Wojskowa Akademia Techniczna - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Napędy w automatyce VI sem.

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: WMTAPCNI-NwA
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Napędy w automatyce VI sem.
Jednostka: Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: polski
Forma studiów:

niestacjonarne

Forma zajęć liczba godzin/rygor:

W 12/Zo, C 6/, L 12/+, razem: 30 godz., 2 pkt ECTS

Przedmioty wprowadzające:

1. Podstawy automatyki i robotyki/ wymagania wstępne: zrealizowane

elementy automatyki i analizy układów automatyki.

2. Sterowanie w systemach mechatronicznych - wymagania wstępne:

zrealizowane elementy analizy i projektowania, uruchamiania sterowanych serwomechanizmów oraz układów elektropneumatycznych


Programy:

Semestr VI / kierunek Mechatronika / specjalność: Robotyka i automatyka przemysłowa

Autor:

Dr inż. Marek Jaworowicz, mjr dr inż. Maciej Henzel, mgr inż. Michał Siwek

Bilans ECTS:

aktywność / obciążenie studenta w godz.

1. Udział w wykładach / 12

2. Udział w laboratoriach / 12

3. Udział w ćwiczeniach / 6

4. Udział w seminariach / 0

5. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10

6. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 36

7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 9

8. Samodzielne przygotowanie do seminarium /0

9. Realizacja projektu / 0

10. Udział w konsultacjach / 6

11. Przygotowanie do egzaminu / 0

12. Przygotowanie do zaliczenia / 0

13. Udział w egzaminie / 0


Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 91godz./ 2,0ECTS

Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+10): 36godz./ 1,5ECTS

Zajęcia o charakterze praktycznym (2+6) 48godz./ 1,5 ECTS

Zajęcia powiązane z działalnością naukową/ 2.0ECTS


Skrócony opis:

Moduł obejmuje zagadnienia związane z analizą, projektowaniem i

uruchamianiem napędów DC i AC oraz napędów elektropneumatycznych i

hydraulicznych w układach mechatronicznych. Studenci zapoznają się min. z metodami projektowania napędu dla konkretnej aplikacji oraz inżynierią jego wykonania, uruchomienia oraz testowania w oparciu o bezpośrednie badanie modelu fizycznego oraz dedykowane programy narzędziowe.

Pełny opis:

Wykłady /metody dydaktyczne

1. Rodzaje napędów stosowanych w manipulatorach i robotach przemysłowych: pneumatyczne, hydrauliczne i elektryczne. Porównanie różnych rodzajów napędów. Elementy przetwarzające energię mechaniczną w napę-dach – siłowniki i silniki oraz elementy sterujące przepływem medium.

Elementy stykowych układów sterowania elektrycznego i elekropneumatycznego oraz zasady budowy schematów połączeń / 2/. Zagadnienia obejmują inżynierskie podejście do klasyfikacji elementów i urządzeń stosowanych w konstrukcji napędów mechanizmów i robotów ze względu na konwersje energii oraz sposoby wytwarzania momentów i sił napędowych. Studenci potrafią analizować dane katalogowe elementów i układów pod kątem metodyki projektowania i konstrukcji napędów.

2. Elementy funkcjonalne i konstrukcyjne napędów płynowych /2/ Struktura i konstrukcja napędu elektrohydraulicznego i elektropneumatycznego, model matematyczny, podstawowe parametry i charakterystyki.

3. Elementy funkcjonalne i konstrukcyjne napędów liniowych. Klasyfikacja napędów linowych i ich zestawienia katalogowe. Aplikacje przemysłowe napędów liniowych / 2 /. Zagadnienie obejmuje analizę cech konstrukcyjnych napędu liniowego i uwarunkowania techniczne i technologiczne do jego zastosowań przemysłowych.

4. Elementy funkcjonalne i konstrukcyjne serwonapędów. Klasyfikacja

serwonapędów i ich zestawienia katalogowe. Aplikacje przemysłowe

serwonapędów. Synchronizacja osi. Konstrukcja i metodyka uruchamiania oraz testowania napędu z silnikiem bocznikowym DC / 2 /. Zagadnienie obejmuje analizę cech konstrukcyjnych serwonapędów i uwarunkowania techniczne i technologiczne do ich zastosowań przemysłowych. Ponadto, studenci poznają metodykę badania charakterystyk napędu DC z silnikiem bocznikowym.

5. Konstrukcja i metodyka uruchamiania oraz testowania napędu z silnikiem jedno- i trójfazowym AC / 4 /. Zagadnienie obejmuje konstrukcję i zasadę pracy regulowanego napędu AC. Studenci poznają metodykę badania charakterystyk napędu AC z falownikiem częstotliwości.

Ćwiczenia /metoda praktyczna, metody numeryczne, programowanie

1.Obliczenia projektowe podstawowych parametrów napędu i sterowania elektrohydraulicznego/ 2/. Studenci stosując metody analityczne wykonują obliczenia parametrów roboczych napędu (ciśnienia, natężenia przepływu,); strat mocy (strat ciśnienia, strat objętościowych, strat hydrauliczno-mechanicznych, strat całkowitych),obciążeń i parametrów konstrukcyjnych napędu.

2. Obliczanie parametrów i dobór napędu przeznaczonego do napędzania wybranego urządzenia mechatronicznego / 2/. Studenci stosują metody analityczne do obliczania warunków pracy i wymaganych dla nich - charakterystyk napędu.

3. Wyznaczanie parametrów sygnału sterowania i obliczenia symulacyjne dla wybranego silnika skokowego / 2/. Studenci stosują uproszczone metody analityczne w połączeniu z opracowanym samodzielnie plikiem w Matlabie

Laboratoria /metoda praktyczna

1. Badanie i wyznaczanie podstawowych charakterystyk napędu elektro-pneumatycznego / 2/ Studenci na stanowisku dokonują pomiaru i wyzna-czają podstawowe charakterystyki napędu.

2. Badanie i wyznaczanie podstawowych charakterystyk napędu elektrohy-draulicznego / 2/ Studenci na stanowisku dokonują pomiaru i wyznaczają podstawowe charakterystyki napędu.

3. Integracja i badanie parametrów układu napędowego z zastosowaniem napędu liniowego / 2/ Studenci przeprowadzają badanie na stanowisku z fizycznym napędem i oprogramowaniem DriveLab.

4. Integracja i badanie parametrów układu napędowego z zastosowaniem serwomechanizmu / 2/ Studenci przeprowadzają badanie na stanowisku z fizycznym napędem i oprogramowaniem DriveLab.

5. Integracja i badanie parametrów układu napędowego z zastosowaniem silnika bocznikowego / 2/ Studenci przeprowadzają badanie na stanowisku z fizycznym napędem i oprogramowaniem DriveLab.

6. Integracja i badanie parametrów układu napędowego z zastosowaniem silnika 3-fazowego i 1-fazowego / 2/ Studenci przeprowadzają badanie na stanowisku z fizycznym napędem i oprogramowaniem DriveLab

Literatura:

Podstawowa:

1. J. Brzózka: Regulatory cyfrowe w automatyce, Micom.

2. W. Grega : Metody i algorytmy sterowania cyfrowego w układach

scentralizowanych i rozproszonych, Akademia Górniczo- Hutnicza, Krków2004r.

3. M. Szymkat: Komputerowe wspomaganie w projektowaniu układów

regulacji, WNT.

4. Dindrof R.: Napędy płynowe. Podstawy teoretyczne i metody obliczania napędów hydrostatycznych i pneumatycznych”, Wydawnictwo Politechniki Świętokrzyskiej. Kielce 2009.

5. M. Jaworowicz: materiały własne z wykładów.

6. M. Siwek i inni: Instrukcje do ćwiczeń laboratoryjnych.

Uzupełniająca:

7. J. Przepiórkowski: Silniki elektryczne w praktyce elektronika, BTC

8. Kotnis G.: Budowa i eksploatacja układów hydraulicznych w maszynach. Wydawnictwo i Handel Książkami "Ka Be", Krosno 2008.

9. Mednis W.: Hydrauliczne napędy i ich sterowanie. Ćwiczenia. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa 1999.

Efekty uczenia się:

Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego

W1 / Zna i rozumie uwarunkowania strukturalne i funkcjonalne do zastosowania odpowiednich sposobów konfigurowania i uruchamiania napędów w układach mechatronicznych /Posiada ugruntowaną wiedzę z podstaw metodyki doboru i obliczania elementów wykonawczych dla napędu elektrycznego robota oraz napędu elektropneumatycznego, właściwie interpretuje powyższą problematykę w zagadnieniach ich użytkowania i modernizowania/ K_W10, K_W15.

U1 / Potrafi zastosować właściwe metody i narzędzia numeryczne do uruchamiania i przeprowadzenia testów napędów oraz opracować w zespole zalecenia do właściwego ich użytkowania/ K_U02, K_U17, K_U19.

Metody i kryteria oceniania:

Przedmiot zaliczany jest na podstawie: „zaliczenia z oceną” na podstawie średniej ważonej z ocen z laboratoriów i zadania grupowego.

Ćwiczenia zaliczane są na podstawie: obecności i aktywności na zajęciach

Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: testu wejściowego, opracowanych i zaliczonych (obronionych) sprawozdań z ćwiczeń laboratoryjnych.

Osiągnięcie efektów K_W10/15- weryfikowane jest na podstawie udziału w ćwiczeniach.

Osiągnięcie efektów K_U02/17/19- sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych i zaliczania sprawozdań.

Warunkiem przystąpienia do „obrony sprawozdań” jest ich wykonanie zgodnie z wymaganym wzorem i metodyką zawartą w instrukcji do ćwiczeń laboratoryjnych.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dobrą plus, ale potrafi także przy wykorzystaniu literatury i katalogów przedstawić podobne rozwiązania w różny sposób, wykorzystując inne elementy składowe układu.

Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dobrą, ale potrafi także oprócz dobrania elementów uzasadnić swój wybór i rodzaj danego układu.

Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął poziom wymagany na ocenę dostateczną plus, ale potrafi także przedstawić rozwiązanie alternatywne dla danego układu przy zastosowaniu podobnych elementów.

Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął poziom wyma-gany na ocenę dostateczną oraz rozumie działanie podstawowych elementów układów napędowych i sterujących. Posiada też wiedzę umożliwiającą zaprojektowanie takiego prostego układu.

Ocenę dostateczną otrzymuje student, który w zależności od danego ukła-du pneumatycznego/hydraulicznego oraz elektrycznego, zna podstawowe elementy sterujące i napędowe. Potrafi także dobrać odpowiednie elementy korzystając z literatury i katalogów.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.
ul. gen. Sylwestra Kaliskiego 2, 00-908 Warszawa 46 tel: +48 261 839 000 https://www.wojsko-polskie.pl/wat/ kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)