Podstawy badań operacyjnych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETXCNI-19Z3-PBO |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy badań operacyjnych |
Jednostka: | Wydział Cybernetyki |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 8/x, C 8/+ |
Przedmioty wprowadzające: | Matematyka / wymagania wstępne: budowanie modeli matematycznych, podstawowe działania na macierzach, algebra Boole’a. Statystyka / wymagania wstępne: obliczanie wartości średniej i wariancji, znajomość podstawowych typów rozkładów. |
Programy: | III semestr / Logistyka / wszystkie specjalności |
Autor: | prof. dr hab. inż. Andrzej Ameljańczyk, dr inż. Joanna Wiśniewska |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz. (wg. arkusza Bilans ECTS) 1. Udział w wykładach / 8 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 8 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 0 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12,8 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 24 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 0 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 2,4 12. Przygotowanie do egzaminu / 6,4 13. Przygotowanie do zaliczenia / 0 14. Udział w egzaminie / 2 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 63,6 godz. / 30 ECTS, przyjęto 2,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 20,4 godz./ 0,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 52,8 godz./ 2,0ECTS |
Skrócony opis: |
Badania Operacyjne przygotowują Absolwenta kierunku „Logistyka” do budowania modeli matematycznych sytuacji decyzyjnych oraz rozwiązywania zadań optymalizacji. Oznacza to, że Student zdobędzie wiedzę potrzebną do: ustalenia optymalnego asortymentu produkcji, efektywnej organizacji transportu oraz składowania dóbr, planowania przepływów w sieciach (np. rurociągach, ale też w sieciach drogowych) oraz korzystnego podziału zysków w przypadku nawiązywania współpracy z innymi podmiotami. |
Pełny opis: |
Wykłady /informacyjne z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych 1. Przedstawienie zakresu tematycznego badań operacyjnych. Przykłady zadań wspomagania decyzji logistycznych. / 1 godzina 2. Model matematyczny sytuacji decyzyjnej. Klasyczne sformułowanie zadania optymalizacji. / 1 godzina 3. Zadania liniowe. Metody rozwiązywania. Rola oraz konstruowanie zadań dualnych. / 2 godziny 4. Klasyczne zadanie transportowe przy różnych preferencjach Decydenta. / 1 godzina 5. Elementy teorii grafów i sieci. Przepływy w sieciach. / 1 godzina 6. Podstawy teorii gier. Gry z Naturą. / 1 godzina 7. Wieloosobowe gry kooperacyjne. Modele kooperacji produkcyjnej i handlowej. Metody rozwiązywania gier kooperacyjnych. / 1 godzina Ćwiczenia /ćwiczenia rachunkowe dotyczące rozwiązywania zadań z problematyki Badań Operacyjnych 1. Modelowanie zadań optymalizacji. / 1 godzina 2. Rozwiązywanie zadań optymalizacji liniowej metodą graficzną. Budowanie zadań dualnych. / 1 godzina 3. Modelowanie i rozwiązywanie przykładowych zadań transportowych, m. in. z zastosowaniem grafów i sieci. / 2 godziny 4. Rozwiązywanie gier z Naturą. / 1 godzina 5. Rozwiązywanie dwuosobowych gier o sumie zero oraz wieloosobowych gier kooperacyjnych. / 1 godzina 6. Zaliczenie ćwiczeń. / 2 godziny |
Literatura: |
Podstawowa: A. Ameljańczyk, Teoria gier, skrypt WAT, 1978 M. Chudy, Wybrane metody optymalizacji, skrypt WAT, 2001 B. Korzan, Elementy teorii grafów i sieci, WNT, 1978 E. Majchrzak (red.), Badania operacyjne – teoria i zastosowania, Gliwice, 2007 H. Rasiowa, Wstęp do matematyki współczesnej, PWN, 2005 Uzupełniająca: A. Ameljańczyk, Optymalizacja wielokryterialna w problemach sterowania i zarządzania, Ossolineum, 1984 A. Chojnacki, Modelowanie matematyczne, skrypt WAT, 1986 E. Ignasiak (red.), Badania operacyjne, PWE, 2005 |
Efekty uczenia się: |
K_W01 / Ma niezbędną wiedzę z zakresu matematyki, obejmującą algebrę, analizę matematyczną, statystykę oraz elementy matematyki stosowanej, przydatne do formułowania i rozwiązywania prostych zadań z zakresu logistyki / P6S_WG K_W12 / Zna podstawowe metody, techniki, narzędzia stosowane przy rozwiązywaniu prostych zadań inżynierskich związanych z logistyką / T_P6S_WG, Inż_P6S_WG K_U02 / Potrafi komunikować się przy użyciu różnych technik (ustnych, pisemnych, wizualnych, technicznych, pracy w grupie) w środowisku zawodowym i innych środowiskach / P6S_UK K_U10 / Potrafi porównywać rozwiązania projektowe systemów i procesów logi-stycznych ze względu na zadane kryteria użytkowe / T_P6S_UW, Inż_P6S_UW K_U15 / Potrafi dokonywać krytycznej analizy sposobu funkcjonowania i oceny istniejących systemów, procesów i usług logistycznych oraz maszyn, urządzeń i obiektów wykorzystywanych w logistyce / T_P6S_UW, Inż_P6S_UW K_U16 / Potrafi dokonać identyfikacji i sformułować specyfikację prostych zadań inżynierskich, typowych dla logistyki / T_P6S_UW, Inż_P6S_UW K_U17 / Potrafi ocenić przydatność rutynowych metod i narzędzi rozwiązywania prostego zadania inżynierskiego, typowego dla logistyki oraz wybrać i zastosować właściwą metodę i narzędzia / T_P6S_UW, Inż_P6S_UW K_K01 / Potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także dostrzega jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych w sferze logistyki / P6S_KK |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: egzaminu. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: zaliczenia pisemnego. Egzamin jest prowadzony w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do egzaminu jest uzyskanie zaliczenia ćwiczeń. Osiągnięcie efektów: K_W01, K_W12, K_K01 - weryfikowane jest podczas ćwiczeń rachunkowych. Osiągnięcie efektów: K_U02, K_U10, K_U15, K_U16, K_U17 - sprawdzane jest podczas zaliczenia ćwiczeń i egzaminu. Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia (wg. opinii Komisji WME ds. Funkcjonowania Systemu Zapewnienia Jakości Kształcenia): Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. Ocenę uogólnioną zal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie wyższym niż 50%. Ocenę uogólnioną nzal. otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Praktyki zawodowe: |
nie dotyczy |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.