Projektowanie przemysłowych układów automatyki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAPCSM-PPAUT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie przemysłowych układów automatyki |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | II stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 22/+, C 6/z, L 12/+, Pr 12/+ razem: 52 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | 1. Systemy mechatroniczne/ wymagania wstępne: zrealizowane elementy analizy i projektowania układów automatyki. 2. Modelowanie i projektowanie układów robotyki/ wymagania wstępne: zrealizowane elementy analizy i projektowania układów robotyki z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania 3. Projektowanie i badanie maszyn i mechanizmów/ wymagane zrealizowane elementy projektowania zintegrowanego części mechanicznej linii przemysłowej |
Programy: | Semestr II / kierunek Mechatronika / specjalność: robotyka i automatyka przemysłowa |
Autor: | dr inż. Marek Jaworowicz |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 22 2. Udział w laboratoriach / 12 3. Udział w ćwiczeniach / 6 4. Udział w zajęciach projektowych/ 12 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 8 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 10 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 4 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium /0 9. Samodzielna realizacja projektu / 12 10. Udział w konsultacjach / 10 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 96godz./ 3.0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+10): 62godz./ 2,5ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym (2+4+6+9) 46godz./ 1.5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ 2.5ECTS |
Skrócony opis: |
Zakres modułu obejmuje zagadnienia dotyczące metod analizy procesów przemysłowych z punktu widzenia ich podatności na automatyzację oraz narzędzi i metod postępowania w automatyzacji wybranych procesów przemysłowych. Stosowane procedury projektowania uwzględniają optymalizację kosztów w sensie minimalizacji czasu, energii i ilości operacji. Ponadto, rozważane są uwarunkowania wynikające z trendów Factory 4.0 |
Pełny opis: |
1.Zasady i cele automatyzacji procesów przemysłowych w kontekście Rewolucji 4.0. Analiza procesów i ich podatności na automatyzację. Wybrane metody opisu procesów dyskretnych Metody identyfikacji, zmienne procesowe i modele formalne procesów dyskretnych. Środowisko Grafset / 4 / Studenci zapoznają się z metodyka analizy procesów przemysłowych pod katem sformułowania celów i założeń do projektowania automatyzacji wytwarzania. 2. Metodyka projektowania systemów sterowania dyskretnymi procesami produkcyjnymi - wymagania, założenia, weryfikacja, zarządzanie projektem w zespole. Wybrane zagadnienia automatyzacji transportu i segregacji elementów. Elastyczne systemy produkcyjne FMS. Zapewnienie wymogów bezpieczeństwa / 4 / Studenci zapoznają się z metodyką optymalizacji wyboru cech i charakterystyk projektowanego procesu automatyzacji. 3. Metodyka projektowania procesu montażu. Analiza konstrukcyjna urządzenia/elementów i formułowanie wymagań na proces. Analiza DFA. Optymalizacja procesu montażu wg przyjętych kryteriów. Wyposażenie technologiczne stanowisk montażowych / 6 / Studenci zapoznają się z metodyką projektowania stanowisk automatycznego i zrobotyzowanego procesu montażu 4. Przedstawienie różnych sposobów syntezy i projektowania układów automatyki. Omówienie metody jednostek taktujących / 4 / Studenci bazując na różnych przykładach zapoznają się ze sposobem syntezy przemysłowych układów automatyki. 5. Usprawnianie i modyfikacja istniejących układów automatyki na przykładzie modernizacji stanowisk firmy FESTO / 4 / Studenci zapoznają się ze sposobem modyfikacji istniejących przemysłowych układów automatyki. Ćwiczenia /metoda analityczno-praktyczna 1. Analiza DFA procesu montażu wybranego zespołu / 2 / Studenci metodami analitycznymi opracowują analizę DFA. 2. Analiza i synteza wybranych zagadnień z zakresu przemysłowych układów automatyki (warsztaty komputerowe) / 4 / Studenci korzystając z komputerów oraz odpowiednich metod syntezy układów budują i testują w środowisku FluidSim przemysłowe układy automatyki. Laboratoria /metoda praktyczna 1. Projektowanie metodą modelowania w programie FluidSim, układu sterowania pneumatycznego i elektropneumatycznego realizującego zadanie wspomagania montażu reflektora do samochodu / 4 / Studenci opracowują aplikację sterowania procesem na PLC. 2. Projekt stanowiska służącego do segregacji i magazynowania elementów – programowanie, symulacja pracy, obsługa stanowiska / 4 / Studenci przy wykorzystaniu metody jednostek taktujących programują stanowisko dydaktyczne firmy FESTO. 3. Sposoby modyfikacji układów automatyki w oparciu o podzespoły firmy FESTO i środowisko programowania FluidSIM / 4 / Studenci bazując na istniejącym stanowisku wprowadzają do niego zmiany i usprawnienia, następnie programują i testują swoje rozwiązania. Projekt/ metoda analityczno-numeryczna 1. Projekt stanowiska procesu zautomatyzowanego montażu wybranego zespołu konstrukcyjnego. Implementacja algorytmu sterowania na sterowniku PLC / 8 / Studenci wykonują projekt zautomatyzowanego montażu wybranego podzespołu oraz opracowują jego uproszczoną dokumentację 2. Projekt modyfikacji układu automatyki w oparciu o podzespoły firmy FESTO i środowisko programowania FluidSIM / 6 / Studenci wykonują projekt (fizyczne stanowisko i dokumentacja) przemysłowego układu automatyki. |
Literatura: |
Podstawowa: 1. J. Barczyk: Automatyzacja procesów dyskretnych, Oficyna PW. 2. J. Honczarenko: Elastyczna automatyzacja wytwarzania, WNT. 3. M. Jaworowicz: Materiały własne do wykładów. 4. T. Mikulczyński: Automatyzacja procesów przemysłowych, WNT. 5. Szenajch W.: Przyrządy, uchwyty i sterowanie pneumatyczne. WNT Warszawa 1983. 6. Gerhard Vogel, Euglen Mühlberger: Fascynujący świat pneumatyki. Opracowanie wersji polskiej Mariusz Olszewski. Warszawa Festo Polska, sierpień 2003. Uzupełniająca: 6. T. Kowalski: Technologia i automatyzacja maszyn, Oficyna PW |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Zna i rozumie uwarunkowania strukturalne i funkcjonalne do projektowania zautomatyzowanych stanowisk produkcyjnych /Posiada ugruntowaną wiedzę z metodyki projektowania linii podajników, manipulatorów oraz stanowisk zrobotyzowanych i właściwie interpretuje powyższą problematykę w zagadnieniach ich eksploatacji i modernizacji w perspektywie Przemysłu 4.0 / K_W01, K_W03, K_W06 U1 / Potrafi na podstawie analizy konstrukcyjnej podzespołu przeprowadzić proces projektowania stanowiska zautomatyzowanego montażu z zastosowaniem właściwe metod i narzędzi numerycznych CAD oraz symulacji i jego implementacji na platformie PLC oraz pneumatycznych i elektropneumatycznych elementów wykonawczych. Potrafi zintegrować, uruchomić układ mechatroniczny oraz przeprowadzić jego testy funkcjonalne i jakościowe / K_U09, K_U15, K_U18, K_U19. K_K03 / Potrafi współdziałać w zespole projektantów, kierując się zasadami etyki zawodowej i dobrem zespołu |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia z oceną Warunkiem koniecznym zaliczenia przedmiotu jest brak nieobecności na ćwiczeniach, laboratoriach i zajęciach z projektu. W przypadku nieobecności - student jest zobowiązany wykonać dodatkowe zadanie po uzgodnieniu z wykładowcą. Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią ważoną z ocen wykonanych projektów oraz zaliczenia zadań laboratoryjnych. Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych na ocenę odbywa się na podstawie średniej z pozytywnych ocen za wszystkie wykonane i zaliczone ćwiczenia. Efekty W1 sprawdzane są podczas rozwiązywania zadań laboratoryjnych i realizacji projektów. Efekty U1 sprawdzane są na podstawie rozliczania projektów. Efekt K1 sprawdzany jest na podstawie oceny pracy zespołowej i zaliczenia sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych oraz projektów. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który zaliczył ćwiczenia rachunkowe, a z laboratorium i projektów uzyskał minimum ocenę bardzo dobrą. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który zaliczył ćwiczenia rachunkowe, a z laboratorium i projektów uzyskał minimum ocenę dobrą z plusem. Ocenę dobrą otrzymuje student, który zaliczył ćwiczenia rachunkowe, a z laboratorium i projektów uzyskał minimum ocenę dobrą. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który zaliczył ćwiczenia rachunkowe, a z laboratorium i projektów uzyskał minimum ocenę dostateczną z plusem. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który zaliczył ćwiczenia rachunkowe, a z laboratorium i projektów uzyskał minimum ocenę dostateczną |
Praktyki zawodowe: |
Nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.