Ochrona środowiska w transporcie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETBCSI-76-OSwT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska w transporcie |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 16/+, C 8 /+, L 6/+, razem: 30 godz., 2,0 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Silniki spalinowe i hybrydowe układy napędowe / wymagania wstępne: znajo-mość ogólnej budowy silników, podstaw teoretycznych ich działania, dynamiki pracy silników, procesów zachodzących w silnikach i ich układach oraz działa-nia silników w układach hybrydowych.. Urządzenia klimatyzacyjne i chłodnicze / wymagania wstępne: znajomość proce-sów przetwarzania energii, uwarunkowania tych procesów, podstaw teoretycz-nych procesów spalania i wymiany ciepła |
Programy: | semestr studiów / kierunek studiów / specjalność VI semestr / Logistyka / Logistyka w motoryzacji |
Autor: | dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz 1. Udział w wykładach / 16 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 8 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 6 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 12,8 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 8 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 6 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 4,5 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 12 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 73,3 godz. /2,5 ECTS, przyjęto 2,0 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 34,5 godz./ 1 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 56,8 godz./ 2 ECTS |
Skrócony opis: |
Wpływ motoryzacji na środowisko i metody jego ochrony. Spalanie w silnikach i jego efekty. Metody i techniki pomiarów emisji toksycznych składników spalin. Metody zmniejszenia emisji toksycznych składników spalin. Wibracje i hałas w motoryzacji. Zasady przewozu materiałów niebezpiecznych. Zasady działania stacji serwisowych i remontowych pojazdów. Recykling pojazdów, materiałów eksploatacyjnych i opakowań. |
Pełny opis: |
Wykłady /prezentacja z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych 1. Wpływ motoryzacji na środowisko i metody jego ochrony./ 2 / Pojęcia podstawowe z ochrony środowiska Globalne przedsięwzięcia z zakresu ochrony środowiska. Rozwój motoryzacji i zagrożenia środowiska. 2. Spalanie w silnikach i jego efekty./ 2 / Spalanie paliw węglowodorowych. Samozapłon i zapłon wymuszony. Kinetyka reakcji spalania. Przebieg spalania i jego parametry. Toksyczne i nietoksyczne produkty spalania. Wpływ czynników konstrukcyjnych, regulacyjnych i eksploatacyjnych na powstawanie związków toksycznych. 3. Metody i techniki pomiarów emisji toksycznych składników spalin./ 2 / Podstawy prawne pomiarów emisji toksycznych składników spalin (testy, procedury, limity). Stanowiska badawcze pojazdów. Testy badawcze sil-ników samochodów Procedury pomiarów. Opracowanie wyników pomia-rów składu spalin i limity emisji związków toksycznych w prawie europej-skim, amerykańskim i japońskim. 4. Metody zmniejszenia emisji toksycznych składników spalin./ 2/ Recyrku-lacja spalin. Działanie reaktorów utleniających. Działanie reaktorów redu-kujących. Filtry spalin. Systemy neutralizacji spalin. Wpływ dodatków do paliwa na udziały toksycznych składników spalin. 5. Wibracje i hałas w motoryzacji./ 2/ Hałas zewnętrzny i wewnętrzny pojaz-du. Parametry drgań i hałasu. Źródła drgań i hałasu. Wpływ wibracji na organizm człowieka. Wpływ hałasu na człowieka. Przepisy prawne doty-czące drgań i hałasu. Urządzenie do pomiarów drgań i hałasu. Tłumienie drgań i hałasu. 6. Zasady przewozu materiałów niebezpiecznych./ 2/ Klasyfikacja materia-łów niebezpiecznych. Przepisy dotyczące przewozu materiałów niebez-piecznych. Wyposażenie pojazdów przewożących materiały niebezpiecz-ne. Zasady postępowania podczas wycieku materiałów niebezpiecznych z pojazdów. 7. Zasady działania stacji serwisowych i remontowych pojazdów. / 2 / Za-sady postępowania z materiałami i środkami eksploatacyjnymi. Zasady postępowania ze środkami malarskimi i konserwującymi. Zasady obrotu częściami zamiennymi. Przepisy prawne dotyczące funkcjonowania sta-cji serwisowych, lakierniczych i remontowych. 8. Recykling pojazdów, materiałów eksploatacyjnych i opakowań. / 2 / Za-sady postępowania z pojazdami wycofanymi z eksploatacji – kasacja po-jazdu. Zasady postępowania z kontenerami, paletami i innymi materiała-mi opakowań indywidualnych i jednostek transportowych. Recykling ma-teriałów eksploatacyjnych, części zamiennych i ogumienia. Ćwiczenia / ćwiczenia audytoryjne 1. Monitorowanie środowiska / 2 /. Rozmieszczenie stacji monitorowania. Zasady pomiarów emisji i immisji pyłów i związków toksycznych. Zasady ostrzegania przed skutkami zanieczyszczenia środowiska. 2. Rozwiązania analizatorów spalin. / 2 / Substancje toksyczne w spalinach. Budowa i zasada działania analizatorów spalin. Zasada pomiaru zady-mienia i emisji cząstek stałych 3. Badania homologacyjne i dopuszczające pojazdy do ruchu. / 2 / Zasady budowy stanowisk badawczych i hamownianych. Zasady przygotowania pojazdu do badań. Analiza rozwiązań testów badawczych. 4. Mierniki drgań i hałasu. / 2 / Zasady budowy i działania mierników hałasu i drgań. Przygotowanie stanowiska do badań. Wykonywanie pomiarów i zasady analizowania wyników pomiarów drgań i hałasu Laboratoria /metody dydaktyczne 1. Pomiar zadymienia różnymi metodami. / 2 / Pomiar zadymienia silnika o zapłonie samoczynnym przy wykorzystaniu metody Bosch’a i Hartrid-ge’a. Porównanie wyników pomiarów. 2. Pomiar hałasu i drgań silników. / 2/ Pomiar hałasu emitowanego przez silnik w różnych warunkach pracy. Pomiar drgań silnika. Analiza wyników p0omiarów. 3. Ocena wpływu warunków pracy na skład spalin silników spalinowych . / 2/ Pomiar emisji związków toksycznych silnika pracującego w różnych warunkach prędkości i obciążenia. Analiza wyników pomiarów. |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. Jerzy Merkisz: Ekologiczne problemy silników spalinowych, WPP Po-znań 1998, 2. Maciej Bernhardt i inni: Motoryzacyjne skażenia powietrza, WKiŁ War-szawa1976, 3. Józef Jakubowski: Wpływ motoryzacji na środowisko, WKŁ Warszawa 1980, 4. Jan Gronowicz: Ochrona środowiska w transporcie lądowym, WITE Radom 2004. Uzupełniająca: 1. Zdzisław Chłopek : Ochrona środowiska WKŁ Warszawa 2002, 2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 roku w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep, Dziennik Ustaw nr 238, poz. 2010, 2005, 3. J. Merkisz, S. Mazurek: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ Warszawa 2007, 4. Regulaminy 15, 24, 49, 85 EKG ONZ, |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunko-wego W1 / Ma uporządkowaną i podbudowaną teoretycznie szczegółową wiedzę z za-kresu ochrony środowiska w transporcie/ K_W07. W2 / Zna i rozumie w pogłębionym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące ich metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi, stanowiące zaawansowaną wiedzę z zakresu właściwego dla wybranej specjalności cywilnej / K_W07 U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U01. U2 / Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożli-wiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy mechaniczne i elektromechaniczne. /K_U09 K1 / Jest gotów do krytycznej oceny posiadanej wiedzy oraz uznawania znacze-nia wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych ocen uzyskanych w czasie ćwiczeń i uzyskanie pozytywnej oceny zadania rachunkowego. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych wszystkich ocen z odpowiedzi na pytania wykładowcy oraz ocen wykonanych sprawozdań laboratoryjnych. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych Osiągnięcie efektu W1 i W2 - weryfikowane jest podczas kolokwium Osiągnięcie efektu U1 i U2. - sprawdzane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych Osiągnięcie efektu K1 – sprawdzanie jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.