Płyny eksploatacyjne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETXCNI-74-PE |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Płyny eksploatacyjne |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 8/+, C 4/z, L 4/z |
Przedmioty wprowadzające: | Chemia |
Programy: | IV semestr/ Logistyka/ wszystkie specjalności |
Autor: | prof. dr hab. inż. Kazimierz BACZEWSKI |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach / 8 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 4 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 4 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / ….. 5. Udział w seminariach / ….. 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12,8 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 12 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 12 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / ….. 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / ….. 11. Udział w konsultacjach / 2,4 12. Przygotowanie do egzaminu / ….. 13. Przygotowanie do zaliczenia / 6,4 14. Udział w egzaminie / ….. Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 61,60 godz. / 2 ECTS, przyjęto 2 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 18,4 godz./ 0,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 52,8 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Definicja i klasyfikacja płynów eksploatacyjnych (PE). Podstawowe właściwości, asortyment i zastosowanie paliw silnikowych, paliw niekonwencjonalnych i biopaliw, olejów smarnych i smarów plastycznych. Oddziaływanie PE na środowisko naturalne. |
Pełny opis: |
Wykłady /metody dydaktyczne 1. Wykład wprowadzający. Definicja i podział PE. Podstawowe wiadomości o ropie naftowej i zasadach jej przeróbki / 1 2. Podstawowe właściwości, asortyment i użytkowanie benzyn silnikowych / 1 3. Właściwości, asortyment i użytkowanie olejów napędowych / 1 4. Podstawowe właściwości, rodzaje i użytkowanie olejów opałowych i paliw lotniczych / 1 5. Paliwa niekonwencjonalne i biopaliwa / 1 6. Podstawy smarowania. Rodzaje i klasyfikacje środków smarnych. Podstawowe właściwości, rodzaje i zastosowanie olejów silnikowych / 1 7. Główne parametry, rodzaje, klasyfikacje i zastosowanie olejów przekładniowych i hydraulicznych /1 8. Smary plastyczne i stałe / 1 Metody dydaktyczne – wykłady w systemie audiowizualnym. Ćwiczenia / metody dydaktyczne 1. Analiza wymagań jakościowych dla paliw płynnych / 2 2. Kolokwium zaliczeniowe na ostatnich zajęciach / 2. Metody dydaktyczne – ćwiczenia audytoryjne, kolokwium pisemne Laboratoria / metody dydaktyczne metody dydaktyczne 1.Badanie składu frakcyjnego, prężności par i gęstości benzyn silnikowych / 1 2. Badanie właściwości niskotemperaturowych olejów napędowych / 1 3. Badanie parametrów reologicznych olejów silnikowych / 2 Metody dydaktyczne – przygotowanie i samodzielne wykonanie badań próbek płynów eksploatacyjnych pod nadzorem nauczyciela akademickiego, samodzielne opracowanie wyników badan i ich analizy, opracowanie sprawozdania z realizacji każdego ćwiczenia. |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania • Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie samoczynnym, WKŁ Warszawa, 2008 • Baczewski K., Kałdoński T.: Paliwa do silników o zapłonie iskrowym, WKŁ Warszawa, 2005 • Baczewski K., Szczawiński P., Zielnik W.: Płyny eksploatacyjne. Wstęp do zajęć laboratoryjnych, WAT Warszawa, 2010 Uzupełniająca: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania • przepisy dotyczące wymagań jakościowych dla PE • artykuły w czasopismach n-t z zakresu PE |
Efekty uczenia się: |
W1 / Ma podstawową wiedzę w zakresie płynów eksploatacyjnych stosowanych w maszynach wykorzystywanych w logistyce, ich właściwości, doboru i zastosowania / K_W20 W2 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ochrony środowiska w logistyce, zwłaszcza w zakresie metod i technologii ograniczania emisji szkodliwych czynników podczas użytkowania płynów eksploatacyjnych wykorzystywanych w logistyce / K_W13 U1 / Potrafi posługiwać się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożliwiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących płyny eksploatacyjne / K_U09 U2 / Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi oraz wybrać właściwą metodę badania jakości płynów eksploatacyjnych / K_U17 K1 / Potrafi dokonać krytycznej analizy posiadanej wiedzy z zakresu płynów eksploatacyjnych, a także dostrzega jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w funkcjonowaniu urządzeń logistycznych, w tym ich wpływ na środowisko naturalne K_K01 K2 / Jest gotów do odpowiedzialnego pełnienia ról zawodowych w sferze logistyki, a w szczególności w zakresie dbałości o dorobek i tradycje zawodu inżyniera logistyki, przestrzegania obowiązujących zasad etyki zawodowej i wymagania tego od innych/ K_K03 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: rezultatów wypowiedzi na zadany temat. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: wyników sprawdzenia przygotowania się do ćwiczenia, oceny pracy podczas wykonywania pomiarów, wyników przeprowadzonych analiz oraz wykonanego sprawozdania z każdego ćwiczenia. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie kolokwium pisemnego na ostatnich zajęciach. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych i ćwiczeń audytoryjnych. Osiągnięcie efektu W1 i W2 - weryfikowane jest na podstawie wyników kolokwium pisemnego. Osiągnięcie efektu U1, U2 i K1 - sprawdzane jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych. Osiągnięcie efektu W1 i K2. – sprawdzane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.