Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Roboty przemysłowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTAPCSI-Rpr
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Roboty przemysłowe
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Strona przedmiotu: http://www.wml.wat.edu.pl
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

stacjonarne

Rodzaj studiów:

I stopnia

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 30/Zo, C 14/+, L 16/+, Proj. 6/+, Sem. 4/+, razem: 70

Przedmioty wprowadzające:

1. Matematyka / wymagania wstępne: rachunek macierzowy i różniczkowy.

2. Podstawy automatyki i robotyki / wymagania wstępne: podział robotów kinematyka i kinetyka manipulatorów.


Programy:

semestr studiów VII / kierunek Mechatronika /specjalność Robotyka i automatyka przemysłowa

Autor:

ppłk dr inż. Wojciech KACZMAREK, dr inż. Jarosław PANASIUK

Bilans ECTS:

1. Udział w wykładach 30

2. Udział w laboratoriach 16

3. Udział w ćwiczeniach 14

4. Udział w seminariach 4

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów 8

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów 12

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń 6

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium i realizacja projektu 6

9. Realizacja projektu 6

10. Udział w konsultacjach 16

11. Przygotowanie do egzaminu 0

12. Przygotowanie do zaliczenia 6

13. Udział w egzaminie 0


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 124 godz./ 4 ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 86 godz./ 3 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ 3,5 ECTS

Skrócony opis:

Zajęcia przekazują wiedzę z zakresu robotyki przemysłowej. W ramach zajęć studenci poznają budowę i klasyfikację robotów przemysłowych, elementy elastycznych linii produkcyjnych oraz miejsce robotów przemysłowych na elastycznych liniach produkcyjnych. Ponadto, zajęcia przekazują wiedzę z zakresu programowania robotów przemysłowych w wybranych językach programowania. Studenci zapoznają się metodami programowania robotów, zasadami tworzenia programów sterujących oraz metodami ich testowania.

Pełny opis:

Wykład / metoda werbalno-wizualna z elementami audiowizualnymi

1. Wprowadzenie, budowa i klasyfikacja robotów przemysłowych. / 2 / Wprowadzenie w zagadnienia z zakresu robotyki przemysłowej.

2. Elementy elastycznych linii produkcyjnych. / 2 /

Omówienie elementów elastycznych linii produkcyjnych i ich miejsca na zrobotyzowanych stanowiskach produkcyjnych.

3. Miejsce robotów przemysłowych na liniach produkcyjnych. Zadania wykonywane przez roboty. / 2 / Omówienie miejsca robotów przemysłowych na liniach produkcyjnych i zadań wykonywanych przez roboty.

4. Języki programowania robotów. Podstawy języka Melfa-Basic. / 2 / Wprowadzenie do języków programowania robotów przemysłowych i omówienie podstaw języka Melfa-Basic.

5. Programowanie robotów w trybie off-line. Program TR ToolBox2 – możliwości, funkcje, panel operatora, tworzenie projektów. / 2 / Omówienie zagadnienia programowania robotów w trybie off-linie i przedstawienie środowiska RT ToolBox2.

6. Budowa i zasady programowania robotów firmy ABB. / 2 / Omówienie budowy i zasad programowania robotów firmy ABB.

7. Budowa i zasada programowania robotów firmy FANUC. / 2 / Omówienie budowy i zasad programowania robotów firmy FANUC.

8. Panel nauczania robotów firmy ABB. / 2 / Omówienie budowy, funkcjonalności i sposobu wykorzystania panelu nauczania robotów firmy ABB.

9. Panel operatora robotów firmy FANUC. / 2 / Omówienie budowy, funk-cjonalności i sposobu wykorzystania panelu nauczania robotów firmy FANUC.

10. Wprowadzenie do języka programowania robotów firmy ABB. / 2 / Wprowadzenie do języka programowania robotów firmy ABB oraz omówienie wybranych funkcji na podstawie analizy przykładów.

11. Wprowadzenie do języka programowania robotów firmy FANUC. / 2 / Wprowadzenie do języka programowania robotów firmy FANUC oraz omó-wienie wybranych funkcji na podstawie analizy przykładów.

12. Konfiguracja robotów firmy ABB. / 2 / Omówienie konfiguracji robotów pod kątem budowy, opcji systemowych i programowych.

13. Konfiguracja robotów firmy FANUC. / 2 / Omówienie konfiguracji robotów pod kątem budowy, opcji systemowych i programowych.

14. Osprzęt zewnętrzny (chwytaki, pozycjonery, tory jezdne) robotów firmy ABB. / 2 / Omówienie elementów osprzętu zewnętrznego pod kątem budowy i sposobu jego integracji z robotem.

15. Osprzęt zewnętrzny (chwytaki, pozycjonery, tory jezdne) robotów firmy Fanuc. / 2 / Omówienie elementów osprzętu zewnętrznego pod kątem budowy i sposobu jego integracji z robotem.

Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna

1. Tworzenie projektów w programie RT ToolBox2. / 2 / Zajęcia z wykorzystaniem komputerów. Podczas zajęć studenci tworzą projekt systemu ro-bota w programie RT ToolBox2, m.in.: dobierają robota, konfigurują połączenie komputera z robotem.

2. Programowanie robotów w języku Melfa-Basic. / 2 / Zajęcia z wykorzy-staniem komputerów. Podczas zajęć studenci tworzą program w języku Melfa-Basic w programie RT ToolBox2 i testują poprawność jego funkcjonowania.

3. Programowanie robotów w języku Melfa-Basic. / 2 / Zajęcia z wykorzystaniem komputerów. Podczas zajęć studenci w programie RT ToolBox2 rozbudowują utworzony w języku Melfa-Basic program o zadaną funkcjonalność.

4. Panel operatora robotów firmy ABB. / 2 / Podczas zajęć studenci poznają zasady konfiguracji systemu robota i definiowania zamiennych.

5. Panel operatora robotów firmy FANUC. / 2/ Podczas zajęć studenci po-znają zasady konfiguracji systemu robota i definiowania zamiennych.

6. Programowanie robotów firmy ABB. / 2 / Studenci wykonują program robota zgodnie z zaleceniami prowadzącego.

7. Programowanie robotów firmy FANUC. / 2 / Studenci wykonują program robota zgodnie z zaleceniami prowadzącego.

Laboratorium / metoda praktyczna

1. Programowanie robota firmy ABB metodą nauczania. / 4 / Zajęcia praktyczne z robotem przemysłowym. Studenci tworzą program sterujący robota zgodnie z instrukcją laboratoryjną.

2. Programowanie robota firmy FANUC metodą nauczania. / 4 / Zajęcia praktyczne z robotem przemysłowym. Studenci tworzą program sterujący robota zgodnie z instrukcją laboratoryjną.

3. Kalibracja i programowanie robota firmy ABB. / 4 / Zajęcia praktyczne z robotem przemysłowym. Studenci poznają zasady kalibracji robota i tworzą program sterujący robota zgodnie z instrukcją laboratoryjną.

4. Kalibracja i programowanie robota firmy FANUC. / 4 / Zajęcia praktyczne z robotem przemysłowym. Studenci poznają zasady kalibracji robota i tworzą program sterujący robota zgodnie z instrukcją laboratoryjną.

Projekt / metoda praktyczna

1. W grupach 4-6 osobowych studenci przygotowują projekty doboru systemu robota do wybranego zadania technologicznego. / 6 /

Seminarium / metoda seminaryjna

1. Studenci przedstawiają wykonane projekty i biorą udział w dyskusji dotyczącej zasadności wybranego rozwiązania oraz możliwości zastosowania rozwiązań alternatywnych. / 4 /

Literatura:

Podstawowa:

• Borys. Sz., Kaczmarek W., Panasiuk J.: Środowiska programowania robotów, PWN 2017.

• Kaczmarek W., Panasiuk J.: Robotyzacja procesów produkcyjnych, PWN 2017.

• Kaczmarek W., Panasiuk J.: Programowanie robotów przemysłowych, PWN 2017.

• Mitsubishi Electric: RT ToolBox2 – Dokumentacja programu.

• ABB, User Guide – dokumentacja robotów firmy ABB.

• FANUC, User Guide – dokumentacja robotów firmy FANUC.

Uzupełniająca:

• Spong M,Vidyasager M.: „Dynamika i sterowanie robotów”, WNT, Warszawa 1997.

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego

W1 / Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu robotyki odnoszącą się do układów i systemów mechatronicznych. / K_W08

U1 / Umie tworzyć i analizować proste układy z robotami przemysłowymi. / K_U11

U2 / Potrafi formułować i rozwiązywać proste zadania inżynierskie z zakresu robotyki przemysłowej. / K_U12

U3 / Potrafi przeprowadzić analizą pracy oraz krytycznie ocenić funkcjonowanie elementu w układzie z robotem przemysłowym. / K_U20

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: poprawnie rozwiązanych zadań programistycznych, których treść jest znana studentom.

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: średniej z pozytywnych ocen za teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych i za sprawozdania z wykonanych ćwiczeń.

Projekt zaliczany jest na podstawie: opracowanego dokumentu w formie pisemnej oraz zaprezentowaniu i omówieniu go na seminarium.

Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej

Warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych oraz wykonanie projektu.

Osiągnięcie efektu K_W08 - weryfikowane jest na kolokwium oraz podczas zaliczenia przedmiotu

Osiągnięcie efektu K_U11 - sprawdzane jest na podstawie wykonanego projektu oraz podczas seminarium

Osiągnięcie efektu K_U12 - sprawdzane podczas ćwiczeń i zająć laboratoryjnych

Osiągnięcie efektu K_U20 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który:

- bardzo dobrze zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych,

- zna język programowania Melfa-Basic V,

- zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu bardzo dobrym programem RT ToolBox2,

- bardzo dobrze zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc,

- bardzo dobrze zna języki programowania firm ABB i Fanuc,

- bardzo dobrze zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nau-czania robotów firm ABB i Fanuc,

- bardzo dobrze zna konfigurację robotów firm ABB i Fanuc,

- bardzo dobrze zna osprzęt zewnętrzny oraz sposób jego integracji z robotami firm ABB i Fanuc.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który:

- bardzo dobrze zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych,

- zna język programowania Melfa-Basic V

- zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu dobrym programem RT ToolBox2,

- bardzo dobrze zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc,

- bardzo dobrze zna języki programowania firm ABB i Fanuc,

- bardzo dobrze zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc,

- zna konfigurację robotów firm ABB i Fanuc,

- zna osprzęt zewnętrzny oraz sposób jego integracji z robotami firm ABB i Fanuc.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który

- dobrze zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych,

- zna język programowania Melfa-Basic V

- zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu dobrym programem RT ToolBox2,

- dobrze zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc,

- dobrze zna języki programowania firm ABB i Fanuc,

- dobrze zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc,

- zna konfigurację robotów firm ABB i Fanuc,

- zna osprzęt zewnętrzny oraz sposób jego integracji z robotami firm ABB i Fanuc.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który

- dobrze zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych,

- zna język programowania Melfa-Basic V

- zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu dostatecznym programem RT ToolBox2,

- dobrze zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc,

- dostatecznie zna języki programowania firm ABB i Fanuc,

- dobrze zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc,

- zna konfigurację robotów firm ABB i Fanuc,

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który

- dostatecznie zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych,

- zna podstawy języka programowania Melfa-Basic V

- zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu dostatecznym programem RT ToolBox2,

- zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc,

- dostatecznie zna podstawy języków programowania firm ABB i Fanuc,

- zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc,

Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie uzyska oceny pozy-tywnej z zaliczenia.

Zajęcia w cyklu "Semestr zimowy 2024/2025" (w trakcie)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-28
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 14 godzin więcej informacji
Laboratorium, 16 godzin więcej informacji
Projekt, 6 godzin więcej informacji
Seminarium, 4 godzin więcej informacji
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: Wojciech Kaczmarek, Jarosław Panasiuk
Prowadzący grup: Szymon Borys, Wojciech Kaczmarek, Jarosław Panasiuk
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia - Zaliczenie ZAL/NZAL
Laboratorium - Zaliczenie ZAL/NZAL
Projekt - Zaliczenie ZAL/NZAL
Seminarium - Zaliczenie ZAL/NZAL
Wykład - Zaliczenie na ocenę
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-9 (2024-12-18)