Silniki spalinowe i hybrydowe układy napędowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETBCNI-85-SSiHUN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Silniki spalinowe i hybrydowe układy napędowe |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Rodzaj przedmiotu: | obowiązkowy |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/+, C 10 /+, L 10/+, razem: 38 godz., 4,5 pkt ECTS |
Przedmioty wprowadzające: | Termodynamika techniczna / wymagania wstępne: znajomość obiegów termody-namicznych silników cieplnych, praw gazowych. Budowa pojazdów mechanicznych / wymagania wstępne: znajomość budowy i działania podstawowych układów silnika spalinowego. |
Programy: | semestr studiów / kierunek studiów / specjalność V semestr / Logistyka / Logistyka w motoryzacji |
Autor: | dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | Aktywność / obciążenie studenta w godz 1. Udział w wykładach / 18 2. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych / 10 3. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych / 10 4. Udział w ćwiczeniach projektowych / 0 5. Udział w seminariach / 0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 28,8 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń audytoryjnych / 30 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych / 30 9. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń projektowych / 0 10. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 11. Udział w konsultacjach / 5,7 12. Przygotowanie do egzaminu / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia / 15,2 14. Udział w egzaminie / 0 Sumaryczne obciążenie pracą studenta: 147,7 godz. /5,0 ECTS, przyjęto 4,5 ECTS Zajęcia z udziałem nauczycieli (1+2+3+4+5+11+14): 43,7 godz./ 1,5 ECTS Zajęcia powiązane z działalnością naukową (1÷10) 126,8 godz./ 4,0 ECTS |
Skrócony opis: |
Klasyfikacja i wskaźniki pracy silników cieplnych. Ogólna budowa i działanie układów silnika spalinowego. Budowa układów korbowo-tłokowych silników wy-branych pojazdów. Budowa układów rozrządu silników wybranych pojazdów. Bu-dowa układów zasilnia silników o zapłonie iskrowym. Budowa układów zasilania silników o zapłonie samoczynnym. Budowa układów zasilania w powietrze, wy-dechowego i doładowania. Napędy hybrydowe. Rozwiązania ogniw paliwowych w pojazdach. Elektryczne układy napędowe w pojazdach. Pomiary parametrów silników i układów napędowych. |
Pełny opis: |
Wykłady /prezentacja z wykorzystaniem urządzeń audiowizualnych 1. Klasyfikacja i wskaźniki pracy silników cieplnych. / 2 / Rodzaje silników cieplnych i ich charakterystyka. Wielkości opisujące własności silnika, sposoby ich pomiaru lub obliczania. 2. Ogólna budowa i działanie układów silnika spalinowego./ 2 / Zasada pra-cy silnika cztero- i dwusuwowego, działanie układów wspomagających pracę silnika. 3. Budowa układów korbowo-tłokowych i rozrządu silników wybranych po-jazdów./ 2/ Rozwiązania elementów wykorzystywanych w układach kor-bowo-tłokowych i rozrządu oraz ich współdziałanie. 4. Budowa układów zasilnia silników o zapłonie iskrowym i o zapłonie sa-moczynnym./ 2/ Rozwiązania układów zasilania silników o ZI i ZS oraz współdziałanie elementów wykorzystywanych do ich budowy. 5. Budowa układów zasilania w powietrze, wydechowego i doładowania. /2/ Rozwiązania podzespołów wykorzystywanych w układach zasilania w powietrze, wydechowego i doładowania i ich współdziałanie. 6. Budowa układów chłodzenia i smarowania wybranych pojazdów wojsko-wych./ 2/ Rozwiązania podzespołów wykorzystywanych w układach chło-dzenia i smarowania i ich współdziałanie. 7. Budowa układów rozruchowych i zapłonowych wybranych silników./ 2/ Rozwiązania podzespołów wykorzystywanych w układach rozruchowych i zapłonowych i ich współdziałanie. 8. Napędy hybrydowe. / 2 / Rodzaje hybrydowych układów napędowych. Rozwiązania hybrydowych układów napędowych. Rozwiązania podze-społów wykorzystywanych w hybrydowych układach napędowych i ich współdziałanie. 9. Rozwiązania ogniw paliwowych w pojazdach. / 2 / Zasada działania ogniw paliwowych. Rodzaje ogniw paliwowych. Zastosowanie ogniw paliwo-wych. Ćwiczenia / ćwiczenia audytoryjne i rachunkowe 1. Rozwiązania układów zasilania silników o zapłonie iskrowym i o zapłonie samoczynnym. /2/ 2. Rozwiązania układów korbowo-tłokowych i rozrządu. /2/ 3. Rozwiązania układów chłodzenia i smarowania silników. /2/ 4. Rozwiązania układów rozruchowych i zapłonowych silników. /2/ 5. Rozwiązania układów hybrydowych w pojazdach. /2/ Laboratoria / ćwiczenia laboratoryjne z praktycznym wykonaniem badań silników spalinowych i hybrydowego układu napędowego 1. Diagnozowanie i regulacja kątów faz rozrządu i układu zapłonowego silni-ka. / 2 / Wykorzystanie praktycznych metod pomiaru położenia elemen-tów silnika i synchronizacja ich położenia. 2. Charakterystyki układów zasilania silników. / 2/ Praktyczny pokaz odpo-wietrzania, oceny szczelności i pomiar ciśnienia paliwa w układzie zasi-lania silnika. 3. Regulacja pomp wtryskowych i wtryskiwaczy. / 2/ Praktyczny pokaz dia-gnozowania i regulacji pompy wtryskowej i wtryskiwaczy. 4. Charakterystyka prędkościowa. / 2 / Pomiary parametrów silnika w funk-cji prędkości obrotowej. 5. Charakterystyka hybrydowego układu napędowego. / 2 / Pomiary para-metrów hybrydowego układu napędowego. |
Literatura: |
Podstawowa: autor, tytuł, wydawnictwo, rok wydania 1. M. Karczewski, L. Szczęch, G. Trawiński, Silniki pojazdów samochodo-wych, WSiP, Warszawa 2013 2. J. A. Wajand, J. T. Wajand, Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT 2005 3. M. Bernhardt, S. Dobrzyński, E. Loth, Silniki samochodowe, WKiŁ 1988. 4. J. Merkisz, I. Pielecha, Alternatywne napędy pojazdów. Politechnika Po-znańska 2006. Uzupełniająca: 1. J. Merkisz, Ekologiczne problemy silników spalinowych, T1 i 2, Politech-nika Poznańska 1999 2. J. Kasedorf, Zasilanie wtryskowe olejem napędowym,1988. 3. J. Kasedorf, Zasilanie wtryskowe benzyną,1989. 4. Z. Kneba, S. Makowski, Zasilanie i sterowanie silników, WKiŁ 2004. |
Efekty uczenia się: |
Symbol i nr efektu modułu / efekt kształcenia / odniesienie do efektu kierunko-wego W1 / Zna i rozumie w zaawansowanym stopniu wybrane fakty, obiekty i zjawiska oraz dotyczące je metody i teorie wyjaśniające zależności między nimi, stano-wiące szczegółową wiedzę z zakresu silników spalinowych i napędów hybrydo-wych/ K_W07. W2 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania maszyn, urządzeń i pojazdów mechanicznych stosowanych w logistyce / K_W17 U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł, także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U01. U2 / Potrafi posłużyć się właściwie dobranymi metodami i urządzeniami umożli-wiającymi pomiar podstawowych wielkości charakteryzujących elementy i układy mechaniczne i elektromechaniczne. /K_U07 K1 / Potrafi dokonać krytycznej oceny posiadanej wiedzy, a także dostrzega jej znaczenie w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych / K_K01 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia. Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych ocen uzyska-nych w czasie ćwiczeń i uzyskanie pozytywnej oceny zadania rachunkowego. Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: pozytywnych wszystkich ocen z odpowiedzi na pytania wykładowcy oraz ocen wykonanych sprawozdań laboratoryjnych. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie pisemnej. Warunkiem dopuszczenia do zaliczenia jest zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych Osiągnięcie efektu W1 i W2 - weryfikowane jest podczas kolokwium Osiągnięcie efektu U1 i U2. - sprawdzane jest podczas ćwiczeń audytoryjnych Osiągnięcie efektu K1 – sprawdzanie jest podczas ćwiczeń laboratoryjnych Oceny osiągnięcia zakładanych efektów kształcenia: Ocenę bardzo dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 91-100%. Ocenę dobrą plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształce-nia na poziomie 81-90%. Ocenę dobrą otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 71-80%. Ocenę dostateczną plus otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie 61-70%. Ocenę dostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształ-cenia na poziomie 51-60%. Ocenę niedostateczną otrzymuje student, który osiągnął zakładane efekty kształcenia na poziomie równym lub niższym niż 50%. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.