. Rola Instytucji Eksperckiej i Organu Logistycznego w procesie badań SpW. Podstawowe charakterystyki SpW. „Wymagania Taktyczno-Techniczne”, „Wymagania Sprzętowe” i „Założenia Taktyczno-Techniczne” na SpW. Klasyfikacja i charakterystyka badań. Programy i dokumentacja badań. Wyposażenie stanowisk badawczych Specyfika prowadzenia badań: broni strzeleckiej, broni artyleryjskiej i amunicji. Priorytetowe kierunki badań z obszaru techniki i technologii obronnych.

Pełny opis:

Wykłady – metoda werbalno-wizualna głównie ilustrowana prezentacjami komputerowymi Power Point.

T1. Znaczenie badań w procesie tworzenia sprzętu wojskowego (SpW). BHP podczas badań. Przepisy normujące problematykę badań SpW. Akredytacja i certyfikacja laboratoriów. Instytucje uczestniczące w badaniach SpW. Rola Instytucji Eksperckiej i Organu Logistycznego w procesie badań SpW. /4/

Badania w procesie pozyskiwania SpW. Zasady BHP obowiązujące podczas badań SpW – obowiązki organizatora, osób funkcyjnych i uczestników badań. Charakterystyka dokumentów normujących badania SpW (akty prawne MON i NO). Zasady i wartości etyczne obowiązujące badacza podczas badań. Akredytacja i certyfikacja laboratoriów. Instytucje uczestniczące w badaniach SpW. Rola instytutów badawczych MON oraz Instytucji Eksperckiej i Organu Logistycznego w procesie badań SpW.

T2. Podstawowe charakterystyki SpW. „Wymagania Taktyczno-Techniczne”, „Wymagania Sprzętowe” i „Założenia Taktyczno-Techniczne” na SpW. /4/

Klasyfikacja, definicja i znaczenie ogólnotechnicznych, bojowych, eksploatacyjnych i innych podstawowych charakterystyk SpW. Podstawowe parametry taktyczno-techniczne SpW będące przedmiotem badań. Struktura oraz zasady opracowywania dokumentów (definiujących m.in. wymagane parametry pozyskiwanego SpW), tj. „Wymagań Taktyczno-Technicznych”, „Wymagań Sprzętowych” i „Założeń Taktyczno-Technicznych” na SpW. Zasady nadawania indeksu SpW.

T3. Klasyfikacja badań uzbrojenia. Charakterystyka badań patentowych, specjalistycznych, kontrolnych i eksploatacyjnych. /4/

Klasyfikacja badań uzbrojenia ze względu na: miejsce, charakter, zakres, rodzaj badań oraz etapy rozwoju i wytwarzania SpW. Klasyfikacja, zakres i znaczenie badań patentowych, specjalistycznych, kontrolnych i eksploatacyjnych. Metody badań SpW.

T4. Charakterystyka badań laboratoryjnych i poligonowych oraz badań: wstępnych, kwalifikacyjnych, zdawczo-odbiorczych partii próbnej i eksploatacyjno-wojskowych. Testowanie gotowych wzorów uzbrojenia. /4/

Cel, miejsce i zakres badań laboratoryjnych i badań poligonowych. Specyfika prowadzenia badań prototypów SpW (badania wstępne i badania kwalifikacyjne), badań urządzeń produkowanych seryjne, badań zdawczo-odbiorczych, badań eksploatacyjno-wojskowych, badań typu i badań okresowych. Specyfika prowadzenia testów SpW i testów poznawczych SpW.

T5. Programy i dokumentacja badań. /4/

Charakterystyka dokumentów normujących dokumentację badań SpW. Zasady opracowywania, struktura i zawartość dokumentów pt.: „Program badań”, „Metodyka badań”, „Dziennik badań”, Protokół badań”, „Orzeczenie z badań” itp. Opracowanie wyników badań i wnioskowanie.

T6. Priorytetowe kierunki badań z obszaru techniki i technologii obronnych./2/

Charakterystyka i znaczenie obszarów technologicznych ujętych w dokumencie MON pt. „Priorytetowe kierunki badań naukowych w resorcie obrony narodowej w latach 2021-2035”.

Ćwiczenia – metoda praktyczna, polegająca na opracowywaniu wybranych dokumentów, zawierających charakterystyki taktyczno-techniczne SpW.

T1. Opracowanie dokumentów definiujących m.in. charakterystyki taktyczno-techniczne SpW, sposób pozyskania SpW. /4/

Opracowanie indywidualnie lub w zespole „Wymagań Taktyczno-Technicznych” lub „Wymagań Sprzętowych” lub „Założeń Taktyczno-Technicznych” na wybrany SpW.

T2. Opracowanie dokumentacji badań. /2/

Opracowanie indywidualnie lub w zespole „Programu i metodyki badań” na wybrany SpW.

Laboratorium – metoda praktyczna w formie pokazu badań instrumentalnych na stanowisku badawczym w Laboratorium Systemów Uzbrojenia.

T1. Badanie charakterystyk dynamicznych broni oraz węzła gazowego broni działającej na zasadzie odprowadzenia gazów. /4/

Ćwiczenie laboratoryjne polega na przygotowaniu (zestawieniu) stanowiska badawczego do „Badania charakterystyk dynamicznych broni oraz węzła gazowego broni działającej na zasadzie odprowadzenia gazów”, wykonaniu przez grupę studentów (pod kierunkiem wykładowcy) badań specjalistycznych oraz opracowaniu zespołowego sprawozdania z przeprowadzonych badań.

T2: Badanie dwukomorowych układów miotających. /4/

Ćwiczenie laboratoryjne polega na przygotowaniu (zestawieniu) stanowiska badawczego do „Badania dwukomorowych układów miotających”, wykonaniu przez grupę studentów (pod kierunkiem wykładowcy) badań specjalistycznych oraz opracowaniu zespołowego sprawozdania z przeprowadzonych badań.

T3: Badanie prędkości odrzutu broni na wahadle strzeleckim. /2/

Ćwiczenie laboratoryjne polega na przygotowaniu (zestawieniu) stanowiska badawczego do „Badania prędkości odrzutu broni na wahadle strzeleckim”, wykonaniu przez grupę studentów (pod kierunkiem wykładowcy) badań specjalistycznych oraz opracowaniu zespołowego sprawozdania z przeprowadzonych badań.

T4: Badanie efektywności hamulców wylotowych. /2/

Ćwiczenie laboratoryjne polega na przygotowaniu (zestawieniu) stanowiska badawczego do „Badania efektywności hamulców wylotowych”, wykonaniu przez grupę studentów (pod kierunkiem wykładowcy) badań specjalistycznych oraz opracowaniu zespołowego sprawozdania z przeprowadzonych badań.

T5: Badanie prędkości pocisków i ciśnień balistycznych w lufie. /2/

Ćwiczenie laboratoryjne polega na przygotowaniu (zestawieniu) stanowiska badawczego do „Badań prędkości pocisków i ciśnień balistycznych w lufie”, wykonaniu przez grupę studentów (pod kierunkiem wykładowcy) badań specjalistycznych oraz opracowaniu zespołowego sprawozdania z przeprowadzonych badań.

T6: Badanie charakterystyk spustu broni strzeleckiej. /2/

Ćwiczenie laboratoryjne polega na przygotowaniu (zestawieniu) stanowiska badawczego do „Badań charakterystyk spustu broni strzeleckiej”, wykonaniu przez grupę studentów (pod kierunkiem wykładowcy) badań specjalistycznych oraz opracowaniu zespołowego sprawozdania z przeprowadzonych badań.

Seminarium – metoda werbalno-praktyczna polegająca na indywidualnym lub zespołowym wystąpieniu i prezentowaniu zadań (w postaci tekstowej, ustnej i multimedialnej), związanych z tematyką ćwiczeń, oraz dyskusji, ocenie ich poprawności i jakości.

T1. Referowanie i dyskutowanie opracowanych: „Wymagań Taktyczno-Technicznych” lub „Wymagań Sprzętowych” lub „Założeń Taktyczno-Technicznych” lub „Programu i metodyki badań” na SpW. /6/

Przedstawienie przez studenta lub zespół studentów wyników wykonanego zadania oraz udział w dyskusji nad wystąpieniem.

Literatura:

Podstawowa

1. R. Kamiński, J. Kijewski, M. Zahor, Zbiór instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych z przedmiotu „Projektowanie broni”, Zakład Konstrukcji Specjalnych WAT, Warszawa 2006 r. (praca niepublikowana, dostępna w Zakładzie Broni i Amunicji ITU WML WAT).

2. Praca zespołowa, Broń strzelecka, artyleryjska i amunicja. Ćwiczenia laboratoryjne, cz. I, WAT, Warszawa 1976 r. sygn. S-39031.

3. Praca zespołowa, Broń strzelecka, artyleryjska i amunicja. Ćwiczenia laboratoryjne, cz. II, WAT, Warszawa 1980 r. sygn. S-42581.

4. Zarządzenia i Decyzje MON oraz Normy Obronne wskazane przez wykładowcę.

5. Materiały dydaktyczne przekazane studentom przez wykładowcę.

Uzupełniająca

1. A. Ciepliński, R. Woźniak, Encyklopedia współczesnej broni palnej, WiS, Warszawa 1995 r. – sygn. 52051

Efekty uczenia się:

"artyleria rakietowa"

W1 – Ma wiedzę z budowy i eksploatacji sprzętu, będącego na wyposażeniu pododdziałów rakiet i pododdziałów technicznych:

a. zna dane taktyczno-techniczne zasadniczego sprzętu występującego w WRiA;

b. posiada wiedzę z zagadnień techniki mikroprocesorowej, elektroniki i automatyki;

c. zna wyposażenie pokładowe zestawów rakietowych;

d. zna zasady funkcjonowania systemów nawigacyjnych i naprowadzania stosowanych w zestawach rakietowych;

e. zna budowę zestawów rakietowych;

f. zna ogólne zasady działania i budowę pocisków rakietowych;

g. zna zasady diagnostyki zestawów rakietowych;

h. posiada teoretyczne podstawy określania nastaw do startu /funkcjonowania oprogramowania obliczeniowego z wykorzystaniem układów cyfrowych/;

i. zna elektroniczne wyposażenie kontrolno-startowe wyrzutni (EWKS);

j. zna budowę i eksploatację urządzeń przeładunkowo-załadowczych (dźwigi, żurawie etc.);

k. zna budowę i eksploatację wozów kierowania ogniem (uderzeniami) – W_20D02_17

W2 – Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów mechatronicznych – K_W19

K1 – Dysponuje odpowiednią wiedzą techniczną, pozwalającą rozwiązywać problemy techniczne za pomocą metod i technik inżynierskich – K_20D02_3

"środki bojowe"

W1 – Zna zasady, zakres przedmiotowy oraz wymagane procedury stosowane podczas badań środków bojowych W_38B01_12

W2 – Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów mechatronicznych – K_W19

K1 – Dysponuje odpowiednią wiedzą techniczną i specjalistyczną pozwalającą rozwiązywać problemy logistyczne za pomocą metod i technik inżynierskich, związanych z wprowadzaniem nowych technologii w SZ RP oraz szkolenia personelu technicznego – K_38B01_5

"uzbrojenie i elektronika"

W1 – Zna uwarunkowania konstrukcyjne oraz zasady projektowania sprzętu uzbrojenia W_38T02_5

W2 – Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów mechatronicznych – K_W19

"eksploatacja uzbrojenia i sprzętu wojskowego"

W1 – Zna uwarunkowania konstrukcyjne oraz zasady projektowania sprzętu uzbrojenia W_38T03_5

W2 – Ma podstawową wiedzę na temat cyklu życia urządzeń i systemów mechatronicznych – K_W19

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot kończy się egzaminem (z oceną), polegającym na rozwiązaniu testu pisemnego, w którym student musi udzielić minimum 60% poprawnych odpowiedzi, aby zaliczył przedmiot. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest:

• zaliczenie ćwiczeń (na zal. bo),

• zaliczenie seminarium (na zal. bo),

• zaliczenie laboratoriów (na zal. bo).

Wykłady, ćwiczenia, laboratoria i seminaria są prowadzone metodami aktywizującymi, wykorzystując w szczególności twórcze rozwiązywanie problemów, rozwijając u studentów umiejętność dyskusji na tematy będące przedmiotem zajęć.

Ćwiczenia praktyczne są związane z zagadnieniami omawianymi na wykładzie.

Seminaria polegają na prezentacji tematu opracowanego przez studenta lub grupę studentów (w zespole).

Laboratoria polegają na zespołowym wykonaniu badań specjalistycznych (instrumentalnych) na stanowisku badawczym.

Efekty W1, W2 i K1 (dla specjalności "artyleria rakietowa" i "środki bojowe") oraz W1 i W2 (dla specjalności "uzbrojenie i elektronika" i "eksploatacja uzbrojenia i sprzętu wojskowego") są sprawdzane podczas wykładów (pytania kontrolne i test), ćwiczeń, seminariów i laboratoriów.

Ocena z testu:

- 5,0 (bdb) – student udzielił minimum 90% poprawnych odpowiedzi.

- 4,5 (db+) – student udzielił minimum 83% poprawnych odpowiedzi.

- 4,0 (db) – student udzielił minimum 75% poprawnych odpowiedzi.

- 3,5 (dst+) – student udzielił minimum 68% poprawnych odpowiedzi.

- 3,0 (dst) – student udzielił minimum 60% poprawnych odpowiedzi.

Praktyki zawodowe:

Nie ma.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2025/2026" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 6 godzin więcej informacji
Laboratorium, 16 godzin więcej informacji
Seminarium, 6 godzin więcej informacji
Wykład, 22 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Ryszard Woźniak
Prowadzący grup: Dawid Goździk, Jacek Kijewski, Damian Szupieńko, Ryszard Woźniak
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Egzamin
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL
Laboratorium - Zaliczenie na ocenę
Seminarium - Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Egzamin
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.2.0-4 (2025-05-14)