Urządzenia wykonawcze VI sem.
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMTAACNI-UW |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Urządzenia wykonawcze VI sem. |
Jednostka: | Wydział Mechatroniki, Uzbrojenia i Lotnictwa |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 12/+; C 6/z; L /8; P 2/z Razem 28 |
Przedmioty wprowadzające: | Informatyka / Metody posługiwania się językami programowania wysokiego poziomu. Wprowadzenie do mechatroniki / Podstawy integracji klasycznych urządzeń mechanicznych z systemami sterownia mikroprocesowego. Sterowanie w systemach mechatronicznych / Elementy analizy modeli dynamiki układów liniowych. Programowanie systemów mechatronicznych / Mtody budowy modeli symulacyjnych i przeprowadzenia badań. |
Programy: | semestr szósty / mechatronika / automatyka i sterowanie |
Autor: | dr inż. Andrzej Dębeck,i mgr.inż. Dorota Miller, mgr. inż. Mirosław Makowski |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz: 1. Udział w wykładach / 12 2. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów i przygotowanie do zaliczenia / 6 3. Udział w ćwiczeniach /6 4. Samodzielne przygotowanie się do ćwiczeń / 12 5. Udział w laboratoriach / 8 6. Samodzielne przygotowanie się do laboratoriów / 16 7. Udział w zajęciach wykonywania projektu / 2 8. Samodzielne wykonywanie projektu /10 9. Udział w konsultacjach /2 10. Udział w zaliczeniu /1 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: / 75 / ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli: Zajęcia o charakterze praktycznym: |
Skrócony opis: |
Budowa i zasady działania mechanizmów urządzeń wykonawczych , sposoby wykorzystania, zasady eksploatacji oraz BHP urządzeń wykonawczych, metody wykorzystania analogowych i cyfrowych algorytmów sterowania, podstawy projektowania urządzeń wykonawczych. |
Pełny opis: |
Wykłady ilustrowane prezentacjami komputerowymi Power Point w celu dostarczenia wiedzy określonej efektami W1, W2, K1, K2 1.Klasyfikacja i przeznaczenie urządzeń wykonawczych podstawowe wiadomości z techniki sterowania. /2 2. Budowa i zasady pracy elektrycznych urządzeń wykonawczych, obliczenia elektrycznych układów sterujących i napędowych. /2 3. Budowa i zasady pracy pneumatycznych urządzeń wykonawczych, podstawowe obliczenia /2 4. Sterowanie pneumatyczne. /2 5. Budowa i zasady pracy hydraulicznych urządzeń wykonawczych, podstawowe obliczenia /2 6. Trajektoria ruchu. Budowa i zasady działania układów sterowania położeniem i prędkością. /2analogowego i cyfrowego. /2 Ćwiczenia audytoryjne polegające na grupowym rozwiązywaniu zadań w celu usystematyzowania wiedzy określonej efektami W1, W2, 1. Wyznaczenie podstawowych parametrów elektrycznych urządzeń wykonawczych./2 2. Wyznaczenie podstawowych parametrów pneumatycznych urządzeń wykonawczych. /2 3. Wyznaczenie podstawowych parametrów hydraulicznych urządzeń wykonawczych. /2 Ćwiczenia laboratoryjne polegające na wykonywaniu przez grupę studentów zadań projektowych i badań różnych układów w celu opanowania umiejętności U1, U2, U3 i U4. 1. Badanie silników krokowych w urządzeniach wykonawczych./ 2 2. Badanie jakości pracy układu sterowania położeniem i prędkością. /2 3. Badania elektrycznego urządzenia wykonawczego z uwzględnieniem występujących zakłóceń. /2 4. Badania algorytmów sterowania układami wykonawczymi przy wykorzystaniu sterowników mikroprocesorowych. /2 1. Projekt koncepcyjny elektropneumatycznego napędu sterów przerzutowych. 2. Projekt koncepcyjny sterownika pneumatycznego. |
Literatura: |
podstawowa: J. Brzózka: Regulatory i układy automatyki , Mikom, Warszawa, 1994r. W. Szenajchi; Napęd i sterowanie pneumatyczne, WNT Warszawa 1997r. W. Kollek: Podstawy projektowania napędów i sterowań hydraulicznych, Oficyna Wyd. PW, Warszawa 2004r. uzupełniająca: J. Przepiórkowski: Silniki elektryczne w praktyce elektronika, BTC. T. Kaczorek: Teoria układów regulacji automatycznej, WNT, Warszawa, 1980r. |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma uporządkowaną wiedzę z automatyki wraz z elementami robotyki i teorii sterowania odnosząca się do układów i systemów mechatronicznych. K _W06 W2 / Ma podstawową wiedzę niezbędną do rozumienia ekonomicznych i związanych z bezpieczeństwem uwarunkowań działalności inżynierskiej, zna podstawowe zasady bezpieczeństwa i higieny pracy z urządzeniami wykonawczymi./ K_W14 U1 / Umie projektować i analizować proste układy automatyki./ K_U12 U2 / Potrafi formułować i rozwiązywać proste zadania inżynierskie z dziedziny układów sterowania. / K_U13 U3 / Potrafi korzystać kart katalogowych, instrukcji napisanych w języku polskim i angielskim w celu dobrania odpowiedniego elementu lub układu mechatronicznego. / K_U19 U4 /Potrafi stosować właściwe środowiska programistyczne, symulatory i narzędzia komputerowego wspomagania projektowania, wytwarzania i eksploatacji urządzeń mechatronicznych. / K_U20 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia na ocenę. - Zaliczenie na ocenę jest przeprowadzane w formie pisemnego testu sprawdzającego. - Warunkiem koniecznym do uzyskania zaliczenia jest uzyskanie 75 pkt. z pisemnego testu sprawdzającego. - Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny projektu, zaliczenie ćwiczeń rachunkowych i laboratoryjnych. - Zaliczenie ćwiczeń rachunkowych odbywa się na podstawie oceny efektu kształcenia U1. - Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych odbywa się na podstawie oceny efektu kształcenia U1, U2 i U3. - Warunkiem zaliczenia projektu jest pozytywna ocena pisemnej notatki i prezentacji wyników pracy przed grupą ćwiczeniową. - Efekty W1, sprawdzane są na kolokwium i egzaminie pisemnym w postaci testu sprawdzającego oraz podczas rozwiązywania zadań na ćwiczeniach audytoryjnych. - Efekt U1 sprawdzany jest w trakcie odpowiedzi, wykonywania zadań rachunkowych i laboratoryjnych oraz przygotowywania sprawozdań z ćwiczeniach laboratoryjnych. - Efekty U1, U2, U3, K1 i K2 sprawdzany jest w trakcie odpowiedzi, wykonywania zadań laboratoryjnych oraz przygotowywania sprawozdań z ćwiczeniach laboratoryjnych. - Efekt U4 sprawdzany jest w trakcie wykonywania i na podstawie wykonanego zadania projektowego Efekt U1 sprawdzany jest na ćwiczeniach rachunkowych oraz na podstawie zaliczenia zadań laboratoryjnychPotrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski. Potrafi formułować założenia dotyczące wyboru struktury urządzenia wykonawczego. Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; potrafi dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski. Potrafi formułować i uzasadniać opinie, założenia dotyczące wyboru kryteriów jakościowych, metod analizy i zakładanych funkcji celów. Potrafi dokonać wyboru struktury urządzenia wykonawczego. Efekt U2 sprawdzany jest praktycznie podczas ćwiczeń rachunkowych i wykonywania ćwiczeń laboratoryjnych. Umie analizować i projektować proste urządzenia wykonawcze, potrafi skonfigurować układ wykonawczy z dostępnych elementów, uruchomić i przeprowadzić testy laboratoryjne. Potrafi opracować charakterystyki i na ich podstawie dokonać oceny urządzenia wykonawczego. Potrafi opracować algorytm, posłużyć się językami programowania i narzędziami informatycznymi do opracowania komputerowych programów symulacyjnych. Efekt U3 sprawdzany jest na ćwiczeniach laboratoryjnych oraz w trakcie wykonywania zadania projektowego. Umie analizować i projektować proste urządzenia wykonawcze, potrafi skonfigurować układ wykonawczy, przeprowadzić testy laboratoryjne, opracować charakterystyki i na ich podstawie dokonać oceny urządzenia wykonawczego. Potrafi opracować i w przekonujący sposób uzasadnić projekt koncepcyjny urządzenia wykonawczego przeznaczonego do wykonania określonych zadań. Potrafi opracować algorytm, posłużyć się językami programowania i narzędziami informatycznymi do opracowania komputerowych programów symulacyjnych. Efekt U4 sprawdzany jest w trakcie wykonywania i na podstawie wykonanego zadania projektowego. Potrafi opracować i w przekonujący sposób uzasadnić projekt koncepcyjny urządzenia wykonawczego przeznaczonego do wykonania określonych zadań. Potrafi opracować algorytm, posłużyć się językami programowania i narzędziami informatycznymi do opracowania komputerowych programów symulacyjnych. Potrafi wykonać badania symulacyjne, przedstawić poprawne wnioski i zaproponować ewentualne poprawienie konstrukcji. |
Praktyki zawodowe: |
pominąć |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.