Ochrona środowiska w transporcie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETBCNI-26-OSwT |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ochrona środowiska w transporcie |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W / 10, C / 4, L / 4, P / -, S / -, Razem:18, Zaliczenie |
Przedmioty wprowadzające: | Silniki spalinowe i hybrydowe układy napędowe/ wymagania wstępne: znajomość ogólnej budowy silników, podstaw teoretycznych ich działania, dynamiki pracy silników oraz procesów zachodzących w silnikach i ich układach. Działania silników w układach hybrydowych. Urządzenia klimatyzacyjne i chłodnicze/ wymagania wstępne: znajomość procesów przetwarzania energii, uwarunkowania tych procesów, podstaw teoretycznych procesów spalania i wymiany ciepła |
Programy: | Sem. VI / Logistyka / Logistyka w motoryzacji |
Autor: | Dr hab. inż. Jerzy Walentynowicz, prof. WAT |
Bilans ECTS: | 1. Udział w wykładach /10 2. Udział w ćwiczeniach laboratoryjnych /4 3. Udział w ćwiczeniach audytoryjnych /4 4. Udział w projektach /0 5. Udział w seminariach /0 6. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 10 7. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych 10 8. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 10 9. Samodzielne przygotowanie do seminarium / 0 10. Samodzielne przygotowanie do projektów / 0 11. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 6 12. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 0 13. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 20 14. Udział w egzaminie / 0 15. Sumaryczne obciążenie pracą studenta ( poz. 1÷13) 74 / 30 = 2,4 = 2,0 pkt ECTS 16. Zajęcia z udziałem nauczycieli ( poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 24 / 30 = 0,8 = 1 pkt ECTS 17. Zajęcia o charakterze praktycznym ( poz. 2+3+4+5+7+8+9+10) 28 / 30 = 0,93 = 1 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Wpływ motoryzacji na środowisko. Spalanie w silnikach i jego skutki. Metody i techniki pomiarów emisji toksycznych składników spalin. Metody zmniejszenia emisji toksycznych składników spalin Systemy układów neutralizacji spalin. Wibracje i hałas w motoryzacji. Monitoring środowiska komunikacyjnego. |
Pełny opis: |
Wykłady /prezentacje statyczne i multimedialne 1. Proekologiczne rozwiązania współczesnych samochodów / 2 godziny Rozwój motoryzacji i zagrożenia środowiska. Systemy zasilania paliwem i powietrzem. Systemy sterowania i doładowania. Napędy hybrydowe. 2. Spalanie w silnikach i jego efekty / 2 godziny Spalanie paliw węglowodorowych. Samozapłon i zapłon wymuszony. Kinetyka reakcji spalania i dysocjacja termiczna. Przebieg spalania i jego parametry. Hałas spalania. Produkty spalania i ich działanie toksyczne. Tlenek węgla. Węglowodory. Cząstki stałe. Tlenki azotu. 3. Metody i techniki pomiarów emisji składników spalin / 2 godziny Podstawy prawne pomiarów emisji toksycznych składników spalin (testy, procedury, limity). Testy badawcze. Procedury. Monitorowanie składu powietrza. 4. Metody zmniejszenia emisji toksycznych składników spalin / 2 godziny Recyrkulacja spalin. Reaktory katalityczne. Reaktory utleniające. Reaktory trójfunkcyjne. Reaktory redukujące. Reaktory selektywne i akumulacyjne. Filtry spalin. 5. Wibracje i hałas w motoryzacji / 2 godziny Zjawisko i parametry hałasu. Szkodliwość hałasu. Zjawiska i parametry drgań. Szkodliwość drgań. Monitorowanie hałasu. Ćwiczenia audytoryjne /seminaria z wykorzystaniem prezentacje statycznych i multimedialnych oraz eksponatów 1. Techniki pomiarów CO, HC, NOx oraz PM l2 godziny. 2. Systemy neutralizacji spalin do silników o zapłonie iskrowym i samoczynnym l 2 godziny. Ćwiczenia laboratoryjne /wykonywanie pomiarów w laboratorium i sprawozdań 1. Pomiar składu spalin podczas zastępczego cyklu pracy silnika l2 godziny. 2. Pomiar hałasu komunikacyjnego l2 godziny.. |
Literatura: |
podstawowa: 1. Jerzy Merkisz: Ekologiczne problemy silników spalinowych, WPP Poznań 1998, 2. Maciej Bernhardt i inni: Motoryzacyjne skażenia powietrza, WKiŁ W-wa1976, 3. Jan Gronowicz: Ochrona środowiska w transporcie lądowym, WITE Radom 2004. uzupełniająca: 1. Zdzisław Chłopek : Ochrona środowiska WKŁ Warszawa 2002, 2. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 października 2005 roku w sprawie homologacji typu pojazdów samochodowych i przyczep, Dziennik Ustaw nr 238, poz. 2010, 2005, 3. J. Merkisz, S. Mazurek: Pokładowe systemy diagnostyczne pojazdów samochodowych, WKŁ Warszawa 2007, 4. Regulaminy 15, 24, 49, 85 EKG ONZ, |
Efekty uczenia się: |
K_W07/ Ma szczegółową wiedzę w zakresie specjalności: logistyka przedsiębiorstw, logistyka w motoryzacji, logistyka i ekologia płynów eksploatacyjnych / T1A_W02, T1A_W03, T1A_W04 K_U14 / Ma przygotowanie niezbędne do pracy w środowisku przemysłowym i usługowym oraz zna i stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy, T1A_U11 K_K02 / Ma świadomość ważności i zrozumienie pozatechnicznych aspektów i skutków działalności inżyniera-logistyka, w tym jej wpływu na środowisko, i związanej z tym odpowiedzialności za podejmowane decyzje; T1A_K02 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia, Ćwiczenia audytoryjne zaliczane są na podstawie ocen z odpowiedzi i prac: Ćwiczenia laboratoryjne zaliczane są na podstawie: odpowiedzi i sprawozdań. Zaliczenie przedmiotu jest prowadzone w formie kolokwium, warunkiem dopuszczenia do jest pozytywna ocena łączna z ćwiczeń audytoryjnych i laboratoryjnych. efekty W07, U14 są sprawdzane na ćwiczeniach; efekty W07, U14, K02- sprawdzenie podczas zaliczenia; efekty U14 - zaliczenie sprawozdania z laboratorium |
Praktyki zawodowe: |
- |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.