Automatyzacja pomiarów
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAKCNI-AP |
Kod Erasmus / ISCED: |
(brak danych)
/
(0613) Tworzenie i analiza oprogramowania i aplikacji
|
Nazwa przedmiotu: | Automatyzacja pomiarów |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 8/+, C 6/+, L 22/+, Proj0, Sem. 0, razem:36 godz.,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Informatyka - zagadnienia dotyczące systemu operacyjnego i zarządzania oprogramowaniem komputera Metrologia – zagadnienia planowania i wykonywania doświadczeń oraz opracowania danych pomiarowych Podstawy automatyki i robotyki – charakterystyka transmitancyjna obiektu sterowania |
Programy: | semestr studiów: VI / kierunek studiów: Mechatronika / specjalność: Techniki komputerowe w mechatronice |
Autor: | prof. dr hab. inż. Andrzej J. Panas |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1.Udział w wykładach / 8 godzin 2.Udział w laboratoriach / 22 godziny 3.Udział w ćwiczeniach / 6 godzin. 4.Udział w seminariach / ….. 5.Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 24 godziny 6.Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 52 godziny 7.Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 18 godzin 8.Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 9.Realizacja projektu / ….. 10.Udział w konsultacjach / 10 godzin 11.Przygotowanie do egzaminu / ….. 12.Przygotowanie do zaliczenia / 10 godzin 13.Udział w egzaminie / ….. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 150 godz./5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+9+10+13):46 godz./1,5ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową./ 4 ECTS Zajęcia o charakterze praktycznym ….. godz./…..ECTS |
Skrócony opis: |
Wprowadzenie do zagadnień automatyzacji eksperymentu: od obserwacji do skomputeryzowanych systemów pomiarowych, podstawy systematyki systemów pomiarowych, kontroler systemu i określenie przyrządów wirtualnych, architektura i organizacja systemu pomiarowego, charakterystyka podstawowych magistrali i interfejsów, miejsce przyrządów i kart pomiarowych w systemie, charakterystyka zadań elementów systemu w kontekście przetwarzania danych, oprogramowanie kontrolera, charakterystyka pakietów programowania zadań systemu i budowy przyrządów wirtualnych, podstawy programowania z wykorzystaniem języka programowania graficznego, zestawia-nie systemu, oprogramowywanie i uruchamianie prostych zadań kontrolno-pomiarowych |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne 1. Geneza i rozwój systemów pomiarowych: obserwacja, pomiar, system pomiarowy, automatyzacja i autonomizacja procesu pomiarowego / 1 wprowadzenia; pozostały zakres do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 2. Struktura zadaniowa i konstrukcyjna/organizacyjna systemu pomiarowego: bloki funkcjonalne, konfiguracja, komunikacja / 1 – klasyfikacje; pozostały zakres do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 3. Magistrale komunikacji systemów: systemy transmisji, sposoby transmisji, parametry transmisji, charakterystyka podstawowych rozwiązań standaryzowanych / 1 – transmisja szeregowa i równoległa; pozostały zakres do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 4. Współpraca systemu pomiarowego z komputerem jako platformą sterownika systemu, definicja przyrządu wirtualnego / do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 5. Czujniki pomiarowe i ich podstawowe charakterystyki / do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 6. Ogólna charakterystyka zagadnienia przetwarzania (kondycjonowania) sygnałów w kontekście ich próbkowania i kwantowania / 1 - przetwarzanie analogowo-cyfrowe; pozostałe zagadnienia do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 7. Przegląd magistrali systemów pomiarowych: CAMAC, GPIB, RS 232, VXI, VME, PCI, PCIMCA, PXI, SCXI, USB, LAN, modemy radiowe i sieciowe itd. / 1 – systemy GPIB, RS-232, systemy wykorzystujące USB; pozostałe zagadnienia do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 8. Funkcjonalne bloki pomiarowe w wykonaniu przyrządowym i w postaci kart pomiarowych/ 1 – różnice w zastosowaniach; pozostałe zagadnienia do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 9. Magistrala transmisji szeregowej RS232 oraz jej pokrewne: konstrukcja/konfiguracja łącza i protokoły transmisji / do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 10. Magistrala transmisji szeregowo-równoległej IEC625 (GPIB/IEEE488): konstrukcja/konfiguracja łącza i protokół transmisji przyrządowej SCPI / do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 11. Magistrala LAN: konstrukcja/konfiguracja łącza i protokoły transmisji / do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej 12. Przyrząd wirtualny - określenie jego roli i miejsca w systemie pomiarowym. Środowiska programowania skryptowego i graficznego przyrządów wirtualnych (technologie informatyczne budowy przyrządów wirtualnych do zarządzania systemem kontrolno-pomiarowym) / 2 – różnice w metodyce programowania skryptowego i graficznego; pozostałe zagadnienia do opanowania indywidualnego na podstawie prezentacji wykładowej Ćwiczenia / metody dydaktyczne 1. Podstawy programowania graficznego – interfejs użytkownika pakietu programowania LabVIEW /1 2. Podstawowe obiekty i struktury programu graficznego oraz elementy interfejsu komunikacyjnego (panelu przyrządu wirtualnego) / 1 3. Programowanie funkcji systemu: wizualizacja danych, bezpośrednie przetwarzanie danych, rejestracja sygnałów / 2 4. Zestawienie i uruchomienie jednoliniowego systemu pomiaru temperatury. Wyznaczanie parametrów statycznych i dynamicznych czujnika temperatury / 2 5. Zestawienie i uruchomienie systemu z magistralą komunikacji szeregowo-równoległej GPIB (RS 232c/LAN/modem sieciowy) / zapoznanie się z materiałami ilustracyjnymi dostarczonymi przez wykładowcę Laboratoria /metody dydaktyczne 1. Podstawy programowania graficznego – interfejs użytkownika pakietu programowania LabVIEW – zapoznanie z programem / 2 2. Obiekty i struktury programu graficznego oraz elementy interfejsu komunikacyjnego (panelu przyrządu wirtualnego) – opracowanie projektu i budowa przelicznika danych liczbowych / 2 3. Struktura i reprezentacja danych, struktury programowe w programowaniu podstawowych funkcji systemu, zobrazowanie cyfrowe i analogowe danych, porządkowanie danych, zapis i odczyt danych / 4 4. Wybrane zaawansowane procedury przetwarzania danych / 4 5. Porządkowanie struktury programu, wykorzystanie struktur podprogramów (SubVI), przygotowanie plików do dystrybucji (generowanie plików wykonawczych) / 2 6. Opracowanie przyrządu wirtualnego do wykonania zadania wieloczynnościowego – złożonego z wykorzystaniem pakietu LabVIEW / 2 7. Nawiązywanie połączenia komputer – przyrząd pomiarowy za pomocą łącza GPIB / LAN / 2 8. Komunikacja i sterowanie przyrządem z wykorzystaniem protokołu SCPI / 2 9. Programowanie funkcji przyrządu z wykorzystaniem pakietu VEE / 2 |
Literatura: |
Podstawowa: Piotr Lesiak, Dariusz Świsulski, Komputerowa technika pomiarowa w przykładach, Agenda Wyd. PAK, Warszawa, 2002 Wiesław Tłaczała, Środowisko LabVIEW w eksperymencie wspomaganym komputerowo, WNT, Warszawa, 2002 Sensor Technology Handbook, Editor-in-Chief Jon S. Wilson, ELSEVIER Inc./Newnes, Amsterdam, 2005 Dariusz Świsulski, Komputerowa technika pomiarowa. Oprogramowanie wirtualnych przyrządów pomiarowych w LabVIEW. Agenda Wydawnicza PAK-u, Warszawa, 2005 Waldemar Nawrocki, Sensory i systemy pomiarowe. Wyd. Pol. Poznańskiej, Poznań, 2006 Waldemar Nawrocki, Komputerowe systemy pomiarowe, WKŁ, Warszawa, 2006 Marcin Chruściel, LabVIEW w praktyce, Wydawnictwo BTC, Legionowo 2008 LabVIEWTM Getting Started with LabVIEW, National Instruments, August 2005 and later versions Introduction to LabVIEWTM 6-Hour Hands-On, National Instruments Corporation and later versions Uzupełniająca: Wiesław Winiecki, Organizacja komputerowych systemów pomiarowych, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 1997 Wiesław Winiecki, Jacek Nowak, Sławomir Stanik, Graficzne zintegrowane środowiska programowe do projektowania systemów pomiarowo-kontrolnych, Wyd. MIKOM, Warszawa 2001 Janusz Jaworski, Roman Morawski, Jerzy Olędzki, Wstęp do metrologii i techniki eksperymentu, WNT, Warszawa 1992 Jefffey Travis, Jim Kring, LabVIEW for Everyone: Graphical Programming Made Easy and Fun, Third Edition, Prentice Hall |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunkowego W1 / Ma uporządkowaną wiedzę dotyczącą obszarów zastosowania zaawansowanych narzędzi wspomagających proces projektowania, wytwarzania i eksploatacji / K_W12 U1 / Potrafi korzystać z kart katalogowych, instrukcji napisanych w języku polskim i obcym w celu dobrania odpowiedniego elementu lub układu mechatronicznego/K_U17 U2 / Potrafi dostrzegać aspekty systemowe i pozatechniczne przy formułowaniu i rozwiązywaniu zadań inżynierskich / K_U22 U3 / Ma podstawowe przygotowanie do pracy w środowisku przemysłowym oraz zna związane z tą pracą zasady bezpieczeństwa i higieny pracy / K_U23 K1 / Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znaczenia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot kończy się zaliczeniem na ocenę. Zaliczenie jest przeprowadzane w formie pisemnej z pytaniami testu wyboru i pytaniami problemowymi z możliwością włączenia dodatkowego zaliczenia ustnego, które jest przeprowadzane w przypadku niejednoznacznego wyniku części pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia wykładów jest uzyskanie pozytywnych ocen zaliczenia zajęć laboratoryjnych. Możliwe jest uzyskanie zaliczenia na podstawie oceny wykonywanych indywidualnie złożonych zadań programowania. Ćwiczenia audytoryjne są zaliczane na podstawie uczestnictwa i aktywności wykazanej przy obserwacji realizacji zadań warsztatowych. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie ustnych odpowiedzi na pytania zadawane przez kierownika ćwiczenia. Ocena końcowa z laboratoriów jest obliczana jako średnia arytmetyczna ocen z poszczególnych ćwiczeń. Osiągnięcie efektów W1 oraz U1, U2 i U3 weryfikowane jest podczas zaliczenia pisemno-ustnego, a osiągnięcie efektu K1 sprawdzane jest także podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Student otrzymuje z zaliczenia ocenę: 2 – poniżej 50% poprawnych odpowiedzi; 3 – 50 ÷ 60% poprawnych odpowiedzi; 3,5 – 61 ÷ 70% poprawnych odpowiedzi; 4 – 71 ÷ 80% poprawnych odpowiedzi; 4,5 – 81 ÷ 90% poprawnych odpowiedzi; 5 – powyżej 91% poprawnych odpowiedzi. Na końcową ocenę składają się oceny uzyskane z testu i rozmowy oraz ocena zaangażowania studenta podczas seminariów i ćwiczeń laboratoryjnych oraz podejścia studenta do nauki przedmiotu. Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę, umiejętności i kompetencje przewidziane efektami kształcenia, a ponadto wykazuje zainteresowanie przedmiotem, w sposób twórczy podchodzi do powierzonych zadań i wykazuje się samodzielnością w zdobywaniu wiedzy, jest wytrwały w pokonywaniu trudności oraz systematyczny w pracy. Ocenę dobrą otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dobrym. Potrafi rozwiązywać zadania i problemy o średnim stopniu trudności. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który posiadł wiedzę i umiejętności przewidziane programem nauczania w stopniu dostatecznym. Samodzielnie rozwiązuje zadania i problemy o niskim stopniu trudności. W jego wiedzy i umiejętnościach zauważalne są luki, które potrafi jednak uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który nie posiadł wiedzy, umiejętności i kompetencji w zakresie koniecznych wymagań. |
Praktyki zawodowe: |
n.d. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.