Silniki spalinowe i hybrydowe układy napędowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | WMETBCNI-25-SSiHUN |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Silniki spalinowe i hybrydowe układy napędowe |
Jednostka: | Wydział Inżynierii Mechanicznej |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | polski |
Forma studiów: | niestacjonarne |
Rodzaj studiów: | I stopnia |
Forma zajęć liczba godzin/rygor: | W 18/+ ; C 12/+ ; L 10/+; Razem: 40 |
Przedmioty wprowadzające: | Termodynamika techniczna. Wymagania wstępne: znajomość obiegów termodynamicznych silników cieplnych, praw gazowych. Podstawy konstrukcji maszyn. Wymagania wstępne: znajomość podstaw projektowania konstrukcji i urządzeń. Budowa pojazdów mechanicznych. Wymagania wstępne: Znajomość budowy i działania podstawowych układów silnika spalinowego |
Programy: | semestr V / logistyka / logistyka w motoryzacji |
Autor: | dr inż. Leszek Szczęch |
Bilans ECTS: | aktywność / obciążenie studenta w godz. 1. Udział w wykładach /28 2. Udział w laboratoriach /16 3. Udział w ćwicz. audytoryjnych /16 4. Samodzielne studiowanie tematyki wykładów / 28 5. Samodzielne przygotowanie do laboratoriów / 16 6. Samodzielne przygotowanie do ćwiczeń / 16 7. Udział w konsultacjach (1+2+3+4+5) / 90 8. Przygotowanie do egzaminu/zaliczenia (1+2+3+4+5) / 24 9. Przygotowanie do zaliczenia (1+2+3+4+5) / 28 10. Sumaryczne obciążenie pracą studenta ( poz. 1÷13) 157,4 / 30 = 5,24 = 5 pkt ECTS 11. Zajęcia z udziałem nauczycieli ( poz. 1+2+3+4+5 +11+14): 71 / 30 = 2,36 = 2,5 pkt ECTS 12. Zajęcia o charakterze praktycznym ( poz. 2+3+4+5+7+8+9+10) 72 / 30 = 2,4 = 2,5 pkt ECTS |
Skrócony opis: |
Obiegi pracy silników spalinowych. Wskaźniki pracy i charakterystyki silników. Zasilanie paliwem i spalanie w silnikach o ZI. Zasilanie paliwem i spalanie w silnikach o ZS. Procesy wymiany ładunku. Urządzenia doładowujące. Mechanika układu korbowo-tłokowego. Mechanika układu rozrządu. Energetyczne aspekty napędu pojazdów. Wykorzystanie układów elektrycznych w pojazdach. Ogniwa paliwowe. Pojazdy elektryczne. Napędy hybrydowe. Alternatywne napędy pojazdów. Pomiary parametrów silników i układów napędowych. |
Pełny opis: |
Wykład/wykłady z wykorzystaniem sprzętu audio-wizualnego 1. Obiegi pracy silników spalinowych. / 2 godz. Silniki tłokowe o spalaniu zewnętrznym i ich obiegi. Silniki turbinowe i ich obiegi. Silniki tłokowe o spalaniu wewnętrznym i ich obiegi. Wykres indykatorowy silnika tłokowego. 2. Wskaźniki pracy i charakterystyki silników. / 2 godz. Parametry indykowane i użyteczne silników. Równanie mocy silnika. Sprawność silnika. Wskaźniki porównawcze silników. Metodyka wyznaczania charakterystyk silników. Charakterystyki prędkościowe i obciążeniowe. Charakterystyki regulacyjne. Charakterystyki aparatury wtryskowej. 3. Zasilanie paliwem i spalanie w silnikach o ZI. / 2 godz. Własności paliw silnikowych. Tworzenie mieszanki paliwowo powietrznej. Parametry mieszanki paliwowo-powietrznej. Zapłon mieszanki jednorodnej i przebieg spalania. Spalanie ładunku uwarstwionego. Wpływ składu mieszanki na przebieg spalania i skład spalin. Spalanie detonacyjne. Czynniki wpływające na przebieg spalania. Komory spalania. 4. Zasilanie paliwem i spalanie w silnikach o ZS. / 2 godz. Tworzenie mieszanki w silnikach o ZS. Parametry strugi paliwa. Skład mieszanki w silniku o ZS. Składniki toksyczne w spalinach silników o ZS. Procesy w okresie samozapłonu. Przebieg spalania mieszanki niejednorodnej. Spalanie w dzielonych i niedzielonych komorach spalania. Sterowanie silnikami. Zadania regulatorów w silnikach o ZS. Rozwiązania regulatorów mechanicznych. Charakterystyka dawkowania pompy wtryskowej. Korekcja dawki. 5. Procesy wymiany ładunku, urządzenia doładowujące. / 2 godz. Współczynnik napełnienia cylindra. Urządzenia doładowujące. Wpływ konstrukcji układu dolotowego na napełnienie cylindra. Wymiana ładunku w silniku wolnossącym i doładowanym. Wpływ stopnia doładowania na własności użyteczne silnika ZI i ZS. Dobór sprężarki do silnika. 6. Napędy hybrydowe. / 2 godz. Rodzaje hybrydowych układów napędowych. Rozwiązania hybrydowych układów napędowych. Akumulatory energii: mechaniczne, hydrauliczne, elektryczne. Ultrakondensatory. Rozwiązania ogniw paliwowych w pojazdach. Przykłady konstrukcji napędów hybrydowych pojazdów. Rodzaje hybrydowych układów napędowych. Rozwiązania hybrydowych układów napędowych. 7. Pojazdy elektryczne. / 2 godz. Napędy elektryczne pojazdów. Silniki pojazdów elektrycznych. Układy sterowania silnikami elektrycznymi. Rozwiązania pojazdów elektrycznych 8. Ogniwa paliwowe. / 2 godz. Zasada działania ogniw paliwowych. Rodzaje ogniw paliwowych. Zastosowanie ogniw paliwowych. 9. Akumulatory energii w pojazdach hybrydowych. / 2 godz. Moc prądu elektrycznego. Napięcie i natężenie prądu. Prąd stały lub przemienny. Zasilanie elektryczne układów wspomagających pojazdu. Laboratoria / Laboratoria z praktycznym wykonaniem badań silników spalinowych i hybrydowego układu napędowego Pomiary parametrów i wyznaczanie charakterystyk układów napędowych. • Charakterystyka prędkościowa. / 2 godz. • Charakterystyka obciążeniowa. / 2 godz. • Charakterystyka regulacyjna w funkcji kąta wyprzedzenia zapłonu. / 2 godz. • Charakterystyka ogniwa paliwowego. / 2 godz. • Charakterystyka hybrydowego układu napędowego. / 2 godz. Ćwiczenia / Ćwiczenia audytoryjne i rachunkowe 1. Metodyka wyznaczania charakterystyk silników / 2 godz. 2. Metodyka doboru silnika do pojazdu / 2 godz. 3. Dobór sprężarki do silnika / 2 godz. 4. Charakterystyka trakcyjna pojazdów / 2 godz. 5. Rozwiązania pojazdów elektrycznych. Przykłady konstrukcji napędów elektrycznych / 2 godz. 6. Rozwiązania ogniw paliwowych w pojazdach. Przykłady konstrukcji napędów hybrydowych / 2 godz. |
Literatura: |
podstawowa: M. Karczewski, L. Szczęch, G. Trawiński, Silniki pojazdów samochodowych, WSiP, Warszawa 2013 J. A. Wajand, J. T. Wajand, Tłokowe silniki spalinowe średnio i szybkoobrotowe, WNT 2005 M. Bernhardt, S. Dobrzyński, E. Loth, Silniki samochodowe, WKiŁ 1988. J. Merkisz, I. Pielecha, Alternatywne napędy pojazdów. Politechnika Poznańska 2006. uzupełniająca: J. Merkisz, Ekologiczne problemy silników spalinowych, T1 i 2, Politechnika Poznańska 1999 J. Kasedorf, Zasilanie wtryskowe olejem napędowym,1988. J. Kasedorf, Zasilanie wtryskowe benzyną,1989. Z. Kneba, S. Makowski, Zasilanie i sterowanie silników, WKiŁ 2004 |
Efekty uczenia się: |
symbol / efekt kształcenia / odniesienie do efektów kierunku W1 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie ochrony środowiska w logistyce, zwłaszcza w zakresie metod i technologii ograniczania emisji szkodliwych czynników. / K_W13 W1 / Ma uporządkowaną wiedzę w zakresie budowy i funkcjonowania maszyn, urządzeń i pojazdów mechanicznych wykorzystywanych w logistyce / K_W17 U1 / Potrafi pozyskiwać informacje z literatury, baz danych i innych źródeł; także w języku angielskim, potrafi integrować uzyskane informacje, dokonywać ich interpretacji, a także wyciągać wnioski oraz formułować i uzasadniać opinie / K_U1 U1 / Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy. / K_U16 K2 / Potrafi współdziałać i pracować w grupie, przyjmując w niej różne role (moderatora, członka), ma świadomość odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w grupie i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania./ K_K03 K2 / Potrafi określać priorytety służące realizacji określonego przez siebie lub innych zadania / K_K04 |
Metody i kryteria oceniania: |
Przedmiot zaliczany jest na podstawie: zaliczenia Warunkiem zaliczenia są pozytywne oceny z dwóch prac kontrolnych, zaliczenie ćwiczeń oraz ćwiczeń laboratoryjnych. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń jest uzyskanie pozytywnych ocen w czasie ćwiczeń i uzyskanie pozytywnej oceny zadania rachunkowego. Warunkiem zaliczenia ćwiczenia laboratoryjnego jest uzyskanie pozytywnej oceny z odpowiedzi na pytania wykładowcy oraz oceny wykonanego sprawozdania laboratoryjnego. Warunkiem zaliczenia ćwiczeń laboratoryjnych jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich ćwiczeń laboratoryjnych. efekty W1, U1, - sprawdzenie na ćwiczeniach; efekty W1 - sprawdzenie podczas zaliczenia przedmiotu; efekty W1, K2 - zaliczenie sprawozdania z laboratorium. |
Właścicielem praw autorskich jest Wojskowa Akademia Techniczna.