Roboty przemysłowe VII sem.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAPCNI-RP |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Roboty przemysłowe VII sem. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Strona przedmiotu: | http://www.wml.wat.edu.pl |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/Zo, C 6/+, L 16/+, Proj. 2/+, Sem. 2/+, razem: 42 |
Przedmioty wprowadzające: | 1. Matematyka / wymagania wstępne: rachunek macierzowy i różniczkowy. 2. Podstawy automatyki i robotyki / wymagania wstępne: podział robotów kinematyka i kinetyka manipulatorów. |
Programy: | semestr studiów VII / kierunek Mechatronika /specjalność Robotyka i au-tomatyka przemysłowa |
Autor: | ppłk dr inż. Wojciech KACZMAREK, dr inż. Jarosław PANASIUK |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach 16 2. Udział w laboratoriach 16 3. Udział w ćwiczeniach 6 4. Udział w seminariach 2 5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów 8 6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów 32 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń 8 8. Samodzielne przygotowanie do seminarium i realizacja projektu 10 9. Realizacja projektu 2 10. Udział w konsultacjach 14 11. Przygotowanie do egzaminu 0 12. Przygotowanie do zaliczenia 10 13. Udział w egzaminie 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 124 godz./ 4 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13): 56 godz./ 2 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową / 3,5 ECTS |
Skrócony opis: |
Zajęcia przekazują wiedzę z zakresu robotyki przemysłowej. W ramach zajęć studenci poznają budowę i klasyfikację robotów przemysłowych, elementy elastycznych linii produkcyjnych oraz miejsce robotów przemysłowych na elastycznych liniach produkcyjnych. Ponadto, zajęcia przekazują wiedzę z zakresu programowania robotów przemysłowych w wybranych językach programowania. Studenci zapoznają się metodami programowania robotów, zasadami tworzenia programów sterujących oraz metodami ich testowania. |
Pełny opis: |
Wykład / metoda werbalno-wizualna z elementami audiowizualnymi 1. Wprowadzenie, budowa i klasyfikacja robotów przemysłowych. / 2 / Wprowadzenie w zagadnienia z zakresu robotyki przemysłowej. Omówienie elementów elastycznych linii produkcyjnych i ich miejsca na zrobotyzowanych stanowiskach produkcyjnych. Omówienie miejsca robotów przemysłowych na liniach produkcyjnych i zadań wykonywanych przez roboty 2. Języki programowania robotów. Podstawy języka Melfa-Basic. / 2 / Wprowadzenie do języków programowania robotów przemysłowych i omówienie podstaw języka Melfa-Basic. Omówienie zagadnienia programowa-nia robotów w trybie off-linie i przedstawienie środowiska RT ToolBox2. 3. Budowa i zasady programowania robotów firmy ABB. / 2 / Omówienie budowy i zasad programowania robotów firmy ABB. Omówienie budowy, funkcjonalności i sposobu wykorzystania panelu nauczania robotów firmy ABB. 4. Budowa i zasada programowania robotów firmy FANUC. / 2 / Omówienie budowy i zasad programowania robotów firmy FANUC. Omówienie budowy, funkcjonalności i sposobu wykorzystania panelu nauczania robotów firmy FANUC. 5. Wprowadzenie do języka programowania robotów firmy ABB. / 2 / Wprowadzenie do języka programowania robotów firmy ABB oraz omówienie wybranych funkcji na podstawie analizy przykładów. 6. Wprowadzenie do języka programowania robotów firmy FANUC. / 2 / Wprowadzenie do języka programowania robotów firmy FANUC oraz omówienie wybranych funkcji na podstawie analizy przykładów. 7. Konfiguracja robotów firmy ABB. / 2 / Omówienie konfiguracji robotów pod kątem budowy, opcji systemowych i programowych. Omówienie elementów osprzętu zewnętrznego pod kątem budowy i sposobu jego integra-cji z robotem. 8. Konfiguracja robotów firmy FANUC. / 2 / Omówienie konfiguracji robotów pod kątem budowy, opcji systemowych i programowych. Omówienie elementów osprzętu zewnętrznego pod kątem budowy i sposobu jego integracji z robotem. Ćwiczenia / metoda werbalno-praktyczna 1. Tworzenie projektów w programie RT ToolBox2 i programowanie robotów w języku Melfa-Basic. / 2 / Zajęcia z wykorzystaniem komputerów. Podczas zajęć studenci tworzą projekt systemu robota w programie RT ToolBox2 i opracowują program sterujący w Melfa-Basic, m.in.: dobierają robota, konfigurują połączenie komputera z robotem. 2. Panel operatora robotów firmy ABB i programowanie robotów ABB. / 2 / Podczas zajęć studenci poznają zasady konfiguracji systemu robota i definiowania zamiennych oraz tworzą program robota.. 3. Panel operatora robotów firmy FANUC i programowanie robotów FANUC. / 2/ Podczas zajęć studenci poznają zasady konfiguracji systemu robota i definiowania zamiennych oraz tworzą program robota. Laboratorium / metoda praktyczna 1. Programowanie robota firmy ABB metodą nauczania. / 4 / Zajęcia praktyczne z robotem przemysłowym. Studenci tworzą program sterujący robota zgodnie z instrukcją laboratoryjną. 2. Programowanie robota firmy FANUC metodą nauczania. / 4 / Zajęcia praktyczne z robotem przemysłowym. Studenci tworzą program sterujący robota zgodnie z instrukcją laboratoryjną. 3. Kalibracja i programowanie robota firmy ABB. / 4 / Zajęcia praktyczne z robotem przemysłowym. Studenci poznają zasady kalibracji robota i tworzą program sterujący robota zgodnie z instrukcją laboratoryjną. 4. Kalibracja i programowanie robota firmy FANUC. / 4 / Zajęcia praktyczne z robotem przemysłowym. Studenci poznają zasady kalibracji robota i tworzą program sterujący robota zgodnie z instrukcją laboratoryjną. Projekt / metoda praktyczna 1. W grupach 4-6 osobowych studenci przygotowują projekty doboru systemu robota do wybranego zadania technologicznego. / 2 / Seminarium / metoda seminaryjna 4. Studenci przedstawiają wykonane projekty i biorą udział w dyskusji dotyczącej zasadności wybranego rozwiązania oraz możliwości zastosowania rozwiązań alternatywnych. / 2 / |
Literatura: |
Podstawowa: • Borys. Sz., Kaczmarek W., Panasiuk J.: Środowiska programowania robotów, PWN 2017. • Kaczmarek W., Panasiuk J.: Robotyzacja procesów produkcyjnych, PWN 2017. • Kaczmarek W., Panasiuk J.: Programowanie robotów przemysłowych, PWN 2017. • Mitsubishi Electric: RT ToolBox2 – Dokumentacja programu. • ABB, User Guide – dokumentacja robotów firmy ABB. • FANUC, User Guide – dokumentacja robotów firmy FANUC. Uzupełniająca: • Spong M,Vidyasager M.: „Dynamika i sterowanie robotów”, WNT, War-szawa 1997. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Ma uporządkowaną wiedzę z zakresu robotyki odnoszącą się do układów i systemów mechatronicznych. / K_W08 U1 / Umie tworzyć i analizować proste układy z robotami przemysłowymi. / K_U11 U2 / Potrafi formułować i rozwiązywać proste zadania inżynierskie z zakresu robotyki przemysłowej. / K_U12 U3 / Potrafi przeprowadzić analizą pracy oraz krytycznie ocenić funkcjonowanie elementu w układzie z robotem przemysłowym. / K_U20 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: poprawnie rozwiązanych zadań programistycznych, których treść jest znana studentom. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: średniej z pozytywnych ocen za teoretyczne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych i za sprawozdania z wykonanych ćwiczeń. Projekt zaliczany jest na podstawie: opracowanego dokumentu w formie pisemnej oraz zaprezentowaniu i omówieniu go na seminarium. Egzamin/zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie: pisemnej Warunkiem dopuszczenia do egzaminu/zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych oraz wykonanie projektu. Osiągnięcie efektu K_W08 - weryfikowane jest na kolokwium oraz podczas zaliczenia przedmiotu Osiągnięcie efektu K_U11 - sprawdzane jest na podstawie wykonanego projektu oraz podczas seminarium Osiągnięcie efektu K_U12 - sprawdzane podczas ćwiczeń i zająć laboratoryjnych Osiągnięcie efektu K_U20 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który: - bardzo dobrze zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych, - zna język programowania Melfa-Basic V, - zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu bardzo dobrym programem RT ToolBox2, - bardzo dobrze zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc, - bardzo dobrze zna języki programowania firm ABB i Fanuc, - bardzo dobrze zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc, - bardzo dobrze zna konfigurację robotów firm ABB i Fanuc, - bardzo dobrze zna osprzęt zewnętrzny oraz sposób jego integracji z robotami firm ABB i Fanuc. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który: - bardzo dobrze zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych, - zna język programowania Melfa-Basic V - zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu dobrym programem RT ToolBox2, - bardzo dobrze zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc, - bardzo dobrze zna języki programowania firm ABB i Fanuc, - bardzo dobrze zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc, - zna konfigurację robotów firm ABB i Fanuc, - zna osprzęt zewnętrzny oraz sposób jego integracji z robotami firm ABB i Fanuc. Ocenę dobrą otrzymuje student, który - dobrze zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych, - zna język programowania Melfa-Basic V - zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu dobrym programem RT ToolBox2, - dobrze zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc, - dobrze zna języki programowania firm ABB i Fanuc, - dobrze zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc, - zna konfigurację robotów firm ABB i Fanuc, - zna osprzęt zewnętrzny oraz sposób jego integracji z robotami firm ABB i Fanuc. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który - dobrze zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych, - zna język programowania Melfa-Basic V - zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu dostatecznym programem RT ToolBox2, - dobrze zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc, - dostatecznie zna języki programowania firm ABB i Fanuc, - dobrze zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc, - zna konfigurację robotów firm ABB i Fanuc, Ocenę dostateczną otrzymuje student, który - dostatecznie zna budowę i klasyfikację robotów przemysłowych i miejsce w przemyśle oraz elementy linii produkcyjnych, - zna podstawy języka programowania Melfa-Basic V - zna zasady programowania robotów w trybie off-line i umie posługiwać się w stopniu dostatecznym programem RT ToolBox2, - zna budowę i zasady programowania robotów firm ABB i Fanuc, - dostatecznie zna podstawy języków programowania firm ABB i Fanuc, - zna funkcjonalność i umie posługiwać się panelami nauczania robotów firm ABB i Fanuc, Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie uzyska oceny pozytywnej z zaliczenia. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.