Napędy w automatyce
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAPCSI-NAuto |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Napędy w automatyce |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | stacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | wybieralny |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 12/Zo, C 6/, L 12/+, razem: 30 godz., 3 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | 1. Podstawy automatyki i robotyki/ wymagania wstępne: zrealizowane elementy automatyki i analizy układów automatyki. 2. Sterowanie w systemach mechatronicznych - wymagania wstępne: zrealizowane elementy analizy i projektowania, uruchamiania sterowanych serwomechanizmów oraz układów elektropneumatycznych |
Programy: | Semestr VI / kierunek Mechatronika / specjalność: Robotyka i automatyka przemysłowa |
Autor: | Dr inż. Marek Jaworowicz, mgr inż. Michał Siwek |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 12 2. Udział w laboratoriach / 12 3. Udział w ćwiczeniach / 6 4. Udział w seminariach / 0 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 26 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 9 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium /0 9. Realizacja projektu / 0 10. Udział w konsultacjach / 6 11. Przygotowanie do egzaminu / 0 12. Przygotowanie do zaliczenia / 0 13. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 81godz./ 3,0ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+10): 36godz./ 1,5ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym (2+6) 48godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ 2.0ECTS |
Skrócony opis: |
Moduł obejmuje zagadnienia związane z analizą, projektowaniem i uruchamianiem napędów DC i AC oraz napędów elektropneumatycznych i hydraulicznych w układach mechatronicznych. Studenci zapoznają się min. z metodami projektowania napędu dla konkretnej aplikacji oraz inżynierią jego wykonania, uruchomienia oraz testowania w oparciu o bezpośrednie badanie modelu fizycznego oraz specjalizowane programy narzędziowe |
Pełny opis: |
Wykłady 1. Rodzaje napędów stosowanych w manipulatorach i robotach przemysłowych: pneumatyczne, hydrauliczne i elektryczne. Klasyfikacja silników AC i ich parametry katalogowe. Elementy stykowych układów sterowania elektrycznego oraz zasady budowy schematów połączeń / 2/. Zagadnienia obejmują inżynierskie podejście do klasyfikacji elementów i urządzeń stosowanych w konstrukcji napędów mechanizmów i robotów ze względu na konwersje energii oraz sposoby wytwarzania momentów i sił napędowych. Studenci potrafią analizować dane katalogowe elementów i układów pod kątem metodyki projektowania konstrukcji napędów. 5. Metodyka projektowania stanowiska z robotem TT dla wybranego procesu przemysłowego / 2 / Studenci poznają metodykę projektowania inżynierskiego na podstawie doboru katalogowego – osi robota TT oraz ich napędów, sterownika PLC i elementów układu bezpieczeństwa. 6. Konstrukcja i metodyka uruchamiania oraz testowania napędu z silnikiem jedno- i trójfazowym AC / 2 /. Zagadnienie obejmuje konstrukcję i zasadę pracy napędu AC z regulacją prędkości w układzie z falownikiem skalarnym. Studenci poznają zasadę regulacji prędkości obrotowej napędu z silnikiem klatkowym i falownikiem skalarnym pod kątem metodyki projektowania konstrukcji napędów. 2. Napęd prędkościowy z silnikami BLDC i PMSM / 2 /. Zagadnienie obejmuje analizę struktury regulacji prędkości silników BLDC oraz PMSM z komutacja elektroniczną. 3. Elementy funkcjonalne i konstrukcyjne napędów płynowych /2/ Struktura i konstrukcja napędu elektrohydraulicznego i elektropneumatycznego, model matematyczny, podstawowe parametry i charakterystyki. 4. Elementy funkcjonalne i konstrukcyjne serwonapędów i napędów liniowych. Klasyfikacja i zestawienia katalogowe. Aplikacje przemysłowe serwonapędów i napędów liniowych / 2 /. Zagadnienie obejmuje analizę cech konstrukcyjnych serwonapędów oraz uwarunkowania ich stosowania. Ćwiczenia /metoda obliczeń analitycznych 1.Obliczenia projektowe podstawowych parametrów napędu i stero-wania elektrohydraulicznego/ 2/. Studenci stosując metody analityczne wykonują obliczenia parametrów roboczych napędu (ciśnienia, natężenia przepływu,); strat mocy (strat ciśnienia, strat objętościowych, strat hydrauliczno -mechanicznych, strat całkowitych),obciążeń i parametrów konstrukcyjnych napędu. 2. Obliczanie parametrów i dobór osi oraz silników napędowych robota TT / 2/. Studenci stosują metody analityczne do obliczania wymaganych parametrów osi i silników napędowych dla nich. 3. Wyznaczanie parametrów sygnału sterowania i obliczenia symulacyjne dla wybranego silnika skokowego / 2/. Studenci stosują uproszczone metody analityczne w połączeniu z opracowanym samodzielnie plikiem w Matlabie. Laboratoria /metoda praktyczna/ 1. Badanie i wyznaczanie podstawowych charakterystyk napędu elek-tropneumatycznego / 2/ Studenci na stanowisku dokonują pomiaru i wy-znaczają podstawowe charakterystyki napędu. 2. Badanie i wyznaczanie podstawowych charakterystyk napędu elektrohydraulicznego / 2/ Studenci na stanowisku dokonują pomiaru i wyznaczają podstawowe charakterystyki napędu. 3. Integracja i badanie parametrów układu napędowego z zastosowaniem napędu liniowego / 2/ Studenci przeprowadzają badanie na stanowisku z fizycznym napędem i oprogramowaniem DriveLab. 4. Integracja i badanie parametrów układu napędowego z zastosowaniem serwomechanizmu / 2/ Studenci przeprowadzają badanie na stano-wisku z fizycznym napędem i oprogramowaniem DriveLab. 5. Integracja i badanie parametrów układu napędowego z zastosowaniem silnika bocznikowego / 2/ Studenci przeprowadzają badanie na sta-nowisku z fizycznym napędem i oprogramowaniem DriveLab. 6. Integracja i badanie parametrów układu napędowego z zastosowaniem silnika 3-fazowego i 1-fazowego / 2/ Studenci przeprowadzają ba-danie na stanowisku z fizycznym napędem i oprogramowaniem DriveLab. |
Literatura: |
Basic /in Polish-English/: 1. J. Brzózka: Regulatory cyfrowe w automatyce, Micom. 2. A. Dębowski: Automatyka, Napęd elektryczny, WNT, Warszawa 2018. 3. W. Grega : Metody i algorytmy sterowania cyfrowego w układach scen-tralizowanych i rozproszonych, Akademia Górniczo- Hutnicza, Krków2004r. 4. M. Szymkat: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu układów regulacji, WNT. 5. Rabie M. G.: Fluid power engineering, New York: McGraw-Hill, New York, 2009 6. M. Jaworowicz: private lecture guide 7. M. Siwek: Instructions for exercises and laboratories. 8. P. Prusaczyk: Instructions for exercises and laboratories. Supplementary /in English/: 9. Watton J.: Modelling, Monitoring and Diagnostic Techniques for Fluid Power Systems, Springer, London, 2007 10. MathWorks: documentary and video files |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Zna i rozumie uwarunkowania strukturalne i funkcjonalne do zastosowania odpowiednich sposobów konfigurowania i uruchamiania napędów w układach mechatronicznych /Posiada ugruntowaną wiedzę z podstaw metodyki doboru i obliczania elementów wykonawczych dla napędu elektrycznego robota oraz napędu elektropneumatycznego, właściwie interpretuje powyższą problematykę w zagadnieniach ich użytkowania i modernizowania/ K_W10, K_W15. U1 / Potrafi zastosować właściwe metody i narzędzia numeryczne do uruchamiania i przeprowadzenia testów napędów oraz opracować w zespole zalecenia do właściwego ich użytkowania/ K_U02, K_U17, K_U19. |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: „zaliczenia z oceną” na podstawie średniej ważonej oceny z laboratoriów i zadania grupowego. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności i aktywności na zajęciach. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: testu wejściowego, opracowanych i zaliczonych (obronionych) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych. Osiągnięcie efektów K_W10/15- weryfikowane jest na podstawie udziału w ćwiczeniach. Osiągnięcie efektów K_U02/17/19- sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych i zaliczania sprawozdań. Warunkiem przystąpienia do „obrony sprawozdań” jest ich wykonanie zgodnie z wymaganym wzorem i metodyką zawartą w instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który z laboratorium uzyskał ocenę co najmniej dobrą plus oraz w ramach zadania grupowego potrafi w pełni uzasadnić poprawność inżynierską swojego rozwiązania. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który z laboratorium uzyskał ocenę dobrą oraz w ramach zadania grupowego potrafi w pełni samodzielnie uzasadnić poprawność inżynierską swojego rozwiązania. Ocenę dobrą otrzymuje student, który z laboratorium uzyskał ocenę dostateczny plus oraz w ramach zadania grupowego potrafi w pełni samodzielnie uzasadnić poprawność inżynierską swojego rozwiązania. Ocenę dostateczny plus otrzymuje student, który z laboratorium uzyskał ocenę dostateczną oraz w ramach zadania grupowego potrafi samodzielnie uzasadnić poprawność inżynierską swojego rozwiązania. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który z laboratorium uzyskał ocenę co najmniej dostateczną oraz w ramach zadania grupowego potrafi z pomocą zespołu, uzasadnić poprawność inżynierską swojego rozwiązania. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.